The Breakfast Club (1985)

3,57 (1975)
1975 stemmen

Komedie / Drama

geregisseerd door John Hughes (I)
met Judd Nelson, Emilio Estevez en Molly Ringwald

Een groep studenten moet zaterdagochtend nablijven. Niemand heeft een vriend aan een ander en iedereen zit er om verschillende redenen. De opdracht die ze krijgen is het schrijven van een opstel, onder doodse stilte en zonder van plaats te veranderen. Aan het begin van de ochtend doen ze dat nog, maar al snel maken ze er een puinhoop van. Gaandeweg ontdekken ze dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dachten.

avatar van rep_robert
Dit blijft toch 1 van de leukere jaren 80 coming of age films, vooral ook omdat de nadruk echt op de persoonlijke ontwikkelingen van de 5 hoofdrolspelers ligt en er veel dialogen in zitten die de film ook een serieuzer uiterlijk geven dan de vele melige puber komedies uit de jaren 80. Richting het einde schiet Hughes toch iets te ver uit de bocht met het gezoen tussen de hoofdrolspelers, wat dat betreft blijft Fast Times toch ongeëvenaard.

Desalniettemin blijft dit echt heel leuk en ligt de nostalgische waarde hoog.

avatar van Filmbuff97
HeresJohnny schreef:
Een leuke en een tegelijk ook interessante film, hoewel ik het jammer vind dat 'de studenten' niet iets dieper zijn gegaan op sommige onderwerpen
zoals door wie Brian gedwongen wordt goed te scoren, waarom Andrew geen eigen mening heeft...
Het beste acteerwerk komt zonder twijfel van Ally Sheedy, die met heel weinig tekst en al even min acteerwerk toch bijdraagt aan de uitkomst van de film.

Brian werd door zijn Ouders gedwongen om goede cijfers te halen, En Andrew heeft geen echte mening omdat hij door zijn vader gedwongen wordt om stoer te doen.

avatar van bozzy
toch best wel een simpel verhaal en met weinig middelen hebben ze toch een puike film gemaakt.
heel herkenbare momenten en met vlagen erg komisch.
ja dit is echt een jaren tachtig klassiekertje die z'n kracht heeft weten te houden.
echt een aanrader.

avatar van Fortune
I bet those were a Christmas gift. Right? You know what I got for Christmas? Oh, it was a banner fucking year at the old Bender family. I got a carton of cigarettes. The old man grabbed me and said, "Hey, smoke up Johnny."

herder
Toen ik moest blijven zitten was het niet zo gezellig zoals in deze film hoor .

avatar van SnakeDoc
Ik vond dit niet heel bijzonder eigenlijk. Een paar grappige momentjes, maar ook was extreme saaie momentjes. Vond de studenten wel overtuigend spelen al wordt Judd Nelson op een gegeven moment wel wat vervelend om naar te kijken.

De leraar is eigenlijk het minste van alles. Zijn rol wordt niet overtuigend gebracht, en het ontbreekt hem regelmatig aan geloofwaardigheid.

Zet een aantal uiteenlopende karakters bij elkaar in een ruimte en kijk wat er gebeurt, het blijft actueel
Nog steeds prima om naar te kijken inderdaad. Een beperkte (nablijf)locatie, goed geacteerd en er komt veel aan bod van wat de kids zoal bezig houdt.

bozzy schreef:
.....

.... alleen zo'n kuif als die van de leraar kan écht niet meer

avatar van movieminded
Sorry maar ik moest deze film maar liefst 4 x opzetten. Ik ben er 3 x bij in slaap gevallen. En zelfs de 4e x koste het mij moeite om geboeid te blijven kijken. De film krijgt toch een punt omdat ik de moeite neem om het 4x te proberen. Een bijna record voor een film bij mij.

avatar van TomaskeX
Ik vond deze ZOOOo saaaai

Op de één of andere manier vond ik het een zeer onderhoudende flim. Verveelde me geen moment. Geen idee waar em dat precies in zit, maar dat is feitelijk ook niet belangrijk. Iets raakt je of iets raakt je niet. Deze film verdient van mijn kant gewoon 4 sterren.

avatar van PROPAYNE
Een leuke tienerfilm waarin een aantal totaal verschillende groep jongeren
bij elkaar in één ruimte geplaatst wordt. Het wordt allemaal best goed gespeeld.
Al snap ik dat jongeren uit deze tijd zich bijna niet meer terug zullen zien in deze jongeren,
daarom snap ik dat deze film zijn tijd wel een beetje gehad heeft, en zijn "bepaalde publiek"
heeft. Mijn generatie. Een klasieker. zeker weten.

avatar van brabusRUS
Geweldig. Dit is echt zo'n film die je 100 keer kunt zien, en er elke keer weer erg van geniet. Vandaag maar ook weer eens herzien. Top. Iedereen acteert ontzettend goed. Leuke personage. Grappig. Vooral de bekende woordenwisseling tussen John en Vernon is hilarisch. Ook spelen er twee bloedmooie meisjes in. Vooral voor Molly Ringwald heb ik zwak.

Gewoon kijken! Je krijgt er geen spijt van! 4*

avatar van Corcicus
Hele leuke film, voorzien van genoeg humor. Het laatste half uur werd het me wel wat te emotioneel, daar had ik totaal geen boodschap aan. Men probeerde achteraf nog om de sfeer er terug in te krijgen met wat gekke danspasjes, maar het emo intermezzo heeft de film onherstelbaar gebroken.

disneystore
Vond dat de film juist veel zwakker zou zijn zonder dat emotionele gesprek. Dat huilen enzo hoefde er natuurlijk niet zo overdreven bij, maar je leert de personages gewoon ''beter kennen'' en zonder dat laatste deel had ik waarschijnlijk een punt minder gegeven.

Jammer van dat anderhalf uur, ik kan er helaas niet meer dan een ster voor geven.
Zat de hele tijd te wachten wanneer de 'asshole' eens te grazen werd genomen. Maar niemand die hem terug pakt. En als zijn 'slachtoffer' hem ineens verleid en begon te zoenen, dacht ik "dit is vast een list, nou wordt -ie teruggepakt". Maar dan is de film afgelopen.

Anderhalf uur ergeren, maar heb 'm in ieder geval afgekeken.
Kon er geen komedie in herkennen, wel een drama, een groot drama.

avatar van Annik
Tijdloze film die voor eeuwig goed is. Ookal is hij uit 1985, hij blijft actueel. Wie kent deze persoonlijkheden nu niet van zijn middelbare school carrière? Dat zijn de beste films naar mijn mening.

avatar van wilofski
Ik snap niet hoe deze film aan zo'n hoge score is gekomen.
Ikzelf vond niets aan deze film. Mss heeft dat iets te maken met het feit dat ik humor had verwacht, of toch op z'n minst iets in de trend van "ferris buellers day off".

Als drama kan het mss een goede film zijn, maar dat is nu jammer genoeg helemaal niet mijn stek.
Ben zelfs zo teleurgesteld over deze film dat ik hem maar 1,5* geef, wat ik bijna nooit doe.

Heerlijke film met jaren '80 high school sfeer, elke keer als die weer eens op tv is moet ik 'm gewoon zien. Film met een tijdloze boodschap.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
quentin2512 schreef:

Kon er geen komedie in herkennen, wel een drama, een groot drama.

Is het dan echt zo ongelofelijk moeilijk de achterliggende clue over vooroordelen en kortzichtigheid van mensen te ontdekken? In dit geval de ouders tegen hun kinderen.

Is dat misschien te moeilijk voor je, om echte emoties terug te zien in een film?

Van zelf sprekend is The Breakfast Club een tikkeltje geromatiseerd, maar dit staat deze duidelijke boodschap toch zeker niet in de weg.

Heb zelf deze film voor de derde keer gezien, en ook al is film soms wat op het randje van, toch vind ik nog steeds de boodschap en de bijkomende emoties daarom heen nog erg up to date en indrukwekkend.
Met andere woorden, mijn stem blijft staan op een 4,5

avatar van Emileke93
Op de middelbare school ben ik hier helemaal mee doodgegooid! Ik heb deze film toen zeker 6x gezien en elke keer verveelde ik me dood. Nee, dit is niet mijn film.

avatar van Masterbrain
Nablijven en dan een lesje leren over het leven , je emoties met anderen delen en je helemaal laten gaan en het einde resulteert in Geslaagd voor het eindexamen.

Een toevoeging aan mijn top 10 Realistic must watch Movies.

avatar van DAS
DAS
Claus schreef:
daar kan ik mij helemaal in vinden....

avatar van Raymondhvh
PROPAYNE schreef:
Een leuke tienerfilm waarin een aantal totaal verschillende groep jongeren
heeft. Mijn generatie. Een klasieker. zeker weten.

nou, ik ben zelf 18. en ik zie dit zeker nog wel terug.
maar ik snap wat je bedoelt. de meeste jongeren zouden gewoon gaan whatsappen.....

avatar van DBTim
Geweldige film die humor, drama, romantiek en actie bevat. Erg sterke dialogen laten de film voorbij vliegen, echt genoten!

TMP
Vrij matige film. Hoewel sommige dialogen wel herkenbaar zijn voor pubers van die leeftijd, werd de film naar verloop van tijd ronduit langdradig. Het grootste deel van de film kijkt aardig weg, maar echt boeiend wordt het nergens.

Bovengemiddelde film, waarbij ik twijfelde of die danspasjes een lach op het gezicht van de kijker moesten bewerkstelligen of dat dit serieus was (in die tijd).

avatar van pietkeun
PROPAYN schreef:
Een leuke tienerfilm waarin een aantal totaal verschillende groep jongeren
heeft. Mijn generatie. Een klassieker. zeker weten.

Volledig mee eens.

avatar van LimeLou
Beetje 'mixed feelings' over deze film. Aan de ene kant zijn die stereotypes wel een beetje dik aangezet, en zag ik de boodschap van 'we zijn allemaal mensen' wel aankomen, maar toch verdient The Breakfast Club een dikke pluim, alleen al vanwege de dialogen en de goede acteurs en actrices. Maar het einde met dat ze allemaal verliefd werden... Nee, dank je Ik zie nog wel welke beoordeling ik deze film geef.

Geslaagde coming of age-film.

De op het oog vijf zeer verschillende personages, die globaal weleens een aardige dwarsdoorsnee van iedere schoolgemeenschap zou kunnen blijken te zijn, ook hier in NL, blijken tijdens deze film ieder met zijn of haar eigen probleem te worstelen en wat dat betreft toch niet zo veel van elkaar te verschillen als ze op voorhand dachten.

De gesprekken en confrontaties van deze Breakfast Club-leerlingen onderling en met hun rector van dienst leveren gedurende de film afwisselend zo z’n spannende, komische, ongemakkelijke en ontroerende momenten op en leidt naar een mooie, mede dankzij Simple Minds’ Don’t you forget about me, sfeervolle afsluiting. 3.5*

Dominootje
Geweldige heerlijke film!!
Misschien een beetje te idealistisch einde, maar ach het is een film