Yip Man 3 (2015)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Mike Tyson en Lynn Hunh

Een bende brutale gangsters wordt geleid door een oneerlijke projectontwikkelaar (Mike Tyson). Hij vat het plan op om de stad over te nemen. Wanneer dit gebeurt wordt Master Ip gedwongen een standpunt in te nemen. Hij gaat tot actie over, met gebalde vuisten.

avatar van John Milton
Ik vond dat gevecht met Tyson inderdaad ook erg fijn.

Ik vond m heel erg tegenvallen.
Vooral t laatste gevecht met die stokken sloeg als een tang op een varken.
Erg jammer want ik vind donnie een hele goede vechter zonder die rare stokken

scc schreef:
Dit vond ik weer een super film wat net zo lekker wegkijkt als de voorgaande delen. De vechtscenes (waar er weer genoeg van zijn) zijn weer mooi old-school gefilmd. Daarmee bedoel ik: veel moves aan 1 stuk door gefilmd. Zo zie je pas de atletische skills van de acteurs. Met Yuen Woo Ping als choreograaf kan er ook weinig mis gaan wat dat betreft. Heel anders dan die snelle knip-en-plak-montages in veel actiefilms van tegenwoordig.

Wat dat gevecht met Mike Tyson betreft: Mooie moves maar vooral erg intens gebracht. Bij die scenes waarbij Tyson op Yen afstormt voel je bijna hoe het in het echt zal zijn als Mike Tyson in bokshouding op je afstormt; geen prettig gevoel, op z'n zachtst gezegd. Expres 3 minuten gedaan, omdat een ronde van een boksgevecht ook 3 minuten duurt, om in het straatje van Tyson te blijven.

Wat speelt die Max Zhang weer een mooie rol, zeg. Ik vond hem al heel sterk in ' The Grandmaster'. Ook hier speelt hij weer zo'n koele no-nonsense type waar je beter geen ruzie mee kan maken.

Voor de wing chun liefhebbers onder ons: dit is de 1e wing chun film die ik zie waarbij het hele reportoire van wing chun aan bod komt binnen 1 gevecht. Alleen hierom is de film al de moeite waard.
Ik wil even inhaken op Tyson.
Ik denk dat Mike tyson het eindgevecht niet wilde doen omdat hij dan veel klappen had moeten krijgen,en dat wil Mike denk ik niet ivm zijn grote naam. Als je een beetje logisch nadenk,weet iedereen dat Mike tyson zich heel erg goed vind en niet tegen zijn verlies kan. Maar tegen het geld om 3 minuten te boksen,kon hij geen NEE zegen.

avatar van vranque
hoppa. in 1 keer weer terug op het goede niveau. Heerlijke film.

avatar van LPereboom
Leuk en goed derde deel vind ik, hou van de reeks... De actie zit goed en het verveelt geen minuut! meer verwacht ik niet van Yip man!

avatar van schumacher
Wat een goeie films dit zijn.
En dat gevecht met Tyson vond ik epic, steengoed en ja tis film maar als die zo naar mij zou komen, ik vrees het de 1ste keer zou zijn dat ik zou doorlopen, echt zot.
Het einde vond ik een beetje jammer maar goed, zoals de vorige delen heel genietbaar, leuke gevechten.

Deze derde waargebeurde (althans daar ga ik grotendeels even vanuit) Actie / Drama film over het leven van Ip Man (oftewel de Internet Protocol Man ) was best vermakelijk en keek zich vanwege de vele leuke en goede actie in de eerste 70 minuten ook lekker weg. De laatste 30 minuten van het verhaal bevatten voornamelijk drama (vanwege zijn doodzieke vrouw Cheung Wing-sing) en dat werd mooi in beeld gebracht en is ook best aandoenlijk.

Het verhaal in de eerste 70 minuten (draait dan om een oneerlijke projectontwikkelaar die een school, vanwege de grond, wilt hebben waar o.a. het kind van Ip Man naar toe gaat) stelt misschien niet zoveel voor en is eigenlijk ook wel clichématig, maar de vele goede en leuke actie daarin vergoed wel veel. De opening van het verhaal, waar Bruce Lee even op bezoek komt bij Ip Man, was overigens geweldig en ook best komisch. Het gevecht in de kleine lift (waarbij Ip Man ook nog eens zijn vrouw Cheung Wing-sing beschermd) mocht er ook wezen en hetzelfde geldt voor het drie minuten, ingesteld op een wekker, durende geweldige gevecht met projectontwikkelaar Frank (leuk gespeeld door Mike Tyson). Bij dat laatste gevecht moest Ip Man ook behoorlijk incasseren en de ingestelde drie minuten op de wekker, hebben eigenlijk zijn hachje gered.

Nadat het eerste gedeelte (oftewel de eerste 70 minuten) van het verhaal voorbij is, slaat het verhaal om van Actie naar Drama en daarin draait het dan vooral om zijn vrouw Cheung Wing-sing die doodziek (maagkanker) is. Dat gedeelte is mooi vanwege de zorgzame Ip Man en is ook best aandoenlijk en zeker omdat ze er uiteindelijke aan bezwijkt (wordt wel niet getoond, maar wordt wel gezegd op het einde). Tijdens dat gedeelte moet hij ook nog eens middels een eindgevecht afrekenen met een uitdager genaamd Cheung Tin-chi (gespeeld door Zhang Jin) en wat mij betreft had men die hele uitdager Cheung Tin-chi (vormt een beetje de rode draad in het verhaal) beter uit het verhaal kunnen laten, want ik vond het niet veel toevoegen. Ook vond ik het eindgevecht niet echt bijzonder of interessant en was het natuurlijk ook voorspelbaar wie er zo winnen.

De cast deed het overigens goed en leuk en het is ook mooi dat Ip Man en zijn vrouw gespeeld worden door dezelfde personen, te weten Donnie Yen en Lynn Hung (best een mooie vrouw), als in het "eerste deel" en het "tweede deel". Omdat de vaart in het verhaal best hoog is, er veel gebeurt (zeker in de eerste 70 minuten qua actie) en de film niet lang duurt (circa 100 minuten), kijkt deze film zich lekker weg en weet hij zeker ook te vermaken en zelfs te ontroeren.

Al met al gewoon een leuke derde waargebeurde film over het leven van Ip Man en wat mij betreft mag er zeker nog een vierde film (de afsluiter van de reeks) van komen en hopelijk krijgt dan Bruce Lee (werd leek gespeeld door Kwok-Kwan Chan en hij leek er ook best op) eindelijk ook een hoofdrol i.p.v. het kleine rolletje in deze film.

avatar van Pazmaster
Het verhaal en het acteerwerk stellen niet al te veel voor maar ik kijk dit soort films voornamelijk voor de gevechten. De gevechten zien er prima uit, lekker old school zonder kunst en vliegwerk, zo zie ik het graag. Dat Donnie Yen een dagje ouder is is wel te merken maar voor zijn leeftijd (52) doet hij het nog best prima. Ik had wel iets meer actie willen zien, zeker in het laatste gedeelte laat het eindgevecht lang op zich wachten. Het gevecht met Tyson was op zich wel leuk maar het einde van dat gevecht raakte kant noch wal, een beetje jammer. Gelukkig maakt het eindgevecht een hoop goed, het ziet er dan ook spectaculair uit.

ace leader
Slechte film zeg. Hoe deze een 7.4 scoort op IMDB is mij een raadsel...

Als groot liefhebber van de eerste Yip Man, keek ik hier heel erg naar uit. Het verhaal is totaal niet boeiend en de gevechten stelden ook niet veel voor. Tyson speelt zijn rol als de bad guy niet echt overtuigend en zelfs Donnie Yen vond ik irritant. Komt waarschijnlijk ook door het rommelige script. Vre-se-lijk.

avatar van psychopath
Minst leuke van de 3, vond dat gevecht met Tyson echt geen zak aan en zag er niet, ben een groot fan van Tyson qua boksen maar qua acteren, wat slecht!

Het verhaal is ook echt slap en het einde zit raar in elkaar.
1 blijft verreweg de beste voor mij.

avatar van Cihan78
Voor het eerste keer in tijden dat ik gehuild heb bij een film. Acteerprestaties Mike Tyson is ver onder de maat.

avatar van eka81
Deze deel heeft alles: emotie, jaloezie, wraak, moraal & niet te vergeten snelle vuisten van onze vriend Ip man….hier en daar cliché matig, maar je kan niet alles hebben.
Al in al een zeer fijne film. Helaas is dit denk ik de laatste.

avatar van eka81
Cihan78 schreef:

Bij mij scheelde het niet veel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Totaal niet mijn reeks, maar dit derde deel is ieder geval een stuk beter dan de voorganger. Leuker plot, interessanter verhaal en mooier uitgewerkte actie. Maar nog altijd gaat het na een tijdje vervelen en mag de film zo op de helft van mij best eindigen. Grappig om Mike Tyson weer eens in een film te zien, maar enig acteertalent heeft hij niet.

avatar van Black Math
Het Ip Man-universum begint wat doorgrondelijker te worden. De Yau-films, die ik (nog) niet heb gezien, blijken dus geen vervolg op de eerste twee films van Yen en Wilson te zijn; dat is deze. Dat die van Wong van deze serie lost staat was me al duidelijk. De Ip Man van Wong blijft wat mij betreft buitencategorie; een film die het martial arts genre overstijgt. Deze Ip Man 3 past meer in hetzelfde straatje als z'n voorgangers: wat directer, en voor zover ik het kan overzien, meer in overeenstemming met hoe de Wing Chun stijl er werkelijk uit ziet.

Het recept is weer hetzelfde. Een stel slechteriken aangevoerd door niet-Chinezen vermengt met familieperikelen en tragedie, waarbij het wel toevallig goed uitkomt dat het ene probleem opgelost is voordat het volgende zich aandient. Leuk dat Tyson meedoet, al is het maar omdat het interessant is hoe echte vechters het er in een film vanaf brengen. Ik vraag me af hoe Wing Chun zich in werkelijkheid met boksen verhoudt. Het gebrek aan traptechnieken bij boksen zou nog wel eens flink nadelig kunnen zijn.

Visueel leek het een upgrade te worden van de eerdere films. Een aantal fraaie slowmotionbeelden tijdens het begin, met name het water was fraai, maar daarna werd het toe weer net zo recht toe recht aan als in de eerdere films. Toch een beetje jammer. De gevechten zien er wel "aangenaam" uit, waarbij het ruitenmoment tijdens gevecht met Tyson toch weer erg fraai was. De muziek gaat ook verder wat ze gestopt was tijdens de eerdere delen: overdreven heroïsch. Jammer, maar het viel deze keer mee met hoe storend het was.

Uiteindelijk toch niet het beste deel uit deze Yen/Wilson reeks, maar ongeveer gelijkwaardig met het eerste. 4*.

avatar van Insignificance
Wat je er zo ongeveer van mocht verwachten met Yuen Woo-ping aan boord. Fraai gechoreografeerde gevechten, zoals een rondje cultureel botsen, en ook behoorlijk bezaaid over de speelduur. Blijft een opvallende verschijning, die Tyson. Geldt eveneens voor Zhang Jin, maar dan om andere redenen. Die kan er wat van. Yen's vechtkunsten en charisma staan buiten kijf. De hardste klap die hij te verwerken krijgt, figuurlijk, is die van zijn vrouw. Daar overdrijft de film het. Had voor mij wel een flinke ons minder gemogen. Ook de finale ontkomt er niet aan. Verder heeft Yip het weer prima voor elkaar. Niet alleen gedurende de actie, het Hong Kong van 1959 ziet er ook prachtig uit. Rijk gedetailleerd en zo. Yip mag wat betreft opgaan voor een vierde.

avatar van Lennert
Ok, genoeg films over Ip Man. Als ex-Wing Chun beoefenaar ben ik de krampachtige manier hoe men de grootmeester in gevechten terecht laat komen compleet zat. Wat een waardeloos script vol aanzetten die niet worden opgelost. Mike Tyson vs Donnie Yen is een leuk idee met een aardige uitwerking, maar de aanzet tot de hele situatie is krampachtig geforceerd. Daar komt ook nog eens bij dat Tyson een van de meest belabberde 'acteurs' ooit is, waardoor alle scenes waarin hij niet vecht een hel zijn om uit te zitten.

Ja, de actie was fantastisch, maar ik kon weinig investering opbrengen voor de personages. Ip is een behoorlijk onaangenaam personage in deze film en alle dramatische scenes met zijn vrouw die emoties moeten opwekken, ergerden me alleen maar. Dan vond ik de scenes met Jin Zhang een stuk interessanter, helemaal omdat zijn personage vele malen beter geschreven was dan Ip zelf. Wat mij betreft komt hiermee maar een einde aan de Ip Man-sploitation.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ip Man is een sterke franchise geworden rond de bekende man. Het is toch wel een troef als de regisseur en de hoofdrolspeler de drie films meegaan. Donnie Yen blijft geschikt als Ip Man. Als ik me niet vergis had hij nog les gehad van Ip Man's zoon. Ik had wel het gevoel dat de verhalen verteld waren na het vorige gedeelte. In dit derde deel is er een pak minder samenhang en opbouw dan in de vorige delen. Gelukkig wordt er nog wel gefocust op Ip Man zelf en zijn de gevechten weer spectaculair. Wat Mike Tyson hier dan weer komt doen is mij een raadsel. Niet dat hij groots moet acteren om als vechtersbaas op te treden, maar dit is echt wel houterig.

Ip Man 3 voelt als The Godfather 3. De lat ligt hoog na 2 sterke delen en het is moeilijk om de meesterlijke sfeer nog weer te geven. Maar ook hier is het 3e deel ook weer niet slecht en is het best genieten.

avatar van schenkowiets
ace leader schreef:
Slechte film zeg. Hoe deze een 7.4 scoort op IMDB is mij een raadsel...

Eindelijk iemand die t ook begrijpt !

avatar van DVD-T
Ik heb best wel een zwak voor deze reeks.

Deel 1 was erg sterk, het tweede iets minder en Yip komt goed terug met dit derde deel. Verhaal is behoorlijk melodramatisch. Maar is wel erg goed uitgewerkt. Waar het in dit soort films om draait, wordt zelfs behoorlijk lang naar de achtergrond gebracht. Maakt de emotionele impact op het einde toch een stuk sterker. Er is echter genoeg actie aanwezig. Ietwat rauwer in beeld gebracht dan we op normaal gesproken gewend zijn. Een goede keuze. Ik denk dat het publiek het wel wat heeft gehad met Wire-Fu. Het Tyson-Ip Man gevecht is lekker. Zijn acteerwerk is niet echt best, al was dat wel te verwachten. Het gevecht op de scheepswerf is erg leuk en het eind gevecht mag er al helemaal zijn. Wat een techniek en snelheid laten beide heren daar zien. Erg toffe one-on-one gevecht.

Yen is de enige echt Ip Man. Hij begrijpt het personage als geen ander. Ook credits voor het spel van Hung die hier geen gemakkelijke rol heeft. Zhang weet hier de perfecte balans in de hardheid en het zachtaardige van zijn karakter te vinden.

Aan Yip kun je het wel overlaten om de actie erg goed in beeld te brengen, en ook Yuen Woo-Ping's bijdrage is hier zichtbaar. Geweldig choreografie ook in de gevechten. Kenji Kawai maakt het helemaal af met een erg goede score.

Van mij mag er nog wel een deel komen.

DVD-T schreef:
Van mij mag er nog wel een deel komen.

Komt er ook

avatar van DVD-T
Nice!

Ook fijn dat Wilson Yip en Donnie Yen weer terug zullen keren. Gouden duo.

Yup, heb er ook wel weer zin in, al mag hij tussendoor ook wel weer eens een origineel actiefilmpje maken

avatar van Maikeru
Waarschijnlijk zal er nooit meer zo'n goede Ip man gemaakt worden als Yip's eerste, maar deze derde film is op zich prima vermaak. De film weet een aparte balans te pakken tussen serieus en een uiterst dikke knipoog en gaat hierin wonderbaarlijk niet onderuit. De film blijft eigenlijk vrij los in toon en regie. Ik denk dat de openingsscène dit al prima laat zien; eerst Ip Man serieus aan het trainen om even afgeleid te worden door een vlinder, om vervolgens de meest absurde cameo scène met Bruce himself te hebben (waar ik overigens heerlijk om heb kunnen lachen).

Ip Man 3 is niet gelijk een briljante film, maar het is wat mij betreft wel een leuk vervolg in de reeks.

avatar van DiamondsRealDeal
Mike Tyson is een beetje apart gecast voor deze film.

avatar van jippie2010
Gek genoeg vond ik dit toch het beste deel. De martial arts zijn in alle drie de films top, en de casting van westerse acteurs is in elke film pijnlijk. Maar qua dramatiek brengt dit deel een toegevoegde waarde. *3,5

avatar van david bohm
Heeft me niet echt kunnen bekoren dit. Vechtscenes zijn wel aardig om te zien, de kleuren zijn ook wel fraai maar het abominabele verhaal en acteerwerk kan ik niet waarderen.

avatar van mjk87
Redelijk deel. Enkele gevechten zijn best leuk, dat gedoe in de lift of dat gevecht met Tyson dat echt weet te knallen, al snap ik nog steeds niet wat zijn rol nu precies is. Sowieso is dat het zwakste deel van de film, de nogal rommelige plot die ook wel lijkt op eerdere films. En echt spannend is het nooit, daarvoor weet je wel dat Ip-Man toch wel wint en de haast enge rust die hij uitstraalt geeft ook een soort kille benadering, al draagt Yen nog steeds de film met gemak, zeker in de meer emotionele scènes met zijn vrouw. 3,0*.

p.s. Ik vraag me af wat de reden is van zoveel films over Ip-Man de laatste tijd? Is dat toch omdat dit een beetje een man van rechtvaardigheid is, een soort held tegen onrecht en onderdrukking, en nu China zich weer nadrukkelijk meldt dat men hierop terugvalt? Iemand een idee?