Das Schreckliche Mädchen (1990)

Alternatieve titel: The Nasty Girl

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Michael Verhoeven
met Lena Stolze, Hans-Reinhard Müller en Monika Baumgartner

Een jonge vrouw besluit een proefschrift te schrijven over de weerstand die haar stad tegen de opkomst van het Derde Rijk heeft geboden, maar tot haar schrik ontdekt ze in haar onderzoek dat de stad in die tijd juist samenspande met de Nazi's. Gaandeweg haar ontdekkingen worden de bedreigingen en tegenwerking die de gemeenschap tegen haar biedt feller, om zo het verleden in de doofpot te kunnen laten. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van mayhemblik
Aardig maar het geëxperimenteer van de regisseur kwam op mij te geforceerd over.
Maar ik denk dat er de afgelopen 68 jaar in heel Europa en met name Duitsland natuurlijk heel veel mensen rondliepen met een zwart verleden waarover ze eigenlijk met niemand konden praten behalve mededaders of beter gezegd medehufters.

De film begint met de mededeling dat het verhaal tegelijkertijd fictie en waarheid is, geïnspireerd door de ervaringen van Anna Rosmus uit Passau. Het verhaal gaat over de tegenwerkingen en bedreigingen, die een jonge onderzoekster ondervindt wanneer zij gaat graven in het verleden van vooraanstaande plaatsgenoten ten tijde van het Derde Rijk. Als zodanig staat de film symbool voor veel min of meer gesloten gemeenschappen in het naoorlogse Duitsland. Of zoals regisseur Verhoeven in de inleiding van de film schrijft: ”Es geht mir nicht um die Geschichte einer bestimmten Stadt in Deutschland, sondern es geht um die Wahrheit aller Städte in unserem Land.”

Een zeer interessant gegeven, dat in z’n kern ook wel uit de verf komt, maar als film toch maar matig scoort door de structuur, die Verhoeven gekozen heeft. Mijns inziens had hij het verhaal van en over Sonja (Lena Stolze) veel beter in chronologische volgorde kunnen laten zien zonder de storende onderbrekingen van Sonja als vertelster.