The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 143 minuten / 150 minuten (extended dvd version)
Alternatieve titel: De Kronieken van Narnia: De Leeuw, de Heks en de Kleerkast
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Andrew Adamson
Met onder meer: Georgie Henley, William Moseley en Skandar Keynes
IMDb beoordeling:
6,9 (454.780)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 21 december 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
"The beloved masterpiece comes to life."
Vier Britse kinderen worden naar het buitenhuis van een professor gestuurd, waar ze veilig zullen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze vinden een magische garderobe, waarmee ze in het mysterieuze land Narnia kunnen komen. Het land wordt overheerst door een slechte heks en om haar te kunnen verslaan, moeten de kinderen leeuwenkoning Aslan vergezellen.
Externe links
Acteurs en actrices
Peter Pevensie
Susan Pevensie
Edmund Pevensie
Lucy Pevensie
Aslan (stemrol)
White Witch
Mr. Tumnus
Prof. Digory Kirke
Mr. Beaver (stemrol)
Mrs. Beaver (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Voor informatie: Aslan is het turkse woord voor leeuw 
Mhm, klopt
.
Bad Kitty
-
- 201 berichten
- 135 stemmen
Ik kijk echt uit naar deze film, al vanaf de eerste x dat ik de trailer in de bios zag. 
Mooie muziek, eenhoorns, vreemde wezens, een sprookje ja... ik ben wel benieuwd!
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
dat stond toch in het boek geschreven? Of niet?
Ik heb het geloof ik van IMDb, maar misschien staat het ook wel voor of achterin het Boek, ik weet het niet.
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Even voor de duidelijkheid; deze heb ik dus in de persvoorstelling gezien 
Een jeugdversie van Lord of the Rings (geen ripoff, het heeft in de basis uiteraard zijn geheel eigen karakter, hoewel de ontwerpen van dezelfde hand lijken te komen als de verantwoordelijke ervan), die dichter naast de natuur staat (zoals Peter Jackson oorspronkelijk ook met zijn trilogie van plan was). Helaas komen daar ook weer de verplichte cheesy normen en waarden bij kijken, hoewel hij daar tegenover weer (voor een familiefilm althans) aardig meedogenloos is in zijn referenties naar het Christendom. Hoewel de eerste helft met zijn geweldige sfeer sterker is dan de 2e, toch een mooi fantasieverhaal, mooi verfilmd. Het had alleen beter verteld kunnen worden in een 3 uur durende film, met minder concessies voor de kinderen. 4*, maar het hangt tegen de 3.5* aan...
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
De eerste dingen die ik hoor van journalisten, klinken naar waar ik bang voor was. LOTR light, hoorde ik. Wat bedoel je met 'meedogenloos naar het Christendom'? Kritiek op het Christendom in deze verfilming?
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Wat bedoel je met 'meedogenloos naar het Christendom'? Kritiek op het Christendom in deze verfilming?
Nee, "meedogenloos in zijn referenties naar het Christendom", iets preciezer lezen

De boeken, en dus ook de film, bevat vele verwijzingen naar het Christelijke geloof. Zo worden de mensen-vrouwen "dochters van Eva" en de mensen-jongens "zonen van Adam" genoemd. Maar ook de wrede bijbelstukken hebben hier zo zijn referenties.
Het meest intens hierin, en wat ik voor een familiefilm redelijk meedogenloos vond, was de scene waarin de leeuw Aslan zichzelf voor anderen opoffert, door zich door het publiek te laten vernederen, beledigen, en vervolgens door de Witte Heks wordt vermoord. Deed mij toch bijna een traantje wegpinken
Trip Fontaine
-
- 103 berichten
- 1874 stemmen
Precies wat ik dacht, als ik Magnolia-fan lees: een hele vervelende EO-film die net als The Passion Of The Christ nog sadistisch is ook. Ga daar maar lekker naartoe met het hele gezin...
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Nee, "meedogenloos in zijn referenties naar het Christendom", iets preciezer lezen 
Ok. Hoe zijn die referenties aan het Christendom dan meedogenloos?
Het meest intens hierin, en wat ik voor een familiefilm redelijk meedogenloos vond
O, zo bedoel je. Dat zei je niet namelijk.
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Precies wat ik dacht, als ik Magnolia-fan lees: een hele vervelende EO-film die net als The Passion Of The Christ nog sadistisch is ook. Ga daar maar lekker naartoe met het hele gezin...
Nou ja... je kunt er ook voor kiezen die referenties niet te zien, hoor

Vind jij The Matrix een EO film? Waarschijnlijk heeft die net zoveel referenties naar het Christendom, maar ook o.a. het Buddhisme...
Bovendien is het ook weer wat te ver gaand om het sadistisch te noemen... misschien is een vergelijking met The Lion King treffender dan met The Passion of the Christ.
Wouter; nee ok, ik zei niet waarom, maar ik bedoelde dat aan mijn zin wel al te lezen was dat hij niet naar het Christendom zelf kritisch of meedogenloos is
paradoxa
-
- 19 berichten
- 1 stemmen
Hi allemaal,
Ik lees hier veel meningen over het mogelijke 'EO-gehalte' van LLW. Om dit te weten zul je de film toch moeten gaan zien, maar wat de cast hier zelf over gezegd heeft is al een aanwijzing.
Het is geen christelijke film geworden, dat is ook marketing technisch helemaal niet slim, dan richt je je hooguit op het christelijke gedeelte van bijvoorbeeld Engeland en Amerika.
Daarbij is de film ook niet verfilm door mensen die die christelijke boodschap over willen brengen. Tot slot is er een sterke Amerikaanse recensie beschikbaar, NIET geschreven door een christen. Ik zal hier de link plaatsen. Kijk uit SPOILERS!!!!!
http://www.thisislondon.co.uk/films/articles/21016346?source=Evening%20Standard&ct=5
Tamara
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
"Even the Christian subtext of Lewis's book is handled with taste and sensitivity."
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Hmm... veel te positief naar mijn mening, zo geweldig is ie nu ook weer niet 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Waarschijnlijk heeft die net zoveel referenties naar het Christendom, maar ook o.a. het Buddhisme...
Referenties zijn prima, op zich zelfs cool. Nogmaals, het gaat om de manier waarop. Als ik de cast rond zie huppelen in de trailer, vrees ik het ergste. Maar ik kan het mis hebben.
Wouter; nee ok, ik zei niet waarom, maar ik bedoelde dat aan mijn zin wel al te lezen was dat hij niet naar het Christendom zelf kritisch of meedogenloos is 
Zo schreef je het wel.
Maakt niet uit, ik snap het nu.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Maar hij is toch nog nergens uit? Hoe kunnen mensen hem dan gezien hebben? Volgens IMDb is de dichtsbijzijnde release 8 december in Australië...
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Maar hij is toch nog nergens uit? Hoe kunnen mensen hem dan gezien hebben? Volgens IMDb is de dichtsbijzijnde release 8 december in Australië...
Persvoorstellingen.
aegron
-
- 4030 berichten
- 1268 stemmen
nog even over het al of niet christelijke van deze film. Dit zegt de stiefzoon van Lewis, die nauw betrokken was bij de verfilming er zelf over:
,,Net als in het boek zul je in de film zoveel christelijke symboliek vinden als je wilt. Ik ken heel wat mensen die het boek gelezen hebben en nooit het idee hebben gehad dat er christelijke symboliek in zat. Ik heb dat bijvoorbeeld ook wel van Joden gehoord. Dit is geen christelijke film, net zomin als C.S. Lewis ooit heeft besloten een christelijk boek te gaan schrijven. Hij zei zelf: 'We hebben geen behoefte aan meer mensen die christelijke boeken schrijven; waar we behoefte aan hebben, zijn meer christenen die goede boeken schrijven.'
De film moet niet zo snel het etiket 'christelijk' opgeplakt krijgen. Zo is hij niet bedoeld. Het is gewoon een visuele vertelling van De leeuw, de heks en de kleerkast, en heel mooi gedaan.''
paradoxa
-
- 19 berichten
- 1 stemmen
Sommige mensen hebben hem al gezien omdat persvoorstelling altijd al eerder gehouden worden. Daar komt bij dat Disney de film ook aan een selecte groep mensen heeft laten zien om te kijken wat er nog verbeterd moet worden.
Ik heb het ermee eens dat de recensie wel heeeel positief is, maar het is dan ook geschreven door een Amerikaan
het kan wel een extra duwtje in de rug zijn voor mensen die twijfelen vanwege de christelijke achtergrond van de film. Daarover nog even dit, zoals aegron al schreef, C.S Lewis mikte niet op het schrijven van een christelijk boek. Daarbij wordt elke schrijver beinvloed door zijn eigen gevoelens en achtergrond. In LOTR is ook christelijke symboliek terug te vinden, The Matrix zit vol met religie, maar dan voor iedereen wat.
Dat heet schrijven vanuit je hart en daar is niets mis mee.. De Narnia boeken zijn alles behalve boeken om zieltjes mee te winnen. Al zullen sommige mensen ze wel zo proberen te gebruiken. Dat maakt de boeken en de komende film niet minder. Kind met het badwater?.....
Zoals de niet-christelijke schrijver van de recensie zegt: "For the fact is that The Chronicles of Narnia is a wonderful, colossal, stupendous film that should entertain anyone of any age, nationality or religion."
Kunnen we het nu asjeblieft hebben over de inhoud vd film? Die religie allergie is echt onzin.
Tamara
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
ke film geworden, dat is ook marketing technisch helemaal niet slim, dan richt je je hooguit op het christelijke gedeelte van bijvoorbeeld Engeland en Amerika.
Wat een heel groot publiek is. Zie het succes van de film van Gibson.
Ik heb het idee dat de marketing er wel mee bezig is.
Churches To Preview 'Chronicles of Narnia'
As part of Disney's church outreach in marketing The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch, and the Wardrobe, it has arranged for the 20,000 members of Saddleback Church in Lake Forest, CA to see the movie on Dec. 8, one day before its official opening, the Orange County Register reported today (Wednesday). The church, which has booked 13 theaters for the special screening, has asked its regular members to bring their "unchurched" friends. The Register said that plans for similar screenings are being implemented in other parts of the country, following a recent series of previews for more than 1,400 religious leaders.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Daarover nog even dit, zoals aegron al schreef, C.S Lewis mikte niet op het schrijven van een christelijk boek.
Nogmaals, ik vind het helemaal niet zo erg, maar als mensen het gaan ontkennen word ik kribbig.
CL Lewis is altijd heel open geweest hierin. Naast Narnia schreef hij dan ook vele boeken (non fictie) over het geloof. De zwaar gelovige co-producent van de film (Douglas Gresham, tevens de kleinzoon van Lewis, waar ik hiervoor een veelzeggende foto van postte) beschreef Lewis zo: "I think first and foremost, he was a Christian".
Lewis zelf heeft er dit over geschreven:
"I did not say to myself 'Let us represent Jesus as He really is in our world by a Lion in Narnia': I said "Let us suppose that there were a land in Narnia and that the Son of God, as He became a Man in our world, became a Lion there, and then imagine what would happen."
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Imagine?! Ik kan een beetje begrijpen wat je bedoelt met kribbig erover worden, Wouter. Want als je 'gaat kijken wat er gaat gebeuren,' hoeft er nog niet zoveel gelijkenis te zitten met de situaties in de Bijbel, wel? Want zóveel verschil zit er dan ook weer niet in.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Zo kan Lewis het misschien wel bedoelt hebben, maar Aslan vergelijk je niet meteen met de zoon van God. Het ziet er gewoon niet christelijk uit. Dan is het gewoon het verschil hoe je je het interperteert. Zoals de schrijver dat deed of zoals je dat zelf wilt..toch?
aegron
-
- 4030 berichten
- 1268 stemmen
de link leeuw - Jezus is snel gemaakt hoor, staat zelfs in de bijbel. 
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Kan zijn, maar toen ik de trailer zag dacht ik niet meteen aan Jezus of iets met geloof überhaupt.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik wist van de achtergrond en vond het toch erg een EO-gevoel hebben.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Zo kan Lewis het misschien wel bedoelt hebben, maar Aslan vergelijk je niet meteen met de zoon van God.
Niet? Ik vind het behoorlijk obvious.
Het ziet er gewoon niet christelijk uit.
Daar zijn we het dan over oneens.
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Had King Arthur in "Monty Python And The Holy Grail" ook niet een leeuwekop op zijn borst staan?
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Dat heeft meer met de voorvader van de ridders te maken, koning Leeuwenhart enzo 
En die heette weer Leeuwenhart omdat hij het hart uit een leeuw rukte, wat meer met stoer imago dan het christendom te maken heeft 
Pre- en sequels

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader
2010
280 reacties

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian
2008
418 reacties
Gerelateerd nieuws

Alles wat we weten over Greta Gerwig’s nieuwe ‘Narnia’-film voor Netflix

Netflix is bezig met een reboot van 'The Chronicles of Narnia' met 'Barbie'-regisseur Greta Gerwig aan het roer
Bekijk ook

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

Hababam Sinifi Uyaniyor
Komedie, 1976
9 reacties

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Fantasy / Avontuur, 2003
2.278 reacties

Karol, un Uomo Diventato Papa
Drama, 2005
6 reacties

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Fantasy / Avontuur, 2011
1.789 reacties

Titanic
Romantiek / Drama, 1997
4.999 reacties
Gerelateerde tags
saving the worldbroer of zus relatieheksgebaseerd op boekself sacrificewintercupboardbeaver leeuwsprookjeepischsurrealismestrijdgebaseerd op een kinderboekfantasy worldduringcreditsstingerjaren 40high fantasythawisekai gebaseerd op een jongvolwassen romanfaun good versus eviladmiring
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








