Domino (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Tony Scott
met Keira Knightley, Mickey Rourke en Edgar Ramirez

Opgevoed in Beverly Hills lijkt het leven van Domino Harvey, dochter van acteur Laurence Harvey, voorbestemd voor het showbizzleven, echter kiest zij hier niet voor maar voor een leven als premiejager. Als ze gearresteerd wordt door de FBI vanwege een verduisteringszaak betreffende $10.000.000 vertellen flashbacks hoe ze in deze penibele situatie terecht gekomen is.

avatar van schram101
Tony Scott op zijn best. We hebben het Scott vaker zien doen in bijvoorbeeld Man on Fire en Deja Vu waar het eveneens uitstekend werkt, maar in geen enkele film lijkt het zo goed gebruikt als in Domino. Cinematografisch is de film weergaloos en Scott gooit dan ook alle remmen los.

Rourke, Ramirez en Kneightley zijn een perfect trio premiejagers en daarnaast ook behoorlijk bad-ass. De film heeft talloze karakters welke prima ingevuld worden door onder andere Liu en Christopher Walken in leuke bijrollen. Vooral laatstgenoemde steekt er boven uit.

Het plot is in tegenstelling tot Scotts andere, bekendere werk minder toegankelijk maar daarom niet minder vermakelijk. Goed opletten is een must maar nergens wordt het vervelend ingewikkeld.

Jammer dat de beste man niet meer leeft, want Scott is een van de betere in zijn vak.

avatar van DjFrankie
Film met een cast aan bekende spelers, zangers. Zeer degelijk en leuk gefilmd.

avatar van nadrin
Wel kwa inhoud wat magertjes. Goed gefilmd goede acteurs en intens maar verhaal was mager

avatar van JDSsmetje
Op zich niet zo'n heel slechte film maar irriteerde me erg aan de manier waarop alles in beeld gebracht is. De regisseur probeerde duidelijk een vernieuwende stijl toe te passen. Voor sommigen werkt het, persoonlijk wordt ik er eerder misselijk van. De overdreven snelle montage doet me denken aan een film die vastloopt. Zo eentje die je pas gedownload hebt, maar eigenlijk te zwaar is voor je computer. Ook met het gebruik van licht en kleurenfilters wil Scott iets hypermodern creëeren, maar je krijgt eerder gewoon een erg vaag beeld van wat er nu eigenlijk aan het gebeuren is. Eerder irritant. Verder is het verhaal en de personages heel erg stoer, maar weinig uitgediept, waardoor ook emotie uitblijft. Wel gaat de film best snel vooruit, en verveeld hij nooit echt.

avatar van kevin_vp
ik word er ook ziek van. En dan heeft deze film nog zo'n idioot verhaal...

avatar van blurp194
Over Domino Harvey was wel een interessanter verhaal te vertellen geweest, is mijn eerste gedachte. Iets diepgaands, emotioneels wellicht. Maar dat raakt volledig verloren in de krampachtige manier waarop er spektakel op spektakel gestapeld wordt. Ongeloofwaardig is het boven alles - en dat was nergens voor nodig, lijkt me.

Daarna komt de irritatie over de montage, de kleuren en de te overdreven hippe stijl. Waardoor het al verprutste verhaal nog eens een extra trap na krijgt. Triest - er staat toch een behoorlijke crew en cast klaar om er iets moois van te maken, maar dat komt er op geen enkele manier uit.

Niet best.

avatar van judgepaddy
Mijn god wat een draak. Na een half uur uitgezet en doorgegaan met m'n leven.
Zo nep-hip dat de film een baard heeft met een gewaxte snor.

avatar van Zwolle84
Ontzettend ondergewaarde film. Ik wilde een heel verhaal neertypen, maar schram101 verwoordt hierboven al uitgebreid wat ik wilde zeggen: heerlijk flitsende, originele, frisse, over the top, uitstekend geacteerde en bovenal stylistisch érg gave film waar je goed je aandacht bij moet houden omdat hij als een op hol geslagen kudde buffels blijft doordenderen.

avatar van RuudC
Toe maar! Een potentieel goede film van Tony Scott. Wat jammer dat uitgerekend Keira Knightley de hoofdrol moet vertolken, want het huurlingenteam van Mickey Rourke en Edgar Ramirez is erg overtuigend. De actie en de stijl zijn erg goed en de montages zijn voor de verandering sterk gedaan. Zelfs het verhaal en het flashbackprincipe spreekt aan. Het is alleen zo jammer dat die vervelende nonactrice van een Knightley de boel komt verstieren. Iedere keer als ze stoer probeert te kijken, weet ik niet of ik moet lachen of huilen. Met een goede actrice had ik makkelijk een ster extra gegeven. Typisch zo'n film waarvan ik lage verwachtingen had, maar op veel fronten reuze meeviel.

avatar van leatherhead
Gelezen dat veel (oudere) mensen zich stoorde aan de hippe montage, tja, vond het nou juist het beste aan de hele film. Het is wat Domino onderscheid van de doorsnee actiefilm namelijk.

Regelmatig visueel dus erg leuk; gave filters, mooie belichtingen en snelle, flitsende montage die vooral in de actiescenés erg goed tot zijn recht komt. Soundtrack is op zich best kut qua losse nummers, maar past eigenlijk juist wel bij de film.

Zeer jammer alleen zijn de pogingen die de film tot verhaal doet. Niet dat ik me per se zo erg heb geërgerd dat het verhaal slecht is, maar eerder dat er zoveel aandacht aan wordt besteed in een film als deze. Wat mij betreft had Scott het juist nog veel intenser en actiegerichter mogen maken en het banale drama-gedeelte gewoon mogen schrappen, totaal niet boeiend in deze film namelijk, mede door het zwakke acteerwerk. Zowel alle cast (behalve Knightley) bakt er eigenlijk weinig van, met als dieptepunt die rol van Choco.. ging echt helemaal nergens over. De lange speelduur helpt aan dit alles overigens ook niet mee.

Kortom, de actiescenés en de visuals zijn genieten, alleen moet je je dan wel regelmatig door totaal onboeiende ''verhalende'' scenes heen worstelen. Dat doet een film als Natural Born Killers dan toch een stuk beter. Desalniettemin wel een nipte voldoende. 2,5*.

avatar van Insignificance
Blits, levendig filmpje verpakt in veelal jachtig, swingend camerawerk, harde, felle kleuren en uitermate bedrijvige montage. Scott gooit visueel bijna alle remmen los, dit zal wat dat betreft z'n meest gedurfde worp zijn. Ik hou wel van zijn aanpak, probleem is alleen dat het gros van z'n films een ietwat vluchtige indruk achterlaten en daar ontkomt deze Domino ook niet aan.

Verhaaltje is maf genoeg om er iets leuks van te maken en vanaf sort of hoef je het niet meer serieus te nemen. Dan kan ik wel glimlachen om onzin als de muntjes en de goudvis. Wat warrig lijkt, lost zichzelf uiteindelijk vanzelf op. Jerry Springer, dat Beverly Hill 90210 gedoe, de First Ladies, Tom Waits die even langs komt lullen, allemaal best toffe ideetjes die prima werken.

De onderwaterkoepel is zelfs erg lollig en je wilt toch weten hoe die arm eraf is gegaan. Walken is lekker op dreef. Rourke en Ramirez, nou ja, oké, maar Knightley als stoere chick gaat er bij mij niet in en op ca. driekwart van de film is het ook wel zo'n beetje door z'n beste materiaal heen en raakt de puf er wat uit. Zo mist het toch weer wat stootkracht voor een échte knaller.

avatar van Pim1993
Tony Scott is werkelijk gefixeerd op het bedrag van 10 miljoen dollar

Dick2008
Ik dacht na Haywire, misschien dat deze film nog een leuke film met een actieheldin oplevert maar helaas weer niet. Wat een bombastisch gedrocht, dit geldt voor alles, camerabeelden, verhaal, muziek...2.0

avatar van Timothyvdmeer
Redelijk. Hele acteerprestaties van Monique en familie was om te janken. Actie was prima in orde.

avatar van mcdaktari
Vandaag pas voor het eerst gekeken deze film. De film begint heel goed maar na verloop van tijd werd het wat rommelig, van de hak op de tak, tenminste dat vond ik. Maar ik heb de film toch uitgekeken en het was toch de moeite waard. Ik wist niet eens dat die Domino Harvey echt bestaan had.

avatar van HarmJanStegenga
De combinatie Richard Kelly + Tony Scott leek me toch best interessant. Daar bleef het grotendeels wel bij helaas. Qua setting en sfeer is 'Domino' soms best te doen, én Domino is zeker te doen in deze prent - en dat terwijl ik normaliter een kleine fobie heb voor Knightley, maar verder is dit een lege huls gebleken.

Uiteraard is dat totaal onnodige ADHD geflits in montage echt belabberd. Wat een drukke, irritante manier om je verhaaltje te willen brengen zeg. Verhaaltechnisch best geinig soms, maar verder dan dat komt deze prent ook niet. Heb 't uiteindelijk allemaal uitgekeken, maar m'n ogen willen dat niet nog een keer.

Blijft fijn.

Al is het ook wel een beetje droef dat deze film 12 jaar na release nog steeds moderner aanvoelt dan vele van de "huidige" films, want veel navolging heeft Scott's experiment door de jaren heen niet gekregen.

Blijkbaar is het ook allemaal veel te druk voor mensen, maar die drukte is nochthans broodnodig. Het verhaaltje zelf is redelijk simpel en hoewel er leuk geacteerd wordt en Kelly wat slim speelt met tijd en randfiguren zou het anders maar een redelijk saaie bedoening zijn.

Het leuke is dat Scott de hele film lang vol door blijft gaan. Geen adempauzes of afbouw van de stilering, maar van begin tot einde gewoon één grote audiovisuele push. Deed me uiteindelijk vooral denken aan een voortzetting van Natural Born Killers, een compliment wat mij betreft.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van IH88
“If you're wondering what's true and what isn't, fuck off, because it's none of your goddamn business!”

Als flitsende actiefilm is Domino zeker geslaagd. Tony Scott heeft ook Man of Fire achter zijn naam staan en dan weet je wel wat je krijgt. Het is soms onnavolgbaar en chaotisch, maar enerverend en vermakelijk is het zeker. En Knightley, Rourke en Ramirez vormen een apart en vermakelijk trio bounty hunters. De film is wel te lang, en het script zit nodeloos ingewikkeld in elkaar. dat is helemaal nergens voor nodig, want Domino stelt als spectaculaire actieknaller niet teleur.

avatar van Zwolle84
'You're probably wondering how a girl like me arrived here, at the arse end of the Nevada desert with a blood-spattered Winnebago and a one-armed man'
De Keira-herzieningen, deel 10

Keira Knightley heeft in haar carrière de meest uiteenlopende rollen gespeeld, maar geen was zo opvallend als die van Domino Harvey.

Nogal een contrast ook met haar rol in Pride & Prejudice (2005) datzelfde jaar; weg zijn de lange haren, de mooie jurken en verfijnde spraak. In plaats daarvan krijg je een gekortwiekte, vloekende, explosieve en moordende premiejager. En dat alles gepresenteerd in een ADHD-stijl die zelfs voor Tony Scott een tikkeltje overdreven is.

Liefhebbers van een sterk plot dat op een gedegen, verzorgde manier is gebracht, kunnen het best met een grote boog om Domino heen lopen. Na een paar seconden weet je al dat dit geen reguliere actiethriller is. Een kleurenfilter dat het glazuur van je tanden doet spatten en een hoop ge-edit met flashbacks en overdreven versnellingen doen nog het meest denken aan de foutste videclips uit de 90's.

Door al dat visuele - of beter audiovisuele, want het constante op een leuke manier tenenkrommende Xzibit-nummer tussendoor drukt nogal zijn stempel op de film - geweld is het moeilijk om je op de plot te richten. Doet er ook niet zoveel toe. Meisje wordt premiejager en komt in een hoop geweld terecht, de rest van het verhaal is bijzaak en dient vooral als kapstok voor de meest gewelddadige actiescènes.

De explosies en campers die dubbele salto's maken vallen na een tijdje al niet eens meer op, zo smijt Tony Scott ermee in het rond. Het eerste uur is dat erg leuk; er spat een Death Proof-y plezier van af. Maar net als dat constant met 200 km/h over de snelweg razen steeds iets minder adrenaline opwekt als je niet af en toe wat gas terugneemt, zo bevat Domino ook te weinig dynamiek. Ruim twee uur is echt te lang voor zo'n film die constant in de hoogste versnelling blijft steken, waardoor het einde elke keer weer een beetje langs me heen gaat omdat ik allang verzadigd ben.

Neemt niet weg dat het een heerlijke film blijft om zo eens in de paar jaar op te zetten. Een cultklassieker à la Con Air die doet waarvoor film is bedoeld; ongecompliceerd vermaken. Voor de Keira-fan blijft het bovendien een stukje geschiedenis dat haar buitengewone veelzijdigheid eens te meer onderstreept.