Northmen - A Viking Saga (2014)

Zwitserland / Duitsland / Zuid-Afrika
Actie / Avontuur

geregisseerd door Claudio Fäh
met Tom Hopper, Ryan Kwanten en Ed Skrein

Een bende Vikingen onder bevel van hun jonge leider, Asbjörn, gaat aan wal bij de kust van Groot-Brittannië, met de intentie Lindisfarne te plunderen voor goud. Maar ze raken gevangen in een vicieuze storm en hun boot vaart zich te pletter tegen rotsen. Ze zitten nu opgesloten in vijandelijk gebied met als enige kans op overleving Danelag bereiken, een vesting van de Vikingen. Maar hun reis wordt niet makkelijk, want de koning van Schotland stuurt zijn meest gevreesde huurlingen, de Wolf Pack, achter hen aan. De Vikingen geven zich echter niet zonder slag of stoot gewonnen.

avatar van Brix
In de bioscopen of rechtstreeks op DVD?

avatar van Lurtz
1,5 uur achtervolgingen bekijken van de ene groep op de andere. Matig.

Een eenvoudig, maar op zichzelf goed en vlug verteld Vikingavontuur, spelend in het jaar 873, waarbij het onmiddellijk, zonder omzwervingen, om de kern van de zaak ging. Natuurlijk is het hartstikke clichématig en moet je geen briljante invallen of karakterontwikkeling verwachten, maar de prachtige landschapsopnames waren adembenemend en de zwaardgevechten bloedig. Kortom: simpele actiekost.

avatar van Pim1993
gauke schreef:
`

Gedeeltelijk mee eens.

Mager achtervolgingsverhaal wat zich afspeelt in een prachtige omgeving wat het kijken te doen maakt. Ik zag een paar leuke acteurs (en één actrice maar liefst) gecompenseerd met wat prominente figuranten die na de opnames ongetwijfeld weer de postbode of de hotelmedewerker konden gaan uithangen. Het verhaal is letterlijk doodsimpel met her en der wat pipi-langkous taferelen. Een man die even een paard afstopt om maar een voorbeeldje te geven.

Ik had zelf het idee dat ik naar een aflevering van een middelmatige TV-serie keek. Misschien komt dat doordat de hoofdpersonages in 'Black Sails' en 'True Blood' spelen, maar ik denk eerder dat het komt door het feit dat als je 40 minuten uit de film schrapt je alsnog niks mist.

''You came back for me....''

Je wordt inderdaad letterlijk doodgegooid met clichés, maar erg storend is het niet als je kijkt met het doel om simpelweg vermaakt te worden.

De special effects waren niet erg sterk, het is duidelijk gemaakt met een beperkt budget.

Ik blijf ook steken op een 2,0. En die geef ik voor de entertainmentwaarde, want voor de rest stelt het bar weinig voor.

Er zitten een paar vreemde momenten in de film, zoals hoeveel tegenstanders de vluchtende Vikingen ook vermoorden de groep wordt niet kleiner. Zo zijn er nog een paar vreemde momenten. Waar komt die boot ineens vandaan op het einde? Geinige film maar verder niet.

avatar van Alathir
Heb me hier zeer aardig mee vermaakt. Verstand-op-nul-filmpje.
Soms had ik ook wel het gevoel alsof ik naar een serie keek qua tempo, of misschien was het door de rol van Tom Hopper die ik ken van Black Sails. Ook kreeg ik al snel een degelijke band met een aantal personages, dus de dialogen zaten wel goed.
Ok, dat er iets moois zat te bloeien tussen Inghean en Asbjorn werd duidelijk geïnsinueerd, maar werd niet bevestigd door een kus.

De groep vijanden werd toch wel kleiner volgens mij hoor Richard. Bij het eindgevecht waren er nog 9 over als ik ze goed heb geteld van op hun paarden. Helemaal in het begin waren ze met 18. En die boot kwam uit de grot die ondertussen vol water stond. Het water tilt de boot op (een boot dat niet kan drijven, wil je niet), dus was het voor Asbjorn niet moeilijk om hem los te laten op zee, veronderstel ik.

Bij nader inzien geef ik hem zelfs 4 sterren, mede doordat deze film toch wel zeer ondergewaardeerd is naar mijn mening. Mijn interesse in Vikings is terug gewekt, misschien toch maar eens aan het tweede seizoen van de serie Vikings beginnen, dat in het eerste seizoen niet eens zoveel actie had als deze hele film.

Mooie landschappen, redelijke acteerprestatie, simpel verhaaltje en een flinke dosis actie. Best leuk om een keer gezien te hebben. Enkele momenten in de film die verre van realistisch zijn. Gelukkig wordt de film niet te zwaarmoedig waardoor het goed te verteren is.

Voldoende dus

avatar van Bond,TeBond
Jammer, als je zo'n budget hebt en redelijke spelers, tenminste de vikingen. De tegenpartij, de 2 broertjes hadden denk ik gekeken naar hoe boeven moeten kijken bij Bassie en Adriaan! En vikingen die met 6 man vluchten voor tien man...na zo'n begin. Nee hoor, sund van mijn avond!

avatar van joolstein
Pas nog "Flukt"gekeken. Die film had het hetzelfde thema! Elkaar opjagen, weg vluchten en wat knokpartijen. En toch wordt ik weer gegrepen door deze spanning. Het is natuurlijk een cliche en ook al honderden keren gedaan maar nog steeds doeltreffend dus! Nu is dat ook voor een gedeelte te wijten aan mijn voorkeur voor zwaarden! Denk dat als je die vervangt door pistolen dat ik al minder geintresseerd ben!

avatar van Pazmaster
B film met een simpel, rechtlijnig verhaal en matig acteerwerk. Ook de special fx zijn niet al te best. Maar de vaart wordt er aardig in gehouden en daardoor verveeld het niet. Het einde valt wel een beetje tegen, het was wel erg simpel.

avatar van Sir Plata
Tja... Wat moet je hier nu over schrijven als je de serie Vikings bekijkt waar deze film eigenlijk niks bij voorsteld. Dit is nu echt een typische B - Film.

Dit is geen avonturenfilm maar een comedy. De Vikingen doden hun achtervolgers maar de groep wordt niet kleiner integendeel, ze wordt zelfs groter. De achtervolgers komen aan bij een huisje waar 5 paarden staan, die nemen ze mee maar even later zie je 8 personen op een paard en nog even later opens een dozijn. De vecht scenes zijn hilarisch, je ziet meerdere keren zo duidelijk dat het zwaard tussen het lichaam en de arm wordt gestoken. De Vikingen springen van (ik schat) een honderd meter hoge rots en overleven allemaal. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom lachen geblazen om de belachelijke scenes. Vanwege deze humor 1,5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Vlotte actiefilm met mooie landschapsbeelden maar een plot dat niks voorstelt en slechte actiescènes, stereotiepe personages etc. Soms klopten de aantallen niet. De vijand was op een bepaald moment met een grote groep, dan waren ze slechts met een handvol en nog iets later waren ze weer in grote getale. En op het einde springt de held van een klif om een halve minuut later met een bootje tevoorschijn te komen . Kortom, snel en weinig doordacht in elkaar gestoken filmpje dat waarschijnlijk in een paar dagen ingeblikt werd. Flukt (4*) vond ik persoonlijk beter en sterker.

Verstand op nul en je hebt een heerlijke actie film met mooie locaties en vele goede gevechten ik heb me kostelijk vermaakt daarom ook een dikke acht dus 4*