Genre: Romantiek / Muziek
Speelduur: 128 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Damien Chazelle
Met onder meer: Emma Stone, Ryan Gosling en John Legend
IMDb beoordeling: 8,0 (666.023)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 december 2016
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via MUBI
- Bekijk via CineMember
- Bekijk via HBO Max
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Vandaag om 00:00 uur op BBC 2
Plot La La Land
"Here's to the fools who dream."
Het verhaal volgt Sebastian en Mia, die nader tot elkaar komen doordat ze een gemeenschappelijk verlangen hebben om datgene te doen waar ze van houden. Maar wanneer het succes op de loer ligt, worden ze geconfronteerd met enkele keuzes die hun liefdesrelatie op het spel zet en waarbij hun gekoesterde dromen dreigen verscheurd te worden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,0 / 666023)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- La La Land (MusicMeter)
- La La Land (MusicMeter)
- iTunes: € 3,99 / huur € 3,99
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op MUBI
- Kijk op Cinemember
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Sebastian Wilder
Mia Dolan
Keith
Laura Wilder
Bill
Famous Actress
Linda
Coffee Spiller
Casting Director
Tracy
Reviews & comments
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het ook een wat vreemde interpretatie. Mia laat inderdaad duidelijk haar kwalieiten zien en eindigt uiteindelijk ook beter dan Sebastian, ook al hebben ze beiden een happy end.
thismome
-
- 9 berichten
- 17 stemmen
Kan niet ontsnappen aan het feit dat La La Land een geplagieerd cliché verhaal is met alleen maar andere artiesten, die dan zo nodig hun "bredere" acteerkwaliteiten wensen tentoon te stellen. Mijn tanden vallen er bijna uit van de zoetigheid en boeien heeft het mij niet kunnen doen. Het is niks nieuws en en het enige wat zeer goed aan de film is geweest, is de marketing. Maar daarentegen...... over smaak kunnen we niet redetwisten
voskat
-
- 1023 berichten
- 1087 stemmen
Ik vind het ook een wat vreemde interpretatie. Mia laat inderdaad duidelijk haar kwalieiten zien
Nou nee, we zien haar een paar keer een beetje gefrustreerd met een pen in de weer.
Ryan Gosling mag aan de lopende band zijn piano in vuur en vlam zetten. Nogal een wereld van verschil.
Natuurlijk is het wat lastiger om de nobele schrijfkunst op een spetterende manier in beeld te brengen, maar daar heb je creatieve oplossingen voor...
voskat
-
- 1023 berichten
- 1087 stemmen
Dan heb je waarschijnlijk de mooiste scene uit de film gemist. Emma Stone die "The Fools Who Dream" zingt tijdens haar auditie. Iedere regisseur zal watertanden bij het zien van dat gezicht van Stone wanneer ze dat nummer zingt.
Goede scène met een heel goede Emma, maar ik bedoelde dat we in het duister tasten wat betreft de daadwerkelijke, tastbare vruchten van haar schrijftalent.
Beetje krom t.o.v. Ryan.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Zo ervoer ik het zeker niet, maar ik zou hem nog een keer moeten zien om concrete onderbouwing te geven. Haar karakter was in mijn ogen de grote winnnaar.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Nou nee, we zien haar een paar keer een beetje gefrustreerd met een pen in de weer.
Ryan Gosling mag aan de lopende band zijn piano in vuur en vlam zetten. Nogal een wereld van verschil.
Natuurlijk is het wat lastiger om de nobele schrijfkunst op een spetterende manier in beeld te brengen, maar daar heb je creatieve oplossingen voor...
Noem er eens één?
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Ik ben oprecht even benieuwd, aangezien het (imo) een totaal bezopen reden is om deze film af te kraken, maar zo te zien kan je er zelf ook niet opkomen.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Ter verdediging van voskat, hij gaf veel meer redenen waarom hij La La land geen goed film vindt. De onderontwikkelde vrouwenrol was er 1 van. Dat kan, een musical is niet voor iedereen. Schrijfstijl spetterend in beeld brengen mmmh, dan kom ik al gauw uit bij Capote of recentelijk Trumbo. Maar ook een serie als Mad Men deed het goed.
nummer2
-
- 447 berichten
- 29 stemmen
Zo ervoer ik het zeker niet, maar ik zou hem nog een keer moeten zien om concrete onderbouwing te geven. Haar karakter was in mijn ogen de grote winnnaar.
De grote winnaar in vergelijking met Gosling bedoel je, in wat ze bereikt hebben? Dat heb ik eerlijk gezegd toch andersom ervaren, al moet ik eerlijk zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik het zag, en door de surrealistische stijl het me niet zo helder meer voor de ogen staat.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Ik ben oprecht even benieuwd, aangezien het (imo) een totaal bezopen reden is om deze film af te kraken, maar zo te zien kan je er zelf ook niet opkomen.
Wat jij nu doet, lijkt sterk op een "doe het zelf maar eens"-argument.
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Hij zal Singin' in the Rain wel bedoelen. Dat noem ik inspiratie, geen plagiaat, maargoed.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Wat jij nu doet, lijkt sterk op een "doe het zelf maar eens"-argument.
Hoezo 'doe het zelf maar eens'? Lees even goed, ik zeg toch dat het mij niet boeit dat de regisseur dit niet 'creatief' heeft ingevuld omdat het helemaal geen meerwaarde zou hebben gehad? En opnieuw, dat is mijn mening. Doe het zelf vooral dus niet.
Alsof je elke kogel beschrijft die wordt afgevuurd in een oorlogsfilm: onnodige bijzaken.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Alsof je elke kogel beschrijft die wordt afgevuurd in een oorlogsfilm: onnodige bijzaken.
Vertel dat Mel Gibson maar.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Erg mooi. Ik ging hier redelijk neutraal in omdat ik én wisselende verhalen had gehoord én ik niet bepaald een musical-fan ben. Toch werd ik hier erg blij van.
Vooral veel indruk maakte het prachtige camerawerk - ik kan me bij sommige scenes niet voorstellen dat het één ononderbroken shot is geweest, maar ik hoop het wel. En zo niet, dan werd in ieder geval de illusie goed gewekt. Mooie, warme kleuren die me soms deden denken aan schilderijen van Edward Hopper. Emma Stone was érg goed.
Wat ik ook in de Empire voorbij zag komen: bij de derde act van de film lijkt men soms te vergeten dat het een musical is, zo donker wordt de film op een gegeven moment. En ik had af en toe het gevoel dat de jazz me een beetje door de strot werd gedauwd - wéér zo'n close-up op een trompetsolo. Duurde iets te lang.
En toch, en toch... vier dagen later heb ik hier nog steeds een goed gevoel van. Fijne musical. 4,0*
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
Lees even goed, ik zeg toch dat het mij niet boeit dat de regisseur dit niet 'creatief' heeft ingevuld omdat het helemaal geen meerwaarde zou hebben gehad? (...) Alsof je elke kogel beschrijft die wordt afgevuurd in een oorlogsfilm: onnodige bijzaken.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Daarmee doel je er dus op dat je Mia's schrijven (of acteren) gedetailleerder wilt zien, waar ik het niet mee eens ben aangezien ik dat geen meerwaarde vind hebben voor het doel van de film, wat toch voornamelijk het overbrengen van plezier is. Volgens jou moet het verhaal de drama kant op. Jij jouw mening, ik mijn mening. Laten we er over ophouden.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
In de loop van de jaren heb ik tientallen musicals uit de glorietijd van Hollywood gezien. Sommige wonderschoon, andere matig tot slecht. Gezien de talrijke onderscheidingen en lovende commentaren was ik vooraf erg gelukkig met de komst van La La Land. Helaas heeft de film mijn hoge verwachtingen niet waargemaakt.
Ik weet niet of Damien Chazelle met Ryan Gosling en Emma Stone bewust heeft gekozen voor bekende filmsterren in plaats van te putten uit de overvloedige musicalkweekvijver, die dagelijks op Broadway te bewonderen valt. Ik ben in ieder geval niet onverdeeld gelukkig met zijn keuze, want zodra de protagonisten hun mond open doen om te zingen —toch een wezenlijk onderdeel van een musical— gaat het mis. Met uitzondering van de zinderende openingsscène zien de dansscènes er flets uit als je die vergelijkt met het soms fluwelen, soms spectaculaire voetenwerk van Kelly, Astaire, Rogers, Charisse, Miller e.a. tijdens de gouden studiojaren. “City of Stars” daargelaten geldt dat mutatis mutandis ook voor de liedjes.
In de commentaren wordt regelmatig verwezen naar Singin’ in the Rain. Dat is niet helemaal eerlijk, vind ik. Zoals François Truffaut ooit opmerkte: “Singin’ in the Rain, c’est la perfection”. La La Land is dat in mijn ogen zeker niet. Daarvoor telt de film te veel tekortkomingen. Dat mijn waardering toch nog redelijk hoog uitvalt, komt voornamelijk vanwege de fraaie cinematografie en vanwege het feit dat Chazelle een lovenswaardige poging doet om de filmmusical (een van mijn lievelingsgenres) opnieuw op de kaart te zetten. Dat verdient vast en zeker navolging, maar dan graag met acteurs die zich thuis voelen in het genre en daar ook het specifieke talent voor hebben. Immers op dat gebied schiet deze film schromelijk tekort.
mcdaktari
-
- 6288 berichten
- 0 stemmen
Als je van musicals houd zal dit wel een mooie film zijn, maar persoonlijk vind ik dat zingen in films nou niet bepaald een film ten goede komen. Maar als ik de hoge score zie vinden toch heel veel mensen het wel mooi. Dus zal het waarschijnlijk toch aan mij liggen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Als je van musicals houd zal dit wel een mooie film zijn, maar persoonlijk vind ik dat zingen in films nou niet bepaald een film ten goede komen. Maar als ik de hoge score zie vinden toch heel veel mensen het wel mooi. Dus zal het waarschijnlijk toch aan mij liggen.
Vlijmscherpe analyse!
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Ik ben toch wel benieuwd hoe Damien Chazelle in zijn volgende film de Amerikaanse droom gaat ophemelen. Dat lijkt toch echt zijn ding. En zowel pers als publiek kan er voorlopig niet genoeg van krijgen.
Dit is wel een mooie quote denk ik voor bij deze film: "Socialism never took root in America because the poor see themselves not as an exploited proletariat, but as temporarily embarrassed millionaires" Typerend: Zij kan het theater niet betalen na de opvoering van haar toneelstuk, zou toch een succes worden. Dat droom denken dat mensen hun creditcard laat maxen en leningen aan doet gaan, waar ze eigenlijk tegen beschermd zouden moeten worden. Ik werk er hard voor en geloof erin, kan dus niet anders als een succes worden....
Is het echt heel stom, als ik Moulin Rouge veel mooier vindt?
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Nee hoor, dat mag jij
Ik vind die ook erg fijn, maar was persoonlijk van La La wel nog (duidelijk) iets meer onder de indruk. Maar ik moet toegeven dat eventueel sluimerend Marxisme daar geen enkele rol in heeft gespeeld
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Biosguru Ben toch wel erg benieuwd waar jij in Whiplash de ophemeling van de Amerikaanse droom ziet? En Mia heeft een droom en heeft daar veel voor over. Wat is daar mis mee? In Amerika mag je failliet gaan en nog steeds zullen ze je complimenteren. Want je hebt het tenminste geprobeerd. In Nederland wordt je gepamperd (vangnet) of finaal de grond ingestampt (hoofd boven het maaienveld). Er zouden juist meer mensen als Mia en Sebastian moeten zijn, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien . Moulin Rouge is overigens ook een geweldige film...
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Volgens mij is Whiplash een voorbeeld van de moderne, hedendaagse American Dream. Keihard werken om je doel te bereiken. La La Land grijpt terug op oude(re) idealen. Een ode aan de dromers die hun droom waar willen maken maar worstelen in het bereiken van dat doel.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
In Amerika mag je failliet gaan en nog steeds zullen ze je complimenteren.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Op zich mee eens hoor. Ik vind het alleen onzinnig om, zoals Biosguru doet, bij een musical over het najagen van dromen het te gaan hebben over het maxen van creditcards en het aangaan van leningen. Hallo, tijdens het openingsnummer springt iedereen uit zijn auto en gaat spontaan dansen. Musicals zoals La La Land en Singin' in the Rain hebben nou eenmaal een zweem van naïeve positiviteit over zich. Niets mis mee als je het mij vraagt. Er zullen vast mensen zijn die graag een verhaallijn hadden gehad met Mia die haar huis wordt uitgezet omdat ze de huur niet meer kan betalen. En dan zingen vanuit een kartonnen doos. Lekker realistisch
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Ik denk dat wij het eens zijn IH88. Volgens mij heeft de film weinig te maken met de American Dream en veel meer met het weerbarstige karakter van Tinseltown. De stilstaande file in de openingsscène lijkt mij bedoeld als allegorie voor het feit dat de carrières van Mia en Sebastian ook tot stilstand zijn gekomen.
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Zit wel wat in hoor. Dat het onzin is om die leningen en creditcards erbij te halen. Maar het viel me wel op dat. De gok nemen dat je "play" een succes wordt, kennelijk op kosten van het theater gemaakt mag worden. Mischien was dat wel iemands droom? Een eigen klein theater?
Laten we het erop houden dat in zowel Whiplash als in La La Land succes gekoppeld wordt aan grote persoonlijke opofferingen. Liefde in La La Land bv.
Ik heb overigens niets tegen de amerikaanse droom. Gun iedereen zijn 15 min. of fame. En het idee dat ie uitverkoren is. Het gaat in beide films niet om het najagen van een hoger doel of creatieve droom maar om succes, erkenning en faam. Prima, als het maar niet ten koste gaat van anderen, zoals bv in The Pursuit of Happyness (2006) waar dit me sterk aan deed denken.
Excuseer me de asociaties Maar beide films gaan toch echt over de Amerikaanse droom.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Misschien door de hype waarin de film zich bevindt dat ik met hele hoge verwachtingen ben gaan kijken. Ongelukkig is ook in die zin dat ik een paar dagen geleden Singin' in the Rain (1952) (4,0*) heb gezien. Al met al vind ik La La Land erg mager. Visueel mooi en kleurrijk (lijkt me de ideale film voor Pedro Almodóvar om met Penélope Cruz te remaken, als je dit ziet is het bizar eigenlijk dat hij zich nog niet aan een musical heeft gewaagd) maar het heeft heel wat minpunten, of anders gezegd, punten waar het niet aan andere films kan tippen.
Het lijkt wel een ode aan de jaren '50 en ook bevat het wat knipogen naar Singin' in the Rain, net als die film gaat ook deze over (o.a.) acteurs. Wel lastig om dat jaren '50-gevoel te rijmen met het eigentijdse waarin het zich afspeelt, misschien was het dan beter geweest om de hele film in de jaren '50 te laten afspelen. Ook veel linkjes met Whiplash, de jazz en de opvallende camerafocus op het instrumentale gebeuren (wellicht een noodzaak vanwege het gebrek aan zangtalent van Gosling). Gelukkig heeft Chazelle deze keer wel door dat je in een musicale film niet zo ongegeneerd met playbacks moet aan komen zetten als in Whiplash.
Wat de minpuntjes betreft, ik zag geen Sebastian en Mia maar een Ryan en Emma. Gosling heeft hier steeds dezelfde emotie- en uitstralingsloze vrolijk glimlachende look. Emma Stone doet haar best om Mia te zijn, maar van Gosling kan ik dat niet zeggen, de chemie vloeit ook voor geen meter. Onlangs zag ik een interview waarin Emma behoorlijk geërgerd over kwam toen hen gevraagd werd of de vonk tussen hen van het scherm naar het echte leven was overgesprongen. Ryan antwoorde met humor en Emma kwam behoorlijk beledigd over (vanwege de vraag). Weinig chemie tussen die twee.
Wat het zingen betreft, de schaarse liedjes waarin Stone en Gosling zingen zijn duidelijk gekozen op hun technische eenvoud, of althans de uitvoering doet dat wel vermoeden. Gosling is, laten we eerlijk zijn, niet om aan te horen, Stone doet het beter maar het is geen Anne Hathaway in Les Misérables (2012) (5,0*). In die zin een juiste keus van de regie om hun zingkansen beperkt te houden. Ook hun danstalent is voor een musical erg bescheiden, hier geen prachtige nummers en choreografieën zoals in Singin' in the Rain, ook liedjes die bijblijven ontbreken, dat geldt tenminste voor mij. Ter illustratie, als deze choreografieën voor de Olympische Spelen waren bedoeld dan gingen bij Singin' in the Rain de borden met 10.0 en 9.9 bij de juryleden in de lucht en bij deze blijft het bij borden met 4.0, 5.0, 2.0, e.d. In die zin krijg ik het gevoel dat ik Singin' in the Rain met 4,0* te laag heb gewaardeerd. Het gebrek aan technisch sterke choreografieën (en zang van de hoofdrolspelers) valt de regie te verwijten. De soundtrack (buiten de musicale acts die zich op de voorgrond afspelen) was wel erg aangenaam.
Daarmee is dit dus zeker géén Singin' in the Rain, hooguit een imitatie of een ode eraan. Een ruime 2,5* en ik betwijfel dat deze de oscars gaat winnen. Veel technische prijzen (costume design, make-up, sound mixing, score, etc.) lijken me een zekerheidje maar de hoofdprijs gaat vermoed ik aan ze voorbij.
Gerelateerd nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Julianne Moore gecast voor hoofdrol in filmversie 'Dear Evan Hansen'
Lionsgate gaat vanaf 17 april vier gratis filmklassiekers livestreamen
Bekijk ook
Whiplash
Drama / Muziek, 2014
425 reacties
Lion
Biografie / Drama, 2016
152 reacties
The Notebook
Drama / Romantiek, 2004
1.259 reacties
Dekalog, Jeden
Drama, 1988
58 reacties
Room
Drama, 2015
246 reacties
Kimi no Na Wa.
Animatie / Romantiek, 2016
100 reacties
Gerelateerde tags
dansenjazz-danspassiontraffic jamambitionmusicalcasting coffee shopjazz clubmuziekhollywoodlos angeles, californiëpianistpier auditiontheaterplanetariumwatching a movie aspiring actormovie setsunsetone woman show pool partygriffith observatory
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.