The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van tonnyhk
darkjaap schreef:
fuckfuckerdefuck fuck fuck
idd iets wat me zeer stoorde aan de film

Ik ben het heel erg met je eens. Als er in een Nederlandstalige film zo enorm gevloekt wordt als in deze film dan wil niemand het meer zien want dan heeft iedereen zoiets van ja nou weten we het onderhand wel Hou maar eens een keer op met het meer dan 200 keer herhalen van je blijkbaar favoriete woord. Ik heb nog geen half uur geturft en kwam al op meer dan 60 keer.
De film zou volgens mij alleen al daarom in de prullebak verdwijnen omdat bij een ieder de irritatiegrens ruimschoots is overschreden.
Het lijkt mij dat de regisseur wel enorm gefrustreerd moet zijn. Ik kan me niet voorstellen waarom je anders je zo moet laten gelden.

Zou hij bij al die andere films die hij geregiseerd heeft ook constant hetzelfde simplistische taalgebruik hanteren? Ik heb No Country for Old Man, ook zo'n hooggewaardeerde film, nog in de kast liggen. Ik ben benieuwd.

combi
tonnyhk schreef:

Het lijkt mij dat de regisseur wel enorm gefrustreerd moet zijn.

...
Heb je mijn bericht uberhaupt gelezen? Of blijf je gewoon onzin herhalen...? Burgertrutterig gedoe zeg. Het gescheld is nogal makkelijk te verdedigen en is behoorlijk functioneel. Het zegt iets over de karakters in de film. Is juist bedoeld als overdaad. Kon er hartelijk om lachen. Dat jij eruit hebt gehaald dat het te doen was om stoerdoenerij, bewijst dat je de film niet gesnapt hebt. Niet dat dit kan, want je zag toch maar een fractie.

Als je niet verder kan kijken dan het gescheld en de briljante karakters niet weet te waarderen (waar echt meer uitkomt dan alleen gescheld) heb je of behoorlijke oogkleppen of inderdaad maar een deel gezien. In dit geval zal het beide zijn. De heren Coen's hebben zo'n gevoel voor humor en detail, dat je ze grandioos tekort doet als je zegt dat ze gefrustreerd (en waarover dan wel?) zijn. Lijkt me eerder jouw frustatie over je onvermogen een goede film te herkennen.

Reageer nu eens inhoudelijk en herhaal jezelf niet alleen!

avatar van Baksteen
tonnyhk schreef:

Nee die film verschilt volkomen. Voor andere films zoals oa. Fargo van de Coen broertjes geld hetzelfde..

avatar van Willy Wartaal
Geweldig juist dat gevloek, maakt de film juist af. Simplistisch

nou nou mister blonde, ik vond het gescheld bij vlagen ook over de top, overgeacteerd, te geforceerd overkomen en onnodig en daarmee meteen een stuk ongeloofwaardiger dan wanneer er wat nuance in anagebracht zou zijn

(voor zover dat in deze film er toe doet)

vooral john goodman bleek last te hebben van overacting, maar dat is nu eenmaal ook geen grandioos acteur

avatar van W.M.J.M
Het is een komedie, zoveel geloofwaardige komedies zijn er niet.

Joyy schreef:
Wat nou nuance? the Dude Is gewoon een vuilbekkende, luie profiteur van de maatschappij. Wat wil je dan? Zelden zo'n goede prestatie gezien. Een fuck wegnemen in het geheel zou afbreuk doen aan het geweldige personage. Elke eeehm en euuhr en fuck is uitgeschreven, maar Bridges zet het neer alsof hij het uit zijn mouw schudt.

Geef voorbeelden. Op welke momenten was het geforceerd? Is een personage die vaak 'fuck' zegt sowieso al ongeloofwaardig? Wanneer geloofde je wat niet? Wees concreet! Wie zit er bij deze film nu te wachten op nuance...?

Dan onderschat je hem. Hij kan echt wel wat, zo laat hij vooral zien in zijn rollen voor de Coen's. Maar ook hiervoor geldt; hij speelt Walter niet; hij is het. Dit had geen andere acteur zo kunnen invullen. Period.

combi
What are you, a fucking park ranger now?

avatar van smeetsm
ik begrijp al dat ge- OH niet. Vind je de film niks, kijk er niet naar zou ik zeggen, of heb je moeite met de stijl van de Coens, ok blijf weg. Maar vertel aub geen onzin, als je de film niet begrijpt, en probeer je onbegrip niet uit te leggen als filmkennis.

Iedereen kijkt uiteraard waar hij zelf zin in heeft, en kan iedereen daar in alle vrijheid zijn mening over geven.

[edit kapp: bericht aangepast vanwege verwijderde offtopic discussie)

ge-OH betekent geouwehoer in het nederlands (even melden voor de zekerheid).

mister blonde schreef:

of leren lezen, ik heb niets gezegd over de vele fucks van de dude

en neen ik onderschat goodman niet, ik geef mijn mening over zijn acteerprestaties en die zijn nu eenmaal niet geweldig, hij heeft zelfs geluk dat de coen brothers de personages die goodman speelt bedenken op basis van goodman en zijn kunnen

verder vind ik geen enkel film van de coen brothers slecht, integendeel, ik vind ze stuk voor stuk geweldig

Joyy schreef:
quote]

of leren lezen,
Geen voobeelden, geen inhoud. Zoals verwacht.

mister blonde schreef:
Geen voobeelden, geen inhoud. Zoals verwacht.

wat zit je dwars mister dingus, ongesteld? pilletje verkeerd gevallen?in een spuit testosteron getrapt?

ik zou zeggen, probeer eens normaal te reageren, vind je lastig als ik de reacties hierboven zo eens bekijk

wellicht dat ik dan eens ga overwegen of ik nog zin heb op je te reageren mbt de film, met ene goodman, die ik niet hoog inschat qua acteerprestaties die omgekeerd evenredig zijn gewicht eer aan doet ,zoiets

Offtopic / gezeur verwijderd.

@ Jvoy; wil graag de draad weer oppakken door inhoudelijk te reageren. Maar the Ball is in your court.

Ik weerlegde een aantal zaken waarop je niet reageert en stelde een aantal vragen waarop je niet antwoordt. Maar dan niet. Ketel zegt tegen pot; Inhoud kan hier, rest pak ik vanaf nu via pm op. Hoef niet perse het laatste woord.

avatar van De Knip
Fuck it, The Dude abides......

avatar van maxB
And what the fuck was all that about Vietnam, man? What the fuck does anything have to do with Vietnam? What the fuck are you talking about?

avatar van lucdecoster
Willy Wartaal schreef:
Geweldig juist dat gevloek, maakt de film juist af. Simplistisch

Ik vond de film niet zo bijzonder, een paar leuke scènes zoals het hoofdpersonage dat door de lucht vliegt zoals Superman. Vele komedies zijn ook niet mijn genre. Het fuck-gedoe is heel overroepen om het geheel wat interessanter te maken voor de makers van de film, armoede troef.

avatar van sinterklaas
Schitterende film met echt een waanzinnig slecht verhaal. Alles draait om dat pissen op de vloerkleed van The Dude Dit is zoooo onzinnig leuk. Er word ook zo heerlijk in geacteerd en van sommige humor lig je in een deuk. Ik vond die rol van Walter ook helemaal geweldig en die ouwe vent zonder benen. The Dude vooral en die Duitse gangsters zorgen ook voor een heerlijke aanwezigheid. De film zit ook boordevol hillarische scenes en die hallucinaties zijn ook geweldig. Ook die vage grap van "jij eet die reep op of die reep eet jou op" vond ik echt nergens op slaan, zooo leuk of die scene dat ze een tas ondergoed over de reling van de brug naar de gangsters gooien ipv het geld. Ja dit was een hele fijne film. Echt zalig.

Als je fan bent van humor en misdaad. Dan is The Big Lebowski jou film.

avatar van Baksteen
sinterklaas schreef:

Sometimes you eat the bar, and sometimes, well, he eats you.

avatar van MrEd
Baksteen schreef:

Kijk dat is een goed tegenargument.

Toch altijd jammer dat er op een "negatieve" mening, of ie nou goed onderbouwd is of niet, altijd zo snel gereageerd moet worden alsof er een misdaad begaan wordt.
Hoe moet ik aan mensen duidelijk maken dat de humor in deze film mij op den duur begon te irriteren? En ik kan ook niet zeggen dat het een ijzersterk verhaal was.

Bij het geven van een negatieve reactie op een over het algemeen gewaardeerde film, zijn veel mensen inderdaad snel op hun teenjes getrapt. Het lijkt soms wel of je een film met een hoge rating geen lage beoordeling mag geven, óf je moet het wel heel erg sterk onderbouwen.

Vreemde situatie is dat.

orbit
MrEd schreef:

Kijk dat is een goed tegenargument.

Dat is al een stuk duidelijker dan het aanmatigende "misschien had ik een jointje moeten roken voordat ik deze film ging zien"..

The Last
MrEd schreef:
En ik kan ook niet zeggen dat het een ijzersterk verhaal was.

Dat is nou het leuke aan deze film: er valt geen verhaal te ontdekken. The Big Lebowski gaat nergens over, het is opeenvolging van de meest hilarische scene's, zonder dat de hoofdrolspelers het in de gaten hebben.. Maar goed, jij vind de humor niks... dan word 't moeilijk.

avatar van josseheijmen
*Recensie*

Eerlijk gezegd snap ik echt nog niet veel van hoe het verhaal nou precies in elkaar zit, maar dat maakt natuurlijk ook niets uit.

Een superrelaxte film om te kijken.

Gisteren en vandaag heb ik 'The Dude' voor de derde of vierde keer (met lange tussenpozen) gezien: hij blijft goed, sterk, en héél stoer.
Hier lust ik wel pap van.

Oh, en John Turturro vond ik magistraal!

avatar van josseheijmen
d.d.22042008
mister blonde schreef:
Hippie achtige misdaad films is natuurlijk een vaag begrip. Big L kan ik me nog wel voorstellen, maar waarom is Pulp Fiction Hippie achtig? Lijkt me nogal tegenstrijdig met het geweldadige karakter van de film (make love not war). Erg vreemd.
(...)
De snelle dialogen van Tarantino tegen elke uuuhm en eeuhr die word uitgeschreven door de Coen’s.
Dit als reactie op
tonnyhk schreef:
pulp fiction en The Big Legbowsky zijn beide een beetje " Hippie achtige" misdaad films met veel gevloek, drugs en dezelfde soort humor

Mister Blonde,
Je haalt de woorden uit mijn mond.

avatar van Knisper
Blijkt bij herziening toch beter dan ik gedachten had. Helaas zijn er een hoop op papier leuke dingen, die in de film niet zo uit de verf komen, waardoor ik niet tot een verhoging overga.