Eragon (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Actie / Fantasy

geregisseerd door Stefen Fangmeier
met Edward Speleers, Jeremy Irons en Robert Carlyle

Wanneer Eragon een glimmende blauwe steen vindt, denkt hij het geluk op zijn hand te hebben; misschien kan hij hiermee eten voor zijn familie kopen. Maar wanneer de steen een draak laat verschijnen, realiseert hij zich dat hij een schat heeft gevonden, die wel eens net zo oud kan zijn als het Koninkrijk. Van de een op de andere dag is zijn leven compleet veranderd en wordt hem een eeuwenoud geheim toevertrouwd. Met een zwaard en de raadgeving van Brom die hem moet beschermen, moeten Eragon en de draak een koning met duistere krachten zien te stoppen voordat hij het Koninkrijk in gevaar brengt. Kan Eragon de kracht van de legendarische Drakenridders op zich nemen? Het lot van het gehele koninkrijk ligt in zijn handen...

685 BERICHTEN 30 MENINGEN
geplaatst: 24 mei 2008, 16:12 uur [permalink]
grappig.
was de schrijver van dit fantasyprulletje 25-27 ipv 15-17 geweest, dan was dit er vast nooit gekomen. schrijver Christopher Paolini verdient een draai rond de oren voor het neerpennen van een verhaaltje dat zo hard van Star Wars gaat lenen dat je haast van plagiaat zou kunnen spreken. Een Star Wars ripoff in een soort Aldi versie van Midden Aarde. de zwakke regie met geforceerde slowmotion (zelden een teken van inventiviteit) en het tenenkrommende acteerwerk doen het zaakje finaal de das om.

avatar van NielsP
geplaatst: 22 juni 2008, 07:56 uur [permalink]
Ik vond deze film uiteindelijk heel goed meevallen. Ik had echter wel heel veel clichégevoelens bij grote stukken van de film en men probeerde er echt te veel een LOTR-alike pareltje van te maken, maar dat is dus in vergelijking met LOTR helemaal niet gelukt.

Hoewel het op zich een goede film was, de effects waren zeker in orde, alleen het acteerwerk en het verhaalverloop zat niet helemaal juist. Het verhaal gaat soms net iets te vlug (had ik bij Narnia ook) waardoor het soms heel erg ongeloofwaardig wordt (oke, ja, het is Fantasy, maar toch) en waardoor sommige emotioneel bedoelde scenes in het water vallen.

Maar ik blijf erbij, ergens heeft de film me de eerste keer wel weten te bekoren.

avatar van FredKrueger
geplaatst: 22 juni 2008, 10:35 uur [permalink]
Zeer Goeie Film

avatar van _Vrouwke_
geplaatst: 23 juni 2008, 01:37 uur [permalink]
Zalige film gewoon!!

geplaatst: 28 juni 2008, 16:59 uur [permalink]
Leuke film met mooie effecten en een prachtige draak! Ga het nou niet vergelijken met andere fantasiefilms want dat is een ander verhaal...

avatar van ik_ben_gilles
geplaatst: 3 juli 2008, 02:46 uur [permalink]
ik heb de boeken hier liggen en heb nog altijd geen tijd gevonden om de verfilming te bekijken. (zit trouwens vol spanning te wachten op het laatste boek, ze zijn echt goed)

avatar van 606
geplaatst: 4 juli 2008, 18:51 uur [permalink]
hele mooie film goed gemaakt

3,5 ster

Wes_FR
geplaatst: 21 juli 2008, 22:48 uur [permalink]
Lange tijd geleden in de bioscoop gezien. Wat ik mij er nog van herinner is dat ik het echt van een bedroevend niveau vond.. de enige die mij kon bekoren qua acteerprestaties was Jeremy Irons, die zijn karakter "Brom" erg overtuigend neerzette. Voor de rest vond ik het huilen met de pet op, erg matig en teleurstellend.

1,5*, nog goedgemaakt door Irons en de mooie animaties.

geplaatst: 2 augustus 2008, 19:46 uur [permalink]
Wanneer komt het vervolg eigenlijk ??

avatar van JTV-kijker
geplaatst: 2 augustus 2008, 20:14 uur [permalink]
Turkse gast schreef:
Wanneer komt het vervolg eigenlijk ??

ik denk dat er geen geld meer is voor een vervolg 😉

geplaatst: 8 augustus 2008, 12:42 uur [permalink]
Ken de boeken (helaas) niet. De film heeft best de potentie om tot LotR achtige proporties uit te groeien (de vergelijking is wellicht wat flauw, maar niet geheel onterecht), maar het is het allemaal net niet.

Ben wel benieuwd naar het boek trouwens.

avatar van Rmie
geplaatst: 8 augustus 2008, 21:56 uur [permalink]
amusante film...

anderhalf ster omdat ik iets met draken heb en een ster voor de catering en de scriptgirl.

geplaatst: 13 augustus 2008, 01:26 uur [permalink]
Kinderfilmpje met enkele low budjet acteurs.

En het hele gedoe om die draak de hoofdzaak in het verhaal te plaatsen is al mislukt op voorhand.
Neem nog eens bij dat deze draak nergens op lijkt.
Dit verhaal kon eigenlijk niet goed verfilmd worden maar eerder bedoeld om als verhaaltje voor het slapen gaan.

Dit kan je niet met LOTR vergelijken want Peter Jackson heeft bewezen dat sommige fantasy verhalen best te verfilmen zijn.

geplaatst: 22 augustus 2008, 04:51 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik kijk niet veel fantasy films. De LOTR-trilogy is denk ik het enige wat ik van dit genre gezien had. Tot nu dus.

Ik vond, tot mijn verbazing, Eragon gewoonweg schitterend. Mooi camerawerk, degelijke acteerprestaties en vooral mooie animaties. Het verhaal zit goed in mekaar en verveelt dan ook geen seconde. De vergelijkingen met LOTR zijn mij een raadsel, maar dat zal wel aan mij liggen.

4* voor de film + 0.5* omdat hij me toch emotioneel heeft kunnen raken na de vechtscène. Ook al was het voorspelbaar dat de draak nog zou leven. Mensen met een trouw huisdier zullen dit vast wel begrijpen, andere zullen het waarschijnlijk kinderachtig vinden. 🙂

geplaatst: 27 augustus 2008, 20:00 uur [permalink]
Word Christopher Paolini's boek, Eldest, ook nog verfilmd? Want ik zag op wikipedia dat deze film wereldwijd 249 miljoen dollar had opgebracht, wat aardig veel is. Genoeg om een vervolg van te maken.

avatar van JohnWilliams
geplaatst: 1 september 2008, 15:04 uur [permalink]
Mooie film! Maar het einde was een beetje vreemd.
Voor de rest een prachtige film met mooie muziek van Patrick Doyle.

avatar van sierrra
geplaatst: 7 september 2008, 15:56 uur [permalink]
Ik vind dit ook een leuke film. Heb het boek niet gelezen dus daar kan ik niet over oordelen. Ik begrijp niet dat veel mensen deze film zo slecht vinden. Oké, LOTR is natuurlijk beter, maar daar kunnen maar heel weinig films zich mee meten. Degene die deze film een 0,5 geven hebben niks met fantasy films, anders kan ik deze lage scores echt niet verklaren. 😕

Lad
geplaatst: 7 september 2008, 16:22 uur [permalink]
Leuk verhaal, fijn om te volgen. Kortom, goede film.

avatar van eltorro
geplaatst: 13 september 2008, 20:29 uur [permalink]
Een goeie film goeie actie en een vette draak

avatar van Albus Dumbledore
geplaatst: 14 september 2008, 15:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na het boek gelezen te hebben, heb ik deze film ook nog eens een keer gezien. En ik heb er behoorlijk wat kritiek op.

Negatieve punten:
De acteerprestaties waren door en door matig. Sommigen waren wel aardig en sommigen waren zeker onder de maat.
Het verhaal dat het boek aan het vertellen is, is verwaarloosd in de film. De film had minstens 60 minuten langer kunnen duren, met alle dingen in het boek. Zo zijn ze door de verhaallijn geraasd en hebben ze zich er niet eens aan gehouden. Zo vertelt de helft van het boek, dat Eragon wraak wil op zijn vermoorde oom. Hij wil achter de Ra'zac aan die dat gedaan hebben. In de film stuurt Brom hem meteen naar de Varden.
Ook het einde, het gevecht met Durza was in het boek helemaal anders. In de film proberen ze het alleen maar spectaculairder te maken, wat ik geen goed teken vind.
Ook op het begin was Saphira eerst een draakje van zo'n 1,5 meter, daarna vliegt ze een stukje, een hoop ontploffingen (om het spectaculairder te maken) en ze is 15 meter lang... 😞
Ook hoe ze haar naam kreeg was slecht bedacht. Plotseling zei ze: 'I am Saphira, your dragon.' Zoals in het boek, had Eragon gewoon een naam voor haar moeten verzinnen.
Dan vind ik ook nog behoorlijk stom dat ze Galbatorix heel de tijd laten zien. De kracht van het boek vind ik juist vaak dat Galbatorix zich op de achtergrond houd en dat je hem na boek 2 nog geen een keer gezien hebt. Maar nee hoor, hier moeten ze weer de koning heel de tijd laten zien, zodat je elke keer weet wat zijn plannetjes zijn en daardoor is het minder spannend.
De Ra'zac en de Urgals zien er totaal anders uit als in het boek en dat hoeft niet erg te zijn, maar hier zien ze er echt debiel uit.
Ook de filmmuziek vind ik niet geweldig. Ik ben niet zo'n fan van Patrick Doyle's muziek, maar dat is mijn mening.

Pluspunten:
En ja, ik heb ook pluspunten voor deze film. Jeremy Irons (Brom) acteerde meer dan aardig en spande de kroon in deze film.
De CGI die gebruikt is om Saphira te creeën is prachtig. De special effects en de omgeving zijn allemaal erg mooi in beeld gebracht.
Op het einde, wanneer Saphira dodelijk gewond is, is erg mooi gemaakt en vind ik een goede toevoeging van de filmmakers.
Verder vind ik het goed dat Brom er niet zo uit ziet als in het boek. Anders was het wéér zo'n oude man met een witte baard van hier tot tokyo.

Conclusie:
Ik heb me verder prima vermaakt en het is een leuke fantasy film om te kijken, maar het had allemaal stukken en stukken beter gekund.

3,0 sterren.

avatar van JohnWilliams
geplaatst: 14 september 2008, 19:10 uur [permalink]
Albus Dumbledore schreef:

En er komt ook een derde deel aan geloof ik.

geplaatst: 20 september 2008, 13:22 uur [permalink]
Ik weet hoeveel boeken er komen, maar worden die ook allemaal vefilmd?

geplaatst: 20 september 2008, 14:11 uur [permalink]
Dit was geen daverend succes, dus voorlopig niet lijkt me...

avatar van MGpower
geplaatst: 24 september 2008, 16:52 uur [permalink]
gotti schreef:
Dit was geen daverend succes, dus voorlopig niet lijkt me...

Eeehm... 249 miljoen is geen succes?

Ik heb de film nu 3 keer gezien, en nog steeds verveelt het me niet 🙂
Dit is 1 van mijn favoriete films!

avatar van Aapje81
geplaatst: 24 september 2008, 17:27 uur [permalink]
Erg matige film waar veel potentie in zit maar erg slecht is uitgewerkt. Het draakje is wel schattig, Irons blijft een goede acteur en John Malkovitch krijgt veel te weinig speeltijd.
De rest van de cast is erg slecht en het scenario is om te janken maar dankzij de bovenstaande punten blijft de schade beperkt

avatar van arwenevenstar
geplaatst: 29 september 2008, 12:41 uur [permalink]
Wat een verschrikkelijke film! Toen ik hoorde dat Eragon verfilmd zou worden, verwachtte ik niet dat de film zo goed als het boek zou worden, maar dit is gewoon triest!

Bijna alle acteurs leveren matige tot slechte prestaties.
De personages zijn erg zwak gekarakteriseerd.
Het einde komt véél te theatraal over.
De landschappen komen weinig in beeld waardoor je totaal niet meegesleept wordt in dat heerlijke wereldje van Fantasy, zoals bij het boek wel gebeurd.
Het hele "communiceren via gedachten" is verwaarloosd, net als de magie.
Het is volgens mij een grote fout geweest om het hele teirm complot weg te laten.
De dialogen zijn nep.
Saphira hebben ze wel realistisch gemaakt.

Mijn conclusie: Dit boek is ten eendermale ongeschikt om te verfilmen.
Het verschil tussen Lord of the Rings en Eragon is dat Lord of the Rings een dik boek is door bombastisch taalgebruik en uitgebreidde beschrijvingen van zowel omgeving als gebeurtenissen. Bovendien kun je de meeste gebeurtenissen behoorlijk inkorten zonder veel aan het originele plot te veranderen. Eragon is niet moeilijk geschreven. Het is een simpel boek met simpel taalgebruik zonder veel overbodige beschrijvingen. Het is duidelijk merkbaar dat Paulini vijftien/zestien was toen hij het schreef. Eragon is dik omdat de theorieën van magie en het hele wereldje veel uitleg nodig heeft, omdat je er anders simpelweg niets meer van begrijpt. Er gebeurt veel meer, veel sneller achter elkaar in Eragon. De beslissing om hier een film van te maken was niet goed uitgedacht en dom. Dit verhaal kan alleen in de vorm van een boek.

avatar van ik_ben_gilles
geplaatst: 4 oktober 2008, 18:46 uur [permalink]
VERSCHRIKKELIJK!!
De film mist zoveel sleutelmomenten uit het boek,
hij gaat veel te snel, de acteurs kunnen niet acteren,
veel hoofdpersonages uit het boek doen niet eens mee in de film (en zelfs als ze dat doen maar heel even), andere personages zijn dan weer vervormd naar het beeld van de regisseur (die in de verste verte niet vergeleken kan worden met de beschrijvingen in het boek)

and the list goes on....

geplaatst: 15 oktober 2008, 19:53 uur [permalink]
vond het een beejte goed

3.0

geplaatst: 17 oktober 2008, 19:55 uur [permalink]
Vond deze wel aardig, alleen 99 minuten voor zo'n verhaal is wat te kort en het einde laat nog wel te wensen over. Het einde lijkt ook te zijn afgerafeld. Daartegen wel mooie beelden van het landschap en aardige animaties. 2 sterren lijkt me voldoende.

avatar van notorious_kim
geplaatst: 29 oktober 2008, 08:29 uur [permalink]
Gisteren deze film eindelijk een kans gegeven, ik heb er altijd met schrik tegenover gestaan. Ik hou zeer veel van fantasie, keek uit naar deze film, heb hem voor een prijsje kunnen kopen, en toen ik hem had, had ik schrik dat hem ging tegenvallen. Daarmee heeft hij toch nog een hele tijd in de kast gelegen. Gisteren na de flop die Rise: Blood Hunter was, deze toch een kans gegeven, khad geen zin meer in een horror.

Het verhaal begon goed, tof met dat ei en dan de draad. Maar daar stopt dan ook het goed aan het verhaal. De rest van het verhaal is alsof je naar een herwerking van Lord Of The Rings zit te kijken. Je hebt Eragon, arm landbouwertje = Frodo. Een koning die duisternis over het land brengt= Aragon. Een moedige helper = Aragorn. Iets met maden op zijn gezicht dat iedereen op zijn weg vermoord als hij naar eragon zoekt = Ringwraths. En natuurlijk niet vergeten de orks en uruk-hai, ik weet niet of die hier ook zo heten, maar ik dacht dat ik eens het woord ork had horen vallen. En om af te sluiten een slechte tovenaar die verdacht veel op Gollum lijkt. Ik denk dat dit ook een trilogie is, dus we kunnen zowat al het vervolg voorspellen. De schrijver van dit verhaal had echt wel geen ideeën, en had eigenlijk eerlijk gezegd dit boek beter niet uitgebracht. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening.

De cast was niet mis. Ze konden mij allen overtuigen van hun rol. Saphira de draad heeft wel een lief stemmetje voor een draad :-p. Dat had ik wel iets zwaarder verwacht, maar desondanks werkt het. Ik dacht heel de tijd dat de tovenaar gespeeld werd door Andy Serkis, degene die ook Gollum vertolkt, nadien gaan opzoeken en was blijkbaar een andere acteur, daarmee dat ik zeg, dat ze wellicht Gollum als beeld hebben genomen.

De inbeeldzetting was wel prachtig. Het verhaal had dan zijn kwalen, maar alles is prachtig gefilmd. Schitterende landschappen, toffe beelden. Dit boek heb ik nog niet gelezen, dus ik kan niet vergelijken. Maar ik denk wat ze genomen hebben, dat ze het goed hebben uitgewerkt.

De overtuigingskracht van de film wankelde hier en daar, wat voor mij vooral te maken heeft met de gelijkenissen met Lord Of The Rings.

Het einde was te cliché voor mij. De vechtscenes hadden iets uitgebreider in beeld mogen worden gebracht. Maar desondanks ben ik na deze film te bekijken niet echt teleurgesteld zoals ik dacht dat ik zou zijn. Ik vind dat de regisseur en cast goed hebben gewerkt met het verhaal dat ze hadden. Ik sta nu niet te springen om hem weer eens te bekijken, maar binnen een jaar of een jaar of 2 zal deze zeker en vast nog eens in de dvd-speler gestoken worden.

7/10