Assault on Precinct 13 (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jean-François Richet
met Ethan Hawke, Laurence Fishburne en Gabriel Byrne

Terwijl het einde van het jaar nadert, staat Precinct 13, één van de oudste politieposten van Detroit, op het punt gesloten te worden. Jake Roenick (Ethan Hawke) is één van de weinige agenten die nog dienst heeft. Hij krijgt het onverwacht druk, wanneer er vanwege een sneeuwstorm bezoek komt van een gevangenentransport. De criminelen, onder wie de beruchte Marion Bishop (Laurence Fishburne), worden tijdelijk opgesloten in Precinct 13 totdat de wegen weer begaanbaar zijn. Wanneer de avond valt, wordt het politiestation overvallen door twee gemaskerde mannen die erop uitzijn om Bishop te bevrijden. De aanval kan worden afgeslagen, maar men beseft dat Precinct 13 een lange, bloederige nacht te wachten staat.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Assault on precinct 13 is een blockbuster geworden die nergens echt van het gekende pad afwijkt. De actie zit wel goed, maar de personages zijn alles behalve boeiend. Hawke, al is dat niet meteen mijn favoriete acteur, doet het hier nog goed en ook Fishburn is een goeie tegenspeler. De 2 dames zijn een leuke toevoeging, maar meer ook niet. En de rest is gewoon behang in dit verhaal. Wat wel meevalt is de sfeer die door de sneeuw gecreëerd wordt. Een truc die altijd werkt om iets extra te doen als je de hele tijd met nachtscènes zit.

Het script vertoont nogal wat plotgaten, maar in dit genre mag je er niet al te veel op vitten. De film is toch nog goed gekomen als actiefilm. Al hadden ze er toch wel iets meer van mogen maken. Het doet alvast het origineel nog een keer opleven.

Tarkus schreef:
Mooie film. Mooie cast ook... heb erg van deze film genoten, spannende scenes, prachtige close-ups.. Werkelijk een aanrader

Deze prima film eens opnieuw bekeken.
Goede prent met een puike cast zoals ik al zei, maar na 9 jaar er toch nog eens extra van kunnen genieten.
Spannend en onderhoudende prent !!

avatar van Picker
Ik stoorde me vooral aan de vele vreemde/ onnozele keuzes van iedereen. Het complete leger inclusief helicopter waar de corrupte copper zijn beschikking over had was mij ook een beetje aan de overdreven kant....en die reanimatie poging ( denk ik? ) in het begin sloeg ook nergens op..

Redelijke film, maar erg ongeloofwaardig. Wel enkele interessante ontknopingen, maar te weinig om uit de grijze massa te springen.

avatar van GuidO96
Film ontbreekt een beetje de actie. Het verhaal leent zich niet voor een Thriller maar daar komt het wel op neer. Wel een heerlijke gruwe sfeer.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film, boeiend en origineel.

avatar van W.V.
Deze vind ik dus beter dan de eerste Assault, misschien omdat het allemaal wat gelikter in beeld is gebracht maar ik vind hier de acteerprestaties beduidend beter dan in de eerste versie, maar dat mag van deze cast ook verwacht worden. Prima actie en het camerawerk is beduidend beter dan de eerste versie, komt waarschijnlijk ook doordat de nachtopnames met sneeuw zijn, dat verhoogt de gespannen sfeer en maakt dat het als kijker allemaal wat duidelijker is.
Ga deze beslist nog wel een keer zien.

een goeie film.heb me prima vermaakt.leuke cast.en lekker spannend.al vaker gezien en zie de film zo weer.

avatar van IH88
“Happy New Year, Sarge.”

Prima actiefilm. De spanning wordt goed opgebouwd en de kleine politiepost zorgt voor een claustrofobische setting. Het is donker en het sneeuwt, wat ook nog bijdraagt aan de naargeestige sfeer. Het verhaal kent wat onwaarschijnlijkheden en vooral de bad guys maken het zichzelf onnodig moeilijk.

Gelukkig zijn Hawke, Fishburne, Bello, Byrne en De Matteo sterke acteurs die dit soort films makkelijk naar een acceptabel niveau tillen. De film doet eigenlijk wat het moet doen en zorgt voor een vermakelijke en spannende filmavond.

avatar van clubsport
Ook weer zo'n film die heel lang aan mijn aandacht is ontsnapt en onterecht .
Het verhaal mag dan flink wat onwaarschijnlijkheden hebben (veel cops met high tech wapens waar de navy seals jaloers op zouden zijn , een helicopter ).
Maar goed er is ook genoeg om te genieten zoals de personages , Fishburne speelt heerlijk de coole gangster , Hawke doet het ook prima , en leuk om Bryan dennehy nog eens op zijn oude dag te zien spelen.
De originele versie heb ik nog niet gezien maar gaat vast nog wel komen .