Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 134 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Ang Lee
Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger en Anne Hathaway
IMDb beoordeling:
7,7 (413.411)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 16 februari 2006
Beleef deze film nu bij Pathé! (re-release) TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 73 bioscopen (re-release)
Plot Brokeback Mountain
"Love is a force of nature."
Twee jonge mannen ontmoeten elkaar in de zomer van 1963 en komen tot een onverwachte band. Ze hoeden samen schapen op Brokeback Mountain. Als de klus er op zit gaan ze ieder hun weg en brengen langzamerhand orde in hun bestaan. Een hernieuwde kennismaking, jaren later, brengt alles aan het wankelen. De gevolgen van de diepe band, die nog steeds blijkt te bestaan, dreunen door. De kracht van de liefde wordt danig op de proef gesteld.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,7 / 413411)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Brokeback Mountain (BoekMeter)
- Brokeback Mountain (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Ennis Del Mar
Jack Twist
Alma Beers
Lureen Newsome
Joe Aguirre
Cassie Cartwright
Lashawn Malone
Randall Malone
Jack's Mother
Alma Del Mar Jr. (age 19)
Reviews & comments
N&N
-
- 40 berichten
- 189 stemmen
Vond het een saai romannetje die geen oscar waard is, of is dat vanwege het feit dat het hier om mannenliefde gaat? Dat moet toch niets uitmaken?
Het was ook wel erg langdradig.
Pluspunt: wel goed geacteerd.
2*
Juutje
-
- 4 berichten
- 0 stemmen
Ben gister naar Brokeback Mountain geweest. Echt een hele goede film! Het is echt een film die nog een aantal dagen in je hoofd blijft rondspoken. Supergoed geacteerd en goed geregiseerd. Ennuh...lekkere cowboys hoor (zeker in het begin van de film).
Jennifer
-
- 69 berichten
- 28 stemmen
Mooie, ontroerende film. De liefde tussen de twee mensen is erg ontroerend en oprecht in beeld gebracht. De film heeft me tot het einde geboeid.
Bob-Dylan
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Lijkt het nou zo of is het verhaal voor 75% vergelijkbaar met dat van the The Bridges Of Madison County?....omdat het toevallig over mannenliefde gaat is het opeens een wereldfilm?..een prima film dat zeker maar ik had weleens willen weten of de film ook zoveel nominaties had gekregen als het een man/vrouw relatie was geweest....
titan
-
- 1609 berichten
- 4417 stemmen
Ik had weleens willen weten of de film ook zoveel nominaties had gekregen als het een man/vrouw relatie was geweest....
Dat vind ik een opmerkelijke paradox, want diegene die bepalen wie de Oscars krijgen staan bekend als een conservatieve kliek van oude mannetjes.
Ik ben eerder verbaasd dat deze film zoveel nominaties heeft gekregen ondanks de man/man relatie.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
[....want diegene die bepalen wie de Oscars krijgen staan bekend als een conservatieve kliek van oude mannetjes...
Volgens mij is dit ook een achterhaalde mening.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Volgens mij ook. Al zijn ze nog wel een kliek. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het op het moment in cultureel Amerika behoorlijk 'politiek correct' is om Brokeback Mountain zo'n geweldige film te vinden, juist omdat het om een man/man-relatie gaat. (wat zijn we met ons allen toch liberaal en vooruitstrevend)
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Ik ben niet zo´n fan van cowboy films.
Is ook echt een cowboy film ja.....
.Anyway, ik had er in ieder geval meer van verwacht.
Natuurlijk heb je hoge en sterke verwachtingen als je zo de recencies van andere leest en blijkt dat deze een kandidaat is voor de oscars maar toch zit je op het einde van de film met een beetje een raar gevoel.
Aan het acteerwerk ligt het niet, dat is werkelijk fenomenaal maar misschien is het het feit dat het idd een beetje langdradig is.
Dat mag drukt het niveau van de film een beetje omlaag.
Wat de discussie betreft of deze film wel goed wegkijkt met een man/man relatie als thema.
: Absoluut, ik heb deze film gekeken zoals iedere andere film, objectief dus.
Hoewel ik deze film niet perfect vindt, hij zal waarschijnlijk toch de oscars binnenslepen.
( Hoe zat dat trouwens met Jack ).
Is hij nu omgekomen door dat ongeluk of door dat geweld?
senseoaddict
-
- 132 berichten
- 837 stemmen
Gay Cowbots eating pudding!! Maar toch best een aardige film. Vond het wel hard dat hij vermoord werd.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Zelden zo´n saaie film gezien. Het liefdesverhaal is echt dramatisch slecht. Je kon echt zien dat ze niet zonder elkaar konden...
1,5
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
De Oscar gaat naar Heath Ledger neem ik aan. Mooi ingetogen drama over liefde staat in bijna elke recensie te lezen en dat is waar. 4*
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
Je kon echt zien dat ze niet zonder elkaar konden...
Anakin01
-
- 257 berichten
- 300 stemmen
Prachtige film! Heeft me helemaal overdonderd.
Wonderlijk goede acteerprestaties! Prachtig verhaal..
Deze film heeft gewoon alles!
4*
amethyst
-
- 4 berichten
- 41 stemmen
erg mooie en indrukwekkende film deze bleef nog even in mijn hoofd hangen. Alhoewel ik de eerste seksscene wel erg confronterend vond zo op de eerste rij in de bioscoop
maar dat zal wel aan mij liggen. Ik snapte de laatste zin in de laatste scene van ennis alleen niet , wat bedoelde hij met "ik zweer het" waar sloeg dat op??
Ash Krueger
-
- 90 berichten
- 0 stemmen
Vond dit absoluut een aardige film. Met het kritiekpunt te lang/langdradig kan ik mee inkomen, vond dat zelf namelijk ook. Maar dat is dan eigenlijk mijn enige kritiekpunt. Voor de rest ben ik absoluut positief hierover. De shots in het begin van het gebied waren prachtig, keek erg lekker weg. Over het acteerwerk ben ik ook te spreken. Grootste pluspunt vind ik echter dat, hoewel het om een homo-relatie ging, het toch romantisch was op zijn manier. Dus genoeg pluspunten voor 4* van mij.
berth135
-
- 40 berichten
- 255 stemmen
Aardige film, goed geacteerd, mooie shot's in een prachtige omgeving, maar op sommige momenten langdradig.
Alle goede kritieken van filmrecensenten komen denk ik vooral voort uit de angst om maar vooral niet als homofoob over te komen. Ik kom op 3* voor de film (en 5* voor de geweldige soundtrack The Wings).
Anonymous
-
- 59 berichten
- 265 stemmen
Zelden zo´n saaie film gezien. Het liefdesverhaal is echt dramatisch slecht. Je kon echt zien dat ze niet zonder elkaar konden...
1,5
Eens.
Een liefdesverhaal moet bovenstaande (zie natuurlijk sarcastisch bedoelde opmerking van Rujar) bevatten. Dat bleek naar mijn idee te weinig uit deze film.
Wetend dat je naar een film kijkt met homoseksuele hoofdpersonen, ga je letten op de hints die zij over en weer geven. Vooral bij Jack merk je dat. Hij zit vanaf het begin naar Ennis' kont te staren. Duidelijk zichtbaar als Ennis voor Jack loopt, in het begin. Jack neemt gedurende de film ook steeds meer het initiatief. Ik heb het idee dat Jack altijd al geweten heeft dat hij homo is. En door de manier van acteren, lijkt het wel alsof Ennis er pas achter komt, op het moment dat hij door Jack wordt gepakt. Later zegt hij ook: 'I ain't no queer'. Dat is of een slechte dialoog om aan te geven dat hij bang is om voor z'n (reeds bestaande?) gevoelens uit te komen, of dat hij zich heeft laten overrompelen door Jack en hij er verder niets van wil weten.
Gezien het script het eerste, gezien het acteren het tweede.
Vooral op psychologisch vlak faalt deze film. Het script en het scenario biedt de uitgelezen kans om een topper neer te zetten op dit gebied. Ik wil dingen weten als:
-Zou Ennis ook homo(seksuele handelingen hebben verricht) zijn als hij Jack niet was tegen gekomen? Hij bleek tevreden te zijn met zijn verloofde.
-Alles gebeurt natuurlijk on the down low. Toch weten beide vrouwen het van hun man (zie de reactie van de vrouw van Jack, als zij Ennis aan de telefoon heeft, nadat Jack blijkt te zijn vermoord. Zij reageert kil en onverschillig. Toch raar om zo te reageren, want ooit moet ze toch van die man hebben gehouden. Aan de andere kant, een logische reactie als zij het idee heeft dat haar hele huwelijk op een leugen was gebaseerd. Maar hoe was dat gevoel voor Jack. Is hij nou eigenlijk alleen met haar getrouwd, omdat haar vader loaded was?)
-Was Ennis altijd al homo, of kwam hij er door omstandigheden achter? Met omstandigheden bedoel ik: bv gevangenen in Amerika, die voordat zij in de gevangenis gruwen om mannen die elkaar kussen, maar in de gevangenis blijkbaar het aanzicht van een man die zijn zeepje heeft laten vallen plots enorm weten te waarderen? Ennis verveelde zich natuurlijk net als Jack kapot op de mountain. Je had weinig keuze. Of je blijft je verloofde trouw, je pakt een schap of je pakt je collega. Wist Ennis dat hij deze onderhuidse gevoelens had? Heeft hij die vooraf altijd genegeerd? Kwamen die gevoelens in eens? Etc. Dat soort dingen wil ik weten.
-Wat is de impact op de kinderen, zodra zij erachter komen dat hun vader homo was? Komt niet aan bod in de film, maar zo'n scenario biedt de kans om dat juist wel te doen. Juist dan kan je je meer en meer inleven in de positie van de hoofdkarakters en hun beweegredenen om het te verzwijgen.
Ook heb ik het idee, dat Ennis Jack liever kwijt dan rijk was. Alsof hij gewoon verder wilde met z'n leven, zonder 'bemoeienis' van Jack. Hij zegt bv dat hij Jack pas weer in november kan zien. Als ze zo dol waren op elkaar, wat dit prachtige liefdesverhaal implicieert (not), dan had Ennis echt wel getracht een tussenoplossing te vinden.
Mijn grootste bezwaar, dit zou een prachtig liefdesverhaal moeten zijn. Waarom bleek dit dan zo weinig?
1,5*
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ook heb ik het idee, dat Ennis Jack liever kwijt dan rijk was. Alsof hij gewoon verder wilde met z'n leven, zonder 'bemoeienis' van Jack. Hij zegt bv dat hij Jack pas weer in november kan zien. Als ze zo dol waren op elkaar, wat dit prachtige liefdesverhaal implicieert (not), dan had Ennis echt wel getracht een tussenoplossing te vinden.
Mee eens.
Om je vraag te beantwoorden, Brokeback Mountain mist diepgang.
flash_gordon
-
- 48 berichten
- 180 stemmen
Deze film schijnt overstelpt te worden met prijzen. Desondanks heb ik besloten deze film maar eens over te slaan.
Daar zijn een aantal redenen voor te vinden, waarvan Koekebakker er hier al één noemt :
...Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het op het moment in cultureel Amerika behoorlijk 'politiek correct' is om Brokeback Mountain zo'n geweldige film te vinden, juist omdat het om een man/man-relatie gaat. (wat zijn we met ons allen toch liberaal en vooruitstrevend)
Helemaal mee eens : ik vermoedt dat deze film alleen maar een storm in een glas water is in de doorgaans blijkbaar met veel anti-homoseksuele vertroebelingen behepte engelse en amerikaanse samenlevingen. Als een soort goedmakertje staat men ineens met een hele rits prijzen klaar als iemand daarover ineens een film maakt. Pure hypocrisie dus.
Ook hier kan ik mij in vinden :
.. ik skip altijd romances met al hun problemen die erbij horen, of dat nu hetero's of homo's zijn. Verder zag ik de trailer en het kwam mij absoluut langdradig over. ..
Verder blijkt het een helemaal niet eens goed gemaakte en diepzinnige romance te zijn, mocht je eventueel nog steeds zin hebben om te gaan kijken :
Ik wil dingen weten als:
(Ik heb even tussen je spoiler gekeken, maar hier blijkt uit dat de hele romance ook nog eens niet is uitgewerkt.)
Vijfde en laatste reden is ook niet onbelangrijk : ik ben helemaal geen homo en kijk nu eenmaal liever naar mooie vrouwen. Skippen dus deze film.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Ennis wordt inderdaad overrompeld door Jack. Je word als homo niet echt geaccepteerd in het cultuurtje waarin de hoofdpersonen leven, dus Ennis heeft liever niet dat hij als homo bekend komt te staan.
-Zou Ennis ook homo(seksuele handelingen hebben verricht) zijn als hij Jack niet was tegen gekomen? Hij bleek tevreden te zijn met zijn verloofde.
Waarom moet je dat als kijker weten? Ik zie niet in hoe de film daar extra diepgang van had gekregen. Er zijn in de praktijk genoeg voorbeelden van mannen die gelukkig getrouwd waren en er vervolgens achterkwamen dat ze homo zijn. Ennis ontdekte simpelweg door Jack dat hij homo was.
Z'n vrouw had al lange tijd geen gevoelens meer voor Jack, dat wordt al snel duidelijk (en anders hoor je het wel uit de mond van Jack zelf). Vandaar dat hij ook minder moeite had om Ennis weer op te zoeken. Z'n gebrek aan inkomen en de heersende homohaat is ook een vrij logische motivatie om maar veilig getrouwd te zijn/blijven.
-Wat is de impact op de kinderen, zodra zij erachter komen dat hun vader homo was? Komt niet aan bod in de film, maar zo'n scenario biedt de kans om dat juist wel te doen. Juist dan kan je je meer en meer inleven in de positie van de hoofdkarakters en hun beweegredenen om het te verzwijgen.
Ik had een film met zo'n uitgekauwd verhaaltje zoals jij het voorstelt, heel wat minder boeiend gevonden. Wat doet het er bovendien toe om al die feitjes te weten? De relatief subtiele manier waarop het nu is uitgewerkt, maakt de film veel krachtiger. Met een beetje inlevingsvermogen kun je al die dingen zelf wel invullen, mocht je dat al nodig vinden.
Ennis heeft er veel meer moeite mee om het te combineren met z'n gezinnetje. Hij heeft het goed voor elkaar en was al verloofd voordat hij Jack leerde kennen, terwijl Jack's huwelijk zeer weinig voorstelt en al een showvertoning was vanaf het begin, zoals hij zelf ook aangeeft. Ennis speelt dus liever op safe, terwijl Jack maar weinig te verliezen heeft en dus gefrustreerd is dat ze niet vaker bij elkaar kunnen zijn.
Ik vind niet dat er ook maar ergens geïmpliceerd wordt dat Ennis Jack liever kwijt was. De karakters van de twee hoofdpersonen verschillen gewoon van elkaar en ieder heeft ieder z'n eigen manier van reageren op een dergelijke benarde situatie. Nadat hij hoort dat Jack overleden is, is het verdriet bovendien van Ennis' gezicht af te lezen.
Zelf ooit een relatie gehad?
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Deze film schijnt overstelpt te worden met prijzen. Desondanks heb ik besloten deze film maar eens over te slaan.
Daar zijn een aantal redenen voor te vinden....blablablabla........./
....blablablabla....Laatste reden is ook niet onbelangrijk : ik ben helemaal geen homo en kijk nu eenmaal liever naar mooie vrouwen. Skippen dus deze film. 
Vind bovenstaande dan ook totaal zinloos en zonde van de tijd. Ondanks dat ik het wel met je eens ben dat de film gehypt wordt.
flash_gordon
-
- 48 berichten
- 180 stemmen
...Nu heb je een mening over iets terwijl je er niets vanaf weet...
OK, ik heb alleen maar de trailer gezien en die was langdradig. Trailers zeggen vaak niet alles, dat is waar. Maar een hele hoop commentaren wijzen er op dat de film mogelijk nog slechter is dan ik mij kan voorstellen.
soom
-
- 24920 berichten
- 2752 stemmen
Ik ben hier echt heel erg benieuwd naar en wil er echt heel, heel, heeel, graag heen. Hij lijkt me gewoon zo supergoed! Het gegeven spreekt me wel aan, en ben benieuwd wat Ang Lee ervan gemaakt heeft.
Ik ben bovendien ook erg benieuwd naar de chemistry tussen Heath en Michelle, die elkaar door deze film hebben gevonden, geloof ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Politiek getinte discussie weggehaald. Houd het svp bij de film.
Anakin01
-
- 257 berichten
- 300 stemmen
erg mooie en indrukwekkende film deze bleef nog even in mijn hoofd hangen. Alhoewel ik de eerste seksscene wel erg confronterend vond zo op de eerste rij in de bioscoop
maar dat zal wel aan mij liggen. Ik snapte de laatste zin in de laatste scene van ennis alleen niet , wat bedoelde hij met "ik zweer het" waar sloeg dat op??
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Deze film schijnt overstelpt te worden met prijzen. Desondanks heb ik besloten deze film maar eens over te slaan.
Daar zijn een aantal redenen voor te vinden, waarvan Koekebakker er hier al één noemt :
Helemaal mee eens : ik vermoedt dat deze film alleen maar een storm in een glas water is in de doorgaans blijkbaar met veel anti-homoseksuele vertroebelingen behepte engelse en amerikaanse samenlevingen. Als een soort goedmakertje staat men ineens met een hele rits prijzen klaar als iemand daarover ineens een film maakt. Pure hypocrisie dus.
Dat gaat mij wat al te ver. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat de 'Academy' de film anders slecht zou vinden, hoor. Alleen dat de film door dat mechanisme van een goede film tot een geweldige wordt verklaard.
Ik vond Brokeback Mountain zelf in ieder geval mooi en zeker de moeite waard.
as
-
- 3548 berichten
- 5932 stemmen
Gerelateerd nieuws

'Brokeback Mountain' met Heath Ledger en Jake Gyllenhaal vanavond (11 januari) op televisie

Onder meer deze goede films verdwijnen deze maand van Netflix

De zes best beoordeelde films van de vandaag jarige Kate Mara (38)

Netflix voegde onder meer deze drie films aan het aanbod toe
Bekijk ook

Donnie Darko
Mystery / Drama, 2001
4.059 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

The Notebook
Drama / Romantiek, 2004
1.261 reacties

La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties

Huo Zhe
Drama, 1994
21 reacties

Baisers Cachés
Drama, 2016
5 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








