The 40 Year Old Virgin (2005)

Alternatieve titel: The 40-Year-Old Virgin

Komedie / Romantiek
116 minuten / 132 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Steve Carell, Seth Rogen en Paul Rudd

Andy is een conservatieve, verlegen man en nog steeds maagd. Als zijn vrienden hier achter komen, doen ze er alles aan om hem aan de vrouw te krijgen. Andy speelt mee maar komt in de ene na de andere rampzalige situatie terecht. Totdat... hij een relatie krijgt met Trish, een vrouw met drie kinderen. 'Eindelijk', denken zijn vrienden, 'nu gaat het gebeuren!' Maar nee, Andy en Trish houden hun relatie voorlopig strikt platonisch...

!

Wat is het lang geleden dat ik dit soort film gezien heb. Het superstandaard generisch rom-commetje, dat zo graag door commerciële zenders aangekocht wordt als opvulling van een vergeten dinsdagavond.

Plat vertoon, totale non-film, uiterst ongrappig en saai, lomp, vervelend, dom, passieloos. Ware het niet dat er recente kutpopmuziek inzat zou de film zo 15 a 20 jaar oud kunnen zijn. Waarom maakt men deze rol-van-de-band films ?

Ik zie veel slechte films, en vraag mij vaak af wat mensen in een bepaalde film zien, maar dit soort oubollige troep mijd ik normaal als de pest. Nu weet ik weer waarom. Jammer van de leuke poster, past totaal niet bij de film.

0.5*. Waardeloos.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
We waren met z'n vieren naar de film gaan zien. Omdat de dames geen horror of thriller wilden zien, werd het maar een komedie (om geen romantisch gedoe te moeten ondergaan) De avond zelf was wel gezellig, maar deze film had niet perse gehoeven.

We (de jongens natuurlijk) waren een kwartier later in de zaal omdat het lang aanschuiven was bij het snoep. Blijkbaar hadden we niets gemist, en ik denk dat we beter tot het einde bij de snoep hadden blijven staan.

Veel verhaal is er niet, en het grootste deel van de grappen zijn tienergrappen over sex en toebehoren...

1,5 sterretje

avatar van otherfool
Even goedgemutst als grofgebekt; een leuke (zij het wat langdradige) komedie met een perfecte cast. De collega's van Andy zorgen nog voor de meeste gein, die rollen kon ik wel waarderen. Het zoetsappige einde dan weer wat minder... (hoewel ook weer niet erg storend).

Ik dacht overigens dat de schrijver/regisseur ook de hoofdrol speelde, hoe kwam ik daar nu op?

3*.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond het opzich wel een leuke film met wel wat droge humor.
Maar nu ik hem heb gezien wil ik hem niet voor de tweede keer kijken.
En hij duurde voor mijn gevoel te lang!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ziggy007 schreef:

Puberale plas en poep grappen?
Nee, dat viel mij heel erg mee. Gezien het uitganspunt dacht ik dat deze film gedoemd was om uit te monden in een tenenkrommend stukje cinema, maar het tegendeel bleek waar. Ik vond het een vrij 'volwassen' komedie. Laat ik het zo zeggen, niet een zo heel hoog American Pie gehalte. Terwijl ik dit zeg, bedenk ik mij dat dit ook komt omdat het gaat om mensen van een andere leeftijdscategorie, maar toch. Natuurlijk zitten er wel 'bepaalde wendingen' in zal ik maar zeggen, maar ik vond het allemaal vrij netjes.

Ik denk er exact zo over. Het viel me dus uiteindelijk allemaal behoorlijk mee. Best gelachen, soms wat flauw en voorspelbaar maar best te doen voor op koninginedag met wat vrienden en een bord junkfood op schoot

Het einde was wel erg raar. Dat er nog snel ingedane huwlijkmoraaltje was echt triest en die afsluiting daarna met die hippiemuziek uit Hair

Ach, leuk voor 'n keer 3*

avatar van Phoenix
Het leukste aan deze film zijn de extra's (achter de schermen e.d.). En zelfs die zijn niet zo heel leuk.

Wel een pluim voor Carrel. Vooral de harsscène was nog wel leuk (in de wetenschap dat het allemaal echt was).

Idd way too long. Verder niet écht bevredigend; te veel plat en te flauw...

avatar van Mug
Mug
Goh, ze bestaan, moderne Hollywood blockbuster-komedies die grappig zijn.

Puberale kolder voor volwassenen, zo zou je The 40 Year Old Virgin wel kunnen omschrijven. Ik heb me prima ongegeneerd vermaakt. Ongetwijfeld ook omdat er geen vette moraal wordt gepredikt (is er wel, maar niet tot vervelends toe), en dat is wel eens fijn.

Veelal leuke personages en ontwikkelingen. En een grand finale die de zon spontaan deed laten schijnen.

Een zeer grote 3,5* waardering mijnerzijde. Ze zijn schaars, puberale komedies voor volwassenen, I want more!!!

En natuurlijk hulde voor de poster!

avatar van Sportingerke
Misschien dat de deleted scenes wel de moeite waard waren, maar die krijg je in de televisieversie jammer genoeg niet te zien.

Ik vond de film in tegenstelling tot de veelal positieve reacties niet meer dan middelmatig. Ok, er zitten enkele erg goede momenten in, maar te weinig moeten lachen om mijn avond geslaagd te noemen.

Ik hou het dan ook op een sobere 2 sterren.

avatar van Co Jackso
En best leuke film met een aantal geslaagde grappen, en sommige wat minder geslaagd. Hoewel de film vrij lang duurt voor een komedie, weet de film de aandacht redelijk vast te houden door vooral Steve Carell. Ik denk vooral dat het een kwestie van persoonlijke smaak is, of je van de film houdt. Ik houd persoonlijk meer van Carell in The Office, maar slecht is deze film dus niet.

avatar van Shinobi
Was op zich wel een aardige comedy met wat leuke situaties erin verwerkt. Die collega's waren ook wel lachen.
Trouwens waarop sloeg dat einde, dat ze allemaal gingen zingen? Ik zag het ook al bij Evan Almighty, doet die gast dat in elke film waarin hij speelt of zo?

Ik geef 'm 3, 0 sterren.

Luchtige film die soms ook zeer grappig is. Vond Steve Carell best wel goed spelen in deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Prima feelgood movie met ook nog wel wat leuke humor. Verwacht geen enorme lachfilm, verwacht wel een geinig verhaal met een wat serieuze kant er aan. Carell zet een goede rol neer, zoals hij dat ook deed in een soortgelijke film (kwa soort) als Dan in real life.

De film is amusant maar ook ontroerend. Je gunt die man het allerbeste. Hij had alleen wel wat korter gemogen. Twee uur is in mijn ogen iets te lang voor zon film.

avatar van Leland Palmer
Erg leuke film. Veel leuke en hilarische momenten, maar ook jammergenoeg nog wel wat momenten die wat te ver gingen; soms gewoon té flauw en ook een paar momenten die dan weer totaal niet grappig waren. Najah, dat geeft niet, want over het algemeen heb ik me meermaals bescheurd van het lachten, geweldig! De cast doet het uitmuntend, waar ik Steve Carell zelf misschien nog wel het minste vond.

Judd Apatow is een regisseur die - net als in Knocked Up - echt alles uit een dialoog weet te halen in grappig opzicht. Het overgrote deel aan dialogen is superhilarisch, neem nou die twee Al-Quaida medewerkers, geweldig. Het trio Rudd, Rogen en Malco steelt wat mij betreft de show. Geweldige figuren die een behoorlijk aantal geweldige momenten op hun naam mogen schrijven. Het verhaal is dan wel wat triest, maar opzich ook wel weer grappig. Ongeloofwaardig en voorspelbaar zijn vele films in dit genre dus dat beschouw ik niet als een probleem. Gewoon een erg geslaagde film en behoorlijk verrassend, want ik had iets veel slechters verwacht eigenlijk.

Denk je dat je alles gehad heb begint Asia ineens te spelen, met Heat of the Moment Leuk nummer, maar de daaropvolgende scéne - dat Steve Carell door die vrachtwagen vliegt - is nog leuker. Over het algemeen heb ik me dus lekker vermaakt met deze film. Ook leuk om nog eens een keer vaker te zien. Dikke voldoende voor deze prent.

Minste Apatow wat mij betreft. Ligt met name aan Carrel die ik vreselijk vind. Hier balanceert hij tussen serieus doen en idioot zijn, wat nog steeds niet te pruimen is. Meeste dialogen zijn wel leuk om aan te horen maar lang niet zo grappig als in Knocked Up of Forgetting Sarah Marshall. Mooiste aan de film vond ik het (wederom) hilarische bijrolletje van Jonah Hill. Geniale bijrol acteur.

avatar van dutchtuga
Zoals zo vaak bij dit type film een prima en frisse start, maar voorbij de helft een verloop naar superstandaard paden. Ongelooflijk voorspelbaar, onnodig zoetsappig en totaal onkomisch slot dat het behouden van zoveel mogelijk kijkers als enig doel lijkt te hebben. Jammer, want het script en typetjes als Carrell en de 'fuck your goat'-man stonden garant voor een gortdroge komedie, die er het eerste uur zeker was, maar gaandeweg stoom verliest en het allemaal veel te veilig speelt.
3* voor het sterke begin

Grappige film met altijd mooie en sexy Catherine Keener en verlegen, integere Steve Carell. Vooral Seth Rogen vond ik leuk en Jane Lynch durft een zeer genante rol neer te zetten (op de DVD staat nog een knappe impro-scène tussen laatstgenoemden).
De grappigheid van Paul Rudd ontgaat mij helaas een beetje.
Badscène van Beth vond ik overbodig en sowieso erg veel overbodige borsten. Ik vind altijd dat dat gecompenseerd moet worden met een ditto hoeveelheid (aantrekkelijke) blotemannenbasten maar dat gebeurt nooit in dit soort ventjesfilms.

En toch, ik noem dit een ventjesfilm, maar deze film is wel meer dan dat. Hij weet op momenten echt te ontroeren en de liefde en ongemakkelijkheid tussen Keener en Carell is geloofwaardig.
In zekere zin is the 40 year old virgin een variatie op het assepoester/lelijk eendje/my fair lady thema, maar waar slechte films in dat genre zich concentreren op een verandering die de hoofdpersoon niet altijd in haar (meestal haar) waarde laat, bv omdat de nadruk ligt op uiterlijke en materiële veranderingen, mag de hoofdpersoon hier zijn quirky zelf blijven maar mét de liefde en het plezier waarop hij nu ook eens een keer recht heeft.

avatar van rep_robert
The 40 Year old virgin is een typische en grappige film uit de Apatow stal.

Het gegeven voor de film is gewoon geweldig, de uitwerking is ook redelijk goed.
Al vond ik Steve Carell niet altijd even overtuigend, mede dankzij zijn 'overacting' soms. Beetje te schreeuwerig en overdreven.
Dan vond ik de bijrollen van Rudd, Malco en Rogen eigenlijk veel beter.
Deze 3 heren zijn echt heerlijk op dreef als vrienden die Andy aan de seks willen helpen.
Lynch is ook geweldig als droge en geile bazin van het hele stelletje.

Ik vraag me wel af hoe Andy(Carell) in godsnaam nog maagd kan zijn, zoveel kansen gehad en hij verprutst het allemaal. Toch een beetje debiel haha. Tijdens de film ook weer, wilt Trish met hem naar bed, durft hij weer niet. Soms wel irritant hoor.

Er zijn verder genoeg komische situaties waarbij je toch wel moet lachen, mede dankzij de fantastische bijrollen en ondanks het beetje voorspelbare einde is dit een hele fijne rit om uit te zitten en heb ik me echt geen moment verveeld.

avatar van Near_Dark
Ik vond het een schitterende komedie, in't begin misschien wat te veel boertigheden, maar naar't einde toe toch echt romantisch

Vooral die scene op een "speeddating" waar hij tegenover een vrouw zit met een geweldige boezen, één borst hangt half uit haar kleed terwijl ze druk verder praat, en hij maar krampachtig proberen recht in haar ogen te blijven kijken, hilarisch

Een aanrader, ik geef hem een 8/10

Het is inderdaad een typische mannenfilm, de meeste vrouwen vinden deze maar niks

avatar van Elineloves
Na herziening de film laten zakken met een half puntje. De eerste keer was hij leuk, de tweede keer vond ik 't soms zelfs irritant, flauw en kon er geen lachje vanaf.
Jammer, want ik herinner me dat ik de eerste keer vooral gecharmeerd was van Paul Rudd, die ik erg leuk blijf vinden... maar toch wist de film me stukken minder te bekoren.

Van 3.5* naar 3*
Toch nog net een voldoende, vanwege Rudd.

avatar van ®Tc
Toch altijd bang afwachten bij z'n romcom. Sommigen zijn erg vermakelijk en grappig, bij anderen valt dan echt geen fuck te zien. Jammer genoeg bleek The 40 Year Old Virgin van het 2de soort te zijn.

En dat is eigenlijk de film zelf zijn fout. Het plot is een erg leuk opzet en Steve Carell vind ik best wel een leuke vent maar de humor blijft achterwege. De leeftijd dat ik nog kon lachen met sexwoordjes en blote tieten liggen nu toch al ver achterwege. Ook de scènes die normaal gezien de film zouden moeten maken floppen. Die ontharingscène, de porno-doos, You know how I know your gay, tja... totaal ongrappig.

Het blijft wel luchtig, hier en daar vermakelijk en het begin kijkt wel goed weg maar dat pluspunt mag dan meteen geschrapt worden omdat de film iets te lang duurt. Pffff, slecht rapport.

avatar van Vinokourov
Onderbroekenlol uit de Apatow-stal. Paar keer hard moeten lachen, dat dan weer wel.

avatar van Justinw
Gister gezien op de televiesie. En toch wel een aardig filmpje. Steve Carrel is gewoon geschikt voor deze rol. En heeft die nerd achtige uitstraling al mee. Leuke cast ook. Malco, Rogen en Rudd. Zijn ook prima te verteren. En dit resulteert in een leuke filmpje. Paar geslaagde grappen, al is het meeste wel gewoon onderbroekenlol.

Paar minpuntjes, de speelduurt is iets aan de lange kant. En als die ...reclames er dan ook nog eens zijn. Merkte wel dat ik me flink irriteerde. Volgens mij ook de eerste film deze maand die ik via de commerciele tv keek, rest was uit de collectie, film1 of pindakaas.
2e minpuntje was dat de film op sommige momenten iets inkakte.

Maar toch een zeer geslaagde komedie.
* * *

avatar van dave
Plat, flauw, afgezaagd, standaard, maar uiterst vloeiend in dialoog en een hele resem aan charismatische, boeiende personages omvattend, allen vertolkt door enthousiaste acteurs. Iedereen lijkt met volle overtuiging in het verhaal te zitten en geeft zonder veel moeite een originele draai aan het anders clichématige liefdesvertelseltje. Humor van de bovenste plank. Weinig doordacht, maar uitstekend als zijnde no-brainer. Alvast stukken beter dan in de gemiddelde RomCom.

Toch een halfje erbij na deze herziening. Lekker ongegeneerd lachen en genieten van de innemende acteerprestaties.

3,50

TMP
Typische Carrell-film. Geen geweldige komedie, maar heb toch wel enkele keren gelachen, toen ik hem voor het eerst zag.

avatar van Minotaures
''Hope you have a big trunck, because I'm putting my bike in it.''

Wat een uitzonderlijke komedie.

Normaal gesproken zijn er komedies waarin sex, drugs en alchohol allerdaagse dingen in zijn. Bij Andy is de hele boel totaal niet.

Bijzonder verhaal voor een komedie en toch origineel. Carell is voor zulke films gewoon geknipt, hij kan met z'n personages lekker gek uitleven voor een camera met dit als resultaat. Er lopen ook bizarre personages rond, zoals zijn collega's en een handjevol mooie vrouwen.

Humor was af en toe geforceerd en alles behalve leuk, maar het heeft z'n momenten waar ik moest lachen. Standaard locaties; verschillende huizen, werkplek en clubs. Ik vond de huis van Carell wel tof, zo'n tekenfiguurverzamelaar en gamegek. Beetje overdreven, maar wel een leuk ingericht huis.

Er waren een aantal minpunten, zoals een aantal gebruikers ervaarden, duurde het veel te lang. 2 uur komedie is waaay teveel. Zulke films zijn goed om het voor 1,5 uur te draaien. Zo krijg je minder stukjes waar je verveeld en ingezakt naar zit te kijken. Jammer.

En bij het einde, die 2 gezongen liedjes, waar de heren halfnaakt rondhuppelden. Nogal overbodige liedjes.

Leuk voor een keer, maar afgezaagd en veels te langdradig voor een herziening.

Onderhoudende komedie met leuke grappen, gekke situaties en een, op een of andere wijze vanaf het eerste moment, innemende hoofdrolspeler. Op zich blijft het een wat onzinnige film.

avatar van Dee Al
Ik zag deze film in de videotheek staan en dacht: 40 jaar, maagd, wanhopig. Het goede recept voor een goede comedy.

Ik huurde hem in de verwachting van mijn stoel af te vallen van het lachen, maar wat was ik teleurgesteld. Ik vond het verhaal zo slecht uitgewerkt. Slechts een paar scenes brachten een glimlachje op mijn gezicht en misschien heb ik een of twee keer hardop gelachen. Maar het geheel vond ik saai.

Andy was veel minder klunzig dan ik had verwacht en dat was niet grappig. Verder vond ik veel van de grappen dom en werd er slecht geacteerd. Ik heb de film halverwege afgezet. Later heb ik hem nog wel afgekeken, maar ook dat deel was niet grappig. Slechte comedy, vind ik, maar misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog.

Goeddeels mislukte komedie met een paar hilarische momenten, maar veel te veel platte onderbroekenlol naar mijn smaak. De "adviezen" van de collega's in de winkel beginnen al vrij snel te irriteren, omdat het steeds meer van hetzelfde is; leuk bedoeld, maar niet echt grappig. Steve Carell is oké, maar dit is zeker niet zijn beste film. Dat geldt ook voor regisseur/producer Judd Apatow. Elizabeth Banks verdient betere films en betere rollen.

avatar van Zandkuiken
Nog eens herbekeken en toch wel een van de leukere binnen zijn genre. Veel grofgebekte humor, zonder dat de personages compléte karikaturen worden. Vooral de 3 collega's van Andy zorgen voor de nodige gein. Jammer genoeg wordt The 40 Year Old Virgin naar het einde toe veel te sentimenteel, iets wat veel van deze filmpjes de das omdoet. Ook niet elke grap is even geslaagd, maar alles bij elkaar toch wel een gezellige wegkijker.