• 10.927 nieuwsartikelen

Oorsprong: Thailand

Geregisseerd door: Parkpoom Wongpoom en Banjong Pisanthanakun

Met onder meer: Ananda Everingham en Natthaweeranuch Thongmee

Plot Shutter

"The most terrifying images are the ones that are real."

De jonge fotograaf Tun en z'n vriendin Jane rijden per ongeluk een vrouw aan op straat. De vrouw overlijdt aan haar verwondingen en Thun en Jane ontvluchten de plaats van het ongeluk. Een tijd later komt Thun een mysterieuze schaduw tegen op een van zijn foto's. Hij gaat ervan uit dat het gewoon een slechte foto is. De schaduwen blijven echter opduiken en Thun merkt op dat de vorm van de schaduw wel erg lijkt op het gezicht van de vrouw die hij had aangereden.

Alle Media

avatar van Askikker

Askikker

Sjees,

dat iedereen dit zo spannend vond, ik wist niet wat ik ondertussen allemaal moest gaan doen om de film uit te zitten.

De laatste vijf minuten waren gelukkig wel erg goed, ik was al bang dat het voor mij helemaal dood ging bloeden.

avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

Hetzelfde. Veel dezelfde schrikmomenten die door het einde net een voldoende scoort.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

We hebben al veel griezel/horror films zien passeren maar eerlijk is eerlijk, deze was een van de beteren. Goede schrikmomenten en een einde wat je ook niet snel vergeten zal.

Ook het verhaal was prima en rammelde niet aan alle kanten zoals je in horrorfilms nogal eens ziet gebeuren helaas. Voor sommigen kan de taal een barrière vormen, soms irriteren mensen zich aan bepaalde talen. Zo heb ik dat met Scandinavische talen maar uit Scandinavische landen komen uitstekende films vandaan, dus pas ik mij aan om ze toch te kunnen zien

avatar van rep_robert

rep_robert

Op zich een heel sfeervolle film, alleen ik heb zelden zulke belachelijke jump scares gezien als in Shutter. Kneiters wat draaien de makers de volume knop vol open zeg. Doet echt gigantisch afbreuk aan de film. Ik heb genoeg jump scares meegemaakt in vele flutfilms, maar Shutter spant echt de kroon. Jammer dat ze de spanning niet op een andere manier tot uiting hebben weten te brengen, want die was er in potentie genoeg. En daarnaast vind ik het ook niet typisch Aziatisch om zo met de volumeknoppen om te springen. Al met al laat Shutter mij toch echt met een onbevredigend gevoel achter.

avatar van Sjeekspier

Sjeekspier

Een van de betere horrorfilms die ik ooit gezien heb. Ookal houd ik eigenlijk niet van Thaise films, deze zou ik toch echt aanraden. Meerdere keren gezien.

avatar van Willy Wartaal

Willy Wartaal

Matige film die de nodige cliches nodig heeft om zijn verhaal te vertellen. Lijkt veel op een aantal eerder genoemde Japanse titels, vind ik wel nadelig. Wel een mooie fotografie, mede daardoor toch nog een redelijk genietbaar filmpje. Acteerwerk lijkt slecht (vooral Jane) maar is moeilijk te beoordelen omdat ik niet vaak Thaise films zie. Absoluut niets nieuws dus maar ook niet vervelend.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Een voorspelbaar flauw filmpje die totaal sfeerloos de ghost clichés afloopt.

De vele herhalingen met het maken van foto's en turen naar een eventuele verschijning wekten bij mij halverwege de film verveling op. De ontknoping van het verhaal en het einde waar de geest lekker op zijn nek zit vond ik dan nog wel aardig. Net voldoende.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Redelijke horrorfilm. Zeker als je 'm gaat vergelijken met de Amerikaanse versie. Of course, de clichés worden aan elkaar geregen, maar de spanning vond ik toch wel degelijk aanwezig.

avatar van arno74

arno74

De remake (2008) zag ik destijds in de bioscoop, en daarvan kon ik me alleen herinneren dat het ging over iets met schaduwen/geesten die op foto's verschenen. Ik gaf het twee sterretjes dus echt onder de indruk was ik niet.

Dit origineel is een stuk aangenamer, het verhaal is wel heel erg basaal, nergens wordt het gedurfd of weet het te verrassen, maar het doet ook weinig fout en is keurig sfeervol. Wel is het zo dat ik het een dag later alweer bijna ben vergeten. Een magere 3*. De remake was duidelijk overbodig.

avatar van Daan258

Daan258

Misschien ben ik de enige maar ik heb me vele male beter vermaakt met de remake dan het origineel.

Het kan ook zijn omdat ik de remake eerder gezien heb waardoor ik het verhaal eigenlijk al wist, maar toch had ik verwacht van wat ik gelezen had over het origineel dat het allemaal een stuk spannender was en meer schrikmomenten aanwezig waren. Ook dit vond ik zeer tegenvallen en bij de remake een stuk beter uitpakken.

Toch wat teleurgesteld, geef mij maar liever de remake.

avatar van killerfreak

killerfreak

Afsluiter van onze Halloween Night van dit jaar.

Kort samengevat: een top horrorfilmpje met alle nodige elementen. Geen goedkope schrikmomenten, maar een film die het in eerste instantie moet hebben van de sfeer, het mysterie en een meer dan sterke ontknoping. Aanrader voor de liefhebbers van het genre!

avatar van Baggerman

Baggerman

Aardig standaardfilmpje met leuke schrikmomenten. Ik ben geen grote fan van horror- en slasherfilms, maar dit soort geestenfilms vind ik stiekem toch ergens nog wel wat eng. Te veel lekturamaboeken over geestverschijningen als kind doorgebladerd, denk ik.

De nuchtere Baggerman dacht echter al tijdens de film:

Waarom heeft de geest jáááren nodig om de wraak te nemen? En dan pas in een paar weken het hele vriendengroepje zichzelf om zeep laten helpen? En waarom Tun pas als laatste? Waarom die hele aanrijdingssequence??? Een geestig grapje?

M.a.w. de meeste scriptschrijvers van horrorfilms blijven een stel hersenloze sukkels - zucht-!

avatar van joolstein

joolstein

Shutter is een term die gebruikt wordt in de wereld van de fotografie. Met deze kennis weet je dat de film iets van doen heeft met foto's. En wonderwel weet deze Thaise Horrorfilm met dat geven, de clichés te overstijgen. Door dit degelijke verhaal en spannende creepy momenten valt de film goed op tussen al die andere J-horror. De personages worden uitgebreid geïntroduceerd en vanaf het auto-ongeval van amateurfotografen Tun en Jane wordt geleidelijke hun levensgeluk met daarbij gepaarde angsten steeds verontrustender. De traditionele zwartharige geest is natuurlijk ook hier van de partij en duikt op de meest onvoorstelbare plaatsen tevoorschijn. Ondanks wat schoonheidsfoutjes is ‘Shutter’ in zijn totaliteit een redelijk geslaagde horrorfilm geworden. Een film die niet misstaat in het rijtje van Aziatische horrorfilms.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Soms wil je van een artiest alle albums, maar soms is een simpel best-of album veel prettiger. En Shutter is een beetje zo'n best-of verzamelalbum. Alle ingrediënten van de J-Horrors die we - vooral sinds Ringu - hebben leren kennen zijn hier verzameld. Maar enkel een simpele herhalingsoefening is Shutter dan weer niet. Sterker nog, in mijn ogen bevat Shutter het beste wat J-Horror te bieden heeft, netjes in één film.

Shutter bevat een simpel uitgangspunt en blijft - godzijdank - de hele speelduur ook tamelijk eenvoudig. Er wordt qua verhaal wel steeds iets meer prijsgegeven van wat er daadwerkelijk aan de hand is, maar zonder vergezocht of enorm stupide te worden. De film begint met de nodige mysterieuze vlekken en witte vegen op foto's, maar al snel blijkt dat er meer aan de hand is en bouwt de spanning op. De clichés komen stuk voor stuk voorbij: spanning in een openbaar toilethokje, lange zwarte haren, donkere kamers en enge gedaantes die plots achter je staan. De meeste scares worden erg goed uitgevoerd en de film is visueel ook sterk; alles ziet er goed verzorgd en stijlvol uit. We krijgen vervolgens steeds meer van de zwartharige geest, met uiterst creatieve sequenties als gevolg, die wonder boven wonder niet knullig worden. Uiteindelijk sluit de film af met een erg sterke climax. De originaliteitsprijs zal een Shutter wellicht niet winnen, maar voor de uitvoering zou de film voor mij een flinke prijzenregen mogen ontvangen.

4 sterren.

avatar van Poppedijn

Poppedijn

Deze film overtrof mijn verwachtingen. Ik vond hem erg sfeervol. Er zaten een paar fijne schrikmomenten in. En bovenal het einde vond ik behoorlijk indrukwekkend. Zowel lief als eng. De film is mij daardoor nog een poos bijgebleven.

avatar van umbra

umbra

Had hier blijkbaar nog geen score/review voor gegeven, bij een herziening dan maar. Fijn Thais spooky horrorfilmpje in het typische J-horror genre. Film staat echt wel sterk en een goed vb in z'n genre, geen plat en cheap ogend afkooksel, maar goede spanning doorheen de film en echt aan het scherm gekluisterd met momenten. Dit is dan ook volledig m'n ding en ga deze ook een mooie 8/10 geven.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

knusse stoel schreef:

Ik weet niet of je Bedevilled uit 2010 al gezien hebt, een Zuid-Koreaanse horror film, maar ik denk dat je die zeker goed zult vinden. Het was voor mij persoonlijk lang geleden dat ik zo'n goeie horror film zag met ook nog een redelijk verhaal en goed geacteerd. Als je de kans hebt moet je die zeker kijken. Koreaanse titel is, Kim Bok-nam Salinsageonui Jeonmal

avatar van knusse stoel

knusse stoel

"Bedevilled": IMDb beoordeling: 7,3 (14.209)

Mr. mcdaktari, BEDANKT voor deze tip!

Kim Bok-nam Salinsageonui Jeonmal (Film, 2010) - MovieMeter.nl hebben we inderdaad volgens deze site nog niet gezien en het gegeven komt ook niet bekend voor. Vanavond gaan we de film bekijken en de uitslag is morgen dan te zien op de site.

De taal die in de film gebruikt wordt maakt ons niet zo veel uit, na enkele minuten kijken gewent het en valt het niet meer op, net als een zwart/wit film: even kijken en je weet niet beter.

Nogmaals BEDANKT!!!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

knusse stoel schreef:

"Bedevilled": IMDb beoordeling: 7,3 (14.209)

Mr. mcdaktari, BEDANKT voor deze tip!

Nogmaals BEDANKT!!!

Oke, ik ben heel benieuwd wat jullie er van zullen vinden, maar kan me haast niet voorstellen dat je het niks vind. En laat je niet misleiden door het begin, want ik dacht ook dat het geen horror was, maar geduld word beloond.