• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.220 stemmen
Avatar
 
banner banner

Blade Runner (1982)

Sciencefiction / Thriller | 117 minuten
3,75 3.422 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 117 minuten

Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

IMDb beoordeling: 8,1 (874.275)

Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars

Releasedatum: 11 november 1982

Plot Blade Runner

"Man has made his match...now it's his problem."

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

  • 255 berichten
  • 2735 stemmen

Je geeft een score op een film die je rond je twaalfde niet uitkeek en waarbij je dus het interessantste stuk gemist hebt.

Het is ook een feit dat veel films na 2 jaar nog aan punten inboeten, omdat ze dan pas op TV vertoond worden en er dan ook mensen naar kijken die er niet echt in geinteresseerd zijn, dus hoop ik dat een mooie film als deze niet uit die top 50 valt, er staan er veel mindere in.


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

i.Ron S. schreef:

Je geeft een score op een film die je rond je twaalfde niet uitkeek en waarbij je dus het interessantste stuk gemist hebt.

Ja dus?

Er zijn zat mensen die hier een film niet uitkijken omdat ze hem zo slecht vinden,dan mag je een onvoldoende geven aangezien je hem gewoon echt slecht vond.

Ook zijn er genoeg mensen die een film een cijfer geven gebaseerd op jeugdsentiment,niet iedereen stemt alleen op films die ze recent gezien hebben.

Ik stem dus gebaseerd op mijn eerste ervaring met deze film.

Nu ik ouder ben ' kan' die mening veranderen,beter of slechter,maar tot die tijd is er niks mis met mijn stem nu.


avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

  • 255 berichten
  • 2735 stemmen

Elk zijn manier van stemmen op een film, maar dat is niet de mijne.

Je stemt om je mening over een film weer te geven, dat kan best zijn dat je deze film op je 12e slecht vond maar het is dan ook geen jeugdfilm...


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Hij zal wel 13 zijn..


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

i.Ron S. schreef:

Elk zijn manier van stemmen op een film, maar dat is niet de mijne.

Je stemt om je mening over een film weer te geven, dat kan best zijn dat je deze film op je 12e slecht vond maar het is dan ook geen jeugdfilm...

Ja,maar hoeveel mensen veranderen een stem niet nadat ze een film een 2e of 3e keer kijken?

Dat die tegenvalt of juist beter bevalt.

Dan kun je ook zeggen dat mensen voortaan een film 3x moeten bekijken voordat ze stemmen.

Een film is een kijkervaring en je stemt op de ervaring die je ermee hebt gehad,leeftijd maakt dan niet uit.

Als ik een film nog een keer zie kan ik het altijd aanpassen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ga 'm dan maar snel een keertje in zijn geheel zien. En wel goed opletten.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Na een half uurtje kan je je verstand gewoon weer afzetten bij dit filmpje. En je ogen een beetje dimmen voor de soms nogal goedkope aankleding.


avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

  • 255 berichten
  • 2735 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

(quote)

Ja,maar hoeveel mensen veranderen een stem niet nadat ze een film een 2e of 3e keer kijken?

Dat die tegenvalt of juist beter bevalt.

Dan kun je ook zeggen dat mensen voortaan een film 3x moeten bekijken voordat ze stemmen.

Een film is een kijkervaring en je stemt op de ervaring die je ermee hebt gehad,leeftijd maakt dan niet uit.

Als ik een film nog een keer zie kan ik het altijd aanpassen.

Leeftijd maakt bij een film als deze wel uit, daarom dat ik benadruk dat het geen jeugdfilm is.

Over een volwassen film geef ik mening zoals ik dat als volwassene(voor zover dat is ) aanvoel, dat kan altijd nog groeien of verminderen natuurlijk, maar dat zal waarschijnlijk nooit van goed naar slecht gaan of omgekeerd.

En over een kinderfilm geef ik de mening van hoe ik het in die tijd aanvoelde, anders zou mijn score niet eerlijk zijn naar de doelgroep toe.

Maar zoals ik al schreef, elk zijn manier van stemmen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Na een half uurtje kan je je verstand gewoon weer afzetten bij dit filmpje. En je ogen een beetje dimmen voor de soms nogal goedkope aankleding.


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

i.Ron S. schreef:

(quote)

Leeftijd maakt bij een film als deze wel uit, daarom dat ik benadruk dat het geen jeugdfilm is.

Over een volwassen film geef ik mening zoals ik dat als volwassene(voor zover dat is ) aanvoel, dat kan altijd nog groeien of verminderen natuurlijk, maar dat zal waarschijnlijk nooit van goed naar slecht gaan of omgekeerd.

En over een kinderfilm geef ik de mening van hoe ik het in die tijd aanvoelde, anders zou mijn score niet eerlijk zijn naar de doelgroep toe.

Maar zoals ik al schreef, elk zijn manier van stemmen.

Op zich begrijp ik je punt wel,en je hebt gelijk,iedereen zijn eigen ding en manier van stemmen.

En ja,ik geef de lion king ook een hoge stem,gebaseerd op me jeugd,maar ik keek toen ik 12 was ook al films a la terminator en predator,die ik fantastisch vond,is deze voor volwassenen speciaal dan?


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Onderhond schreef:

Na een half uurtje kan je je verstand gewoon weer afzetten bij dit filmpje. En je ogen een beetje dimmen voor de soms nogal goedkope aankleding.

LOL


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Goedkope aankleding


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Ik kan mij anders levendig nogal belachelijke politiekarretjes herinneren. 't Was net geen Ter Land, Ter Zee en In De Lucht, maar veel beter ook niet.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Deze?

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/01/spinner-blade-runner.jpg

Als filmliefhebber zijnde zou je er goed aan doen om de 3 uur durende making of eens te bekijken, hoe goedkoop het allemaal wel niet was.

Ook grappig dat zo'n goedkoop en belachelijk product zoveel andere films, videoclips en games heeft weten te inspireren:

* The redesigned Batmobile depicted in the Christopher Nolan directed films Batman Begins and The Dark Knight are influenced by the Spinner's design of two, independent front-axle wheels.

* The film Back to the Future II paid homage to the Spinner from Blade Runner in that a garishly repainted spinner can be seen parked on a street.

* Another tribute to the Blade Runner spinner can be seen at various points in the Star Wars films: they are seen in The Phantom Menace and Attack of the Clones. The homage was made in part because of the similarities between 2019 Los Angeles, as seen in Blade Runner, and the landscape of the planet Coruscant, as seen in the Star Wars films.

* The video game Snatcher (itself influenced by Blade Runner) has 'flying cars' that are extremely similar to Spinners.

* The THQ published video game Stuntman: Ignition developed by Paradigm Entertainment has a unlockable vehicle heavily influenced by the Spinner's design.

* A spinner appears at the beginning of the videoclip made for the Earth Wind and Fire song Magnetic (1983).

Ach ja, ieder zijn smaak, maar om te beweren dat de aankleding van Blade Runner goedkoop aandoet...


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Nee, gewone omgebouwde autotjes. Verder interesseren making ofs mij betrekkelijk weinig. Leuk voor mensen die een film toch al geweldig vinden.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Je doelt zeker hierop. Inderdaad erg goedkoop aandoende sepiaeffecten.... Ik heb geloof ik ook zo'n filtertje in Iphoto.

En heeft ze daar nu een PS2 remote op haar hoofd?


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Dat je het lelijk vind ala, maar goedkoop? Nee, verre van zelfs. Het is dat Reinbo het aanhaalt, maar Avalon ziet er in zijn geheel goedkoper uit dan Blade Runner.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Over goedkoop gesproken, wat een repliek.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Je maakt het ons dan ook wel erg makkelijk...


avatar van aerts007

aerts007

  • 1324 berichten
  • 54 stemmen

Alles,behalve goedkoop.Zelden zoiets prachtig visueel gezien!


avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

  • 255 berichten
  • 2735 stemmen

LEIDENAAR187 schreef:

(quote)

Op zich begrijp ik je punt wel,en je hebt gelijk,iedereen zijn eigen ding en manier van stemmen.

En ja,ik geef de lion king ook een hoge stem,gebaseerd op me jeugd,maar ik keek toen ik 12 was ook al films a la terminator en predator,die ik fantastisch vond,is deze voor volwassenen speciaal dan?

Ik vind hem toch een stukje diepgaander dan Terminator en Predator(hoewel ik dat ook wel toppers vind).

Er komen in deze film heel wat gevoelens aan bod(moeilijk om zo uit te leggen) en er is ook de zweverige muziek van Vangelis.

Films als The Terminator zijn makkelijk begrijpbaar en er wordt weinig tijd besteed aan emoties.

Vandaar vind ik deze over het algemeen geen film voor 12 jarigen.


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

i.Ron S. schreef:

(quote)

Ik vind hem toch een stukje diepgaander dan Terminator en Predator(hoewel ik dat ook wel toppers vind).

Er komen in deze film heel wat gevoelens aan bod(moeilijk om zo uit te leggen) en er is ook de zweverige muziek van Vangelis.

Films als The Terminator zijn makkelijk begrijpbaar en er wordt weinig tijd besteed aan emoties.

Vandaar vind ik deze over het algemeen geen film voor 12 jarigen.

Totdat ik deze herzien heb,kan ik niet zeggen of ik het met je eens ben


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Onderhond schreef:

...t Was net geen Ter Land, Ter Zee en In De Lucht, maar veel beter ook niet.

Dat vond ik vroeger geweldig om te zien. Johan Vlemminx die voor de 75ste keer meedeed in zijn vuilnisbak met papier-maché vleugels.

Elke keer als ik Blade Runner zag bekroop me een vreemd soort 'Groeten uit Raalte' - gevoel. Waarom werd me tot dusverre nooit duidelijk, maar nu ineens valt het kwartje


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen


avatar van joeriL

joeriL

  • 188 berichten
  • 351 stemmen

Onderhond schreef:

Na een half uurtje kan je je verstand gewoon weer afzetten bij dit filmpje. En je ogen een beetje dimmen voor de soms nogal goedkope aankleding.

koning van de loze comments, is het nou echt zon groot probeem als andere mensen een film wel heel tof vinden?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

joeriL schreef:

is het nou echt zon groot probeem als andere mensen een film wel heel tof vinden?

Ik zou de vraag gewoon willen omdraaien.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Ik zou de vraag gewoon willen omdraaien.

Antwoord op omgedraaide vraag: Nee, natuurlijk niet. Maar het is wel opmerkelijk. Zeker als je uitlegt dat het visueel goedkoop is...

Bijvoorbeeld: als je dit goedkope effecten vind, dan weet ik niet hoe hoog jouw standaard is betreffende SFX..


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Hoger dan dit soort crappy designs. Vind het echt een lelijke kartonnen doos op wielen.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Ik vind het ook een lelijke auto, maar ik vind het nog wel een auto en geen kartonnen doos op wielen. Dat het lelijk is kan ik wel inkomen, het is gebaseerd op de 'look' van auto's uit de jaren tachtig, en die zijn met hun hoekige design zowieso lelijk.

Maar goedkoop vind ik het zeker niet, hoe lelijk het ook is, het lijkt tenminste nog wel redelijk goed op een auto.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Niks mis met deze zeer onderhoudende SF film. Visueel zag het er allemaal prima uit. Film oogde wel erg somber; het regende in die claustrofobische volgepropte metropool constant. Prima acteerwerk overigens, zeker ook van Rutger Hauer. Dat recht opgestoken kapsel van die Sean Young vond ik overigens afschuwelijk.
Behalve de scenes van Harrison Ford met Rutger Hauer kon ik bijna niets meer van deze film herinneren, hoewel ik destijds bij mijn eerste kijkbeurt toch een ander einde meende te hebben gezien. Het open einde waarin niet duidelijk werd gemaakt of Ford nu wel of niet een replica was beviel me overigens wel, hoewel ik toch nog met enkele vragen bleef zitten. Misschien moet ik deze film toch nog maar eens voor een 3e keer herzien.

4,0*