The Sheltering Sky (1990)

Verenigd Koninkrijk / Italië
Drama / Avontuur

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Debra Winger, John Malkovich en Campbell Scott

Het echtpaar Moresby gaat op een tocht door de Marokkaanse woestijn op zoek naar de waarheid over zichzelf, hierbij het hoofd biedend aan lichamelijke en geestelijke ineenstorting. Terwijl ze hopen op een opwindend avontuur, ondergaan ze een beproeving over hun bezeten en onderdrukte wederzijdse verhoudingen.

neo (crew)
Kan zich meten met het al even matige Little Buddha. Vittorio Storaro's cinematographie is zoals bij al zijn samenwerkingen met Bertolucci een lust voor het oog. De traagheid en oninterressante gebeurtenissen zijn talrijk aanwezig. Het laatste gedeelte vond ik eigenlijk nog het meest interressante als Winger zich echt onder het volk mengt, en je je als kijker eindelijk eens verwant begint te voelen met iets. Sakamoto's muziek is weer subliem, maar ook weer net als bij Little Buddha te mooi voor de film. 2.5 sterren

Prachtige beelden en muziek, maar nogal hoogdravend. Bertolucci is een redelijk geniaal filmmaker, maar daar moet ie wel voor waken. De personages zijn literaire verzinsels ipv echte mensen. Daardoor verliest het drama aan impact. Jammer van de sterke acteurs. Toch zitten er mooie scènes in. Kom niet verder dan 3 sterren.

Een sobere maar complexe roadfilm over een Amerikaans intellectueel echtpaar dat in de war was en, eind jaren veertig, in de afgelegen gebieden van Noord Afrika op zoek naar zichzelf. Het verhaal was vervuld van wanhoop (als kijker voelde ik de tragiek) en de camera leek het paar te volgen met bijna verwijtende blikken. De mystieke en exotische sfeer van de Arabische cultuur werd goed weergegeven, er werd goed geacteerd en vooral visueel was de film ijzersterk.

Naar het boek van Paul Bowles, Amerikaanse schrijver die het grootste deel van zijn leven in Tanger, Marokko, woonde, één van de mooiste films aller tijden, geregisseerd door Bernardo Bertolucci, zijn cameraman Vittorio Storaro heeft fantastische beelden gedraaid in Marokko, de Sahara en Mali. De begingeneriek van de film geeft reeds de kwaliteit aan waarmee deze film werd geregisseerd, daarna volgt de scene in de haven van Tanger: wij zijn geen toeristen, maar reizigers zeggen Port en Kit. Alhoewel de film traag op gang komt en sommige sexscenes er eigenlijk niet bij passen, is het beeld alleen voldoende om je adem te stokken. Het is duidelijk dat deze film een fortuin heeft gekost, alleen al omdat hij op verschillende plaatsen in Noord-Afrika is gedraaid en dit met de grootste zorg. Je moet de film verschillende keren gezien hebben om hem goed te begrijpen. De schrijver Paul Bowles komt in het begin en op het einde van de film in beeld. De muziek van Ryuichi Sakamoto is prachtig, door deze film heb ik zijn oeuvre leren kennen, een meester pianist, mogelijk de beste ter wereld. Als je ooit Marokko hebt doorkruist, zul je veel plaatsen en gebruiken in deze uitzonderlijk mooie film herkennen. Ik raad iedereen aan deze film verschillende keren te bekijken en vooral naar de details te kijken. Amina Annabi speelt ook een schitterende rol in Mahrnia's tent, ooit won deze zangeres voor Frankrijk bijna het Euro-visiesongfestival. Nu laat ze hier haar mooie borsten zien. Kijken dus

avatar van blurp194
Van de verwarring in de scherpte. Van de herrie naar de stilte. Van de rommel naar de zekerheid.

Wellicht de mooiste film die ik tot zover gezien heb. En dat is dan inclusief het wat onbevredigend aanvoelende eerste deel waarin we de hoofdpersonen leren kennen, met al hun beperkingen, nare karaktertrekken en al. Tot dan de wending komt, want dan verandert er ook iets aan de film - veel meer abstract, beschouwend en zonder oordeel liefdevol waarnemend - en dat op een van de mooiste plekken die je daarvoor uit had kunnen zoeken. Niet per ongeluk natuurlijk.

Waarbij het tweede deel niet zonde het eerste kan bestaan natuurlijk, want het is vooral het contrast wat het tot iets interessants maakt - in het beeld, maar ook in het gedrag van de mensen, het gebrek van dialoog en het verrassende gebrek aan het onbegrip, elkaar niet willen begrijpen en elkaar niet willen aanvoelen van de personen in de eerste helft. Maar toch geeft het ook aanleiding tot een interessante vraag - als het vertrek van het grootste deel van de cast, en het vrijwel niet meer in de traditionele zin 'acteren' van de hoofdrol, de film zo voelbaar beter maakt in de tweede helft. Geeft dat niet aanleiding om iets te denken in de richting dat films veel beter zouden zijn als er minder geacteerd werd - en dan bedoel ik, meer mensen in beeld die niet spelen maar zijn, misschien nog met wat uitzondering voor de 'echt' goede acteurs. Misschien moet ik die gedachte even rustig laten bezinken, maar het lijkt er nu even op alsof ik daarmee heel simpelweg een samenvatting geef van de films die me buitengewoon goed bevallen...

Buiten die mijmering is er zeker nog wel iets aan de hand in deze film. De cinematografie wordt dan wel een handje geholpen door de exotische en vooral ook erg, erg mooie woestijn en de onherbergzame dorpjes daarin, maar er is toch op zeker ook wel iemand aan het werk die daar het uiterste uit weet te krijgen. En even geniaal natuurlijk Ryuichi Sakamoto. Heeft toch wel een weekje of wat geduurd voordat ik dit muziekje niet meer te pas en te onpas in mijn hoofd had, het wilde er gewoon niet meer uit. En misschien ga ik het boek ook nog eens opzoeken.