• 16.319 nieuwsartikelen
  • 179.894 films
  • 12.383 series
  • 34.310 seizoenen
  • 651.244 acteurs
  • 199.626 gebruikers
  • 9.414.812 stemmen
Avatar
 
banner banner

Alien (1979)

Sciencefiction / Horror | 117 minuten / 116 minuten (director's cut)
3,92 4.671 stemmen

Genre: Sciencefiction / Horror

Speelduur: 117 minuten / 116 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Tom Skerritt, Sigourney Weaver en Veronica Cartwright

IMDb beoordeling: 8,5 (1.060.696)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 25 oktober 1979

Plot Alien

"In space no one can hear you scream."

De bemanning van een intergalactisch vrachtschip ontdekt op een onbewoonde planeet een ruimteschip dat een noodsignaal uitzendt. Crewleden Kane, Lambert en Dallas gaan aan boord van het onbekende schip en Kane vindt in de catacomben een onbekend organisme dat zich meteen aan zijn gezicht vasthecht. Niet lang daarna baart hij een verschrikkelijk monster dat systematisch jacht maakt op de doodsbange crewleden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dat gaat inderdaad veel te ver.


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

moviemafketel schreef:

Ik vind Alien met Saw, REC en BWP appels met peren vergelijken.

Het genre kan dan wel horror/thriller zijn, maar appels en peren zijn ook beiden fruit en smaken totaal anders. Tuurlijk mag jij Alien niet zo goed vinden, maar om dan zeer zwakke films als REC en BWP te noemen, waar werkelijk geen enkel spannend moment in voorkomt gaat me weer wat ver.

Ik denk toch dat veel mensen het met me eens zullen zijn. Maar ik ga verder niet meer reageren hier. Het is nou eenmaal mijn mening en iemand anders heeft een andere mening. Ik ga Star Trek (2009) kijken en ik heb zo'n idee dat mijn punt over decor en CGI daarmee hard bevestigd wordt. Star Trek zal er wel goed uit zien... voor dit decennium. Over 10 jaar is het nog mooier.

Alien blijft voor mij een goede film. Maar niet meer dan dat. Het lekt teveel om een meesterwerk te zijn.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:

Dus omdat er de laatste tijd geen goede horrors zijn verschenen zou dit een meesterwerk moeten zijn? Dat is een rare gang van zaken. "Er is niets beters, dus dit is een goede film"...

Dus ik zou Alien een matige waardering moeten geven omdat er wellicht iets beters gaat komen Nee, dat is een meesterlijke redenering

Het komt er gewoon op neer dat zaken die ik al een pagina terug opsomde: regie, acteerprestaties, sfeer, muziek en ook zeker vormgeving (die is meer dan perfect in deze film, zelden zo'n claustrofobische trip gezien!) véél en véél belangrijker zijn dan die zogenaamde technologische vooruitgang waar jij het over hebt.

Overigens ben ik het er helemaal niet mee eens. SAW (deel 1 alleen), [REC], Blair Witch Project vind ik allen beter dan Alien. Maar ieder zo z'n smaak toch?

Sowieso andere subgenres in horror, en verder komen ze niet eens in de buurt van het niveau van Alien, maar goed jij je mening inderdaad.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27525 berichten
  • 4108 stemmen

Straks ga je American History X nog vergelijken als film zijnde met Good Will Hunting...

Allebei een drama, maar o zo verschillend. Zelfde geldt ook voor het genre waaronder Alien valt.

Alien valt totaal niet te vergelijken met andere horror films die hier genoemd worden. Sfeer, setting en de intenties zijn compleet anders dan films als Rec, BWP en Saw.

Alien is een Horror/SF film in space. Dat zijn die anderen niet, dus ook niet te vergelijken voor mij. De kwaliteiten van de bovenstaande films heb ik het dan nog niet eens over.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:

Alien blijft voor mij een goede film. Maar niet meer dan dat. Het lekt teveel om een meesterwerk te zijn.

Wat een onzin!


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:

Ik ga Star Trek (2009) kijken en ik heb zo'n idee dat mijn punt over decor en CGI daarmee hard bevestigd wordt. Star Trek zal er wel goed uit zien... voor dit decennium. Over 10 jaar is het nog mooier.

Rare veronderstelling weer om een film mee te gaan bekijken. Zo weet ik trouwens ook 1000% zeker dat Star trek er niet beter uitziet, zelfs zonder de film gezien te hebben.. veel te clean, gelikt en daarmee dus volstrekt onovertuigend, wat helaas voor 98% van de SF films nu geldt.


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

orbit schreef:
(quote)


Dus ik zou Alien een matige waardering moeten geven omdat er wellicht iets beters gaat komen Nee, dat is een meesterlijke redenering
Het komt er gewoon op neer dat zaken die ik al een pagina terug opsomde: regie, acteerprestaties, sfeer, muziek en ook zeker vormgeving (die is meer dan perfect in deze film, zelden zo'n claustrofobische trip gezien!) véél en véél belangrijker zijn dan die zogenaamde technologische vooruitgang waar jij het over hebt.


Ten eerste: nee. Dat is niet het punt dat ik wilde maken. Je beoordeelt een film op wat het is. Een film is goed omdat het goed is. Niet omdat het aanbod van goede horrors zo klein is.

Ten tweede: helemaal mee eens. Ik heb ook nooit gezegd dat het decor en CGI belangrijker zijn dan de andere punten die jij opnoemt. De acteerprestaties zijn niet perfect, de muziek is bij vlagen gewoon irritant te noemen en het allerbelangrijkste... er wordt niet genoeg angst gezaaid zoals de bedoeling is in een horror.

Je krijgt op geen enkel moment te zien waartoe de alien in staat is en daardoor mis je een bepaald angstgevoel. De personages zijn her en der totaal niet easy-to-like personen, waardoor je niet genoeg met ze meeleeft. Sterker nog, ik was blij toen dat blonde vrouwtje dood was. Keer op keer gaan er mensen alleen op uit. Wat zo tergend cliché is dat je eigenlijk denkt: "als je je zo dom gedraagt, dan vraag je om een pijnlijke dood". Wat ook niet klopt is dat Ripley wel een kat probeert te redden, maar aan het begin van de film een collega wilt opsluiten in quarantaine, wat hoogstwaarschijnlijk zou leiden tot z'n dood. Verder vond ik de acteerprestaties van Weaver verre van goed. Soms zelfs belachelijk.

In [REC], wat ik een geniale horror vind, zijn deze punten wel aanwezig, waardoor je een connectie hebt met de hoofdpersonen en ook echt in spanning zit. Nu wil ik niet zeggen dat Alien spanning-loos is, maar het is allemaal niet perfect.

Wat ik wil zeggen hiermee? Ik geef deze film geen "magere" 3.5* omdat mij het decor niet aanstaat, dat neem ik voor lief als de rest perfect zou zijn. Ik geef deze film een VERDIENDE 3.5* omdat het op een aantal punten gewoon niet perfect is. Verre van zelfs.


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

speranza schreef:

(quote)
Wat een onzin!

En alweer doe je het. Is dat alles wat je kunt zeggen? Alles wat ik zeg is onzin volgens jou, maar je komt niet met tegenargumenten. Alles wat ik zeg is een feit of mijn mening, dus dat kan geen onzin zijn. Je kan het er hooguit mee oneens zijn.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:
(quote)


Ten eerste: nee. Dat is niet het punt dat ik wilde maken. Je beoordeelt een film op wat het is. Een film is goed omdat het goed is. Niet omdat het aanbod van goede horrors zo klein is.

Ten tweede: helemaal mee eens. Ik heb ook nooit gezegd dat het decor en CGI belangrijker zijn dan de andere punten die jij opnoemt. De acteerprestaties zijn niet perfect, de muziek is bij vlagen gewoon irritant te noemen en het allerbelangrijkste... er wordt niet genoeg angst gezaaid zoals de bedoeling is in een horror.

Je krijgt op geen enkel moment te zien waartoe de alien in staat is en daardoor mis je een bepaald angstgevoel. De personages zijn her en der totaal niet easy-to-like personen, waardoor je niet genoeg met ze meeleeft. Sterker nog, ik was blij toen dat blonde vrouwtje dood was. Keer op keer gaan er mensen alleen op uit. Wat zo tergend cliché is dat je eigenlijk denkt: "als je je zo dom gedraagt, dan vraag je om een pijnlijke dood". Wat ook niet klopt is dat Ripley wel een kat probeert te redden, maar aan het begin van de film een collega wilt opsluiten in quarantaine, wat hoogstwaarschijnlijk zou leiden tot z'n dood. Verder vond ik de acteerprestaties van Weaver verre van goed. Soms zelfs belachelijk.

In [REC], wat ik een geniale horror vind, zijn deze punten wel aanwezig, waardoor je een connectie hebt met de hoofdpersonen en ook echt in spanning zit. Nu wil ik niet zeggen dat Alien spanning-loos is, maar het is allemaal niet perfect.

Wat ik wil zeggen hiermee? Ik geef deze film geen "magere" 3.5* omdat mij het decor niet aanstaat, dat neem ik voor lief als de rest perfect zou zijn. Ik geef deze film een VERDIENDE 3.5* omdat het op een aantal punten gewoon niet perfect is. Verre van zelfs.


Nouja, je legt het wat beter en minder simplistisch uit deze keer dan die "het is verouderd en daarmee dus inferieur" redenatie die je eerst gebruikte..
Dan nog ben ik het vrijwel op geen enkel punt met je eens, maar dat gaat misschien te ver om daar te lang bij stil te staan. Kort: Wat jij irritant of niet sympathiek vindt, vindt ik gewoon realistische personages die zo uit het echte leven zouden kunnen zijn weggestapt. Het zijn geen heiligen of supermensen, maar gewoon een onderzoeksgroep die bestaat uit zwakkere en betere mensen. Net zoals in het echte leven dus.. Vind de muziek perfect ook (irritant, wanneer dan?) en verder zaait dit uitstekend angst en spanning. Net iets waar REC bijna lachwekkend niet in slaagt! REC is een paar schrikmomentjes bijeen gehouden door een tergend slecht verhaal en ongeloofwaardige gebeurtenissen met de slechtst denkbare ontknoping in lange tijd in een horrorfilm.


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

Naja, ongeloofwaardig. Alsof een alien-monster zo geloofwaardig is. Bovendien is de ontknoping van REC zo meesterlijk...

Maar ja, dat is weer een kwestie van smaak natuurlijk. Ik ga je ook niet proberen te overtuigen, want dat is een hopeloze zaak. Je kunt mensen niet overtuigen dat iets goed (of slecht) is.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Je kunt mij er inderdaad niet van overtuigen dat dit geen meesterwerk is. Dat is deze film namelijk wel.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ninto schreef:

Ik moet zeggen... ik vind jouw opmerkingen enorm raar.

Het zijn geen opmerkingen maar gewoon vaststellingen gebaseerd op jouw vreemde uitspraken.

Rare uitspraak 1: Alien is niet opgewassen tegen de 21e eeuw. (een rare bewering gezien de huidige wereldwijde appreciatie door jong en oud)

Rare uitspraak 2: Alien heeft lelijke, goedkope decors. (een rare bewering als we kijken naar de legendarische impact die de decors hebben op SF film. De 'look' van Alien wordt vandaag nog steeds beschouwt als een standaard)

Rare uitspraak 3: Nieuwe films zijn de maatstaf van het medium omdat ze gebruik maken van de laatste technische middelen (De bewering is raar want het stelt dat goede CGI evenredig is met een goede film)

Rare uitspraak 4: Nieuwe muziek is beter dan oude (dat is gewoon raar, punt)

Ninto schreef:

Ik ben het niet eens met de anderen die mij hierop aanvallen, maar ik kan tenslotte nog intelligentie vinden in hun argumenten. Alien vs Predator heb ik gezien en vind ik tergend slecht. Veel slechter dan Alien.

Je wordt persoonlijk en je ontwijkt waar het om draait. Je zegt toch dat nieuwe films beter zijn omdat ze betere beeldkwaliteit, SFX, CGI, decors, enz. hebben?! Om dit te ontkrachten gaf ik je een voorbeeld. Alien vs. Predator is afkomstig uit hetzelfde genre en illustreert mooi hoe film 'geëvolueerd' is. Ik kan je zo wel honderden voorbeelden geven. Als je dan nog durft te beweren dat de nieuwe films beter zijn omdat ze een betere technologie gebruiken dan heb je inderdaad maar een heel beperkte kijk op de dingen. Jij zou zelfs The Beatles of Pink Floyd durven afschrijven omdat ze hun songs hebben opgenomen met apparatuur van de jaren zestig!

Ninto schreef:

Niet iedere nieuwe film is beter dan de vorige, doe niet zo ongelooflijk lomp. Ik krijg het idee dat je 14 jaar oud bent...

Hier word je wat kinderachtig, Ninto. Jij bent diegene die zegt dat nieuwe films de maatstaf zijn. Dat betekent dat films in het volgende decennium weer beter zullen zijn dan de huidige, enzovoort.

Ninto schreef:

Wat ik bedoel is dat met de jaren de techniek vooruit gaat en dat zie je heel duidelijk in de kwaliteit van decors, special effects en CGI.

Misschien is dat wel zo maar het blijven alleen maar technische aspecten. Film is veel meer dan dat.

Ninto schreef:

Daar kan je eindeloos over discussiëren, maar dat is gewoon een feit. Punt.

Als je er eindeloos kan over discussiëren kan het toch geen "feit" zijn? Niet iedereen vindt dat getekende decors beter zijn dan echte en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Bijvoorbeeld: Christopher Nolan probeert zoveel mogelijk oude technologieën te gebruiken in zijn Batman films. Hij prefereert echte decors (tastbare materie) en schaalmodellen boven moderne CGI.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:

(quote)

En alweer doe je het. Is dat alles wat je kunt zeggen? Alles wat ik zeg is onzin volgens jou, maar je komt niet met tegenargumenten. Alles wat ik zeg is een feit of mijn mening, dus dat kan geen onzin zijn. Je kan het er hooguit mee oneens zijn.

Ik ga geen energie verspillen aan iemand die alleen maar onzin uitkraamt.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ninto schreef:

Naja, ongeloofwaardig. Alsof een alien-monster zo geloofwaardig is. Bovendien is de ontknoping van REC zo meesterlijk...

Alien monsters op enkele lichtjaren afstand zijn, zolang we nog niet zover kunnen reizen, in elk geval realistischer dan zombies ja. Van de tweede categorie weet ik namelijk zeker dat ze niet bestaan!

Verder: dat belachelijk uitleggerige plot met die foto's en andere artikelen aan dat prikbord om de kijker even snel de oorzaak van alles uit te leggen.. vond jij sterk? Ik vond het een belediging aan het adres van de kijker eigenlijk.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2415 stemmen

Zombies, geïnfecteerde, levende doden. Een heuse zombie is voor mij een mens wat na zijn of haar dood weer tot leven word gebracht d.m.v. Voodoo praktijken. In [REC] zijn het ook eigenlijk geen zombies. Dat prikbord hadden ze achterwege mogen laten ja, maar een nadeel vind ik het ook niet.
Een Alien is sowieso wel aannemelijker dan een zombie, dat vind ik ook.


avatar van ewalk

ewalk

  • 767 berichten
  • 1059 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Het zijn geen opmerkingen maar gewoon vaststellingen gebaseerd op jouw vreemde uitspraken.

Rare uitspraak 1: Alien is niet opgewassen tegen de 21e eeuw. (een rare bewering gezien de huidige wereldwijde appreciatie door jong en oud)

Rare uitspraak 2: Alien heeft lelijke, goedkope decors. (een rare bewering als we kijken naar de legendarische impact die de decors hebben op SF film. De 'look' van Alien wordt vandaag nog steeds beschouwt als een standaard)

Rare uitspraak 3: Nieuwe films zijn de maatstaf van het medium omdat ze gebruik maken van de laatste technische middelen (De bewering is raar want het stelt dat goede CGI evenredig is met een goede film)

Rare uitspraak 4: Nieuwe muziek is beter dan oude (dat is gewoon raar, punt)

(quote)

Je wordt persoonlijk en je ontwijkt waar het om draait. Je zegt toch dat nieuwe films beter zijn omdat ze betere beeldkwaliteit, SFX, CGI, decors, enz. hebben?! Om dit te ontkrachten gaf ik je een voorbeeld. Alien vs. Predator is afkomstig uit hetzelfde genre en illustreert mooi hoe film 'geëvolueerd' is. Ik kan je zo wel honderden voorbeelden geven. Als je dan nog durft te beweren dat de nieuwe films beter zijn omdat ze een betere technologie gebruiken dan heb je inderdaad maar een heel beperkte kijk op de dingen. Jij zou zelfs The Beatles of Pink Floyd durven afschrijven omdat ze hun songs hebben opgenomen met apparatuur van de jaren zestig!

(quote)

Hier word je wat kinderachtig, Ninto. Jij bent diegene die zegt dat nieuwe films de maatstaf zijn. Dat betekent dat films in het volgende decennium weer beter zullen zijn dan de huidige, enzovoort.

(quote)

Misschien is dat wel zo maar het blijven alleen maar technische aspecten. Film is veel meer dan dat.

(quote)

Als je er eindeloos kan over discussiëren kan het toch geen "feit" zijn? Niet iedereen vindt dat getekende decors beter zijn dan echte en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Bijvoorbeeld: Christopher Nolan probeert zoveel mogelijk oude technologieën te gebruiken in zijn Batman films. Hij prefereert echte decors (tastbare materie) en schaalmodellen boven moderne CGI.

helemaal mee eens. Als je die: met de jaren gaat de techniek, theorie doortrekt naar de muziek, dan kan je inderdaad alle muziek van voor 2009 afschrijven als rotzooi. Terwijl met de vooruitgang van de muzikale technologie niet per definitie betere muziek wordt gemaakt dan met de oude technologieen. Er is wel veel meer mogelijk maar dat houdt niet automatisch in dat het mooi is. (Zie de invoer van de vocoder, de synthesizer, de sampler, scratchen etc.) het wordt allemaal te pas en te onpas gebruikt wat op den duur een overkill veroorzaakt. Zo gebeurt dit ook in de filmindustrie. iemand komt met een nieuw concept of een nieuwe technologie die als maatstaf geldt, vervolgens springt de hele industrie erop en melkt het uit wat enkele obnsmakelijke derivaten oplevert.

Als ik jou was Ninto zou ik mijn mening er nog eens goed op nakijken om eens te kijken waar je de verkeerde afslag nam. Verder wel respect voor je afwijkende mening, dat houdt de discussie hier wel gaande.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Je kunt het inderdaad vergelijken met muziek. Ik denk dat Ninto film eerder wil vergelijken met atletiekprestaties. Die worden inderdaad elk jaar beter. Je kan dat zelfs meten. Betere sportschoenen of speciale zwempakjes leiden tot snellere tijden. Met film en muziek (of kunst in het algemeen) ligt dat anders, daar spreken we over gevoelens en vragen en die interpreteert iedereen op zijn eigen manier.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Daar ben ik het helemaal mee eens. Deze film roept bij mij een heel speciaal gevoel op. Dat neemt Ninto mij niet af.


avatar van ewalk

ewalk

  • 767 berichten
  • 1059 stemmen

Misschien vind hij Battlefield Earth ook beter dan Alien?


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

Wat een gezeik allemaal. Het is gewoon een prima film!


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2814 berichten
  • 2267 stemmen

Film Fan schreef:

Wat een gezeik allemaal. Het is gewoon een prima film!

Ik ben overtuigd


avatar van Devoo

Devoo

  • 295 berichten
  • 1111 stemmen

speranza schreef:

(quote)
Wat een onzin kraam je hier uit. Daar ga ik niet eens op reageren.

Haha, meesterlijk.

speranza schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Deze film roept bij mij een heel speciaal gevoel op. Dat neemt Ninto mij niet af.

Probeert de beste jongen dat dan te doen? Neen toch? Ik moet altijd gniffelen met jouw berichten.


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

Karl van H. schreef:

(quote)

Ik ben overtuigd

En dat is één, als er meer volgen kan ik zo de politiek in (zijn nog wat vacatures). Ja, ja modurator dit is offtopic.


avatar van robcarbon

robcarbon

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

En nu wachten op Ridley Scott's alien prequel die in 2011 uit moet komen.

Ik ben erg benieuwt.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Komt er een prequel?!


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

robcarbon schreef:

En nu wachten op Ridley Scott's alien prequel die in 2011 uit moet komen.

Ik ben erg benieuwt.

Worden dat er, a la Star Wars ook drie?


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2814 berichten
  • 2267 stemmen

Dat lijkt me sterk. Sterker nog, ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat dat niet het geval zal zijn.


avatar van Film Fan

Film Fan

  • 940 berichten
  • 2187 stemmen

Ja, dat hoop ik ook deel vier (Alien: Resurrection (1997)) vond ik in ieder geval het zwakste deel. Als daar nog een prequel overheen komt hoop ik echt dat ze het beter doen.Maar met Ridley Scott is in ieder geval de regie in goed handen. Ben wel benieuwd waar het verhaal over gaat en of Sigourney Weaver weer Ripley speelt (in slip en Tshirt?). Ik heb tenslotte in Hollywood gekkere dingen gezien.


avatar van planet_of_death

planet_of_death

  • 3962 berichten
  • 178 stemmen

Ik gok dat we te meer de weten komen over de planeet waar ze vandaan komen, en hoe dat schip met die eieren daar komt.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

planet_of_death schreef:
Ik gok dat we te meer de weten komen over de planeet waar ze vandaan komen, en hoe dat schip met die eieren daar komt.


Ik denk dat die background informatie niet echt nodig is. Het gaat alleen maar het universum van de eerste film minder mysterieus en kleiner maken, net zoals de prequels van Star Wars dat gedaan hebben.