Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 150 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Polen / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Frank Finlay
IMDb beoordeling:
8,5 (1.005.583)
Gesproken taal: Engels, Duits, Russisch en Pools
Releasedatum: 28 november 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Pianist
"Music was his passion. Survival was his masterpiece."
Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio 'Nocturne in d-mineur' van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de ether. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.
Externe links
Acteurs en actrices
Władysław 'Władek' Szpilman
Captain Wilm Hosenfeld
Father
Mother
Dorota
Henryk Szpilman
Regina Szpilman
Halina Szpilman
Jurek
SS Slapping Father
Video's en trailers
Reviews & comments
kos
-
- 46722 berichten
- 8876 stemmen
Mee eens, hoewel ik 't wat betreft het Joods-Palestijnse conflict en de nadruk op Joodse doden in W.O.II i.t.t. tot alle doden wel enigszins met 'm eens ben. Een zwarte pagina in de geschiedenis voor alle betrokkenen, dus niet alleen de Joden wat mij betreft.
Het generaliseren wat Nighthawk vervolgens doet is vooral kwetsend en discriminerend in mijn ogen. Wat wil je nu eigenlijk zeggen: 'alle Joden denken slechts aan geld'? 'Ze hebben het allemaal over zichzelf hen gebracht dus verdiend'? 2000 jaar Jodenvervolging is dus terecht'?
Nogal weerzinwekkend allemaal.
Ed
-
- 78 berichten
- 1176 stemmen
Goed gezegd, Kos! Er spreekt veel frustratie uit Nighthawks kreupele zinnen. Bovendien heeft het vrijwel niets met de film zelf te maken.
petey
-
- 1901 berichten
- 3828 stemmen
Verklaar u nader...met argumenten aub...niet van dat slappe sentimentele gedoe dat slechts voortkomt uit een opgedrongen collectief schuldgevoel...
Leuk he, iemand anders verwijten dat hij geen argumenten naar voren brengt en zelf ook alleen slap geouwenhoer van een bedenkelijk allooi naar voren kunnen brengen.
En de situatie in Palestina vergelijken met de 2e WO is net zoiets als Kennedy een slechte president vinden, omdat Bush zo blundert.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3286 stemmen
Palestina vergelijken met WO II is niet zo moeluk. Dr gaan in beide situaties ontzettend veel onschuldige mensen dood, door achterlijke kortzichtige mensen.
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Ik lees nu pas al die bovenstaande berichtjes, en ik kwam wat rare uitspraken tegen, die mij niet gelijk bevielen...
Ik heb de film zelf nog niet gezien trouwens, dus val mij over de inhoud daarvan niet aan...
Maar: ik heb overal gelezen dat dit juist meer een soort anti-oorlogsfilm is, waarin via de muziek ontsnappingsroutes worden getoond uit moeilijke situaties...(!?)
Ten tweede: wellicht dat de uitspraken van dhr. nighthawk, in het bijzonder jegens de alom gerespecteerde Tonyvdb, meer voortkomen uit onverbreide projecties van nighthawks eigen, enigszins bedorven, geest en gedachten...(?)
Ed
-
- 78 berichten
- 1176 stemmen
Nighthawk houdt er ridicule gedachten op na. Hij zou er verstandiger aan doen die zielige uitspraken voor zich te houden.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Knap gemaakte film, maar de impact ging een beetje verloren omdat ik (waar ik al bang voor was) het gevoel had dat het de 9e keer was dat ik deze film zag
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5986 stemmen
Goh, dat had ik nou bij Signs 
Even serieus; ik vind dat je de film sterk tekort doet door te doen voorkomen alsof dit een dertien in een dozijn oorlogsfilm is. Dat is 'ie absoluut niet. Je hebt 'm toch wel in de bios gezien he ? Daar komt deze film toch wel het beste tot zijn recht.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Echt goede films komen ook op de bank tot z'n recht.
En ik zeg niet dat het 13-in-een-dozijn is, maar wel dat deze film het verhaal vertelt dat al in tientallen andere films is verteld. Ik kon aan het begin van de film al uittekenen hoe de hele film zal lopen, dat vond ik jammer. Bovendien zijn de schokkende beelden minder schokkend als je ze voor de 43e keer ziet...
verder prima film hoor, maar was niet net zo onder de indruk als anderen (wat bv. bij Schindler's List ook al het geval was)
Ed
-
- 78 berichten
- 1176 stemmen
Echt goede films komen ook op de bank tot z'n recht.
Uitstekend gezegd, Jordy!
EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Echt goede films komen ook op de bank tot z'n recht.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
Ben het er niet mee eens. Sommige films draaien op zaalbeleving. Daar zijn ze ook voor gemaakt. Niet voor ripjes-op-een-computer.
Verder ben ik het maar ten dele eens met de kritiek. De eerste anderhalve akte refereren in ernstige mate aan dat wat we al vaker gezien hebben. Maar daarna wordt het steeds sterker, nog afgezien van het feit dat het heeeeel erg goed gedaan is. Daar bovenop een fantastisch gebruik van vfx.
Schindler's List verliest de vergelijking met deze film binnen enkele seconden.
Zeker een film waar je voor moet gaan zitten, en absoluut een theatrical.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Niet voor ripjes-op-een-computer.
Ik heb 'm in dvd-kwaliteit op tv gezien, dat gezeur altijd over dat downloaden...
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Daar bovenop een fantastisch gebruik van vfx.
Mwah er waren wel een paar shots die "COMPUTER!!!" riepen (helaas bij een Tweede Wereldoorlog-film wat irritanter dan bij een fantasy-film vind ik persoonlijk)maar verder zag de film er mooi uit inderdaad
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
dat gezeur altijd over dat downloaden...
Ik bedoelde het als een overdrijving, Jordy, niet als een letterlijke veronderstelling als zou jij deze film geript op de peecee hebben gekeken.
Ik zou natuurlijk onderhand moeten weten dat je niet zo van mijn overdrijvingen gediend bent....
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
er waren wel een paar shots die "COMPUTER!!!" riepen
Welke?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Nah ik overdreef misschien een beetje. Bij shots als de eindeloze beelden van het verwoestte Warschau dacht ik van "zal wel met computer gemaakt zijn" maar ze zagen er prima uit. Dat ik aan de computer moest denken kwam vooral doordat ik wist dat dat nooit nagebouwd zou kunnen zijn
dus nevermind
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik zou natuurlijk onderhand moeten weten dat je niet zo van mijn overdrijvingen gediend bent....
Ja als er geen smiley achter een opmerking staat ga ik er vanuit dat het serieus bedoeld is ("Jordy jij kunt niet oordelen over deze film want jij hebt 'm niet in de bios gezien"). Onterecht dus blijkbaar
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
("Jordy jij kunt niet oordelen over deze film want jij hebt 'm niet in de bios gezien"
Dat stond er niet. Ik ben niet zo'n smiley-plaatser, maar formuleer vrij precies. Moet genoeg zijn.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
die scenes zijn met de matte paint techniek gedaan denk ik.
neo
-
- 15436 berichten
- 10050 stemmen
toch erg stom dat ze matte painting haast nooit meer gebruiken, want ik ben ervan overtuigd dat die scene dat je die hele rij huizen tot ver in de verte ziet, makkelijk met die simpele en zeer goedkope techniek gemaakt kan worden.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
ik vraag me af of het per saldo wel zo veel goedkoper is dan de digitale route, zeker omdat deze film qua kleurbewerking ook geheel door de digitale mangel zou zijn gegaan. Tel daarbij op de interactieve bewerkingsmogelijkheden van de digitale route, en matte painting wordt vrij snel oninteressant (stel, je matte painting is af, maar dat ene hoekje zou je toch nog anders willen hebben, blijkt nadat je de eerste print bekijkt, ik noem maar iets).
Overigens: hoe komt een simpele ziel als ik op dit moment aan een DVD van The Pianist?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
geen idee, er zijn alleen wat kopiën in omloop gebracht voor de awards-organisaties (waar er dus 1 van gelekt is op internet)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
Ik hoorde overigens van een betrouwbare bron dat dat 1 van de redenen was dat Spielberg nog steeds op film monteert. Als je alleen een 35mm werkkopie hebt, kunnen er ook geen VHS-jes/DVD-tjes uitlekken.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
maar screeners zijn bedoeld voor awards consideration e.d.
en dan is 't makkelijker om ff een DVD'tje op te sturen dan een hele filmrol.
lijkt mij hoor 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 682 stemmen
Makkelijk en riskant dus. Als je een 35mm kopie opstuurt, is ongewenst kopieren op zijn minst moeilijker. Ziedaar het voordeel. En de meeste van die jury's zijn natuurlijk in staat om een film in 35mm projectie te zien.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Zeer zeker een indrukwekkende film. Zo'n film mag je af en toe ook weleens kijken om even herinnerd te worden aan wat er allemaal gebeurd is. Als je het zo ziet is het bijna ongelofelijk, zo onwerkelijk.
Ik vond het zeer goed dat het verhaal constant bij the pianist bleef. Wat ik minder vond waren de vele fade-to-blacks en de vele "inconsequente" sprongen met tijd.
Daar bedoel ik mee dat er vaak werd gesprongen met tijd, soms grote stappen, soms kleine stappen, soms werd het aangegeven met tekst, soms ook helemaal niet. Maar ach, vergeleken met het geheel zal ik daar niet teveel over vallen 
tenniskampioen
-
- 61 berichten
- 752 stemmen
Gisteren eindelijk deze film gaan bekijken. Ben speciaal naar Antwerpen gereden (woon tegen Leuven) om hem te kunnen zien, om maar te zeggen dat ik er wel wat voor over had.
Wat vond ik van de film? Een gemiste kans volgens mij. Had een zeer goede en aangrijpende film verwacht die ik direct in mijn toptien zou kunnen zetten,temeer daar Schindler's List voor mij geldt als een absoluut meesterwerk en ze weleens met elkaar worden vergeleken.
Jammer maar helaas. Het eerste uur is nochtans goed en bepaald indrukwekkend. Maar daarna wordt het, met alle respect, af en toe een beetje saai om het zacht uit te drukken. Had uit de titel wel al afgeleid dat het over een pianist zou gaan, maar dat de camera en daarmee ook het hele verhaal zich zo op hem vastpinde verbaasde me wel. Daardoor kom ik slechts uit op 3 sterren, te danken aan het goede eerste uur.
Sommigen vinden deze beter dan Schindler's List maar persoonlijk vind ik dat toch wel een beetje veel overdreven. Schindler's List is voor mij één van de beste films ooit, The Pianist tot mijn eigen grote spijt niet.
SlingBlade
-
- 272 berichten
- 0 stemmen
Vond het echt hartverscheurend deze film
( Nighthawk alias NSB'er, het wekt me ook geen verbazing dat je de tweeling goed vondt. Kon je heerlijk met je favoriete SS soldaat meeleven ?! )
Gerelateerd nieuws

De top vijf best beoordeelde waargebeurde films aller tijden

Daar zit muziek in: De meest tot de verbeelding sprekende muzikale biografieën

Waargebeurde WOII-film 'The Pianist' van Roman Polanski verdwijnt later deze maand van Netflix

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties

Jagten
Drama, 2012
714 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

So-won
Drama, 2013
28 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








