Beowulf & Grendel (2005)

Canada / IJsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Actie

geregisseerd door Sturla Gunnarsson
met Gerard Butler, Benedikt Clausen en Stellan Skarsgård

Uit loyaliteit voor de Deense koning Hrothgar, leidt de Noorse Beowulf een groep krijgers over de zee om een dorp te bevrijden van een zwervend monster. Echter dit gedrocht, Grendel, is geen monster met mythische krachten, maar eentje van vlees en bloed gedreven door wraak. Beowulf die zich steeds ongemakkelijker voelt over de mythevorming rond zijn persoon, begint te twijfelen aan zijn missie wanneer hij ontdekt dat de koning voor een groot deel verantwoordelijk is voor de verwoestende acties van Grendel. De strijd tussen Goed en Kwaad ligt dus niet zo eenvoudig als aanvankelijk gedacht.

Remi
Het lijkt me een mooie film hoor.

avatar van Lennert
Inderdaad ja, benieuwd of hij hier ook uitkomt

Dustyfan
Dit historische verhaal stond ooit nog op mijn verplichte literatuurlijst voor Engels en ik herinner het me als een grote slachtpartij. Lijkt me toch sterk dat hier een interessante film van gemaakt kan worden, maar we zullen zien....

avatar van chiquita
Ooh, geweldig!

Diesel
Yep, klinkt erg goed.

review

Klinkt niet echt lovend. Ik ben zelf meer benieuwd naar de versie van zemeckis (sp?).

So far 8 uit 10, dat lijkt me al beter

op 30 stemmen

avatar van pulp fiction
Dit verhaal is al zo vaak verfilmd dat ik me afvraag of deze film daar nog wat aan heeft toe te voegen.

pulp fiction schreef:

Oh ja? Ik ken zelf maar een andere verfilming (vreselijk slechte sf-achtige verfilming) en een semi-verfilming (13th warrior).

avatar van Spineglass
Vond het een erg langzame en saaie film maar verder wel mooi om naar te kijken.

avatar van james_cameron
Visueel prachtige, inventieve film die op slimme wijze het originele verhaal bewerkt en maximaal gebruik maakt van de prachtige lokaties op Ijsland. De cast is ook prima, vooral Butler als Beowulf en Skarsgard als koning Hrothgar zijn uitstekend. Te weinig aktie en spektakel voor de gemiddelde kijker vrees ik, maar de mensen die iets meer diepgang eisen van hun filmvoer zullen niet teleurgesteld zijn.

avatar van Mescalino
Ach slechter als de eerste film met christopher lambert kan niet

Soms ga ik niet moeilijk doen en ga ik voor de sfeer. Lekker op de grond met wat kussens en grote bokaal tripel en verder alle moderne uitvindingen de mond snoeren.

Die "traagheid" moet je wel in perpectief zien. Als je de Edda gelezen hebt weet je dat in sagen ed dialogen cq scherpe schertspraat een rol speelt. De dialogen in de film zijn vinnig, grillig maar niet breedsprakig. Het zal er iets mee te maken hebben.

Vertellers waren zelfs gevaarlijker omdat ze mensen wisten te betoveren met hun vertellingen en daarmee het beeld van een heerser konden beinvloeden. Zeker in de tijd zonder internet zullen we maar zeggen.

(Als je een Edda koopt, neem dan niet die van Otten -die is nogal afgekraakt in de Scandinavistiek, maar die van dr Jan de Vries bij uitgeverij Ankh-Hermes)

avatar van Wegpiraat
je moet er van houden, en doe je dat ,dan geef je hem 4*

vooral voor setting en verhaal .

ik vind zelfs 13th warrior vermakelijker, deze was vreemd.

en dat jochie in het begin dat later grendel is, op die leeftijd al een baard.

tsja leuk voor een keer maar niet voor herhaling vatbaar.

2.5 *

avatar van Lennert
Uitstekende film, waar veel hedendaagse films het vooral van de special effects moeten hebben kunnen we hier vooral genieten van het uitstekende acteerwerk van Butler en Skarsgård. Dat er minder actie in zat dan de meeste mensen het liefste hebben was voor mij in ieder geval geen enkel probleem. Met de uitstekende achtergronden (fuck dat studio blue-screen van King Kong) en goed geplaatste humor erbij geef ik een 4,5

avatar van Jason28
Ik vond hem beter dan een gemiddelde film van dit genre, voornamelijk omdat er wordt vastgehouden op waar het verhaal nou echt om draait en er geen love story van gemaakt is wat meestal het geval is bij dit soort films. Erg mooie settings overigens en leuke koppenrollerij. Ik had me niks voorgesteld bij deze film maar vond hem beter dan verwacht. 4*

Ik heb deze film een 4.5* gegeven.. ik vond het een super lekkere film..
Prachtige beelden en het verhaal is erg netjes.. simpel maar goed.

Vooral ook op het einde met die muziek.. en dat je dan het complete verhaal te horen krijgt bezorgt je kippeNvel op je armen.

avatar van fritsy
weer 100 minuten van mijn leven weg gegooid. ik denk dat je een deen, noor, of zweed moet wezen om van zulke films te houden. En ik dacht dat open water een goedkope film was.!!! (2 dagen boot huren met duik uitrusting) MAAR deze film hoefden ze alleen maar kleren te huren en een mythe te verfilmen...

Dit is werkelijk waar echt een hele goede film. Het camerawerk is goed en de cast is uitstekend!

Geweldige verfilming. We hebben erg genoten.

fritsy schreef:

En de film "Kung Fu" geef jij wel een hoge waardering?
hmmmm

Ge2rt
Ben vorig jaar nog op IJsland geweest. Dan is het extra leuk om wat bezochte locaties in de film terug te zien. Het is een prachtig land, en mooi gefilmd.

avatar van fritsy
Ge2rt schreef:
Zee en rotsen ?

fritsy schreef:

Even kleren huren en een mythe verfilmen... juist ja. Denk je dat het inhuren van enkele topacteurs, het zorgvuldig nabouwen van een bierhal dat ook nog in staat is om het Ijslandse weer te doorstaan, het nabouwen van een vikingschip (geen computereffect dus) en het verzorgen van uitstekende make-up voor de trollen goedkoop zijn?

Daarnaast, wat maakt een goedkope film dan weer per se slecht? Als je alleen maar goedkoop vermaak met dure special effects zoekt kun je inderdaad beter op zoek gaan naar Pirates Of The Caribbean Part XXX of LOTR, zoek je echter ECHTE kwaliteit in acteerprestaties en realistische omgevingen plus kostuums, dan weet ik in ieder geval waar mijn stem naar uitgaat.

Goed, duidelijk niet bestemd voor King Arthur, LOTR, Pirates Of The Caribbean en Troy minnend actiepubliek (waarmee ik niet zeg dat deze films slecht zijn)

avatar van Jason28
fritsy schreef:

Je zal mijn tegenpool dan wel zijn, ik vond Open Water namelijk ook meesterlijk!! Als ik jou was zou ik dan Hard Candy ook maar niet kijken, daarin hebben ze 2 acteurs en een huis gehuurd. Vast niks voor jou.

avatar van mesa57
Het camerawerk is prima hoor, weidse landschappen die het in widescreen goed doen. Kleuren zijn af en toe wel vreemd. Het verhaal is niet nieuw natuurlijk. Ondanks dat het acteerwerk goed is wordt de film buitengewoon saai door het scenario dat iedere spanning lijkt te vermijden. Het laatste stuk van de film lijkt een opleving te kennen die dan vervolgens weer een snelle dood sterft. Achteraf blijf je met het gevoel zitten dat je naar mooie plaatjes maar een saai verhaal gekeken hebt. De soundtrack vond ik onder de maat voor dergelijke epische beelden.

Geweldige verfilming. We hebben erg genoten.

avatar van deperry
Ik ben zelf altijd wel weg van een avonturenfilm, maar dit is niet veel bijzonders.

avatar van as
as
Wie dan ook een avonturenfilm als Lord of the Rings verwacht komt bedrogen uit. In plaats daarvan is deze film veel aardser. Prachtige beelden van het weidse landschap ook. In plaats van te concentreren op grootse veldslagen doet Gunnarsson eindelijk iets heel anders. Hij laat de karakters veel meer spreken: het verlies van Grendel, Beowulf die twijfelt aan de goedheid van zijn strijd en Skarsgard als Deense koning die zichzelf verzuipt in drank en paranoia. Dat zorgde voor mij voor een verademing binnen het genre.

Dikke 3 1/2 *en.