Demolition Man (1993)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Marco Brambilla
met Sylvester Stallone, Wesley Snipes en Sandra Bullock

1996, L.A. Een psychotische crimineel heeft 30 mensen gegijzeld in een met explosieven gevuld gebouw. Een niets en niemand ontziende smeris die 'demolition man' wordt genoemd gaat achter hem aan en laat een spoor van explosies achter. Beide worden ingevroren als strafmaatregel. In 2032 weet de crimineel te ontsnappen en komt in een vredelievende maatschappij die zich geen raad weet met dit type crimineel. De agent wordt op hem losgelaten omdat hij de enige is die hem aankan.

avatar van Falcon103
voor degene die nog interesse hebben in de 3 shells: "Sylvester Stallone has stated, in interviews, that the idea behind the three seashells was that two were used like chopsticks or to clamp together to pull waste out of the body and the third was used to scrape what was left over."
Bron: IMDB

Demolition Man

Opnieuw een film met Sylvester Stallone. We hebben hem al zo vaak in dit concept langs zien komen en hier gaat hij weer proberen zijn naam eer aan te doen. Dit maal in de toekomst. Wat tot gevolg heeft dat er meer dan genoeg mogelijkheden zijn om er een aantrekkelijk spektakel van te maken. Zoals altijd begon de film van Stallone knalled, en ging je er ook weer knallend uit, mede zoals de titel al insinueert.

Deze film is niet meer dan vermakelijk. Zoals we gewent zijn van Stallone zijn er geen hoogstaande dialogen, diepgaande emoties of memorabele acteerprestaties. Gewoon knallen; daar is hij goed in. Zo kom je ook de film binnenvallen. Er wordt direct een geheel complex opgeblazen en je weet gelijk hoe de film zich zal afspelen.
De film speelt zich echter in de toekomst af. Snyder heeft voor een ietwat opmerkelijke toekomst gekozen. Wapen, zout, seks en alles wat nog meer slecht is, is verboden en toch bevat elke actiescène de klassieke wapens. Men leeft in een soort utopie. Toch blijkt de idylle niet te zijn wat hij werkelijk is. Het is allemaal wat flauw om naar te kijken. Heel kinderlijk en makkelijk gedaan. Desalniettemin is het wel vermakelijk. Het middenstuk bestaat voor de rest alleen maar uit achtervolgingen, zoals altijd eigenlijk.
Het einde is leuk gekozen. Niet origineel, maar leuk om naar te kijken. Zoals ik al schreef ga je op een clichématige manier de film knallend uit. Met de nodige dode uiteraard.

Stallone is zoals altijd zichzelf. Met zeer flauwe woordgrappen en referenties weet hij toch wel een leuke rol neer te zetten. Hij trekt het jasje van actieheld weer prima aan. Goed kom, mouwen gladgestreken. Ik denk zelfs dat het een colbertje was, zo goed strak zat het hem weer. Stallone doet wat hij moet doen, meer niet.
Snipes doet het als slechterik ook niet verkeerd. Qua inhoud lijkt zijn rol heel veel op die van Stallone. Zijn acteerprestaties zijn hetzelfde. Eigenlijk lijken de personages ook heel veel op elkaar. Niets aan toe te voegen.
Bullock speelt in het begin zeer ergerlijk. Dom, simpel en kinderlijk. Naarmate de film vordert wordt ze echter een stuk beter. Ook hadden ze de mislukte oneliners er wat mij betreft allemaal uit kunnen halen. Bullock speelt over het algemeen gezien onder haar niveau.

Uiteindelijk is alles als een echte Stallone film weergegeven. De actie is overzichtelijk en duidelijk te zien. Ook weer zoals altijd. De filmmuziek was te verwaarlozen want daar knalden Stallone en Snipes overheen. Niet veel aan toe te voegen.

Al met al is deze Demolition Man een vermakelijke film om naar te kijken. Niet heel bijzonder, maar voor 2 uurtjes kan hij zeker.

avatar van tattoobob
Logisch dat Bullock onder haar kunnen speelt........dit is een van haar eerste echte grote rollen!!

tattoobob schreef:

Dat maakt toch niet uit? Denk je dat Stallone ook groot is geworden door in het begin slecht te spelen?

Maakt mij wel uit!!

avatar van Ace Hanlon
VincentL schreef:
Demolition Man

............... Bullock speelt in het begin zeer ergerlijk. Dom, simpel en kinderlijk. ..........

Bekijk de film nog eens, en dan goed, dan zul je begrijpen, dat de figuur, die ze speelt dom, simpel en kinderlijk is, dus als ze zo overkomt is dat precies goed. Hetgeen alles zegt over de actrice!!!!

Ace Hanlon schreef:

Er is een groot verschil tussen naïviteit en ergerlijk spelen. Bullock laat op een aantal momenten zien dat ze wel degelijk de capaciteiten heeft om na te denken, te verlangen en de mogelijkheid om eventueel wat te ondernemen. Bij pure kinderlijke naïviteit zie je die capaciteiten niet. Omdat Bullock die toont (denk aan de scène waarin ze nostalgisch denk aan de tijd van voor de aardbeving) is ze dus eigenlijk dom dat ze niets onderneemt. Ergerlijk dom, al zeg ik het zelf.

avatar van missl
Sylvester Stallone heeft verrassend veel tekst voor zijn doen en Wesley Snipes doet het echt fantastisch als zware crimineel. Hij draagt deze film.

avatar van xxERWINxx
1 van de slechtste films van Stallone, begon aardig goed, maar zakt ver in en veel onlogische flauwheden in deze film.

avatar van Beertje45
De versie van afgelopen avond op Vier gekeken, in de film wordt Pizza Hut vervangen door Taco Bell????

Demolition man....

In mijn ogen een van de beste actie films van de jaren 90.
Destijds was het een tof verhaal wat best origineel uit gevoerd was.

Wesley Snipes in een van zijn beste rollen ooit.....evenals Stallone eigenlijk.
Bullock in een van haar eerste rollen en dat deed ze best leuk.

Een hele toffe klassieker uit de 90s

avatar van ambrosini
Goed acteerwerk

avatar van Antonev
Beertje45 schreef:

Goed opgemerkt! Dit is blijkbaar een van de kleine verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse versies. In de Amerikaanse versie gaat het om een Taco Bell, in de Europese versie gaat het om een Pizza Hut. Dit had te maken met het feit dat Taco Bell nauwelijks bekendheid genoot in Europa toen deze film uit kwam. Op IMDB kun je er meer details over lezen.

Het grappige is trouwens dat er ook nog een versie van deze film rondgaat waarin het logo is aangepast, maar waar men toch nog spreekt van Taco Bell

avatar van Metalfist
Wait a minute, this is the future. Where are all the phaser guns?

Ik had nog eens zin in zo'n ouderwetse actiefilm. De laatste tijd val ik dan meestal terug op Arnold Schwarzenegger of Jean-Claude Van Damme, maar het schoot me te binnen dat ik ook nog wel wat Sylvester Stallone films had liggen. Even staan twijfelen tussen Demolition Man en Lock Up om uiteindelijk voor de eerste te gaan. Films die zich afspelen in de toekomst hebben namelijk wel vaker een streepje voor bij mij.

Het valt meteen op dat Demolition Man goed heeft gekeken naar het boek Brave New World. Kleine details vooral zoals de naam Lenina Huxley (het boek is geschreven door Aldous Huxley met als vrouwelijk hoofdpersonage Lenina), het jaar 2032 (het boek werd exact 100 jaar eerder gepubliceerd in 1932) en nog wat verwijzingen naar de 'Savage' (al wil ik dit nog wel als een toeval beschouwen). Echter heel de futloze maatschappij waar alle vreugde uit is verwijderd lijkt zo uit het boek te komen. Met als verschil natuurlijk dat er hier een psychotische gangster en een allesvernietigende flik in de mix worden gegooid. Het zorgt in ieder geval voor een leuke tegenstrijdigheid en die wordt bovendien nog eens ondersteund door een aantal toffe one-liners. De Schwarzenegger joke, het constante vloeken en de bijhorende boetes, de schelpen (waar trouwens een bizarre uitleg rond is gegeven door Stallone dat het de bedoeling was dat je twee schelpen gebruikt als een soort van chopsticks om de lichaamssappen uit het lichaam te halen...) en wat weet ik nog allemaal. Beetje jammer dan ook dat het plotje rond Edgard Friendly er wat met de haren is bijgesleept om een reden te kunnen geven waarom Phoenix ontwaakt is. Dat had beter gekunnen.

Dan kijk je in jaren niets van Wesley Snipes en voor je het weet heb je in een week twee films met hem achter de kiezen. Ik dacht altijd dat Blade zijn doorbraak was, maar hij mocht in 1993 al een grote rol op zich nemen als de gangsters Simon Phoenix. En het is één van zijn beste rollen, want Snipes is gewoon erg leuk en overdreven psychotisch. De publiekstrekker was echter Stallone en dit zijn toch het soort rollen die een kolfje zijn naar zijn hand, namelijk een flik die zich van niets of niemand iets aantrekt. Beetje vreemd ook om Sandra Bullock hier tegen te komen. Ze is sowieso al niet één van mijn favoriete actrices, maar ze is hier ook gewoon erg zwak. Enige leuke scène is de sex scène, al lag dat ook vooral aan de mimiek van Stallone. Let ook nog op kleine bijrollen voor Rob Schneider (als, hetzij nogal irritante, mede-agent) en Jack Black als een handlanger van Friendly. Stallone slaagt zijn wapen weg nadat Spartan en Huxley in de riool zijn gegaan in de dialoog tussen Spartan en Friendly. Ongeveer vlak nadat hij "So stay here, be well and Cacteau's an asshole!" zegt kun je Black spotten.

Erg tof filmpje in ieder geval dat net iets te veel schoonheidsfoutjes heeft om 4* te kunnen rechtvaardigen. Al sluit ik niet uit dat dat in de toekomst nog wel gebeurd, want Street Fighter is daar uiteindelijk ook terecht gekomen. Soit, één van de leukste rollen van zowel Stallone alsook Snipes. Een debuut dat kan tellen voor Marco Brambilla, vreemd dat zijn overige werk niet bekend is.

avatar van Kondoro0614
Demolition Man

Heerlijk jaren '90 actie / sci-fi film waar je aan actie zekers niet te kort komt. Explosies hier explosies daar, ja deze film was leuk om te volgen. Je kunt trouwens echt goed merken dat de Sci-Fi genre in de komende jaren super erg vooruit is gegaan. Toen je die vlammen uit het gebouw zag komen zag het er natuurlijk niet uit, en nu zou het erg legit eruit zien. Maar goed daar moet je, je bij een film als deze niet druk over maken. Aangezien hij heel erg lekker weg keek.

Sylvester Stallone speelde zijn rol als John Spartan heeeeeeeerlijkk!!! Echt, weer zo'n lekker Stallone rolletje haha! En de acteur die ik echt geweldig vond acteren en tevens ook nog eens mij naam genoot, Wesley Snipes.. Onze psychopaat. Ook hij speelde zijn rolletje lekker!

Het verhaal was mooi bedacht en ik keek hem lekker weg. Het concept was ook geinig. Heerlijk om twee van zulke namen tegen elkaar te zien vechten. Alleen jammer van het blonde haar van Snipes. Al om al heerlijk filmpje om eens mee te pikken! Alleen kwa Sci-Fi niet al te hi-tech verwachten.

avatar van leatherhead
Leuke pretentieloze fun.

Vond deze vroeger al erg leuk, en na een herziening blijft het gewoon een heel vermakelijk filmpje. Stallone komt meestal over als een zwakzinnige debiel met een spraakgebrek, maar kon hem hier wel goed pruimen, en inderdaad lof voor Snipes, die een heerlijk geschifte psychopaat neerzet. De scenes met hem erin waren sowieso al genieten geblazen.

Ook een aantal geweldig foute one-liners, en veel vermakelijke over-the-top ongein. Actiescenes zelf zijn niet geweldig of zo, maar volstaan zeker wel. Hoogtepunten van de film werden echter gevormd door een aantal andere, komischere scenes, zoals het stuk met Simon Phoenix bij die automaat. Wat overigens ook meehelpt aan het komische gehalte van de film, is de compleet onzinnige, maar o zo lollige toekomstvisie.

Minstens net zo leuk als voorheen dus. Verdiende 3,5* hiervoor.

avatar van Perre
Net zoals Robocop (waar deze film duidelijk zijn mosterd vandaan haalt) is deze film, met over zijn top actiescenes, cheesy oneliners en antiautoritaire boodschap, dikke pret zolang je de boel niet te serieus neemt.

avatar van Sergio Leone
Matig.

De satirische ondertoon redt de film, die verder te veel bestaat uit gebabbel en drukdoenerij. De actiemomenten zijn m.i. vrij schaars en met deze cast had men daar beter wél volledig op ingezet.

Want hoewel Wesley Snipes zich nog redt als goedlachse blonde god, valt Sylvester Stallone wederom door de mand. Zijn komische timing is gewoon niet wat het moet zijn en ook qua mimiek en stemgebruik klopt het gewoon niet. Veel humor gaat in zijn handen verloren.

De film is iets te lang - een minuut of 20 toch wel. De actie is niettemin best oké. Eén en ander begint er gedateerd uit te zien maar dat mag geen al te groot euvel zijn.

avatar van hijman1946
prima film van begin tot eind genoten,zo,n film moet je niet technish fileren,gewoon genieten van de actie en de humor..hoogste score

avatar van DVD-T
Nadat hij voorlopig alle Rambo's en Rocky's had gehad is dit toch wel mijn favoriete tijdperk van Stallone. Een tijdperk waar hij niet gebonden was aan een karakter en all-out kon gaan. Demolition Man is een typisch product uit de jaren negentig. Het verhaal is best leuk gevonden, maar mist enige logica en is natuurlijk bijna te belachelijk voor woorden. Toch zaten ze in hun visie van de toekomst met sommige elementen dicht in de buurt. Media op schijfjes, camera's overal in de stad, Schwarzenegger in de politiek enz. Verder zit de film vol groots opgezette actiescenes, shootouts en vol geweldige oneliners. Snipes is ook perfect als badguy. Hij maakt, net als in Blade, het karakter. Hetzelfde geld voor Bullock, die in die periode ook in veel films te vinden was. Er zijn natuurlijk veel goede films in die tijd gemaakt maar dit soort films en de actiehelden zijn wat de jaren negentig en dan vooral in de befginjaren definiëren.

Vermakelijke SF film, typisch jaren 90 film. Het verhaal is vergezocht maar biedt voldoende humor, aardige actie en grappige vondsten. Bovendien neemt de film zichzelf niet serieus. Snipes gaat lekker los en Stallone weet humor in zijn personage te leggen. De muziek is overigens wel heel slecht (al was het toen populair).

(verwijderd)
Wat een heerlijk vermaak is dit! Actie en Sci-Fi gaat vlekkeloos samen in Demolition Man.

Briljante rol van Snipes als psycho! Stallone is lekker zichzelf. Misschien niet Bullock haar beste rol maar ik zie haar erg graag, ook in deze film weer.

Lekkere kleurrijke 90's sfeer, mede door het Sci-Fi gedeelte.

1 van de beste actiefilms die ik zag en in mijn ogen zwaar underrated.

avatar van Boneka
Persoonlijk heb ik niet zoveel met future films. Maar goed hij zat in de collectie van Stallone, dus een verplichte kost. Helaas ook nog in het Engels. Toch redelijk te volgen ondanks de vele ingewikkelde woorden en termen. Er zaten zeker grappige momenten tussen, maar het eind vond ik veel te bombastisch. Leuk om een keer te hebben gezien, maar ik zie Sly liever in gewone actiefilms. O ja dat mens van Laura Bullock kwam ook nog in beeld. Helaas ook geen fan van, maar ze vocht aardig goed mee. Overigens uitstekende blu ray uitgave en dito geluid.

avatar van Gang_Star
Inmiddels voor de zoveelste keer herzien, maar desondanks had ik altijd geen idee wie deze film heeft geregisseerd. Dit keer heb ik dan extra goed opgelet bij de credits. Het blijkt dus het debuut te zijn van een regisseur die allereerst weinig heeft gemaakt, maar die helaas ook niet meer van dit soort films heeft gemaakt. Een vlugge blik brengt je de conclusie dat de man een zwak cv heeft met eigenlijk vrij matige films. Demolition Man mag daarop een uitzondering worden genoemd, want dit debuut mag best zijn hoogtepunt worden genoemd.

De film begint eigenlijk zoals je wilt, de actie knalt al meteen van het scherm en al snel staan Stallone en Snipes tegenover elkaar. Het is het begin van een actiefilm die een flinke tijdsprong maakt en waarin een agent en crimineel wederom de strijd met elkaar aangaan. De wereld is flink veranderd en kent een andere samenleving, waardoor die door Spartan en Phoenix flink op zijn kop wordt gezet. Pure fun gehalte, maar ook Snipes (die een geweldige psychopaat speelt) speelt zijn rol met de nodige humor, waardoor de harde actie ook wordt afgewisseld met grappige momenten. Sandra Bullock speelt ook een goede rol, als een vrij sullige dame die alles bij het huidige houd en geen liefhebber is van vernieuwing, maar toch wel geïnteresseerd is in het verleden.
Stallone zit eveneens prima op zijn plek en heeft een aantal fijne oneliners.

Veel ontploffingen en kogels, voldoende oneliners en de nodige humor. Demolition Man is pure entertainment dat keer op keer vermaakt.

avatar van sonyjh
Ok voor mij één van de beste actiefilms van de jaren 90. (nog wel niet het niveau van bv Terminator 2, matrix, the rock, total recall, ..)

avatar van Gerlof1378
Echt zo'n heerlijke jaren 90 actiefilm, deze blijft na jaren nog steeds leuk om te zien. Ik mis dit soort films tegenwoordig wel, ik bedoel je hebt The Expendables en recent John Wick die wel in de buurt komen qua de jaren 90 actiefilms. Het verhaal vind ik nog steeds goed gedaan, en ook de cast zoals Sylvester Stallone en met name Wesley Snipes waren goed op dreef. Wel grappig om te vertellen is dat de makers en ook Sylvester eerst Jackie Chan in gedachten hadden voor de rol van Simon Phoenix maar hij vond het te gewelddadig en de fans vonden het niks. De actie is om van te smullen, net zoals de mooie verschijning van Sandra Bullock die het jaar erop zou doorbreken met Speed is en blijft mooi om naar te kijken. Ik zeg wie een echte jaren 90 actietopper wil zien ga deze dan kijken en oordeel zelf.

avatar van sinterklaas
Zal wel een ideale film zijn voor een vereniging van SP of DENK...

avatar van blurp194
Deze samen gezien met Judge Dredd. Dat is best een vermakelijke combinatie trouwens... met een klein beetje fantasie zou deze film haast het tweede deel van Judge Dredd geweest kunnen zijn. Nouja, afgezien van de link naar de graphic novels dan. Maar de rol van Stallone zou, afgezien van het pakkie, ongeveer uit dezelfde pen gerold kunnen zijn.

Van Bullock vraag ik me de laatste jaren wel eens af wat er veranderd is sinds de jaren-90, toen ik nog zonder aarzeling me aangesloten had bij de Sandy-D fanclub, en dan ongeveer zoals in de quote in The Big Bang Theory wordt uitgelegd: films met Bullock zijn altijd goed. Maar daar ben kennelijk toch overheen gegroeid, op zich zijn de films waarin ze speelt gemiddeld nooit echt slecht, maar eigenlijk ook nooit echt goed - er wil me tenminste geen echte uitschieter te binnen vallen.

Snipes mist het hier en daar wel een beetje in de criminele overtuiging, en de actiescenes zijn in vergelijking met films die daar primair op mikken toch wel wat erg tam. Het gaat kennelijk meer om de combinatie met de humor en de absurditeit van de situatie. Maar zo'n 25 jaar later is dat toch wel wat aan slijtage onderhevig. Anders dan Judge Dredd, eigenlijk, die wat mij betreft alleen maar sterker geworden is.

Typische actiefilm uit de jaren '90.
Veel knokpartijen, snelle actie en humor.
Stallone en Snipes zijn de perfecte personen als vijanden en Bullock de mooie toets in het geheel.
De nog jonge Sandra Bullock laat hier nog niets zien van het talent dat ze later wel tentoonspreid in meer serieuze films.

KillerPony 3000
"Ah yes, the Demoliton Man..." Sommige klassiekers blijven leuk, simpelweg omdat het concept onberispelijk geniaal is. Neem nu het recept van Demoliton Man: Stallone in en uit het vriesvak, en dat als ontdooide 'ouderwetse', allesopblazende en cynisch mompelende politieman (zijn archetypische rol dus) in een fascistisch murw geslagen maatschappij. En dan nog om zijn oude aartsrivaal te pakken die blijkbaar ontsnapt is -heerlijk vertolkt door Snipes- want een ouderwets crimineel vraagt nu eenmaal om een ouderwetse flik. Nood breekt wet. Of om het in de sappige woorden van Stallone's personage 'John Spartan' uit te drukken: Send a maniac to catch a maniac.

Dit alles resulteert in een bijzonder sfeervol kat en muis-spel (de hele intro alleen al, met zijn mythische muziek, editing, en zeer treffende optiteling) die zich doorzet in een veel te net 2032, waardoor het makkelijk kan beschouwd worden als meest symbolische, maar vooral vermakelijkste actiefilm van de jaren '90. Demoliton Man is een subtropisch zwemparadijs voor nostalgici en/of fans van het genre, waar deze kunnen zwemmen doorheen ontelbare oneliners, conceptuele grappen en knipogen, zeer fijne actiescenes in de tofste decors en zelfs een droge Schwarzenegger mop. Stallone wordt voortdurend verweten voor barbaar en 'holbewoner', mag niet roken of drinken in deze toekomst en zelfs vloeken is uit den boze. Het zijn nog het meest dit soort dingen dat de prent zo amusant maakt en afwerkt, met op nummer één de hilarische machine die automatisch boetes uitschrijft wanneer het gevloek hoort (en dus uiteraard overuren draait eens de heren uit de diepvries zijn).

De sociale satire is overigens duidelijk, maar het is vooral de algemene toekomstvisie die vandaag nog steeds verrassend scherp blijft. Zelfrijdende auto's, tablets, domotica, het elimineren van cash geld, de oversensitieve samenleving, het overdrijven qua hygiëne tot en met Stallone zelf die het inderdaad niet slecht doet als 70 plusser. Alles is nu realiteit of zit er aan te komen. En dat is niet slecht voor een in de eerste plaats sowieso al tijdloze capsule van heerlijk jaren '90 entertainment.

avatar van Captain Proton
Het is al weer 25 jaar geleden dat ik deze film heb gezien. En nu na 25 jaar nog maar eens gaan kijken. Vond het toen al een vette film en nu nog steeds. Goede acteurs en personages. Vooral Wesley Snipes als bad guy. Leuk verhaal. Special effects prima. Heb me goed vermaakt met deze film. Misschien over een paar jaar nog maar eens een keer kijken. Alleen bij in invriezen van Stallone moest ik even aan Star Wars denken.