Eragon (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Actie / Fantasy

geregisseerd door Stefen Fangmeier
met Edward Speleers, Jeremy Irons en Robert Carlyle

Wanneer Eragon een glimmende blauwe steen vindt, denkt hij het geluk op zijn hand te hebben; misschien kan hij hiermee eten voor zijn familie kopen. Maar wanneer de steen een draak laat verschijnen, realiseert hij zich dat hij een schat heeft gevonden, die wel eens net zo oud kan zijn als het Koninkrijk. Van de een op de andere dag is zijn leven compleet veranderd en wordt hem een eeuwenoud geheim toevertrouwd. Met een zwaard en de raadgeving van Brom die hem moet beschermen, moeten Eragon en de draak een koning met duistere krachten zien te stoppen voordat hij het Koninkrijk in gevaar brengt. Kan Eragon de kracht van de legendarische Drakenridders op zich nemen? Het lot van het gehele koninkrijk ligt in zijn handen...

avatar van ExToR
ik vond dit eigenlijk best wel een aardige film op het moment van kijken. uiteraard heeft het veel weg van lord of the rings en kan zeker niet tippen aan de andere fantasiefilms (lees; harry potter e.d.). toch heb ik regelmatig gekeken was of deel 2 er al was, maar die gaat hoogstwaarschijnlijk ook nooit komen.

naert
leuke film behalve het einde is wat bergaf gegaan. wanneer komt deel 2

avatar van Timothyvdmeer
naert schreef:
leuke film behalve het einde is wat bergaf gegaan. wanneer komt deel 2

denk niet dat hij er zal komen....de auteur van de boeken was niet echt blij met deze film.

Hoop dat ze gewoon met een geheel nieuwe film komen...andere acteurs etc.

TMP
Fan van de boeken, maar deze film schiet wel tekort. Hij is niet eens zo heel slecht, maar gewoon te kort en nogal rommelig. Als je de boeken niet hebt gelezen is het een rommelig en mager verhaaltje. Terwijl Eragon in principe een prima verhaal is. Ik hoop dat er ooit nog eens een nieuwe versie komt, met de vervolgen erbij.

avatar van Vinokourov
Wel, weer eens maar zo'n kolderfantasiefilmpje opgezet. In het begin vond ik dit nog heel acceptabel. De slechteriken worden stereotiep neergezet, maar de verhaallijn van de protagonist Eragon, die een blauw ei ontdekt met daarin een draakje, was nog oke te noemen. Dat hele Dragonrider-concept was nog wel aardig gevonden en de draak zelf zag er wel stoer uit. Maar naarmate de film vordert wordt het allemaal stuk minder boeiend en gaat de film lang aanvoelen ondanks dat het bij lange na nog geen 2 uur speeltijd heeft. Het hele fantasiegebeuren wordt allemaal cliche na cliche en worden relatief laat ook nog een hoop nieuwe karakters geïntroduceerd.

avatar van Sergio Leone
Heb nu de eerste boeken gelezen, en ik concludeer: wat voor rotzooi is deze film?
Zet met het verhaal van de boeken een goeie regisseur achter de camera's, wat goeie acteurs (zelfs Jeremy Irons speelde niet altijd zoals ik van hem gewoon ben), en een redelijk budget, het wordt een fantastische fantasy-film. Maar dit? Pffft.

avatar van Thorongil
Zo goed zijn die boeken nu ook weer niet, vooral het 3e is pure filler. Ben afgehaakt. Leuk voor de beginnende Fantasylezer, maar er is zo veel beters.

Thorongil schreef:

Ieder z'n smaak. Vergeet niet dat Christopher Paolini 15 jaar was toen hij Eragon schreef. Nu is die nog steeds 'maar' 25 ofzo. Jong dus voor een schrijver. De boeken zijn niet de beste fantasy-boeken, maar toch zeer vermakelijk, en met het verhaal kan je een zoveel betere film maken.

avatar van roherium
leuke film alleen eind is kut deel 2 please !!!!!

avatar van donkied
Echt het slechte einde ooit van een film. En ik had toch sowieso wel veel meer van deze film verwacht. Maja, niet alles is dus wat het lijkt

avatar van gizmo_o
Ik ben het eens met metalfist. Daarbij heb ik de boeken wel gelezen en toch vind ik de film niet onaardig.
Er is helaas een draak van een hoofdpersoon in de vorm van Speleers, maar daar tegenover staan Irons als de norse Brom, Malkovich als de boosaardige verveelde koning Galbatorix en Carlyle als de ultieme kwaadaardige magier. Dit vlakt de zware onvoldoende voor Speleers als Eragon wat uit gelukkig. De omgeving wordt mooi vorm gegeven, maar je kan duidelijk zien dat ze de meeste tijd in de draak hebben gestoken, zij ziet er erg strak uit.
Het script zit vol gaten (e.g. het opeens aanwezig zijn van de reddende engel Brom in het kasteel van Galbatorix, terwijl Brom per paard note bene was achter gebleven, verdomd veel paardenkracht in dat paard ) maar ook dat kon voor mij de pret niet geheel drukken.

Ik heb me gewoon goed vermaakt.

avatar van Jordidj
Best wel toffe film.
3.5 sterren

avatar van ILDIB
Fields of Butterflies: Eragon = Star Wars - complaintlab.blogspot.com

Oftewel, deze film is gewoon een letterlijk kopie van star wars, lees de link en huiver..

avatar van Timothyvdmeer
ILDIB schreef:

haha wel grappig gedaan.

avatar van Henry Spencer
wel een beetje erg "schatplichtig" aan Lord of the Rings... Urgels i.p.v. Orks, Eragon - Aragorn... Hmmm...

ILDIB schreef:
Fields of Butterflies: Eragon = Star Wars - complaintlab.blogspot.com

De boeken zijn nogal van Star Wars geleend, de film daarentegen.. Het filmscript bevat nog niet half het boekverhaal.

Toch maar een keertje gaan kijken. En het viel vies tegen! Wat een slecht verhaal en verschrikkelijk slecht geacteerd en dat met zo'n hoog budget. Het ei leek op een jellybean en naast alle cliches in de film vond ik de zinnen die de acteurs uitkraamden nog het ergst.
bah!

Bij American Chopper hebben ze destijds een motor voor deze film gemaakt.

Eragon Bike

De motor is net zo saai als de film

In vergelijking met het boek is de film een teleurstelling.

Als je hem echter los ziet, en niks verwacht, is het een leuke en redelijk spannende fantasyfilm.

...die niet af is.

ik vind eragon een leuke film voor 9-10-11 jarige maar die volwassenen moeten niet zeure is een leuke fil ga ervan genieten! eragon is een top personage maar niet goed gespeeld daar hebben jullie wel gelijk in

maar ik heb het boek nog niet gelezen die lijkt me heel leul trouwens ik ben elf jaar! dus niet seuren

avatar van lordsnoopy
Hoop toch dat Eragon ooit afgemaakt word.
Het eerste boek heb ik gelezen, boek 2 en 3 staan al in de kast en die ga ik lezen zodra het laatste deel verschenen is (als het goed is, is dat deze kerst).

weer zo iets best aardige film, maar dan weer geen vervolg net als The goldencompass, the vampire assistant. Alleen waren die films wat beter. Het verhaal is sterk maar de acteren had wel wat beter gemogen en 2.5 voor alles maar omdat er weer geen vervolg komt gaat er een half steretje af.

Vanavond deze eindelijk eens gekeken en ik vond hem zeker niet tegenvallen. Een voldoende boeiend verhaal wat goed in beeld gebracht is.

Ik vond het een super mooie film ik hoop echt dat er een deel 2 komt ook al is dat misschien 5 jaar later XD

Ik MOET deel 2 zien

Het mooie vin dik ook dat het niet allemaal zo nep lijkt zoal ssommige andere films je zit er hier gewoon midden in !!

avatar van missy85
Hij was vanavond op tv, en ik blijf het een pracht film vinden. Helemaal mijn genre. En nee, mensen moet niet steeds vermelden dat het alleen voor 10-jarigen ofzo is, het is een ALLE leeftijden film.

Alleen vind ik het jammer dat hier geen vervolg op komt, het blijft een open eind vinden en dat vind ik erg jammer. Net als met The Golden Compass..

avatar van Elegy
Holy shait, its Francis Begbie.

avatar van tommykonijn
Een film die op me overkomt als een soort mix van vanalles wat ik al eerder heb gezien. Harry Potter, Lord of the Rings, The Chronicles of Narnia, Star Wars bijna alles kwam wel een keer terug. Het acteerwerk is nou niet echt heel geweldig maar er zaten wel enkele leuke rollen in zoals die van Irons en Malkovich. Het voornaamste aan de film was dat hij vermakelijk was. Ik heb me het hele speelduur niet verveeld en dus krijgt hij wel een voldoende. Echter had hij 3 sterren kunnen krijgen als de film wat meer originaliteit kende, want ik zag echt te veel dingen die ik al eerder had gezien. Ik vond het personage van de draak van Eragon wel heel erg leuk.

Leuke film!!!

Wanneer komt deel 2 nauw??????