Yip Man 3 (2015)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Mike Tyson en Lynn Hunh

Een bende brutale gangsters wordt geleid door een oneerlijke projectontwikkelaar (Mike Tyson). Hij vat het plan op om de stad over te nemen. Wanneer dit gebeurt wordt Master Ip gedwongen een standpunt in te nemen. Hij gaat tot actie over, met gebalde vuisten.

avatar van Cohiba
Dit is een film waar ik naar uitkijk, zonder meer. Ik ben een fan van het genre. Ik hoop deze dan ook zo snel als mogelijk te kunnen zien.

avatar van Insignificance
Check Out the Character Posters for 'Ip Man 3' | Shadow and Act - blogs.indiewire.com

Fists will fly as some of the most incredible fight scenes ever filmed play out on the big screen in this soon-to-be genre classic.

Tyson vs. Yen. Toe maar.

avatar van krosnicky
Wat is nu de volgorde van de reeks

avatar van tattoobob
Leuk hoor....Donnie Yen is weer van de partij,ik heb er zin in.

HALVE TAMME.
Nice!!!

avatar van xaid
Ik mag de eerste stem uitbrengen

avatar van John Milton
iemand die mij uit kan leggen wat het verschil is tussen Kantonees en Chinees, waar het op gesproken taal aankomt? Ik krijgt het lastig gegoogeld.

avatar van Insignificance
Het aantal tonen. Als ik me niet vergis heeft Kantonees meer tonen dan Mandarijn. Hoe meer tonen, hoe meer het klinkt als een musical.

Edit: Chinese talen - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van schenkowiets
Had er veel van verwacht na de steengoeie deel 1 en 2.
Had ook een heftig eindgevecht tegen Mike tyson verwacht,maar die had alleen een soort bijrolletje in deze zeer teleurstellende deel 3 !
Wat viel deze vies tegen zeg,heel jammer want ik had er echt naar uitgekeken.

Insignificance schreef:

Tyson vs. Yen. Toe maar.
Ja dat dacht ik dus ook ,maar helaas was t slechts een flut tussendoor gevechtje van 3 minuten.

schenkowiets schreef:
flut tussendoortje? ik vond het nog een behoorlijke leuk gevecht. het had van mij ook wel langer gemogen. Het is je eigen mening en stem , maar je stem vind ik persoonlijk ronduit belachelijk maar goed ik weet nu dat ik jouw niet serieus kan nemen

avatar van Insignificance
Dan hoor je ook gewoon een 2 te geven.

avatar van xaid
Ja dat gevecht had idd langer mogen duren.
Ook had ik verwacht dat dat het eind gevecht zou zijn.
Als je t verschil tussen de deel 1 en 2 gevechten en dit eind gevecht nieteens ziet,wie moet wie dan niet zereneus nemen?
Tuurlijk is de film wel meer waard dan een half,maar ik vond gemiddeld een 3,5 echt wel veel te hoog. Deel 1 en 2 vind ik een dikke 4 waard en deze eigelijk een 2
alleen al om deze reactie zouden ze jouw al stem moeten verwijderen.

avatar van John Milton
Come on guys. Hou het gezellig.

Wat de film betreft, ook dit derde deel heeft het hart op de juiste plaats. Misschien zelfs iets teveel, want af en toe lijkt dat de overhand te hebben. Het niveau van deel 1 wordt niet gehaald, maar minder dan deel 2 is het evenmin, al is het zien van Abraham van Donnie Yen af en toe wel te zien. Niet gek natuurlijk.

Het is echter vooral het script dat Ip Man 3 parten speelt, want de vechtpartijen, de muziek en het camerawerk zijn lang niet slecht. Hoe de verschillende plotlijnen in elkaar steken werkt simpelweg niet helemaal, en sommige dingen krijgen geen bevredigende conclusie. Mijn 3,5* is naar boven afgerond, vanwege de gemeende bezieling van de film en het feit dat ik tijdens de gevechten toch begaan was. En er ondanks de bezwaren toch een paar kraaitjes van plezier waren, bij bepaalde moves...

avatar van schenkowiets
Nog even over nagedacht ,maar ik blijf bij mn standpunt dat ik het een slechte film vond en geef een 1 en geen 0,5 vanwege de acteer prstaties die toch wel een punt waard zijn. En dit is mijn mening,en als dat niet mag,slaat het stemmen nergens op ,als je eigen mening mag hebben.

xaid schreef:
alleen al om deze reactie zouden ze jouw al stem moeten verwijderen.
Ja dat klopt ook wel vandaar ik bij nader inzien toch maar een 1 geef ipv een halve punt want 2 is teveel in mijn ogen en een half te weinig vanwege de acteerprestaties.

Deel 1 en 2 waren goed en ook qua gevechten, dit deel was duidelijk de mindere!

schenkowiets schreef:
jonge je doet maar , geloofwaardig ben je toch al niet meer, en de mod was het met me eens anders was je stem niet verwijdert.

avatar van zoutzak
Donnie wordt een dagje ouder. De film komt traag op gang en beloont de kijker wel met de verwachte actie, maar het geheel komt niet in de buurt van het origineel. End of saga lijkt me.

xaid schreef:
Dat is zeker familie van je ? Bruce li vind je waarschijnlijk ook goed.

avatar van Gillus
Vond deze nog slechter dan die eerste,nee is niet echt mijn ding denk ik.

schenkowiets schreef:
Dat is zeker familie van je ? Bruce li vind je waarschijnlijk ook goed.
zo jongen die komt aan hoor!

John Milton schreef:
Het is echter vooral het script dat Ip Man 3 parten speelt

Apart, vond dit nét het deel waar de randzaken (Ip Man buiten het vechten om) het best naar voor kwamen.

avatar van John Milton
Tussen hem en zijn vrouw zou ik zeggen, ja. Maar ik vond het geheel desondanks meer onsamenhangend dan de de andere films. Wellicht omdat ze meer probeerden te doen, dat zou kunnen. Maar het 'scharnierde niet helemaal lekker', voor mij.

xaid schreef:
zo jongen die komt aan hoor!
Dank je voor t compliment

John Milton schreef:

Ik vond het wel werken binnen een film die uiteindelijk toch als actiefilm te boek staat. Meer uitdieping zou de film ook geen goed gedaan hebben, minder zou het weer een iets typischere films gemaakt hebben ... en zo hebben we er al twee.

voorlaatste beeld (als Man alleen zit) was zeldzaam effectief voor een film als deze.

avatar van DragQueen
Ik heb enigszins uitgekeken naar deze film. De voorgaande delen waren van degelijk niveau. Fantastische gevechten en een prima verhaal. Dit deel is ietsje minder dan zijn voorgangers. Nog steeds wel fantastisch gechoreografeerde gevechten, en Donnie Yen, die weer als vanouds in zijn rol zit. Vermakelijk van begin tot eind. 3,5 Ster.

Fijn.

Slim dat Wilson Yip even gewacht heeft met dit derde deel. Er was op een bepaald moment een Yip Man overload (met de Yau en Wong films die niet aan deze trilogie vasthangen, maar wel over hetzelfde personage gaan). Ik had er in ieder geval wel weer zin in.

Yip gaat eigenlijk op hetzelfde elan verder. Visueel erg strak, sterke cast en vooral prachtig in beeld gebrachte gevechten. Misschien niet de meest spectaculaire qua choreografie (geen vliegkunsten en dergelijke), maar wel op zo een pure, elegante en klare manier in beeld gebracht dat ze tot de beste vechtscenes in het genre behoren.

Naast het vechtgedeelte is er echter ook aardig wat ruimte voor de persoon Yip Man. Zijn sociale status én de relatie tussen hem en z'n vrouw worden voldoende uitgewerkt, waardoor de emotionele finale echt niks aan kracht moet inboeten. Waar het verhaal en het emotionele vaak bijzaak zijn in dit soort films, werkt het hier wel.

Fijne film, sterk en krachtig derde deel dat perfect aansluit bij de eerste twee Yip Man films en toch iets extra weet te brengen.

4.0* en een uitgebreide review

scc
Dit vond ik weer een super film wat net zo lekker wegkijkt als de voorgaande delen. De vechtscenes (waar er weer genoeg van zijn) zijn weer mooi old-school gefilmd. Daarmee bedoel ik: veel moves aan 1 stuk door gefilmd. Zo zie je pas de atletische skills van de acteurs. Met Yuen Woo Ping als choreograaf kan er ook weinig mis gaan wat dat betreft. Heel anders dan die snelle knip-en-plak-montages in veel actiefilms van tegenwoordig.

Wat dat gevecht met Mike Tyson betreft: Mooie moves maar vooral erg intens gebracht. Bij die scenes waarbij Tyson op Yen afstormt voel je bijna hoe het in het echt zal zijn als Mike Tyson in bokshouding op je afstormt; geen prettig gevoel, op z'n zachtst gezegd. Expres 3 minuten gedaan, omdat een ronde van een boksgevecht ook 3 minuten duurt, om in het straatje van Tyson te blijven.

Wat speelt die Max Zhang weer een mooie rol, zeg. Ik vond hem al heel sterk in ' The Grandmaster'. Ook hier speelt hij weer zo'n koele no-nonsense type waar je beter geen ruzie mee kan maken.

Voor de wing chun liefhebbers onder ons: dit is de 1e wing chun film die ik zie waarbij het hele reportoire van wing chun aan bod komt binnen 1 gevecht. Alleen hierom is de film al de moeite waard.