Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (875.038)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het wel mee eens. Ik hoop niet dat het filmniveau over tien jaar nog steeds gelijk is aan dat van nu. Dat doet niets af aan het huidige niveau, maar vooruitgang moet er altijd zijn!!
Altijd? Het is maar net wat je onder progressie verstaat.
Mijns inziens betreft een goed geschreven scenario het fundament voor een geslaagde film. M.a.w. men kan nog zoveel prullaria aan speciale effecten in een film stoppen en/of veel geld besteden aan kostbare beroemdheden, als het verhaal niet goed in elkaar steekt zal de film mijns inziens aan kwaliteit inboeten.
Een goed scenario, meestal in combinatie met goed acteerwerk, overstijgt in veel gevallen de gebrekkige investeringen die gemaakt zijn in bijvoorbeeld speciale effecten en/of een kostbare reclamecampagne(s) en kan de film tot een grote hoogte laten stijgen.
En al valt het te onderbouwen dat de speciale effecten, zoals gebruikt in Blade Runner, vandaag de dag technisch beter zouden kunnen worden uitgevoerd zegt dit aspect vrijwel niets over de acteerprestaties, het verhaal op zichzelf en de met name unieke 'look & feel' in Blade Runner; wat de film, terecht, veel prijzen heeft opgeleverd.
Het betrof tevens één van de eerste science-fiction films die met film noir een groot publiek wist te bereiken en waarbij diverse elementen uit de filmstromingen op een uitmuntende wijze door elkaar zijn verweven. Ook heeft de film de stempel gedrukt op het Cyberpunk genre. Ook dat is progressie.
Maar progressie ten spijt begint mijns inziens een kwalitatief goede film toch echt met een gedegen fundament aan basiselementen die weinig met progressie te maken hebben. Die elementen moeten in eerste instantie eenvoudigweg gewoon goed worden uitgevoerd; een doel dat voor veel regisseurs al een struikelblok vormt.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
… maar vooruitgang moet er altijd zijn! Dus ook in de filmwereld. …
Technische vooruitgang heeft niets te maken met kwalitatieve vooruitgang. Zo zijn alle auto's van vandaag technisch veel beter uitgerust dan auto's van vroeger, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat die auto's van vroeger "slechter" zijn.
Met films trouwens net zo: hoewel men vandaag veel beter en vooral sneller kan animeren dan vroeger is er toch ook een gevoel dat in de oude Disney's zat dat nu volledig verloren is gegaan. Daar hoeft niet per se over getreurd te worden, maar toch: Blade Runner was, is en blijft een unieke film.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Mijns inziens betreft een goed geschreven scenario het fundament voor een geslaagde film.
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar daarom hoop ik nog wel dat er nieuwe techniek nog geavanceerder wordt waardoor je een film nog meer, beter en intenser beleeft. Heb zelf geen blu-ray thuis maar denk wel dat dit een voorbeeld daarvan is.
Wat dat betreft is vooruitgang qua techniek voor mij wel belangrijk.
En om even wat meer op jou post te reageren. Elke film, of het nou een avontuur, thriller of een comedy betreft, een goed verhaal is vrijwel altijd vereist (behalve bij jackass).
Dus ik denk dat wel het redelijk met elkaar eens zijn!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geef mij maar een nieuw talent ipv een nieuwe techniek. Het gaat wat mij betreft om de visie, niet de trucjes. Zo blijven actiefilm uit de 'foute' jaren 70 en 80 altijd beter dan de gelikte eenheidsworst van de hedendaagse blockbuster en heb ik nog geen filmmaker ontdekt die ook maar in de buurt komt van Kubrick. Is ook welhaast onmogelijk dat iemand zo de vrije hand krijgt tegenwoordig.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen

En als die films over tien of twintig jaar het nou niet halen bij de films van nu volgens jou? Ben jij dan inmiddels een oude lul geworden of zijn die films van nu zo goed..? 
Voor de rest sluit ik me aan bij de zinnige commetaren hierboven me. Natuurlijk staat kwaliteit in film geheel los van tijd. Een goed scenario, goede regie, unieke sfeer en acteurs is iets wat overeind blijft, of dat nu 1920 betreft of 2009.. lijkt m.i. niet meer dan logisch.
Met techniek en mooi beeld alleen kom je er niet. Dan zou je de Viva of de Linda! ook beter moeten vinden dan een boek van Hermans of Van 't Reve 
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Het verhaal vond ik maar gewoon en weinig boeiend, eigenlijk is het gewoon een actie-film maar dan heb ik al betere actie-films gezien. Het kon me allemaal maar weinig boeien wat er gebeurde.
Wat ronduit verschrikkelijk is in deze film zijn de acteurs. Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Daryl Hannah allemaal zo verschrikkelijk slecht. Konden ze nu echt niks beters krijgen of zat heel hun budget al in de effecten? De special effects en de scènes met de stad erin vond ik wel mooie beelden opleveren wat ik bij binnenscènes niet echt had. Ik had het toekomst-gevoel niet echt vanaf er in een gebouw werd gegaan ergens wat licht installeren is daar niet genoeg voor en zo miste ik het toekomstgevoel compleet. De soundtrack vond ik soms veel te overdreven en slecht, ook bij romantische scènes had ik echt iets van wie heeft dit gemaakt?
Maw: Alles mistte mij compleet.
**
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Alleen maar kritiek en dan nog 2 sterren geven. Ben ik toch benieuwd waar je die vandaan haalt.
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Alleen maar kritiek en dan nog 2 sterren geven. Ben ik toch benieuwd waar je die vandaan haalt.
Voor de film nu 0,5 of 1 te geven, zo slecht was het (actie)niveau nu ook weer niet en zoals ik al zei: De beelden in de stad zelf vond ik zeer goed.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal vond ik maar gewoon en weinig boeiend, eigenlijk is het gewoon een actie-film maar dan heb ik al betere actie-films gezien. Het kon me allemaal maar weinig boeien wat er gebeurde.
Wat ronduit verschrikkelijk is in deze film zijn de acteurs. Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Daryl Hannah allemaal zo verschrikkelijk slecht. Konden ze nu echt niks beters krijgen of zat heel hun budget al in de effecten? De special effects en de scènes met de stad erin vond ik wel mooie beelden opleveren wat ik bij binnenscènes niet echt had. Ik had het toekomst-gevoel niet echt vanaf er in een gebouw werd gegaan ergens wat licht installeren is daar niet genoeg voor en zo miste ik het toekomstgevoel compleet. De soundtrack vond ik soms veel te overdreven en slecht, ook bij romantische scènes had ik echt iets van wie heeft dit gemaakt?
Maw: Alles mistte mij compleet.
**
Hoezo is het een actie film? Het bevat vrijwel geen actie. Dus dat is wel zo'n beetje het laatste wat het is. (misschien vandaar de telleurstelling, er zijn er meer die hier met een verkeerd verwachtingspatroon aan beginnen)
Het is een psychologische thriller in SF setting. Iemand die op zoek is naar iemand en zodoende zijn eigen identiteit ontdekt. De acteerpresaties moet je binnen de verhaal context zien alle spelers die je noemt zijn replica's, geen mensen. Dat verklaart ook waarom de romantische scenes niet helemaal van de grond kwamen.
(Bovendien zijn het zeker niet de minste, dus met geld heeft het niets te maken.)Maar zoals je al aangaf, het miste je compleet. Nu is de film bij mij ook langzaam gegroeid, dus kijk 'm ooit nog eens en hij zal al een stuk beter vallen.
ronengel
-
- 245 berichten
- 932 stemmen
Gisteravond opgezet en weer eens volledig meegesleurd in deze briljante film. Wat een sfeer zeg. En wat een goed doordacht scipt. Verhoogd van vierenhalf naar vijf.
Wickerman
-
- 54 berichten
- 48 stemmen
Is er ooit een Nederlandse 5-dvd Box uitgebracht in een ijzeren uitvoering, de Tin box? Of alleen in Cardboard?
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Is er ooit een Nederlandse 5-dvd Box uitgebracht in een ijzeren uitvoering, de Tin box? Of alleen in Cardboard?
Neen. Wel een R2 UK versie.
Hier hebben we alleen de Director's Cut en de Final Cut op dvd.
Wickerman
-
- 54 berichten
- 48 stemmen
Dus helemaal geen 5-dvd box? Ik zweer toch dat ik zowel een 2-dvd als een 5-dvd heb zien liggen bij de V&D.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat kan, want de 2-disc is wel in NL verschenen. De 5-disc niet, dus grote kans dat het de importversie is. Bij de FRS ligt deze nl. ook.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dan heb ik het verkeerd. Ik heb 'm alleen nog nooit in de winkel gezien.
griffier
-
- 51 berichten
- 204 stemmen
De ultieme hardcore scifi. Alles klopt, de personages, de aankleding, de soundtrack, de sfeer, en zelfs het verhaal (wat nog wel eens wil rammelen in de scifi-hoek).
Ik heb de film al -tig keer gezien en steeds ontdek ik nieuwe dingen.
Absolute klassieker!
MaartenJ
-
- 34 berichten
- 340 stemmen
De eerste keer dat ik hem zag vond ik het niets, waarschijnlijk omdat ik een jaar of veertien was. Laatst opnieuw gezien en verdorie, wat een briljante film met geweldige look & feel.
AlanSnake
-
- 9 berichten
- 17 stemmen
VAN REINBO: Nu is de film bij mij ook langzaam gegroeid, dus kijk 'm ooit nog eens en hij zal al een stuk beter vallen...
dit is volgens mij hellemaal waar,bij mij in ieder geval wel, de film is eigenlijk een beetje naar me toe gegroeid...
en als ik nu kijk is het gewoon pure magie en genot, de muziek sfeer en beelden zijn subliem en brengen deze sf wereld tot leven.
meesterwerk van de meester.
Gish
-
- 1445 berichten
- 6911 stemmen
Zojuist "The Final Cut" gezien en de lange maar boeiende documentaire over de totstandkoming van dit meesterwerk.
In 1982 dacht het publiek daar anders over.
Hoewel ik zelf de film ook in 1983 al indrukwekkend vond.
Zware concurrentie van E.T. [een blije film] zorgde voor een domper tijdens het openingsweekend in de Verenigde Staten en de film flopte. Te filosofisch, te zwaar, te donker.
Pas jaren later zag men in dat Ridley Scott een ware visionair was en dat zijn toekomstbeeld van 2019 realistischer was dan de glimmende pakken, strakke vormgeving en witverlichte gangen in veel andere SF films.
Iedereen die de film al heeft gezien raad ik aan eerst de documentaire te gaan zien en daarna de uiteindelijk versie van Scott. Zo ontstaan dus klassiekers.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat lijkt me onverstandig, aangezien de docu Dangerous Days heel veel plot verklapt van de film. Niet aan te raden dus wanneer je de film nog niet hebt gezien. Wel aan te raden is The Final Cut; gewoon de beste versie die er is.
Gish
-
- 1445 berichten
- 6911 stemmen
Dat lijkt me onverstandig, aangezien de docu Dangerous Days heel veel plot verklapt van de film. Niet aan te raden dus wanneer je de film nog niet hebt gezien. Wel aan te raden is The Final Cut; gewoon de beste versie die er is.
Inderdaad, maar ik zei ook "als je hem al eens hebt gezien"
Zelf vind ik het wel eens een domper om na het zien van een indrukwekkende film allerlei extra's te gaan kijken.
In dit geval zit je helemaal klaar als je de docu hebt gezien.
Desnoods kijk je hem een dag later.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Oh, daar heb ik overheen gelezen.
i.Ron S.
-
- 255 berichten
- 2735 stemmen
Hm, raar, ik zal maandag eens een kijkje nemen. Ik ben op zoek naar de 5-dvd met Nederlandstalige ondertitel.
EDIT:
Deze lijkt me toch de Nederlandse uitgave.
Ja, ik vroeg bij mijn vaste cd-handelaar ook naar de final cut maar hij kwam af met die enorm dure box. Meer dan 70 euro dacht ik.
Heel knap allemaal wel, maar die extra's daar zie je toch maar 1 keer naar.
Deze was echt een soort van koffer ziehier
http://www.screenhead.com/wp-content/uploads/2007/06/blade-runner-box.jpg
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
In Engeland 17 Euro of zo voor de 5 dvd-box. Enige nadeel voor sommigen is dat niet elke disc nederlands ondertiteld is.
Nederland is gewoon vreselijk duur als het om recente dvdreleases gaat.
i.Ron S.
-
- 255 berichten
- 2735 stemmen
In Engeland 17 Euro of zo voor de 5 dvd-box. Enige nadeel voor sommigen is dat niet elke disk nederlands ondertiteld is.
Nederland is gewoon vreselijk duur als het om recente dvdreleases gaat.
België in mijn geval en daar is het dikwijls nog duurder.
Eigenlijk een schande, niet voor niets dat er zoveel dingen illegaal gekopieerd worden.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Slechte science-fictionfilm, die schromelijk overgewaardeerd wordt.
Het enige wat mij beviel aan de film waren de af en toe mooie beelden van de chaos in de stad.
Film bevat verder een slap en flinterdun verhaaltje, nietszeggende dialogen, weinig boeiende actie, matig acteerwerk en een weinig interessant einde.
Geen idee waarom dit als een soort klassieker gezien wordt.
Misschien heb ik de 'verkeerde' versie gezien, want ik heb de zgn. director's cut, waarin een aantal dingen ten opzichte van de originele bioscoop-versie zijn gewijzigd... of heeft iedereen deze versie?
Maar goed, ik kom niet verder dan 1,5*.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
Geen idee waarom dit als een soort klassieker gezien wordt..
Dat is dan jammer voor jou.
verhaaltje…actie…
Deze film heeft het vooral van de sfeer, van de bijna visionaire decors en een soundtrack die je onder een soort hypnose brengt. Ik heb niks tegen een goed verhaal (en dit verhaal is zeker niet slecht) en actie, maar soms is er ook nog meer dan dat.
Gelukkig zijn er blijkbaar heel veel mensen die dit wel zo aanvoelen.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Geen idee waarom dit als een soort klassieker gezien wordt.
Lees de wiki er eens op na, dan zul je het misschien snappen: Blade Runner
Blade Runner's dark style and futuristic design have served as a benchmark and its influence can be seen in many subsequent science fiction films, anime and television programs. Blade Runner continues to reflect modern trends and concerns, and an increasing number consider it one of the greatest science fiction films of all time. The film was selected for preservation in the United States National Film Registry in 1993 and is frequently used in university courses. In 2007, it was named the 2nd most visually influential film of all time by the Visual Effects Society.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Je geeft mij de Wiki-pagina van Blade Runner. Daarop staan de redenen waarom deze film als een soort van klassieker gezien wordt (en waarom mensen deze film dus goed vinden).
Nu vraag ik aan jou: moet ik het hier dan automatisch mee eens zijn, of mag ik toch nog mijn eigen mening over deze film geven?
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.304 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








