• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.467 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.761 acteurs
  • 199.135 gebruikers
  • 9.379.407 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Departed (2006)

Misdaad / Thriller | 151 minuten
3,96 6.724 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 151 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Hongkong

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

IMDb beoordeling: 8,5 (1.538.806)

Gesproken taal: Engels en Kantonees

Releasedatum: 9 november 2006

Plot The Departed

"Lies. Betrayal. Sacrifice. How far will you take it?"

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Francis 'Frank' Costello

William "Billy" Costigan, Jr.

Staff Sgt. Colin Sullivan

Staff Sgt. Sean Dignam

Dr. Madolyn Madden

Capt. Oliver Charles Queenan

Arnold "Frenchy" French

Trooper Brown

Capt. George Ellerby

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jonathan Crane

Jonathan Crane

  • 121 berichten
  • 61 stemmen

Fantastische film. Scorsese is terug! Nicholson, DiCaprio, Damon, Wahlberg en Baldwin zijn geweldig. Muziek klopt, beelden kloppen, montage klopt. Amusant, spannend, grappig, intrigerend. wat een film. 5*


avatar van Vinco

Vinco

  • 365 berichten
  • 995 stemmen

Wat een geweldig film,het acteer werk is echt subliem!

Het verhaal steekt echt zo meesterlijk goed in elkaar kan niet anders zeggen.

Echt een super top film!

4,5 ster


avatar van Uier

Uier

  • 2006 berichten
  • 3749 stemmen

Net geen Goodfellas of Casino, maar wel een geniaal filmpje, zo op de valreep van een matig filmjaar.


avatar van Linn

Linn

  • 3289 berichten
  • 3798 stemmen

markie1978 schreef:

(quote)

Wat maakt het nu uit dat de Aziaten eerder waren, ik weet zeker dat in deze film betere acteurs waren. En heb je enig benul hoeveel Amerikaanse films er gekopieerd zijn in Azie??? Juist dat zijn er veel en veel meer, dus je moet niet zo huilen dat deze oorspronkelijk uit Azie komt.

Daar komt bij dat Aziaten niet alleen films kopieren maar elk technich hoogstandje, dus mogen wij ook een keer iets kopieeren?????

Dan wil ik van jou wel eens even wat films horen, want ik heb hier keihard na zitten denken maar ik kan geen enkele Amerikaanse film bedenken die door aziaten gekopieerd is. Ik ben benieuwd


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Zullen ze vast ook wel doen, maar daar krijgen wij dan niet meteen iets van te weten als ze daar niet succesvol zijn.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Wat niet wegneemt dat het bericht veel onzin bevat.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

The One Ring schreef:

Zullen ze vast ook wel doen, maar daar krijgen wij dan niet meteen iets van te weten als ze daar niet succesvol zijn.

Zeker weten dat sites als Twitch daarover zouden rapporteren dan. In de recente Japanse (en Aziatische) cinema is er niet meteen een film die ik kan opnoemen.

Veel adaptaties van mangas en boeken, dat wel. Uiteraard ook inspiratie uit Amerikaanse (Kitamura) en Europese (Oshii) cinema, maar echte remakes ? Zal nog eens wat verderdenken dan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik ken een film Hero dat is een kopie van Dog Day Afternoon en John Woo's Bullit in The Head heeft behoorlijk leentje buur gespeeld bij The Deer hunter. En ik ken zo nog wel zo'n 10 Hong Kong films die op Amerikaanse films gebaseerd zijn. Bovendien maken ze in India ook alles na wat in Amerika een succes is.


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2744 stemmen

markie1978 schreef:

Daar komt bij dat Aziaten niet alleen films kopieren maar elk technich hoogstandje, dus mogen wij ook een keer iets kopieeren?????

Vind dit eigenlijk nog het meest storende gedeelte van de post. Het 'elk technisch hoogstandje'. Juist Azië verspreidt een stijl, of sterker, een reeks verschillende stijlen die vernieuwend of verfrissend werken.

Echte remakes weet ik ook niet zo 1, 2, 3. Kan me voorstellen dat veel Bollywood films Hollywood-kopieën zijn, dat Hongkong veel genre-elementen overneemt van Amerika, of zelfs een Shimizu, die zelf Amerikaanse films gaat regisseren; het hedendaags aantal Amerikaanse remakes van Aziatische films is echter bijna beschamend.

"...dus mogen wij ook een keer kopieëren" is dan ook niet echt een vraag die serieus op te vatten valt (ook niet door er vijf vraagtekens achter te zetten). Hopelijk kunnen we nog een antwoord van markie1978 verwachten.....


avatar van belber

belber

  • 40 berichten
  • 10 stemmen

Klasse film van Martin Scorsese en dito rollen van Di Caprio en Nicholson. Vond Damon redelijk tot goed.

Verrassend plot, maar de film was in zijn totaliteit een topper.

Heb ook een 4.5* gegeven...

Schitterend


avatar van Koenemans

Koenemans

  • 4 berichten
  • 21 stemmen

Zeer leuke film. Het verhaal van deze film is bijna een kopie van de nederlandse film: LEK. Vandaar dat ik de film redelijk voorspelbaar vond, maar toch heb ik er met plezier naar gekeken en genoten van het geweldige acteerwerk met name van di caprio. 4*


avatar van Banjo

Banjo

  • 2038 berichten
  • 4299 stemmen

en 5 sterren in de veronica gids !!

hier kijk ik erg naar uit!


avatar van kras van zwienen

kras van zwienen

  • 238 berichten
  • 820 stemmen

redelijk. In het begin was die super maar, naar het einde toe werd hij steeds iets minder. Het einde kon ik bijna helemaal goed voorspellen. Alleen had ik die dikke verwacht. Die liftscene komt gewoon uit infernal affairs.

4*


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

thomzi50 schreef:

Het "fuck"-gehalte viel toch wel mee? Ik ken - ik weet nu even geen namen - geloof ik wel films waar er veel meer werd gescholden. Heb me er in ieder geval niet aan gestoord, merkte het niet eens op eigenlijk.

Als het niet eerder is gezegd, -GoodFellas- Daar wordt volgens mij het vaakst 'Fuck' gezegd, door Joe Pesci alleen al 254 keer dacht ik.


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

Zo'n 'Lek'-verhaal, mits goed in elkaar en met goede acteurs, kan mij altijd boeien. Het einde was wel een beetje voorspelbaar, maar niet alles precies. Die Mark Wahlberg speelt een mafkees zeg, maar wel een goeie. Ik had bij deze film niet meer sympathie voor de ene of andere kant, waar ik meestal wel, vaak door de acteurs, naar de criminelenkant wordt getrokken. In dit gavel speelden aan beide zijden grote persoonlijkheden, gespeeld door goede acteurs.


avatar van maartenalt

maartenalt

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Ik vond the departed nou niet echt een mega film. Veel bekende gezichten en een redelijk einde.
Maar halverwege de film viel de actie stil en duurde het te lang. Aan het einde van de film toen ik half in slaap lag werd in een keer iedereen dood geschoten en degene met wie ik hem keek zat me echt zo aan te kijken wtf wat is dit..


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Heb matt damon altijd al een irritante acteur gevonden, hier niet anders.

Is deze film misschien de laatste kandidaat om het gemiddele aan kwalitatieve films dit jaar omhoog te halen.?

Ik denk het wel, al hou ik het voorlopig op 3.5.

Denk dat de uiteindelijke stem na herzien toch nog verhoogs wordt.

Met films als deze weet ik het meestal namelijk pas na 2x kijken


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

Materny schreef:

Heb matt damon altijd al een irritante acteur gevonden, hier niet anders.

JAAAAAAAA!! Eindelijk een metgezel: wát een fukventje!


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Enigszins teleurstellende film. Het blijft een prima Scorsese, dat wel, maar als ik vergelijkingen ga maken met de meest voor de hand liggende Scorsese's (Goodfellas, Casino) stelt dit toch een beetje teleur. Dat ligt voornamelijk aan de wat misplaatste casting en het verhaal dat iets te gecompliceerd wil zijn. Scorsese heeft geen ingewikkeld plot nodig om te kunnen overtuigen.

Baldwin, Sheen en vooral Nicholson waren een genot, DiCaprio en Damon deden het respectievelijk goed en aardig maar het is vooral hun uitstraling dat niet echt helemaal te plaatsen is. Vooral op het einde wordt dat duidelijk wanneer ze samen een scene delen. Een DeNiro of Pesci zijn ze echt niet en dat is een grote reden waarom bv Goodfellas zo'n meesterwerk is. Het knip en plakwerk en het camerawerk waren solide, goed, maar ook op dit gebied heb ik leukers gezien van de hand van Scorsese. Soundtrack ook prima maar geeft niet zo sterk het tijdsbeeld weer als dat het wel deed bij een Mean Streets. Kortom: een goede film maar gezien eerdere meesterwerken van dezelfde regisseur een kleine deceptie.

3,5*


avatar van jimbo79

jimbo79

  • 274 berichten
  • 3433 stemmen

schitterende film 1 vande beste dat ik heb gezien dit jaar

met een geniale nicholson(die oneliners) zelfs dicaprio is schitterend gecast. een spannend verhaal hoe dat een gangsterfilm zou moeten zijn, schitterende soundtrack en boston wordt sfeervol weergegeven.

scorsese bewijst weeral dat hij een meester is


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

jimbo79 schreef:

en boston wordt sfeervol weergegeven.

Dat vond ik toch iets waar Scorsese in heeft gefaald. Kijk eens naar een Mean Streets en vergelijk de sfeer.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

Het was wel leuk om dat Boston-accent van iedereen te horen (al was het soms wat overdreven).


avatar van Lyzo

Lyzo

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Zeer goede film.


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

dutchtuga schreef:

..maar als ik vergelijkingen ga maken met de meest voor de hand liggende Scorsese's (Goodfellas, Casino) stelt dit toch een beetje teleur. Dat ligt voornamelijk aan de wat misplaatste casting en het verhaal dat iets te gecompliceerd wil zijn. Scorsese heeft geen ingewikkeld plot nodig om te kunnen overtuigen.

He-le-maal mee eens, het is alsof ik mijn eigen review herlees.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Hopelijk doet Scorsese snel weer een beroep op zijn oude glories.


avatar van prodeje

prodeje

  • 121 berichten
  • 123 stemmen

Ja inderdaad, hoewel ik betwijfel of dat kán. Ik realiseer me dat dat komt door "de DeNiro van begin jaren '90". De manier waarop die acteur zich in díe tijd ontwikkelde vond ik geweldig, met als gevolg drie topfilms: Goodfellas, Casino en Heat. Al DeNiro's films ervoor of erna vond ik tegenvallen doordat het niet díe DeNiro was uit de eerste helft van de jaren '90. Hij had in al die films hetzelfde wat Cruise in Collateral had: kil, hard, onverschrokken, goede lichamelijke conditie, humorloos, stijlvol en verzorgd. Dit was het best te merken in Heat. Deze kenmerken stonden DeNiro als geen ander, en daardoor was die periode van hem voor mij persoonlijk zijn beste (m.u.v. Cape Fear, maar dat lag niet aan DeNiro).

Wat Scorsese wel kan maken is wederom een klein saga over een groep/familie van gangsters, compleet met voice-overs en passende '50-muziek. Maar misschien moeten we zijn klassiekers laten spreken, en niet hopen op meer van hetzelfde: het zal Goodfellas en Casino toch niet overtreffen. In dat geval zou ik hem graag een '70 gangsterfilm blaxploitation-stijl zien realiseren.

Toch binnenkort Casino en Jackie Brown maar weer eens kijken..


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

dutchtuga schreef:

Scorsese heeft geen ingewikkeld plot nodig om te kunnen overtuigen.

Ik begin steeds meer medelijden met Scorsese te krijgen. Bij Goodfellas wordt regelmatig door gebruikers gezegd dat ze de film geen echt hoge score geven omdat het verhaal te mager is en dan krijg je nu dit...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er mee eens dat Scorsese geen ingewikkeld plot nodig heeft, maar hij komt zo een beetje klem te zitten


avatar van Santino Corleone

Santino Corleone

  • 251 berichten
  • 473 stemmen

Een van de betere films de laatste jaren.. Een top film met een top cast met en een goed verhaal.. Duurde net iets te lang maar ik verveelde me geen moment.. Kortom een spannende thriller met humor en goed muziek en ook nogs een verassende einde..

Scorsese heeft weer goed werk geleverd!

5 STERREN!


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

prodeje schreef:

De manier waarop die acteur zich in díe tijd ontwikkelde vond ik geweldig, met als gevolg drie topfilms: Goodfellas, Casino en Heat. Al DeNiro's films ervoor of erna vond ik tegenvallen doordat het niet díe DeNiro was uit de eerste helft van de jaren '90. Hij had in al die films hetzelfde wat Cruise in Collateral had: kil, hard, onverschrokken, goede lichamelijke conditie, humorloos, stijlvol en verzorgd.

Ontwikkelde? Je kan niet echt zeggen dat hij sinds Taxi Driver, Deer Hunter of Raging Bull zich heeft ontwikkeld tot een compleet acteur. Dat waren rollen die bijna niet te overtreffen zijn! Vooral de laatste. DeNiro is zeker geweldig in begin jaren 90 maar om nou zeggen beter en completer dan in het begin van zijn carriere? Nee.

Vergelijking met Cruise is een beetje vreemd trouwens .


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

prodeje schreef:

Ja inderdaad, hoewel ik betwijfel of dat kán. Ik realiseer me dat dat komt door "de DeNiro van begin jaren '90". De manier waarop die acteur zich in díe tijd ontwikkelde vond ik geweldig, met als gevolg drie topfilms: Goodfellas, Casino en Heat. Al DeNiro's films ervoor of erna vond ik tegenvallen doordat het niet díe DeNiro was uit de eerste helft van de jaren '90. Hij had in al die films hetzelfde wat Cruise in Collateral had: kil, hard, onverschrokken, goede lichamelijke conditie, humorloos, stijlvol en verzorgd. Dit was het best te merken in Heat. Deze kenmerken stonden DeNiro als geen ander, en daardoor was die periode van hem voor mij persoonlijk zijn beste (m.u.v. Cape Fear, maar dat lag niet aan DeNiro).

Wat Scorsese wel kan maken is wederom een klein saga over een groep/familie van gangsters, compleet met voice-overs en passende '50-muziek. Maar misschien moeten we zijn klassiekers laten spreken, en niet hopen op meer van hetzelfde: het zal Goodfellas en Casino toch niet overtreffen. In dat geval zou ik hem graag een '70 gangsterfilm blaxploitation-stijl zien realiseren.

Toch binnenkort Casino en Jackie Brown maar weer eens kijken..

De Niro en Scorsese hadden al meer leuke dingen gedaan hoor, zoals Taxi Driver, The King of Comedy en Raging Bull bijvoorbeeld. Grote klassiekers, vooral die eerste en laatste. Ik vind dat je De Niro veel tekort doet door zo te stellen dat ie drie goede films gemaakte heeft. Oscar voor Godfather 2..