Romulus, My Father (2007)

Australië

geregisseerd door Richard Roxburgh
met Eric Bana, Franka Potente en Jacek Koman

Romulus (Eric Bana), een Roemeense immigrant, probeert het beste te maken van zijn leven op het Australische platteland. Voor zijn 10-jarige zoontje Rai is hij een grote held, voor zijn vrouw Christina (Franka Potente) is hij een mislukkeling. Christina heeft het gezin verlaten en woont in Melbourne. Wanneer zij samen met haar minnaar terugkeert, ontstaat een verwarrende en moeilijke periode voor vader en zoon. Romulus houdt zich sterk, maar naarmate de geestelijke toestand van Christina labieler wordt, ziet Rai zijn vader veranderen in een emotioneel wrak. Is er verlossing mogelijk?

avatar van danijel
ziet er leuk uit, aleen wel beetje kort

levensverhaal van een van de schrijvers of producenten??? of hun familie??
leuke drama film als je drama leuk vindt teminste??
drama leuk vinden is net zoiets als verdriet leuk vinden...is nooit leuk dus aardig misschien....

avatar van jtsterkenburg
Mooie ingetogen film, die voor m'n gevoel veel langer duurde dan 100 minuten. Cinematografisch is het prachtig gedaan. Vooral in het begin een erg trage film, maar daardoor raak je meer meegesleurd door de verschillende personages. Soms vond ik dat er iets meer opgebouwd kon worden naar de sleutelmomenten in de film, het leek soms een beetje onverwachts te komen. Maar voor de rest heb ik genoten van deze prachtig vormgegeven film, waar ook fantastisch in wordt geacteerd, vooral door de vader en het jongetje.

avatar van RickZ
Tja, een drama over een Australisch jongentje op het platteland met gescheiden ouders en het moeilijke gezinsleventje aldaar. Niet echt boeiend dus...

Behoorlijk deprimerend verhaal.
Moet je echt zin in hebben in zo'n zwaar thema.
Wel prima en geloofwaardig geacteerd overigens door gehele cast.
Mooie shots.
Maar houdt wel rekening met traag verloop van de film.

Overigens zit er op gegeven ongenblik een behoorlijk dier onvriendelijk moment in dit drama en ik vraag mij ten zeerste af of dit uberhaupt "gefaked "is...ik ben bang van niet.

3*/3,5*

avatar van dinal12000
Beetje onduidelijk drama dit, waargebeurd verhaal? Beroemd schrijver? Raimund Gaita blijkt bekende schrijver/filosoof/professor te zijn in Australie. Wist ik niet. Maar moet op zich niet uitmaken. Wat te veel zelfmoordpogingen, erg deprimerend. Niet mijn film.

Een film met de nodige Australische awards and nominaties en terecht. Zeer sterke hoofd- en bijrolspelers (vooral in de non-verbale delen). Een prachtige verhaal met 'n echte en ontroerende inhoud vol van menselijke waardigheid. Een aanrader!

avatar van Baggerman
Mooie (tegenwoordig zeldzaam) rustige en zorgvuldig opgebouwde film. Het acteren is ook prima in orde, zelfs van Bana (die ik dus nooit zo hoog heb zien zitten!).

avatar van nightbreed
Hier had ik eigenlijk heel veel van verwacht. De film heeft mijn hoge verwachtingen niet kunnen inlossen. De film loopt gewoon niet soepeltjes, het zijn in feite aanelkaar geplakte fragmenten/momentopnamen. Je moet dus telkens de hiaten in het verhaal zelf een beetje opvullen en dat werkte bij mij niet sfeerverhogend. Je zit eigenlijk de hele film te wachten op dat moment dat je wordt gegrepen door het verhaal. Tot zover het negatieve. De regie is zeer stijlvol en subtiel, het talent van de regisseur druipt er vanaf. De acteurs zijn ook erg goed, ik kende alleen Potente die het erg goed doet, maar de voor mij onbekende acteurs deden het ook meer dan goed.
Dit is geen vrolijke film en dat spreekt me meestal wel aan maar je hebt aangrijpende depressieve films en je hebt depressieve depressieve films en deze valt onder de laatstgenoemde. Bij aangrijpende depressieve films heb ik na afloop meestal een goed gevoel maar deze depressieve depressieve film heeft toch een zeer bittere nasmaak. Dat hoeft niet negatief te zijn omdat het toch een emotie bij me heeft opgewekt en dat doen over het algemeen alleen goede films bij me.

avatar van Mads Smikkelsen
Geen topper en geen misser. Behoorlijk deprimerend verhaal.

Greeneyelady1
Dit is absoluut een van de mooiste films die ik tot nu toe gezien heb. Het raakte mij diep. Ik leefde ontzettend mee met vader en zoon.

VIJF sterren!

Greeneyelady1
dinal12000 schreef:

Klopt, Raimund Gaita is een bekende filosoof. Ik had laatst van iemand vernomen dat hij afgelopen April een lezing kwam geven in de Universiteit van Antwerpen. Ik vermoed sterk dat dit een biografische dramafilm is. Gebaseerd op zijn jeugd. Het is ook niet duidelijk of dit gebaseerd is op 1 van zijn boeken of iets dergelijks. Moet een kleine research houden.

Waku schreef:

3*/3,5*

bedoel je de kippen moord. ? zag er best echt uit. Maar acht het zijn maar kippen

Erg goede film dit hoor ik geef er een ruime 4 voor en met name voor Franka Potente, Wat speelde zij haar rol goed zelden een Depressie zo goed zien vertolken.

[quote]Greeneyelady1 schreef:

In de aftiteling staat dat het gebasseerd is op een boek van Gaita

avatar van Aapje81
Trage vermoeiende en oninteressante film. Had veel meer verwacht van deze cast maar de vonk sloeg geen moment over. Jammer.

Had hier veel meer van verwacht...Dit soort dingen spreken me normaal wel aan, maar hier komt het niet echt over voor mij. Acteer werk is wel leuk, ma het geheel blijft een beetje saai naar mijn mening.

avatar van LvdK
Heb de film in bezit, maar nog steeds niet gekeken. Trekt me totaal niet.

avatar van Phantasm
Leuk, onderhoudend drama, mooi opgebouwd en prima acteerwerk.

avatar van area51
Alles wat een goede film moet hebben zit hier in : geweldige acteurs,mooie opnames , drama.
Dit is echter niets voor liefhebbers van verfilmde comics...

avatar van Jessen0wnt
Wisselende film. Normaal ben ik erg ''in'' voor een plot als deze, maar hier irriteerde het, het leek een op een stapeling van ideeën die misschien wel zouden kunnen aanslaan bij het publiek. Niet dus, los van het feit dat dit geïnspireerd is op ware gebeurtenissen ( ? ). Ik vond de cast niet zo best, broers leken te veel op elkaar en het jochie vond ik aardig irritant over komen. Kwam met name door zijn vreselijke overdrevenheid, ik hou meer van subtiel. Dan lijkt het ook veel realistischer. Het is een film waar je even moet in komen, maar na dik drie kwartier zie je toch een of andere vage structuur en is het wel interessant, ook af en toe mooie fotografie. Maar helaas te sterke aanwezige minpunten en te veel kwalitatieve verschillen. Zeer matig en weinig bijzonder, hoewel het wel wat nare scènes heeft waar ik dan weer wel van smul als sensatiezoeker. 2 milde sterren.

Mooie, doch dramatische film.
Puike vertolkingen van zowat de ganse cast, met voorop toch de kleine jongen Kodi Smit-McPhee .
De film is waar gebeurd, gebaseerd op het boek dat de kleine jongen uit het verhaal zelf heeft geschreven, Raimond Gaita, wat het des te indrukwekkend maakt.
Toch warm aanbevolen deze film.

Film over een verscheurd gezin met een ontroerende en als dusdanig vertolkte rol door de kleine Kodi Smit-McPhee.
Het ganse gebeuren wordt trouwens gezien door de ogen van deze jonge knaap, die ontgoocheld, deels niet begrijpend en verbitterd opgroeit.
Begint de film wat aarzelend en ietwat verward, naarmate hij vordert groeit hij uit tot een sterk emotioneel drama, zonder flauwe sentimentaliteiten, over onmacht en kapotgeslagen dromen.
De bijen als metafoor voor een hoopvoller bestaan leveren een paar goede scènes op in een film die uiteindelijk cinematografisch ook best in orde is en waarin de acteurs allen overtuigend hun rol vertolken.
Spijtig, alleen maar in Australië naar waarde geschat.

avatar van 93.9
Hemeltergend langzame nep arthouse. Op het eerste gezicht prachtige beelden, maar later merk je dat ze totaal ontbreken aan zeggingskracht.
Ook ontzettend zware onderwerpen die je in de maag worden gespitst en verder weinig meer mee wordt gedaan.

Zwakke film.