The 51st State (2001)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Actie / Komedie

geregisseerd door Ronny Yu
met Samuel L. Jackson, Robert Carlyle en Meat Loaf

De Amerikaanse Elmo McElroy heeft een formule om de beste drug allertijden te maken. De drug geeft een rush die 51 keer beter is dan elke andere drug uit de geschiedenis en de ingrediënten die hij daarvoor nodig heeft zijn bij iedere apotheker te krijgen. Die formule is miljoenen waard. Omdat hij zijn kansen op snelle cash in Amerika de lucht in heeft geblazen, probeert Elmo, gekleed in zijn kilt, de formule voor $20 miljoen te verzilveren in Liverpool waar hij te maken krijgt met tussenpersoon en Amerikahater, Felix DeSouza. Maar steeds meer criminelen krijgen lucht van de gouden mogelijkheden die de drug biedt...

avatar van knusse stoel
Inderdaad "Lexipexie", dit was wel een leuke film met veel goed Britse acteurs en ook natuurlijk een box Amerikanen. Toch speelt het verhaal zich grotendeels op Engelse grond af en daar was ik dan weer blij mee. Ik ben meer liefhebber van de Britse uitspraak van het Engels dan het geknauw van de Amerikanen. Ook waardeer ik de Britse film meer dan de Amerikaanse. En waar ik ook blij van werd is het feit dat een van mijn favoriete acteurs (Robert Carlyle) in de film een belangrijke rol had.
Ook grappig dat Meat Loaf (Paradise by the Dashboard light) mee speelt en ook nog goed! Minstens even goed als zanger en behoorlijk afgevallen!

gauke schreef:
Wel grappig, maar het plot was niet geweldig. Goed spel door Samuel L. Jackson en Robert Carlyle.

Een beetje een mix tussen 'Trainspotting' en 'Pulp Fiction'. In feite was het verhaal simpel maar de regisseur had daar een chaotisch script aangekoppeld. Of het nu zinvol was of niet, het leek of alles en iedereen zo onvoorspelbaar en kleurrijk mogelijk moesten zijn. Over het algemeen speelde de cast over de top en dat begon, op Samuel L. Jackson en Robert Carlyle na, uiteindelijk te irriteren.

Prima misdaad komedie

avatar van IH88
“Aw, fuck... Can't a brother just deal some GODDAMN DRUGS?”

Toffe film. The 51st State is een doldwaas avontuur en vuurt de ene na de andere vermakelijke scene op de kijker af. Het is één grote klucht, en dan is het belangrijk dat de humor werkt en de acteurs er ook mee uit de voeten kunnen. Met Jackson, Carlyle, Mortimer en Meat Loaf is dat geen probleem. Prima actiescènes, sterke oneliners, een scherpe regie en snelle editing etc. The 51st State deed me denken aan een Guy Ritchie film, en dat is een groot compliment aan regisseur Ronny Yu.