The Descent (2005)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Avontuur
99 minuten / 100 minuten (original unrated cut)

geregisseerd door Neil Marshall
met Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza en Alex Reid

Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een diepe grot. Maar al gauw raken ze in de problemen en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.

avatar van Bijdevaate11
Ik vond het redelijk aardig! vooral het begin in die benauwde gangetjes ook erg spannend.
Op een gegeven moment werden het wel heel veel smeagols en gollems, mooi einde daarentegen:)

Meneer Bungel
Dat Sarah ergens vast kwam te zitten, was inderdaad benauwender dan alle horror hier bij elkaar, maar het mocht de pret zeker niet drukken!

avatar van quinten1
schitterend

avatar van Johnny Boy
Het is al een paar jaar geleden dat ik deze film zag, maar ik kan me nog goed heugen dat het een zeer degelijke (in de goede zin van het woord) horror film is die ook nog zeer realistisch in beeld is gebracht. Hou je van horror dan zeg ik; kijken!

Ik vind het een verschrikkelijke film. Omdat er nog een paar schrikmomentjes in zaten krijgt hij van mij 1,5 ster maar meer geef ik hem niet. Ik ben zelf een liefhebber van horror maar bij deze film viel ik bijna in slaap.

Middelmatig horrorfilmpje. Veel nieuws had het niet te bieden en de schrikmomenten kon je ook op één vinger tellen, maar ik ben er toch nog net niet bij in slaap gevallen.
Daarom een welverdiende 2

N23 schreef:
een kutfilm, ik had zombie horror verwacht, maar dit waren geen zombies. Ik vond de film leuk totdat ze de monsters tegenkwamen. nee als horror is het een zeer geslaagde film. Maar niet mijn soort film.

dankjewel film, nu durf ik ook niet meer naar de grotten in Zuid-Limburg

mee eens! die monsters hadden niet gehoeven, de film zelf had al spanning genoeg. goede film, maar de stempel horrorfilm hadden ze niet hoeven geven..

congo
Top horrorfilm.

Van de moderne horrorfilms was The Descent eigenlijk de enige die ik nog niet gezien had dus heb er vanochtend even een kijkje voor genomen. De positiviteit rondom deze film was immers hoog. Eerlijk gezegd vond ik het 1ste half uur zwaar teleurstellend, het werd maar niet spannend en bleef eigenlijk een beetje saai. Maar vanaf dat punt werd de film naargeestig.

De locatie van de film is zeer claustrofobisch waardoor ik het zelf ook allemaal erg krap vond voelen haha. Maakte de film dus erg spannend. Het laatste half uur or so nam de film een totaal andere richting. De spanning ging ietwat verloren, maar toch bleef de film erg interessant om naar te kijken want de gore spettert in het rond. En tja die creaturen? Die monsters waren inderdaad erg geforceerd in de film neergezet, maar ik kon er wel meeleven.

Het einde vond ik overigens heerlijk deprimerend! Die vrouw droomt dat ze vrijkomt uit de grot, maar eigenlijk zit ze nog steeds gevangen erin. Dat laatste shot met de kreten van de monsters maakt de film erg top. The Descent is een geweldige horrorfilm naar mijn mening.

coño
The Descent wordt beschouwd als een van de betere moderne horrorfilms, maar als ik eerlijk mag zijn: ik vond hem zwaar tegenvallen. Het 1ste half uur is suspenseful en bevat een sterke spanningsopbouw. Maar eenmal wanneer de monsters hun intrede doen wordt de film flauw en saai.

Ben het wel eens dat het einde echt super is, de vrouw ontsnapt uit de grot, schreeuwend, maar dit is een droom en in werkelijkheid zit ze nog steeds vast in de grot. Een deprimerende en gemene afsluiting!

avatar van voomzap
Veel te donker allemaal. Al dat gekruip in onderaardse gangen werkte in negatieve zin op m'n zenuwen. Irritatie alom. Snap niet dat dit zo hoog scoort.

Meneer Bungel
@ congo: waarom dan zo'n gematigd cijfer?

Tering, wat was deze bloedje-eng zeg! Op zich behoorlijk standaard horrorpulp maar dan wel goed uitgevoerd.

avatar van Pelagatti
Spannende en claustrofobische film...keek lekker weg en deed me verlangen naar een tweede deel en dat kwam er!

avatar van daredevil666
Heb deze onlangs terug bekeken en moet toegeven dat dit één van de beste horror movies is die ik ooit gezien heb. Dit is alles wat een horror film moet hebben,vele schrik-momenten, de claustrofobische sfeer en toestanden,een fantastische opbouw,een mooi decor(de prachtige natuur) en met een mooi liefde-haat verhaal erin geweven.

Er zit in deze film een fragment in waarbij ik nog altijd telkens schrik,ook al weet ik het wanneer en wat er gebeuren zal,maar die scene is zo goed gefilmd dat ik er blijf bij schrikken. Als je dat als filmer kan,dan ben je kei goed imo.

Het is en film die je bij de keel grijpt,je vasthoudt tot op het einde en die duidelijk laat zien tot waar een mens in staat is om te overleven.

avatar van blue_blood
Voor de zoveelste keer deze film opgezet en ik moet zeggen dat het toch prima kijkvoer blijft!
Een van de betere moderne horrorfilms. Er heerst een spannende claustrofobische sfeer door de grotten, die er goed uitzagen. Velen vinden deze film te donker, ik niet. Alles was duidelijk te volgen. De crawlers zagen er goed uit. De schrikmomenten waren echter redelijk voorspelbaar.
Het einde was wel weer goed gedaan.

Al met al prima filmpje!

avatar van Insignificance
Schot in de roos van Marshall. Het drama rondom Sarah neigt naar ballast en het groepje is op zichzelf niet zo interessant, maar het spul zit vrij snel in de afdaling richting waanzin. In de grotten blijft het door heel de film heen een prachtig spel met licht. Levert mooie plaatjes op, een enerverende ambiance en wanneer de humanoids zich eenmaal aandienen, tevens een bloedstollende. De Crawlers zien er ook daadwerkelijk uit als perfect geëvolueerde jagers. Woest en agressief met dynamische confrontaties en uiteindelijk liters aan viezigheid. Het blijft een klein pareltje.

avatar van knusse stoel
Nee, niet mijn soort film. Je gaat in een nauwe ruimte het water in!
Kan ik niet tegen en dus maar kort gekeken, misschien jouw film wel?

avatar van Jimske
daredevil666 schreef:

Prachtig verwoord Daredevil, ik ben het voor de volle 100% met je eens! Ik ga hem binnenkort ook terug herzien. Het blijft voor mij de allerbeste horrorfilm die ik ooit heb gezien denk ik. Hij staat momenteel bij mij op een knappe 2de positie in mijn top 10, maar kan na herziening toch weer even nr 1: Requiem of a dream van de troon stoten. To be continued!

avatar van Mitchel_M&M
blue_blood schreef:
Het einde was wel weer goed gedaan.

Al met al prima filmpje!

Weinig aan toe te voegen afgezien dat de schrikmomenten wel voorspelbaar zijn, schrok ik er wel een paar keer van.

avatar van Daan258
Na een aantal jaar toch weer is herzien.
Maar ook de 2e x kijken vond ik hem toch heel erg tegenvallen.
Één van de grote redene is omdat ik de film zo langzaam opgang vond komen, pas na meer dan 40 min gebeurd er echt iets. En na de 40 min krijg je pas voor het eerste zo'n vage creature te zien, dat trouwens het enige kleine plus puntje was omdat die er toch wel aardig leuk uitzagen.
En dan de schrikmomenten die onwijs tegen vielen, kwam gewoon omdat het echt te voorspelbaar was. gore vond ik ook tegenvallen omdat telkens als er iets gebeurde of de camara als een debiel heen en weer ging waardoor je niks zag, of omdat het gewoon veel te donker was en waardoor je alleen maar het achterlijke geschreeuw hoord.

Ik kan me herrineren dat ik deel 2 wel een stuk beter vond, dus die zal ik misschien binnenkort nog maar is gaan bekijken.
Maar deel 1 kan ik echt niet hoger als een 2,0* geven.

avatar van aSMoDeuS
De suggestie op IMDb dat de monsters slechts een verbeelding zijn van Sarah en dat zij eigenhandig de rest af slacht, maakt de film een stuk beter. Helaas is er deel twee, dat die theorie om zeep helpt. Valt natuurlijk te negeren, maar dan maakt de omslag die op IMDb wordt gesuggereerd nog steeds erg flauw.

Grootste minpunt waren nog wel het acteerwerk en het VERSCHRIKKELIJKE accent van mevrouw Mulder.

avatar van De zonderling
Ai ai ai, wat een misleidend hoog gemiddelde zeg. Had er dan ook vrij veel van verwacht. Het begon ansich vrij aardig met de verplichte spanningsopbouw. Af en toe de lachgeluidjes in de grot vond ik goed gedaan. Maar vanaf het eerste "gevecht" dat plaatsvindt is de hek van het dam. Wat een afvaller zeg. Er blijft vervolgens niet veel meer over dan irritante en chaotische scenes met rondrennende vrouwen die worstelen met nep-smeagols. Het had van mij allemaal veel subtieler gemogen zonder dat die dingen echt zo goed in beeld komen. Eng? Nee, eerder lachwekkend.

avatar van Sylverr
Ik vond deze film serieus zo eng, dat ik er nu na een paar jaar nog ooit nachtmerries over heb! O.O

avatar van from7to9
Super filmpje, bleef altijd spannend, het was niet echt voorspelbaar, heb mij goed vermaakt!

avatar van TomBroers
Een groep vrouwen daalt af in een grottenstelsel en komt vast te zitten... het blijkt echter dat ze niet de enige zijn in de grotten... klinkt als een spannende, claustrofobische horrorfilm.

En dat blijkt the Descent dan ook zeker te zijn. Vanaf het moment dat de vrouwen afdalen in de grot tot het eind is deze film een echte nagelbijter. Dit is zeker een van de toppers uit het genre van de afgelopen jaren, er word een super sfeer neergezet en de spanning is vrijwel constant om te snijden, want wat is het eigenlijk waar de vrouwen voor moeten vrezen...? Bij veel films is het zo dat wanneer deze vraag uiteindelijk is beantwoord de spanning toch wel wegzakt (bijv. Chernobyl Diaries) maar dat is bij deze film helemaal niet het geval. Je blijft geboeid kijken naar de film en dat is dan ook zeer zeker het sterke punt van de film, de constante benauwde, donkere, spannende sfeer en de wanhoop die bij de vrouwen toeslaat...

Super setting, heerlijk donker sfeertje, dit is een echte aanrader!

avatar van Marvinleeaday
Ben niet zo een horror kijker, maar ik vond deze best eng. Het drama rond Sarah had niet gehoeven en voor het mooie waren er iets te veel Gollems. Desondanks een spannende film, met de nodige schrikmomenten.

avatar van Parisa
Deze film heb ik jaren geleden op een ochtend in voorpremière gezien samen met een vriendin. Het was uiteraard licht toen we weer buiten kwamen en ik veerde op van iedereen die maar enigszins bij me in de buurt liep. Later alleen in het donker vond ik ook maar niets. Vanwege die reden heb ik hem ook een keer op dvd gekocht.

Het leek me wel een mooie gelegenheid om hem vandaag weer eens op te zetten. Alleen, en voor het eerst op de plek waar ik nu woon.
Hij werkt nog steeds erg goed bij me. We volgen een aantal sterke chicks met picks die na een traumatische gebeurtenis (in ieder geval voor een van hen) samen een grot induiken. Voor ze de grot ingaan worden ze nog even door Juno ingelicht over de gevaren hiervan. Dan kan je jezelf er als kijker ook vast op voorbereiden.
Het begint met een aantal mooie natuurbeelden en vrij lang zijn ze alleen ook maar aan het afdalen en het klimmen. En dat is beter voor het verhaal. Ze hadden er ook zomaar een sportfilm van kunnen maken. Dat had ook prima gewerkt als film op zich. Uiteraard gaan ze hier wat stappen verder. Dat gebeurd op een rustig tempo, maar tegelijkertijd ook snel genoeg. De film duurt ook niet heel lang, dus enigszins opschieten is wel handig.
Ik vond het mooi om te zien dat de meiden blijven vechten voor hun leven en soms ook voor elkaar. Ze geven zich niet zomaar gewonnen voor deze wezens, gebruiken wat ze hebben en leren snel genoeg. Verder is er wat symboliek op een mooie manier toegepast in deze film. En hij heeft geen happy end. Dat is ook weleens plezierig. Ik zat nog even te denken over favoriete scenes die ik kon noemen, maar dan moet ik zo ongeveer de hele film gaan noemen. Hij kijkt ook na een paar keer nog steeds lekker weg. Of eigenlijk juist niet, want ik vind hem stiekem nog steeds soms eng.

De actrices brengen de karakters tot leven. Er zijn er een stel bij die heel gemakkelijk typetjes hadden kunnen worden, maar deze actrices gebruiken deze eigenschappen meer als geïntegreerd deel van hun karakter. Gelukkig maar.
De wezens zijn gelukkig gespeeld en niet digitaal toegevoegd. Ook zijn ze een leuke kruising tussen iets menselijks en iets dierlijks. Dat maakt het alleen maar beter. Ook de grotten zagen er prima uit.

Ik vind hem nog steeds erg goed. Dus ik doe eens gek en geef hem gewoon

avatar van John Lee Hooker
Aardige horror waarin een groep vriendinnen op avontuur gaat in onbekend terrein met beperkte vluchtroutes. In eerste instantie denken ze ook niet aan vluchten; ze gaan naar de grot om te verkennen en ontdekken. De inleiding kon wat subtieler; eerst zien we enkele dames in een wildwaterbootje, dan komt er een aanrijding in beeld en daarna volgt er nog een soort nachtmerrie in het ziekenhuis waarbij de lichten uitspringen. Zo weet je waar Sarah mee zit en hoe de verhoudingen liggen, maar dit had ook anders gekund.
Eenmaal aangekomen bij de stalagmieten en stalactieten wordt het lekker griezelen. Nauwe kruipruimtes, toenemende onzekerheden en aangescherpte zintuigen. Iedereen beschikt over een zaklamp en een helmlamp; ik vroeg me eigenlijk af of het nodig was om al die lichten tegelijkertijd aan te laten staan, gezien de geringe weerkaatsing die er vanaf kwam. Maar goed dat ze Duracell batterijen hadden meegenomen. Wat me het eigenlijk meeste tegenviel waren die ondergrondse schepsels. Het is een soort van combinatie tussen Smeagol en dat wezen uit El Laberinto del Fauno (met die ogen in zijn handpalmen). Deze lelijke bastaarden kwamen erg duidelijk in beeld en werden bovendien nog heel veel herhaald; in zowat iedere scène dook er wel een op. De leden worden uit elkaar gedreven en op een gegeven moment vallen er slachtoffers. Het principe van het onverzekerd klimmen aan het plafond werd nog een tweede keer ingeschakeld, en ook kwam er nogmaals een monster uit het water. En nadat de twee laatste overlevenden er nog een uitgebreid bloedbad van maakten steekt Sarah Juno in haar been omdat Juno een tijdje daarvoor Beth had vermoord (maar dit was per ongeluk dus dat is nogal hypocriet. Relativeren is ook een kunst). Zo werd het too much en dat is jammer want grotendeels wordt er gewoon een brute tocht afgeleverd.

avatar van Parisa
John Lee Hooker schreef:

Haar vriend ging ook vreemd met Juno. (Ze laten de ketting daar nog even zien.) Plus een hoop stress en weinig slaap... En dankzij Juno zitten ze in deze grot en niet een veilige (begin). Niet dat het daarmee goed te praten is.

De film is niet slecht, maar krijgt wel een erg hoge score hier vind ik. Vond 'm niet bijzonder, veel schrikmomenten zag ik al aankomen en het acteerwerk was soms vrij slecht. En dan dat gekrijs van de dames en vreselijke accenten/uitspraken.. Menigmaal met gekromde tenen zitten kijken. Wel mooi gefilmd en mooie locaties. Deel 2 nog niet gezien, maar even opzoeken een keertje.