I Confess (1953)

Alternatieve titel: Ik Beken

Drama / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Montgomery Clift, Anne Baxter en Karl Malden

Michael (Montgomery Clift) is een priester die een biecht te horen krijgt van een moordenaar, en door een samenloop van omstandigheden zelf van de moord verdacht wordt. Maar door het biechtgeheim van katholieke priesters kan hij niet vertellen wie de ware moordenaar is.

avatar van Niveath
Weer een goede Hitchcock, met een boeiend verhaal dat al meteen spanning kent. Je weet immers niet wat de priester zal doen. Helaas is het verhaal net wat te simpel, en worden sommige dingen te gemakkelijk als feit voorgeschoteld. De schitterende fotografie en het goede acteerwerk helpen de film mede naar een ruime voldoende.

avatar van Spetie
Aardige film, maar voor een Hitchcock zeker niet geweldig. Ik ben het wel met Kos eens dat de hele film enorm toegespitst wordt op het feit dat de priester niks mag vertellen. Tja wat is erger dan denk ik, een moord, of vertellen dat iemand een moord gepleegd hebt, terwijl je dat eigenlijk niet mag doen.

Dat vond ik soms een ietwat storende factor en ligt er net te vaak dik bovenop. het acteerwerk van de film is verder in orde, waarbij vooral Karl Malden een erg goede bijrol speelt. verder kijkt het best aardig weg al zitten er soms ook wel wat minder boeiende stukjes tussen.

avatar van chevy93
Het verhaal opzich is al genoeg om de volledige speelduur goed te zijn en te boeien. Leuk is hij zeker, maar ik vond het niks speciaals. Het is een typische Hitchcock, met als verschil dat deze op elk vlak net iets minder is dan de betere van hem.

avatar van otherfool
Mindere Hitchcock, dat het veel te vergezochte uitgangspunt tot in den treure vol houdt, het kwam de geloofwaardigheid bepaald niet ten goede en zorgde zelfs voor ergernis. Malden is wel sterk als scherpe inspecteur.

2*.

Op de dvdhoes staat dat een of ander magazine iets in de trant zegt; 'technisch een van de beste Hitchcock's'. En daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. Vooral het begin was echt briljant. Schitterend in beeld gebracht. Echt van een buitencategorie als the Third Man (waar ik dan ook aan moest denken).

Het plotje dat volgt is wel vermakelijk. Vond het wel redelijk boeiend. Technisch dus nogmaals goed, goed geacteerd (Malden en Hasse!!), redelijk wat vaart en het kijkt makkelijk weg. Echt bijzonder wordt het ook niet. Dat wordt het weer de laatste 15 min. De rechtszaak zorgde daarvoor al voor wat afwisseling, maar na de verrassende uitspraak (hoewel het toch een soort van veroordeling was) wordt het weer vreselijk spannend. De angry-mob en de uitbarsting van Hasse vond ik erg sterke momenten en een meer dan bevredigend eind.

Dit was om en nabij mijn 45 ste van Hitch. Zijn films zijn voor mij in te delen in 4 categorieën. De eerste categorie bestaat uit een stuk of 5 films, die ik echt briljant vind. De tweede categorie uit een film of 15 die ik geweldig goed vind. De derde categorie uit een film of 15 die ik ook leuk en erg vermakelijk vind. De vierde zijn een film of 10 die ik wat minder vind, maar nog steeds (al dan niet nipt) voldoendes oplevert.
Deze film komt in de derde categorie. En ik bedenk me dan eigenlijk hoe sterk ook die films in die categorie zijn. Hitch blijft een favoriet. 4 voorzichtige (maar verdiende) sterren.

avatar van christy-m
Prima film die het vooral moet hebben van het goede acteerwerk en nog meer van de geweldige cinematografie. Alles is meesterlijk in beeld gebracht en elke shot vormt een lust voor het oog.
Dit was ongetwijfeld één van de meest persoonlijke films voor de streng katholiek opgevoede Hitchcock.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Gemengde gevoelens.

Zoals wel vaker pakt Hitchcock hier vooral uit in het begin. Het is niet de eerste keer dat de opening het beste stuk van de film is bij Hitchcock.

Vind het uitgangspunt ook wel boeiend, maar dat gaat eigenlijk vrij snel knellen. Ik geloofde het niet helemaal dat hij niet uit de doeken doet, wat er tijdens die biecht gezegd is ok, maar dat hij zich bijna als een lam naar de slachtbank laat leiden. En zelfs dan had ik liever gehad dat het einde anders was geweest. De film ontwikkeld zich zeker voor Hitchcockbegrippen bijna als drama. Over het mysterie van zeer overtuigend geloven, zelfs al ga je daaraan ten onder. En daar vloekte het erg Hitchcockiaanse einde weer bijna bij. Waar de goeie toch weer wint.

Een serieuze Hitchcock ook, ik miste eigenlijk (op een paar kleine grapjes na), de relativerende knipoog ook wel.

Een naar beneden afgeronde 3.0*

Meneer Bungel
'I Confess' is zorgvuldig opgebouwd. Het begint al meteen met Hitchcock die bovenin door het beeld loopt en al die bordjes, 'direction->', 'direction->' en nog eens 'direction->', alsof Hitchcock wil zeggen: 'Follow me, please, and - please again - don't lose me.'

Aanvankelijk lijkt de nadruk vooral te liggen op de zwijgeed van een priester, maar dan wordt men na een paar goed geplaatste ontwikkelingen in de richting van een geheime romance (die alleen nog leeft in de harten van Ruth en Michael) gestuurd, waarbij de slimme inspecteur van de politie Larrue een beetje aan tunnelvisie begint te lijden, want Killer, pardon, Keller mag niet geheel onschuldig ogen voor een politieman, of zelfs niet voor een leek (doordat hij de dode vindt terwijl hij er een afspraak mee had, én ook nog eens onder hetzelfde dak woont als Michael - waaronder óók het bebloede kledingstuk gevonden wordt), maar hij wordt volledig met rust gelaten...

Ik hoop / ga er van uit dat Hitchcock dit bewust zo gespeeld heeft, en zo niet alleen het geloof op de korrel wilde nemen. Dan blijkt die culminerende liefdesgeschiedenis toch de hoofdverdachte niet vrij te pleiten, en volgt een vrij droge rechtszaak, waarbij de slechtheid van Keller zich duidelijk openbaart aan de kijker, maar wel telkens met dat humane randje van 'willen overleven' en 'het voor zijn lieve vrouw doen', die hij vervolgens pardoes in de buik schiet om maar buiten schot te blijven - de ultiem tegenstrijdige daad die hem meteen in het vizier van de politie brengt.

Ergens is het misschien wat teveel hooi op de vork om elke kijker mee te kunnen krijgen (zie de wisselende beoordelingen), maar ik vond het - om nog even te zwijgen van de geweldige regie van Hitchcock, en de schitterende backdrop die Canadees Quebec is - een knappe, intrigerende en meeslepende film.

Dik 4,0* van ondergetekende, en een herziening is nu al weer gewenst, al is het maar om alle feitjes nog eens op een rijtje te zetten (zoals de 500 dollar die bij Villette gevonden werd, Keller sprak toch van 2000?).

avatar van missl
Een film over een man die een moord pleegt en dit tegen een pastoor vertelt. De pastoor komt hierdoor in moeilijkheden want de vraag is of hij zich aan zijn beroepsgeheim moet houden of hij ervoor kiest om zijn eigen hachje te redden. Met een paar twisten in het verhaal is het een goed onderhoudende film.

Ik kende deze film van Alfred Hitchcock niet, tot ik er vorige week over las in de Volkskrant. Een gestileerd, film noir-achtig, intrigerend, toegankelijk en serieus thrillerdrama over een onterecht beschuldigde man die als priester in conflict is met zijn zwijgplicht, morele dilemma's en gevoelens van schuld. Zijn leven lijkt geënt te zijn op dat van Jezus zelf en de productie herbergt de nodige katholieke beeldspraken. De meester regisseerde als vanouds en maakte gebruik van prachtige locaties, geweldig camerawerk en een sterk spelende cast. De charismatische en aantrekkelijke Montgomery Clift schitterde als de vrome priester.

N.B. Montgomery Clift kende een tragisch leven: als bekend acteur stond hij te boek als de ideale schoonzoon en moest hij zijn homoseksuele gevoelens onderdrukken en geheim houden. Door een auto ongeluk werd zijn mooie gezicht gehavend. Daardoor en door schuldgevoel over zijn homoseksualiteit raakte hij verslaafd aan alcohol en drugs, hetgeen in 1966 resulteerde in een dodelijke hartaanval op 45-jarige leeftijd.

avatar van Vinokourov
Een ruime voldoende voor deze Hitchcock, waarin hij zijn typische stijlkenmerken loslaat op een aardige thriller. Een priester wordt ongemerkt verdacht van een moord, terwijl hij tijdens een biechtsessie al gehoord heeft wie de daadwerkelijke moordenaar is. Grote vraag is hoe dit allemaal tot een einde komt. Het loopt allemaal volgens de regeltjes en daardoor is het niet heel uitzonderlijk, maar prima vermaak blijft dit wel.

avatar van HarmJanStegenga
Hitchcock nr. 16 (nog maar) deze 'I Confess'. Zo wat moet ik nog veel van die ouwe zien. Maar wederom zorgt-ie voor een fijn staaltje visuele pracht en interessant vermaak. De humor mist eigenlijk totaal in deze film, de cameo niet. Al is ook die niet zo bijzonder. De uitwerking van het - relatief simpele - plot is wel goed gedaan. Ditmaal d.m.v. mooie shots en een prima opbouw van de spanning. Moet wel zeggen dat de zwijgplicht me op een gegeven moment ook wat vraagtekens bezorgde. Hitchs' genialiteit ontbreekt een beetje, maar dat mag niet in de weg staan van een aardige avond vermaak. Prima film, voldoende.

avatar van 93.9
Aardig goede film, maar behoord zeker niet tot z'n beste.
Verhaal had eigenlijk weinig om het lijf.

avatar van baspls
Kijkwijzer indicatie 16+??? Volgens mij is dat een foutje.

avatar van baspls
"I never thought of the priesthood as offering a hiding place."

I Confess is een van de minder bekende films van Alfred Hitchcock en van alle films die Hitchcock maakte is dit de film waar zijn Katholieke achtergrond het meest duidelijk is.

Een man biecht een moord op aan een priester. Als die priester even later zelf van de moord wordt verdacht wordt zijn geloof op de proef gesteld en kan hij zijn onschuld niet bewijzen door het biechtgeheim.

Montgomery Clift speelde een prima rol als de priester, ik vond dat hij de frustratie goed wist uit te beelden. Hitchcock had echter grote moeite met zijn method-acting. Hij had de film helemaal gestoryboard en vond het dus erg vervelend als een acteur niet precies deed wat hij had bedacht. O.E. Hasse zette een bijzonder sterke rol neer als de uit Duitsland gevluchte moordenaar.

Het uitgangspunt van de film vond ik erg goed gevonden. Wat doe je als priester als je verdacht bent van een moord die aan jou is opgebiecht? Dat I Confess niet zo succesvol was licht volgens Hitchcock zelf aan het feit dat Protestanten en Atheïsten het belang van het biechtgeheim niet kunnen bevatten, zo vertelde hij later aan Truffaut. De film speelt zich af in Quebec, Canada. Volgens Hitchcock omdat je in geen enkele Amerikaanse stad Katholieke priesters over straat ziet lopen.

Hitchcock heeft een cameo aan het begin van de film als een man die over straat loopt. Het thema van een man die onterecht van moord is beschuldigt en zijn onschuld moet bewijzen komt vaker in zijn films voor en ook spelen belangrijke gebeurtenissen zich vaak in Kerken af in zijn films.

De film wist weliswaar de zorgvuldige afwerking en lichte humor die Hitchcock's films gebruikelijk kenmerken. Het uitgangspunt blijft erg sterk en alles is zeer degelijk in beeld gebracht in Hitchcock's mooie Film noir-achtige zwart-wit fotografie. Er zaten weer een aantal geniale visuele verwijzingen in de film. Aan het einde tijdens de rechtszaak, als de priester een vraag wordt gesteld die hij door het biechtgeheim niet kan beantwoorden, zien we boven zijn hoofd een kruis hangen. Wat symboliseert dat hij denkt aan zijn verantwoordelijkheid als priester en het gewicht van zijn geloof op zijn geweten ligt. Verder verwijst de steeds vallende fiets naar hogere machten en zit de film zo vol van symboliek.

Ik vond de film aan het einde toch nog best spannend. Zeker geen slechte film van Hitchcock en de
moeite waard voor wie meer dan alleen de bekende films wil zien.

avatar van Flavio
Mooi geschoten en originele setting, maar vond dit toch een mindere Hitchcock. Vond vooral de hele premisse dat de priester zich houdt aan het biechtgeheim nogal ver doorgevoerd. Verder maakte de moordenaar een aantal zeer opmerkelijke beslissingen, te beginnen met zijn biecht. Op zich snap ik nog wel dat hij het iemand moet vertellen, maar even later vertelt hij het ook zijn vrouw, en het zou me niet verbazen als hij diezelfde avond zijn verhaal doet aan een anonieme dronkelap in de buurtkroeg.

avatar van Mac Hammer Fan
In een biechtstoel bekent een man aan pater Michael de moord op Vilette, een vermaarde advocaat. De politie heeft intussen het lijk van deze laatste gevonden. Inspecteur Larrue, die met het onderzoek is belast, heeft ook al gehoord dat er een priester is gesignaleerd op de plaats van de moord. Omwille van het biechtgeheim komt pater Michael zelf in de problemen als hij ten onrechte van de misdaad beschuldigd wordt.
Overtuigende vertolking van Montgomery Clift als de getormenteerde priester. De zoveelste parel op de kroon van de absolute meester van de suspense: Alfred Hitchcock. Dit keer krijgen we een somber psychologisch drama, een verhaal van een verboden liefde en ook een allegorie van het Christus-verhaal voorgeschoteld: de priester moet boeten voor andermans zonden en zelf zijn eigen kruis dragen. Een klassieker, die niet mag gemist worden.