The 40 Year Old Virgin (2005)

Alternatieve titel: The 40-Year-Old Virgin

Komedie / Romantiek
116 minuten / 132 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Steve Carell, Seth Rogen en Paul Rudd

Andy is een conservatieve, verlegen man en nog steeds maagd. Als zijn vrienden hier achter komen, doen ze er alles aan om hem aan de vrouw te krijgen. Andy speelt mee maar komt in de ene na de andere rampzalige situatie terecht. Totdat... hij een relatie krijgt met Trish, een vrouw met drie kinderen. 'Eindelijk', denken zijn vrienden, 'nu gaat het gebeuren!' Maar nee, Andy en Trish houden hun relatie voorlopig strikt platonisch...

Eerlijk gezegd had ik er vrij weinig van verwacht. Een film die net iets te lang door zou gaan met grappen die één keer leuk zijn, maar daarna niet meer. Het tegengestelde was echter waar. Ik heb me prima vermaakt en meerdere keren hard moeten lachen om de grappige situaties. De cast vond ik prima, vooral Seth Rogen (Cal) en Jonah Hill (de klant in de winkel van Trish) twee erg grappige acteurs maar ook de twee Pakistanen in de multimediazaak, en ook de lengte was totaal geen probleem. Gewoon een leuke film die zeker 3.5* verdiend.

floriaan97
Ik was niet zo gek over deze film.
Steve Carrel kan beter maar had wel een paar grappige momenten en Rogen is zoals altijd gewoon vervelend en onnodig.
Een verhaal met een sprookjes smaak kun je het wel noemen, nerd word cooler zodat hij kans maakt bij de dames, erg flauw en goedkoop allemaal.
Degelijke film.

SDG030
'You know how I know you're gay? Because your dick tastes like shit.'

Negen jaar geleden kreeg ik deze film voorgeschoteld in de sneak-preview en hij viel me toen al niet tegen. Met een groep vrienden en een flinke dosis mannen-humor, vrouwen vinden dit vaak bij voorbaat als niets, heb je een zeer gelaagde avond, want ondanks dat de film iets te lang duurt, valt er meer dan genoeg te (glim)lachen en nu na herziening op Blu-ray heb ik er weer net zo van genoten als negen jaar geleden tijdens de sneak.

De film vertelt het verhaal van de veertigjarige Andy (Steve Carell) die nog steeds maagd is. Zijn collega's komen dat te weten en proberen hem onder het mom van ,your dick is my dick, aan zijn eerste zaadlozing te helpen, want Andy masturbeert namelijk ook niet. Dit gegeven zorgt uiteraard voor een flink aantal hilarische taferelen.

De film kent wel wat ups and downs. Zo zitten er scenes in die er makkelijk uitgelaten hadden kunnen worden en dan het verhaal niet zouden beschadigen. De film duurt nu met ruim twee uur gewoon net iets te lang. Het komt bij vlagen ook over of de regisseur geen keuze heeft kunnen maken welke scenes hij nou zou skippen en dat zorgt er voor dat het in plaats van een zeer goede komedie, een gewoon goede komedie is geworden.

Scenes als, Andy die zijn soldaatjes schildert, Andy en zijn bazin Paula (Jane Lynch) over fuck-buddy’'s, Andy in gesprek met zijn Indische collega Mooj (Gerry Bednob) over het dienstrooster, Andy zijn bazin Paula die Cal (Seth Rogen) vraagt naar wiet en de zeer ongrappige en irritante scene van Andy met Trish (Catherine Keener) bij de Japanner hadden er met gemak uitgelaten kunnen worden. Daarbij kan ik ook nog de scene opnoemen waar Andy met zijn collega's opzoek gaat naar een dronken chick en zodoende in contact komt met Nicky (Leslie Mann) en waarop een autorit naar haar huis volgt. Vooral die autorit was overbodig. Al die bovengenoemde scenes zijn stuk voor stuk zeer ongrappig of voegen niets toe.

Toch voeren de leuke momenten de boventoon. Andy die zich op aanraden van zijn collega's laat harsen is een geniaal leuk stuk komedie. Het mooie aan dat fragment is, is dat het niet geacteerd is. Steve Carell (Andy) wilde een zo'n natuurlijk mogelijk stuk hilariteit bewerkstelligen. Zodoende kwamen ze op het idee om Steve echt te harsen en de reacties van hem en zijn collega acteurs rechtsreeks op film vast te leggen. Dat zorgt voor een zeer hilarisch moment in deze film.

De acteurs die ze voor deze film gevraagd hebben zijn ook stuk voor stuk erg vermakelijk en klikken perfect samen. Steve Carell, Paul Rudd, Romany Malco en Seth Rogen zijn een zeer geslaagd groepje collega's en de chemie spat in mijn ogen dan ook van het scherm. Met het vrouwelijk schoon zit je in deze film ook goed. Beth (Elizabeth Banks), ik was op een gegeven moment gewoon jaloers op Andy, en Bernadette (Marika Dominczyk) zijn de eye-catchers, maar voor Leslie Mann heb ik toch ook altijd wel een zwak.

Al met al is dit een bij vlagen zeer geslaagde komedie, die je met je verstand op nul en een groepje vrienden een zeer leuke avond bezorgd. Je moet de film en jezelf gewoon niet zo serieus nemen en je zult je prima vermaken.

avatar van Ste*
Tweede Apatow-geregisseerde film die ik zie, en weer hetzelfde euvel; het lijkt wel of je naar een eerste versie van het script zit te kijken waar nog een heleboel uit gecut moet worden. Of dat er door het hoofdverhaal heen soms matige improvisaties zitten die de film totaal laten doodvallen.
Ergens tussen de overvloed aan scènes en dingen zit een basisverhaal dat wel oke zou kunnen zijn, maar er had echt veel meer op de montagetafel moeten sneuvelen.

Grapjes zijn hier en daar leuk, vaker flauw - maar dat valt te verwachten met een film als deze. Het hele uitgangspunt is immers niet bepaald het ingredient voor een meesterwerk, maar beter dan dit had het (in het genre) zeker kunnen zijn. Ongelooflijk dat dit alles de film gehaald heeft.

Ben uiteindelijk matig geamuseerd, maar naar het einde toen heb ik vaker een beetje zitten internetten (zonder iets wezenlijks te missen).

avatar van Gwen80
Een stuk leuker dan ik had verwacht. De vriendengroep is goed op elkaar ingespeeld. De grappen waren goed getimed en de tijd vloog voorbij.

avatar van sandero16
Leuke komedie. Ik heb zeker genoten. De grappen waren vaak leuk, maar soms iets te flauw. Ik vond het wel een grappig verhaaltje, maar het allerlaatste stukje vond ik minder geslaagd.

Zeker een aanrader om is te kijken.

avatar van Kondoro0614
Ik vond dit een erg leuke film!

sandero16 schreef:

Zeker een aanrader om is te kijken.

Precies dit! Alleen het begin stukje vond ik opzich ook wel lachen, maar ja, dat vind ik hé haha!

Nee ik geef het een 3.5*, en inderdaad het is zeker waard om een keer te kijken.

avatar van comely
Een film die leuk en enthousiast begint, maar daarna alleen maar vermoeiender wordt.
Het duurt te lang allemaal. Houd het gewoon grappig, kort en scherp.... Het is niet dat je The Godfater aan het maken bent.

geniale film echt super grappig!

avatar van JoeCabot
Het moet zuur geweest zijn voor Judd Apatow, toen zijn geesteskind 'Freaks and Geeks' roemloos afgevoerd werd.

Volledig onterecht natuurlijk, en de man die de show naar de prullenbak verwees is nog steeds opgejaagd wild geloof ik. Hoe dan ook, Apatow heeft er blijkbaar wel zijn lessen uit getrokken. In The 40 Year Old Virgin drijft hij nog steeds gênante situaties op de spits, maar dan wel doorspekt met onderbroekenlol en geënt op een gimmick. Met die laatste twee zaken heb ik het wel een beetje gehad, al deed het recept de kassa wel rinkelen.

The 40 Year Old Virgin staat dan ook garant voor 132 minuten (unrated versie gezien) pretentieloos popcornvermaak. Verveelt geen moment, dit filmpje. De rol van klungel is Carell echt op het lijf geschreven. En ook de rest van de cast leek er wel zin in te hebben, met als persoonlijke favoriet die ene kerel die ongeveer 5 seconden in beeld kwam: "Dude. Teache me."

Ik hoop dat Apatow ooit ook weer eens iets met wat meer 'ziel' voortbrengt, maar onderhoudend is deze onzin zeker. 3.5*

avatar van des1
Sommige dramatische acteurs is het gegeven ook komische karakters te kunnen spelen. De Niro comes to mind. Ooit generatiegenoot Al Pacino op een grappige rol kunnen betrappen? Dat maakt komische karakters neerzetten ook zo moeilijk. Alleen maar blerren en grollen bakken verveelt snel. Er moet een laag extra zijn (minimaal). Reden waarom Steve Carell in dramatische en komische rollen geloofwaardig is. Ik denk bijv. dat als ie zich een keer aan het typecasten kan onttrekken, Jim Carrey nog eens tot grote hoogten zou kunnen stijgen. Eén van de beste scenes in deze film is waarin de mannen onder het kaarten zitten te snoeven over hun sexleven en Carell 'overbiedt' met borsten als "a sack of sand".

avatar van cucciolo
Typisch zo een 'wel aardig' - komedie. Waar het concept op zich goed is, valt de praktijk best wel tegen. Het zit er allemaal te dik bovenop, de humor is over het geheel genomen flauw, en haast nergens werd ik er echt in meegesleurd. Enige die me wel meekreeg was die bazin. Maar die had helaas een te kleine rol om het geheel nog te redden. Tegenvallertje dus.

avatar van Antonev
Voorspelbare onderbroeken lol, meer kan ik er niet van maken. De film heeft zo links en rechts zijn leuke momentjes, maar het geheel valt ietwat tegen. Toch is het prima vermaak voor een saaie doordeweekse avond. Carell zet zijn rol als sukkel wel weer prima neer.

avatar van IH88
“You know how when you grab a woman's breast... it feels like... a bag of sand.”
“What?”

40 jaar en maagd. Dat levert veel komisch materiaal op en Steve Carell weet daar wel raad mee. Het slagen van deze film ligt dan ook geheel op de schouders van Carell, en de man is echt fantastisch op dreef. De andere acteurs doen hun ding maar Rudd, Rogen en Malco willen geen van allen echt grappig worden.

Als groep zijn ze wel op dreef en de chemie spat er vanaf. De film is wel weer te lang en heeft erg veel inkakmomenten. Waarom dit soort films niet gewoon maximaal 100 minuten kunnen duren snap ik nog steeds niet. Het einde is het welbekende happy end maar levert nog wel een erg grappig muzieknummer op.

avatar van Daan258
Nadat ik afgelopen vrijdag The Change Up had bekeken kwam deze film er gelijk achteraan en ook maar bekeken.
Ook deze film blijft echt hilarisch. Steve Carell kan zulke leuke en domme rollen neerzetten waarbij ik af en toe echt zo hard heb kunnen lachen. De film heeft naast Steve Carell echt een onwijs goede cast. Alleen maar leuke en grappige acteurs en hier en daar ook nog wat leuke kleine bijrollen van andere.
Ook dit filmpje heeft me weer uitstekend weten te vermaken en is ook echt een aanrader.

avatar van 93.9
Vrij lange film in een genre waarin films altijd rond anderhalf uur duren.
Best wel vermakelijk. Heb ze slechter gezien uit de vs..

avatar van Kondoro0614
The 40 Year Old Virgin

De laatste paar dagen ben ik erg veel bezig met het herkijken van films die ik nog graag een keer wou bekijken om sowieso mijn stem gemiddelde op het zelfde niveau te krijgen als mijn mening niveau. Gister had ik de film Parker (2013) gezien, leuke zit maar vandaag totaal geen zin in een actie film o.i.d. , meer in een leuke komedie. Tijdens mijn zoektocht kwam ik ‘The 40 Year Old Virgin’ tegen en ik heb me geen moment zitten twijfelen, direct deze film aangezet en me weer prima vermaakt.

Ik ben totaal geen romantische film-kijker, eerlijk gezegd verafschuw ik deze film totaal.. Toch deed ‘The 40 Year Old Virgin’ wat met mij en heeft deze film mij sowieso tot aan het laatste half uur totaal weten te vermaken (het moment dat ze de ruzie kregen begon ik mij echt wel te vervelen). Zoals verwacht (wat ik me zozeer kon herinneren aan mijn vorige zit met deze film) vind ik ‘The 40 Year Old Virgin’ wel leuk, het vermaakt mij aangezien romantiek hier niet op nummer 1 staat nee, het verkrijgen van een vriendinnetje door Andy staat hier voornamelijk als hoofd onderwerp en ik vond het geniaal!

We volgen in ‘The 40 Year Old Virgin’ het leven van Andy. Een man (een echte Nerd hoe sommige mensen het ook wel willen noemen, dankzij zijn enorme collectie aan speelgoedpoppetjes) die eigenlijk vooral alleen woont en zich voor voortleeft als zichzelf, zo krijg je in het begin van de film een ochtendje te zien van Andy, en zo kom je ook achter zijn enorme collectie van klassieke film merchandise. Hij werkt bij de winkel ‘Smart Tech’ waar hij voornamelijk de technologie van destijds verkoopt (wel in een latere fase van de film, daarvoor was hij magazijnman(?)) zoals: flinterdunne schermen (voor destijds), een Video/DVD speler combi en noem zo maar op. Hij komt in contact met zijn collega’s (na een avondje pokeren) die erachter komen dat Andy nog een maagd is. Ze zetten alles op alles om Andy aan een vriendinnetje te krijgen (wat later Trish word). Dit is voornamelijk in voort helpen, wat niet altijd goed uitpakt. Zo moest Andy eens speeddaten, wat totaal misloopt, moet hij van zijn collega’s (o.a. Seth Rogen) zichzelf laten harsen, wat ook niet goed uit pakt en noem zo maar op.

Hij verteld trish uiteindelijk wel dat hij maagd is, dit na een ellelange zit en op dat punt werd de film wel erg langdradig vooral omdat hij opeens boos word, wat ook totaal onverwachts overkwam. Op het af en toe slechte acteren van trish, het saaie afsluiten van de film en de soms iets wat eentonigheid verander ik mijn stem niet. Steve deed het erg leuk en ook Seth was prima! Even een kortere mening want, ik moest naar bed, lol

avatar van Mark de Jong
Leuke makkelijk-wegkijk-film.