
Tulip Fever (2017)
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Historisch
105 minuten
geregisseerd door Justin Chadwick
met Alicia Vikander, Dane DeHaan en Judi Dench
In het Nederland van de 17de eeuw, tijdens de periode van de Tulpenmanie, wordt een kunstenaar (Dane DeHaan) verliefd op een getrouwde jonge vrouw (Alicia Vikander), terwijl hij van haar echtgenoot (Christoph Waltz) de opdracht gekregen heeft om haar portret te schilderen. De twee investeren in de riskante tulpenhandel in de hoop samen een toekomst op te bouwen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=7k7aWdIrRXY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,2 / 18486)trailer (YouTube, ondertiteld)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99koop bij Google Play voor € 8,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op Videoland(enne... Christoph Waltz.)


Sterker nog, ik verbeterde je bijna zelf verkeerd, want ik schreef aanvankelijk Christophe op, voor de twijfel toesloeg...

Heb er wel met plezier naar gekeken !!
Goed een film over NL Amsterdam periode 16 eeuw, ongeveer net na het de hoogtepunt van de gouden eeuw en ons landje is beroemd om zijn tulpen. En hoe krom het is niet gefilmd in NL, niet gesproken of gespeelde door NL acteurs. Maar als je daar voorbij kijkt het ziet er heel mooi uit, sets, kostuums, sfeer, en fraaie schilderachtige taferelen binnenhuis zelden buiten. En uitstekende acteurs waarvan sommige wat te weinig tijd krijgen.
Je ziet het ook wel terug in de romantiek dat niet levendig wil worden en naakt komt enigszins los naarmate de film vordert, maar daarvoor is NL dus geschikter om zoiets te doen.
Nee het blijft hangen bij zwanger worden en geheimelijk gedoe, al zit er enige lach in.
Verder veel rumor over de tulp maar echt veel duidelijkheid komt er niet naar voren, en het voelt klein aan vanwege de dezelfde straat die je ziet en nogal choatisch is.


2,5*
Tsja wel terechte "flop" (als in er zijn géén tientallen miljoenen in gepompt dus hij zeilde voorbij in limited modus )
Vikander is aangenaam om naar te kijken, en de aankleding is niet eens beroerd, al waande ik me altijd in de studio of het lot daarachter, in plaats van het Holland van vervlooghen tijden. Dat het in zijn geheel in Engeland opgenomen is, heeft daar misschien wat mee te maken. Tulip Fever is geschoten in de zomer van 2014, en heeft dus zowat drie jaar op de plank gelegen, nadat de release meermaals werd uitgesteld.
Echt grote fouten maakt de film niet eens, maar het is allemaal zo oninteressant als het maar kan. Simpel plotje, weinig karakterontwikkeling, blablabla, zoals Bélon hierboven zegt. Ik heb het geheel wat onaangedaan zitten te bekijken. En als ik tijdens een film, uit pure verveling de scrunchie van mijn vriendin met veel moeite om mijn eigen lokken gestrikt krijg, dan weet ze: 'je vindt het ook niet goed he?'
Nee, schat. JM vindt het niet echt goed. How could you tell?
2,5*
Vakkundig gemaakte film over de tulpenmanie in Nederland in de 17de eeuw. De cinematografie, de production design, de muziek etc. Alles is van de hoogste kwaliteit. Helaas geldt dat niet voor het script en het acteerwerk, wat vaak toch de twee belangrijkste pijlers onder een succesvolle film zijn.
Er is gekozen voor een romantisch drama wat niet zou misstaan op RTL 4, en al ontelbare keren eerder is gedaan. Problematischer is dat er geen chemie is tussen de castleden, met alleen O’Connell en Grainger als uitzondering (jammer genoeg weggestopt in een subplot). Maar Waltz acteert altijd hetzelfde en zelfs Vikander vond ik wat vlak en ongeïnspireerd acteren. DeHaan is helemaal matig op dreef. Van de buitenkant ziet Tulip Fever er schitterend uit, maar als je net iets verder kijkt is het vooral een lege huls.
Vikander is inderdaad ook ietsje vlakker, maar blijft wel een lust voor het oog én vol charisma.


Film heeft in Nederland niet veel gedaan geloof ik (dat hou ik nooit zo bij) en waar al die zure commentaren en de lage score vandaan komen is me ook een raadsel. Natuurlijk had dit verhaal door een Nederlandse cineast verteld moeten worden met een Nederlandse cast, maar ja, waar zijn de Van Heijningens gebleven? Dat geldt ook voor The Exception (2016), ook een stukje Nederlandse geschiedenis dat de Britten 'gepikt' hebben. Maar misschien kunnen ze het allemaal veel beter dan wij, niet gehinderd door allerlei kinnesinne. Het blijkt maar weer dat je helemaal geen Amsterdam nodig hebt om een 17e eeuwse Hollandse stad in de stijgers te zetten. Ik heb me ogen uitgekeken.

Geen film voor mensen die op zoek zijn naar actie, spanning en sensatie
Het probleem dat ik ermee heb is dat er juist te veel (geforceerde) spanning en sensatie in zit. Het past totaal niet bij zo'n film en komt ongeloofwaardig over.
Ik verwachtte een beetje een film als Girl with a Pearl Earring, waar weliswaar Engels gesproken wordt, maar waar de sfeer erg in de buurt komt van wat ik me van Nederland in de Gouden Eeuw voorstel. In ieder geval verwachtte ik fraaie beelden van Amsterdam als decor.
En dan blijkt de film niet alleen in het Engels te zijn, maar ook in Engeland opgenomen te zijn. Oef, wat een tegenvaller! Als Amsterdam te duur is om te filmen, kies dan voor Leiden of Delft ofzo. Nu ziet het er geen moment Hollands uit. Maar goed, historisch klopt er sowieso weinig van. Ook bestonden er geen kloosters niet meer in het Holland ten tijde van de tulpenmanie, terwijl het katholicisme in deze film juist de dominante stroming lijkt te zijn.
Kortom, de geschiedenis wordt niet echt serieus genomen en dient meer als een kapstok voor het verhaal. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, ik kan een hoop onzin tolereren als het maar ten goede komt van de kijkervaring, maar hier kom ik er helaas niet los van, ondanks dat de beelden er an sich ook nog wel verzorgd uitzien.
Als de focus van de film vooral bij het verhaal ligt helpt het niet echt als het plot behoorlijk debiel is met persoonsverwisselingen en drama en wat allemaal niet. Sommige zaken zie je al mijlenver aankomen, maar sommige elementen zijn best wel bizar en verwacht je inderdaad eerder in een soap, zoals hierboven al is opgemerkt. Het kijkt ook allemaal niet prettig weg, meerdere keren even de film stopgezet uit verveling. De 0,5* is dan ook onvermijdelijk.
In het Amsterdam van de 17e eeuw zijn tulpen meer waard dan goud. Het oogverblindende weesmeisje Sophia (Alicia Vikander) is vanuit het klooster waar zij opgroeide uitgehuwelijkt aan de koning van de peperkorrels, te weten Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz). Wanneer de jonge, talentvolle schilder Jan van Loos (Dane DeHaan) de opdracht krijgt een portret van het echtpaar te schilderen, worden hij en Sophia op slag verliefd. Gedreven door passie, verzinnen de twee een list om samen een toekomst te kunnen opbouwen.
Opzicht vond ik dit wel een vermakelijk kostuumdrama, waarbij het draait om misverstanden, bedrog en toch zeker ook om chantage. Met prachtige composities, decors, kostuums en licht wordt er een mooi eerbetoon gebracht aan de Hollandse meesters. Wel is het zo dat het verhaal overladen is met krasse wendingen en ronduit zotte personages heeft en met name Zach Galifianakis in de rol van dronkaard Gerrit.
Zach Galifianakis is eigenlijk alleen geschikt voor Komedie films, dus wat hij in deze film te zoeken had, is me een raadsel. Hij zorgt met zijn idiote rol wel voor wat humor en hetzelfde geldt voor Tom Hollander in de rol van de perverse Dokter Sorgh, die een paar keren met platte hand in het gezicht werd geslagen door Sophia, als hij haar ongewenst aanraakte. Opzicht was het ook wel grappig dat Christoph Waltz zijn penis steeds "soldaatje" noemde.
Van de cast deed de mooie hoofdrolspeelster Alicia Vikander het best verdienstelijk en dat ze ook nog eens geregeld bloot te bewonderen was, was natuurlijk mooi meegenomen. Ook de leuke Holliday Grainger in de rol van huishoudster Maria van Sophia en Cornelis Sandvoort, deed het best verdienstelijk. Verder was het natuurlijk leuk dat Christoph Waltz en Judi Dench (als zuster Abbess) erin meespeelde.
Al met al vond ik dit nog best een vermakelijke Drama / Romantiek film om naar te kijken en deze film is nu te zien op de televisiezender "Film1"
Maar heb me eigenlijk helemaal niet verveeld, eerder van genoten.
Tijdsbeeld prima in orde en mooi gefilmd, Vikander en Waltz stellen nooit teleur, gewoon een mooie 7 en mijn mening een aanrader.
Maar wel erbij gezegd dat ik van kostuumfilms houd

Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Alicia Vikander spelen goed...
Mooi opname en mooi kostuum...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Prima camerabeweging...
Maar dan ben je wel uitgepraat.
Het verhaal is niet zo schitterend en kon me bovendien amper boeien.
Visueel was het ook een aantrekkelijke film.
Toch de moeite om eens gezien te hebben.
Maar eigenlijk niet echt. Dit is gewoon een romantisch kostuumdrama. De setting heeft z'n nut, maar speelt eigenlijk nooit een hoofdrol. Het hele tulpengebeuren geeft de hoofdpersonages hoogstens wat bezigheid, maar het verhaal kan makkelijk herschreven worden binnen een andere setting.
Het gaat toch vooral over Vikander's liefdesperikelen en de problemen die daaruit volgen. Een wat mak gebeuren dat nooit echt spannend weet te worden, maar ook als drama nooit echt weet te boeien. Daarvoor is het misschien allemaal net wat te luchtig, met een hoog aantal personages die voor comic relief moeten zorgen. Dat blijkt als je zelfs Galifianakis in je film kan steken.
Het begin en einde laat een wat mooier drama verhopen, met een beweeglijke en aftastende camera, maar de rest van de film is gewoon erg braaf en klassiek geschoten. Het oogt wel netjes, maar weinig spannend of uitdagend. En zo is het een matig tussendoortje, een film die niet echt weet te overtuigen en wegdeemsters in een hoop soortgelijke films.
2.5*