Demolition Man (1993)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Marco Brambilla
met Sylvester Stallone, Wesley Snipes en Sandra Bullock

1996, L.A. Een psychotische crimineel heeft 30 mensen gegijzeld in een met explosieven gevuld gebouw. Een niets en niemand ontziende smeris die 'demolition man' wordt genoemd gaat achter hem aan en laat een spoor van explosies achter. Beide worden ingevroren als strafmaatregel. In 2032 weet de crimineel te ontsnappen en komt in een vredelievende maatschappij die zich geen raad weet met dit type crimineel. De agent wordt op hem losgelaten omdat hij de enige is die hem aankan.

KillerPony 3000
"Ah yes, the Demoliton Man..." Sommige klassiekers blijven leuk, simpelweg omdat het concept onberispelijk geniaal is. Neem nu het recept van Demoliton Man: Stallone in en uit het vriesvak, en dat als ontdooide 'ouderwetse', allesopblazende en cynisch mompelende politieman (zijn archetypische rol dus) in een fascistisch murw geslagen maatschappij. En dan nog om zijn oude aartsrivaal te pakken die blijkbaar ontsnapt is -heerlijk vertolkt door Snipes- want een ouderwets crimineel vraagt nu eenmaal om een ouderwetse flik. Nood breekt wet. Of om het in de sappige woorden van Stallone's personage 'John Spartan' uit te drukken: Send a maniac to catch a maniac.

Dit alles resulteert in een bijzonder sfeervol kat en muis-spel (de hele intro alleen al, met zijn mythische muziek, editing, en zeer treffende optiteling) die zich doorzet in een veel te net 2032, waardoor het makkelijk kan beschouwd worden als meest symbolische, maar vooral vermakelijkste actiefilm van de jaren '90. Demoliton Man is een subtropisch zwemparadijs voor nostalgici en/of fans van het genre, waar deze kunnen zwemmen doorheen ontelbare oneliners, conceptuele grappen en knipogen, zeer fijne actiescenes in de tofste decors en zelfs een droge Schwarzenegger mop. Stallone wordt voortdurend verweten voor barbaar en 'holbewoner', mag niet roken of drinken in deze toekomst en zelfs vloeken is uit den boze. Het zijn nog het meest dit soort dingen dat de prent zo amusant maakt en afwerkt, met op nummer één de hilarische machine die automatisch boetes uitschrijft wanneer het gevloek hoort (en dus uiteraard overuren draait eens de heren uit de diepvries zijn).

De sociale satire is overigens duidelijk, maar het is vooral de algemene toekomstvisie die vandaag nog steeds verrassend scherp blijft. Zelfrijdende auto's, tablets, domotica, het elimineren van cash geld, de oversensitieve samenleving, het overdrijven qua hygiëne tot en met Stallone zelf die het inderdaad niet slecht doet als 70 plusser. Alles is nu realiteit of zit er aan te komen. En dat is niet slecht voor een in de eerste plaats sowieso al tijdloze capsule van heerlijk jaren '90 entertainment.

avatar van Captain Proton
Het is al weer 25 jaar geleden dat ik deze film heb gezien. En nu na 25 jaar nog maar eens gaan kijken. Vond het toen al een vette film en nu nog steeds. Goede acteurs en personages. Vooral Wesley Snipes als bad guy. Leuk verhaal. Special effects prima. Heb me goed vermaakt met deze film. Misschien over een paar jaar nog maar eens een keer kijken. Alleen bij in invriezen van Stallone moest ik even aan Star Wars denken.

avatar van mcdaktari
VincentL schreef:

Dat maakt toch niet uit? Denk je dat Stallone ook groot is geworden door in het begin slecht te spelen?

Dat maakt bij Stallone niet zoveel uit, hij speelt altijd slecht.

avatar van martijn011
Geinig filmpje.

De meeste actiefilmpjes uit de jaren '90 kunnen me wel bekoren op de een of andere manier. Het zijn vaak sfeervolle films met een leuk verhaal, prima acteurs en lekkere actie.
Zo ook deze film. Het is allemaal niet erg serieus te nemen maar het kijkt lekker weg.
Stallone als good-guy en Snipes als bad-guy spelen een leuk kat- en muisspel met elkaar, beide acteurs hadden er zo te zien wel plezier in en dat levert een vermakelijke film op.

Voldoende, 3*