Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (875.038)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Nee, daar hoef jij het niet mee eens te zijn.
Maar wellicht begrijp je nu waarom andere mensen het wel een goeie film vinden. Je geeft tenslotte aan dat je dat niet snapt. Het er mee eens zijn is heel wat anders.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Je moet ''geen idee waarom dit als klassieker wordt gezien'' ook niet zo interpreteren. Met die reactie wil ik aangeven dat ik het niet eens ben met de hoge score die deze film krijgt en dat deze film als klassieker wordt gezien.
Want ik vind het gewoon geen goede film en ben het derhalve niet eens met de punten waarop deze film als klassieker wordt beschouwd.
stefan dias
-
- 2499 berichten
- 1464 stemmen
Je moet ''geen idee waarom dit als klassieker wordt gezien'' ook niet zo interpreteren. Met die reactie wil ik aangeven dat ik het niet eens ben met de hoge score die deze film krijgt en dat deze film als klassieker wordt gezien.
Want ik vind het gewoon geen goede film en ben het derhalve niet eens met de punten waarop deze film als klassieker wordt beschouwd.
no hard feelings.
Waren er trouwens al niet hoor. Ik heb meer een hekel aan al die mensen die het met me eens zijn. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Film bevat verder een slap en flinterdun verhaaltje, nietszeggende dialogen, weinig boeiende actie, matig acteerwerk en een weinig interessant einde.
Misschien eens niet zo letterlijk nemen wat je te zien krijgt? Deze film waant zich in een haast surrealistische setting, waarbij de vage (niet nietszeggende), dromerige dialogen, afstandelijk en verveemdend (niet matig) acteerwerk, dit aspect alleen maar versterkt.
Zie opmerking van Pastichio.
Misschien zou je deze eens moeten proberen, nu je het zo zegt. Hier wordt meer uitgelegd en is de focus meer op de mainstream geplaatst.
Verder bedankt voor het melden dat je afgestudeerd jurist bent... 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
flinterdun verhaaltje
Ik moet toegeven dat ik dat bij mijn eerste kijkbeurt ook vond. Gelukkig hebben bepaalde users me ertoe aangezet de film te herbekijken waardoor ik het tegendeel ontdekt heb. Blade Runner heeft allesbehalve een flinterdun verhaaltje. Het is een film die op het eerste gezicht louter futuristische actie serveert, maar die, voor wie bereid is zich in de materie te verdiepen, talloze onderliggende bodems bevat. De film handelt over existentialisme, menselijke emoties, technologie en de clash tussen mens en technologie. Met een beetje goede wil zou je deze film zelfs visionair kunnen noemen, zij het in een entertainend jasje gestoken.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Misschien eens niet zo letterlijk nemen wat je te zien krijgt? Deze film waant zich in een haast surrealistische setting, waarbij de vage (niet nietszeggende), dromerige dialogen, afstandelijk en verveemdend (niet matig) acteerwerk, dit aspect alleen maar versterkt.
Dat vind jij...
Waarom probeert iedereen mij nu van hun mening te overtuigen? Ik vind dit gewoon een slechte film... jij vindt dit een goede film.
Jij vindt dat de film geen matig acteerwerk bevat, ik wel. En zo heeft iedereen zijn eigen mening he...
Verder bedankt voor het melden dat je afgestudeerd jurist bent... 
Daarmee probeerde ik iets duidelijk te maken... dat is je blijkbaar ontgaan.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Ik moet toegeven dat ik dat bij mijn eerste kijkbeurt ook vond. Gelukkig hebben bepaalde users me ertoe aangezet de film te herbekijken waardoor ik het tegendeel ontdekt heb. Blade Runner heeft allesbehalve een flinterdun verhaaltje. Het is een film die op het eerste gezicht louter futuristische actie serveert, maar die, voor wie bereid is zich in de materie te verdiepen, talloze onderliggende bodems bevat. De film handelt over existentialisme, menselijke emoties, technologie en de clash tussen mens en technologie. Met een beetje goede wil zou je deze film zelfs visionair kunnen noemen, zij het in een entertainend jasje gestoken.
Een film die al de door jou genoemde aspecten behandelt hoeft natuurlijk niet direct een goede film te zijn.
En het kan allemaal wel zijn dat de film als vooruitstrevend en trendsettend aangemerkt wordt, ik vind dit gewoon een slechte film. De redenen heb ik al gemeld, en ondanks alle (niet altijd even respectvolle en vriendelijke) reacties in mijn richting blijf ik daar ook bij.
Word een beetje moe van mensen die anderen hun eigen mening proberen op te dringen (daarmee bedoel ik jou niet).
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, de aspecten die ik aanhaal impliceren niet persé een goed verhaal of een goede film, maar wel een complexer verhaal dan wat jij als flinterdun omschrijft. Persoonlijk vond ik dat een wat ongelukkige uitspraak, vandaar mijn reactie.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Waarom probeert iedereen mij nu van hun mening te overtuigen? Ik vind dit gewoon een slechte film... jij vindt dit een goede film.
Jij vindt dat de film geen matig acteerwerk bevat, ik wel. En zo heeft iedereen zijn eigen mening he...
Ik probeer je niet van mijn mening te overtuigen. Wel proberen duidelijk te maken dat de film echt wel meer in zich heeft dan een rechtlijnige actie SF, losstaande van mijn persoonlijke beleving ervan. Iedereen die zich n beetje verdiept in de stof zal daar achter komen. Jammer dat je de film zo tekort doet, maar inderdaad, het is jouw mening, en zo komt de grootste dooddoener weer om de hoek kijken
.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Ja, het klopt wel een beetje dat het een dooddoener is.
Maar toch, tegen je eigen mening in een film gaan beoordelen lijkt me ook geen goede zaak.
Ik heb mijn mening proberen te beargumenteren (misschien is 'flinterdun verhaaltje' wat overdreven), en achter deze redenen/argumenten sta ik nog steeds.
Als mensen dan zo overtrokken hierop reageren, vind ik dat spijtig. En van dat 'afgestudeerde jurist', dat was niet om arrogant/hooghartig over te komen... ik wilde enkel duidelijk maken dat ik niet de persoon ben die op een internetforum dingen gaat typen enkel om op de tenen van andere mensen te trappen.
Als ik mijn mening geef over een film dan is dat ook werkelijk wat ik van die film vind, zonder enige bijbedoelingen te hebben.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dat is goed om te weten. Ik raad je wel aan dit misschien nog eens een nieuwe kans te geven over een paar maanden. Je zou niet de eerste zijn die dan anders tegen de film aan gaat kijken.
De Final Cut is de kers op de taart voor dit meesterwerk. Het opgepoetste beeld en geluid hebben ervoor gezorgd dat dit een vaste plek in mijn top 10 heeft bemachtigd.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Enkele off-topic berichten verwijderd, graag elkaars mening respecteren hier.
the spies
-
- 132 berichten
- 67 stemmen
Als je deze film gaat verdedigen ben je verkeerd bezig. Je vindt hem goed (om de juiste redenen) of niet. Dat valt niet uit te leggen. It's like jazz; If you have to ask, you'll never get it. Amen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin, ik ken niemand die de eerste keer dat hij het hoorde meteen van alle soorten jazz hielt was. Sommige dingen moet je de tijd geven om het te leren waarderen,
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Vroeger vond ik From Dusk Till Dawn een enorme kutfilm. Vandaag de dag zie ik de humor er wel van in.
the spies
-
- 132 berichten
- 67 stemmen
Vroeger vond ik From Dusk Till Dawn een enorme kutfilm. Vandaag de dag zie ik de humor er wel van in.
Dat heb ik met 'Get Rich, Or Die Trying' van 50 Cent.
SubzeroX
-
- 153 berichten
- 197 stemmen
omdat ik deze film nog niet gezien hem shame on me wil ik hem toch eens proberen als die zo'n discussie uitlokt bij de gemiddelde user van moviemeter
misschien dat ik hem wel goed ga vinden
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Blade Runner...een titel die iedereen kent en die ik nog nooit had gezien. Die stond dus op mijn must see lijstje en van de week kocht ik hem. Digitaal opgepoetst nog wel en mijn verwachtingen waren dus hoog.
En dus keek ik hem vanavond en kan ik na afloop concluderen dat het een visueel prachtige film is die me verder een ellendig lange, saaie zit opleverde. Eerst beginnen met de grote pluspunten: Los Angeles anno 2019 ziet er prachtig uit. De film mag dan bijna 30 jaar oud zijn, maar visueel is het de glans niet verloren. De stad is prachtig met alle neonlichten, schijnwerpers, vliegende auto's en prima sfeer. Altijd geinig ook om terug te zien hoe men toen over de toekomst dacht. We zijn nog lang niet zover als men toen dacht, maar het blijft leuk om te zien.
Wat hou je in mijn ogen over buiten de fraaie visuele verpakking? In mijn ogen niks. Ik vond het verhaal totaal oninteressant, het acteerwerk modaal maar verre van bijzonder en dus werd het een lange saaie zit. Ik zag er een oude detective in, verpakt in een Science Fiction verpakking. Spijtig genoeg niet mijn ding. Ridley Scott leverde met oa Alien toch grensverleggende films af, maar deze zal me dus niet bijblijven. Dat anderen de film en het verhaal juist zeer goed vinden verbaast me, maar ik respecteer ieders mening en visie. Mij deed het ieder geval niks en ik was blij na bijna 2 uur de film weer uit de dvd speler te halen.
2*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zoals de meesten heb je de eerste keer het echte verhaal totaal gemist. Dat maakt Blade runner zo bijzonder. De film laat zich de eerst keer niet kennen, maar geeft bij elke opvolgende kijkbeurt haar geheimen prijs..... De inhoud zal uiteindelijk nog veel rijker blijken dan de visuele flair.
Tipje van de sluier: De film kent welhaast nog een grotere plottwist op het eind dan The Usual Suspects.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De inhoud wint ook aan kracht juist als de prachtige sfeerbeelden en het expressieve acteerwerk combineert. Het lijkt misschien alsof er niets gebeurt, maar dat is allerminst het geval.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Ik snapte het verhaal bij mijn eerste kijkbeurt ook niet helemaal (nog steeds niet). Toch wil ik me er verder in verdiepen, probeer nog steeds tijd vrij te maken voor de FC.
Visueel vind ik het overigens duizend keer interessanter dan de hele inhoud. Op dat vlak 1 van de mooiste films die ik ooit heb gezien.
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen
Doordat ik mij een tijdje verdiept hebt in de wondere wereld van Oshii, ben ik deze titel verscheidene malen tegengekomen als diens grootste inspiratiebron. Waardoor Blade Runner dus al een tijdje op mijn must-see lijstje stond. Gisteren was het dan eindelijk zover, met trillende handjes en absurd hoge verwachtingen drukte ik op play.
Het toekomstperspectief vond ik wel interessant en sfeervol, maar niet volledig geslaagd. Ik stoorde mij vooral aan de kostumering. De neon, multiculturaliteit en Japanse/Aziatische invloeden waren dan weer wel zeer treffend. Maar het is toch vooral de belichting die het hem doet. Door heel de tijd te spelen met tegenlicht en voor - & achtergrond wordt zeer geslaagd een duistere sfeer in de spotlights geplaatst. Deze tegenstelling is ook terug te vinden in de thematiek.
Wat is een androïde? Wat is emotie? Wat is menselijkheid? Mama, waarom sterven wij? Etc.
Al deze vragen worden in Blade Runner aangekaart, doch staan ze lang niet altijd centraal. En dit is een beetje mijn probleem met de film. Ik vind dat hij iets teveel de kaart trekt van actie-scifi. We volgen Deckard op diens zoektocht naar de androïdes en hun queeste naar het eeuwige leven. Waardoor de grote finale teveel in het goed vs. kwaad sfeertje baadt, terwijl er (veel) meer gezegd wordt.
Er wordt bovendien nauwelijks geacteerd, waardoor ik op een krappe 3.5* kom.
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Visueel inderdaad een pareltje, en één van de weinige keren dat Harrison Ford niet op mijn zenuwen werkte. Misschien een klein minpuntje, soms wat traag.Voor mij althans.
pimpamhenk
-
- 59 berichten
- 182 stemmen
De film ziet er visueel fantastisch uit. Toch vond ik het een tegenvaller van jewelste. Wellicht ligt het ook een beetje aan mezelf, aangezien ik eerst het boek las en daarna pas deze film zag. In de film worden veel interessante thema's uit het boek nergens aangekaart en zo valt mij tijdens het kijken vooral op wat er beter had gekund/gemoeten.
DeCol
-
- 7009 berichten
- 3024 stemmen
Blade Runner, ik keek er al heel lang naar uit. Gisteravond was het dan zover. Zoals niemand kan ontkennen is dit visueel gezien prachtig. Het gebruik van verschillende belichtingen wordt echt heel erg mooi gebruikt.
Het verhaal was voor mij toch te onduidelijk, hier ben ik heel eerlijk in en een herziening is dan ook noodzakelijk. Zoals ik het verhaal in eerste instantie meekreeg Jaagde Deckard op die vijf replicants. Maar na de afloop had ik hier gemengde gevoelens over. Op deze manier is het verhaal veel te simpel. Ridley Scott laat de kijker achter met vragen die ze zelf mogen invullen. Dat doe ik nu ook maar zeker ben ik nergens van.
Op acteervlak is het helemaal niet zo speciaal en steekt niemand er bovenuit.
Ik hou het momenteel op 3,5* maar hier kan zeker verandering in komen.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Iemand die The Godfather een 0,5 geeft neem ik niet serieus.
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Lang geleden gezien toen ik nog jong was,rond de 12,en toen kon ik hem niet uitkijken,laatste half uur niet eens gekeken omdat ik er zo weinig aan vond.
Ik geef geen 0.5 omdat ik toen de film wel er mooi uit vond zien,en acteren was goed,meer weet ik eigenlijk niet meer behalve dat die saai was.
Tijd voor herziening,maar dat zal nog wel minstens maanden duren.
Cijfer gebaseerd op mijn eerste kijkervaring met deze film.
Deze film gaat trouwens uit de top 250 verdwijnen zodra films die een hoger cijfer hebben geen 2 jaar oud meer zijn...
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.304 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









