Last Knights (2015)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Kazuaki Kiriya
met Clive Owen, Morgan Freeman en Aksel Hennie

Als een krijgsmeester gedwongen wordt een verschrikkelijke daad te verrichten vanwege de manipulatie van een corrupte raadsheer van de keizer, raakt hij aan lager wal. Hij wordt een schim van zichzelf. Zijn trouwe krijgers besluiten vervolgens om wraak te nemen op de verantwoordelijke. Maar zijn ze zonder hun leider hiertoe in staat?

avatar van DDT
DDT
Niets mis met deze film, ik hou van dit genre en ben niet zo kieskeurig en kritisch als sommige hierboven

avatar van Pim1993
Zwak begin maar maakte wat mij betreft in het tweede deel veel goed. Lichtelijk fantasiesfeertje maakte hem anders dan anderen.

Vond dit prima!

zwak

avatar van schumacher
Ik dacht altijd al ben ik dan de enige die soms snel tevreden is alsk naar een film kijk maar dat blijkt gelukkig niet zo te zijn haha .
Want ik vind deze film echt niet goed ze, vooral saai en in dit genre mag dit echt niet.
Kheb me dus helaas zitten vervelen en op een paar scenes na was het gewoon niet goed genoeg en dan duurd zo'n film ong 2 uren zeg ppfff.

avatar van Left4Dead
Traag en zeulend het verhaal in beeld brengen, dit schrijvende doet het denken aan een straf. Ondanks het mooie decor is er verder maar weinig entertainment te vinden in het simpel verhaaltje. Simpele synthersizermuziek om het pompeus aan te kleden is ook al en van het kaliber -jammer, niet goed genoeg-.

Gek genoeg zijn er wat Aziaten opgetrommeld om het feestje van de regisseur compleet te maken, Aziaten waren tenslotte in grote getale onderdeel van het ridderschap in Europa tijdens de middeleeuwen. Of heb ik het nu mis omdat ik de geschiedenisles erg saai vond en liever naar de meiden loerde?

Voor de gemakzucht is er goed afgekeken bij de schrijver en bedenker van Robin Hood. Loyaliteit en een marxistische inslag om ons moraal bij de lurven te pakken, wat zullen de bankdirecteuren weer zitten te zweten in de bios.
Maar waar het nu echt wringt is dat het op sommige momenten wel zo infantiel gejat is dat je plaatsvervangende schaamte moet ontberen. Daarbij opgeteld de alsmaar durende muziektoon die je zenuw raakt en van irritatie overslaat naar frustatie. Men had dit vaak beter achterwege kunnen laten.

Na 45 minuten stond ik op het punt om het prul weg te gooien, de ridder is ronin en de drama wordt overgoten met een overbekende laag Hollywoodhoning, mierzoet... gatver! Toch blijf ik kijken puur omdat ik actie verwachte, dat was de insteek immers om de film te gaan kijken. 2 kostbare uren van mijn leven staan er tegenover dus ik vond dat ik iets te goed had, een wederdienst. Quid pro quo zou Hannibal zeggen.

Het acteerwerk is redelijk te noemen, Freeman verdwijnt snel van toneel dus beschouw ik hem hier puur als publiekstrekker. Owen, en natuurlijk de rest, hebben eigenlijk wel het maximale uit het script gehaald. Vergist u niet, ik probeer er mee te zeggen dat het veel tekst is maar weinig verhaal. Ook de personages zijn alles behalve interessant te noemen, niets is nog nooit eerder gedaan. Het hangt van jatwerk inelkaar en daarom kun je zeggen dat alles cliche is en daarom erg saai. Gemakkelijk scoren gaat regelmatig door het hoofd iets wat de laaste tijd vaak het geval is bij films, tenminste bij mij wel.

Tja.......... 2 uur vermaak dacht ik te krijgen maar in een diep gat ben ik gevallen. Het personage Raiden was voor mij echt wel waardeloos en Owen kon er niet veel mee zeg. De eerste 80 minuten had ik over kunnen slaan, wat een gezever allemaal. Saai is synoniem voor deze film. Geen moment dat ik ook maar de film ingetrokken werd, nee het oppervlakkig prentje biedt op geen enkele manier kwaliteit.

Rest mij te zeggen dat het allemaal niet meer dan 2** voor mij waard is. Droge zit met weinig inleving, daarnaast vreemde ontwikkelingen waarin timing helemaal ver te zoeken was behalve te zeggen dat die ontwikkelingen er nu eenmaal in moesten zitten. Dus mep die er dan maar ergens gewoon tussen.
Bij genre had prima drama kunnen staan, het woord dekt de lading op alle bedenkbare manieren. Het is tenslotte aardig op een draak uitgelopen.

avatar van numb nuts
begint zwak zelfs zo dat je denkt uitzetten,maar dan vind ik hem toch intressand worden met de aanval op het kasteel,echt goed in beeld gebracht en dan zelfs gaat het fout en komt goed en dan weer fout ja toch de moeite waard lage score hier als je 3x films zoekt

avatar van ikkegoemikke
This man, Gezza Mott, is a cancer, growing.
And the only proper thing to do is to cut it out.
You all know what I speak of.

Het is al een tijdje geleden dat ik dit middeleeuws episch actie/drama heb gezien. Het enige dat ik me kan herinneren, is dat het qua onderwerp veel op “47 Ronin” leek, behalve dat het hier niet over samoerai ging. Ik vroeg me alleen af waar dit verhaal zich eigenlijk afspeelde, want het leek wel alsof je je in het land van de Rijzende zon bevond (zou de regisseur er iets mee te maken hebben?). Alles draait rond loyaliteit, trouw en weerwraak. Ondanks de klinkende namen is het eindresultaat toch maar een slappe bedoening met een enorm traag tempo. Op het moment dat de actie ingezet werd en de apotheose zich aankondigde, was ik al mentaal ingedommeld. Ondanks dat ik een enorme fantasy-fan ben (alhoewel er een heleboel elementen voor een echte fantasy ontbraken) vond ik het toch maar een doodgewoon en slaapverwekkend middeleeuws ridderverhaal met een ontknoping die je al van ver zag aankomen en waar je dan ook alleen maar gelaten zit op te wachten.

Lees verder hier ...

avatar van missl
Zeurend verhaal wat net doet of er een climax is terwijl je dat van mijlenver al aan ziet komen.

avatar van Sergio Leone
Slap.

Het eerste half uur is zoals verwacht: weinig hoogstaand semi-fantasyvertier over riddernonsens zoals eer. Nadien volgt een lang stuk waarin vreemd genoeg niks gebeurt. Slecht stuk cinema. Afsluiten doet men met wat actie. De goede poppetjes nemen wraak op hun slechte tegenhangers en dan is het gedaan. Dat semi-ambigue einde is aanstellerig.

Morgan Freeman fungeert uitsluitend als publiekstrekker, maar is toch de enige die lijkt te kunnen acteren. Ik ben de beste man de laatste tijd wat aan het mijden, hier is hij voor mij een “lichtpunt”. Clive Owen bakt er namelijk niks van en ook de bijrolacteurs genre Aksel Hennie worstelen met van alles en nog wat.

Audiovisueel is dit ook niet veel. Actiescènes worden vakkundig de nek omgewrongen. Die zijn echt miserabel geknipt en geplakt.
De setting is nog best aardig, maar daar wordt niet echt gebruik van gemaakt. De regisseur probeert de film een duistere, grimmige sfeer te geven door alles donker te houden/ maken. Simpel trucje of amateurisme?

avatar van blurp194
Een wat ongelukkig uitgepakte poging om oosterse stijlfiguren in een westerse setting te vertalen. Qua idee interessant, maar de uitwerking mist de spanning, de binding met de karakters en wellicht nog het ergste, de stijlfiguren komen niet over. Freeman doet alleen de eerste paar minuten mee, en zet daar wat gemakzuchtig zijn gebruikelijke rol neer. Clive Owen komt niet veel verder, maar doet wel de hele film lang niet zichtbaar zijn best, en de rest hangt er helemaal een beetje bij.

Waar er nog iets van actie of spanning zou kunnen zijn is dat vaak duister, en wordt begeleid met toch ietwat slaapverwekkende muziek. Valt niet mee om in de film te blijven. Kom ik weer terug bij de ontbrekende spanningsboog.

Ohja. Ik merkte pas na drie kwartier tot een uur dat ik de film al gezien had - doordat ik de schilden herkende. Zo vergeetbaar is de film kennelijk.

Ik vond de film heel verrassend. Zat best goed in elkaar. Aanval op het kasteel was goed uitgevoerd. Kortom een aanrader

avatar van Walter White
Ik vond de verhaal goed het was niet voorspelbaar dat hebben ze leuk gemaakt.
Wat ik jammer vond de kleine rol van Morgan Freeman had meer van verwacht voor de rest een uitstekkende film.

Kiriya.

De man neemt graag z'n tijd. Het is toch alweer 6 jaar geleden dat hij met Goemon op de proppen kwam. Ondertussen is hij verhuisd naar Amerika om daar z'n ding te doen. Niet zo heel vreemd, denk dat in Japan wel zo'n beetje aan z'n grens zat. Hij maakt toch vooral dure films en zoveel ruimte is er daar niet meer om veel geld tegen dat soort CG-fests aan te gooien.

Dan maar een stapje terugzetten om er hopelijk binnenkort weer twee vooruit te zetten, al zal dat niet eenvoudig worden. Met deze film gaat hij vrees ik niet al te veel mensen overtuigen van z'n kunnen. Kiriya doet z'n best wel, maar de film zelf werkt aardig tegen.

Sowieso jammer dat het een kleurloze bedoening is geworden. Hoort wel bij het riddergedoe, maar da's niet echt iets waar Kiriya goed in is. Het oogt nog steeds mooi, maar z'n Japanse films zien er heel wat leuker uit. Plotje is verder ook mager, de opzet duurt veel te lang en de uiteindelijke climax is niet echt spectaculair genoeg.

Acteerwerk is dramatisch, Freeman en Owen included. Maar ook de rest bakt er helemaal niks van, de bad guy voorop. Het zijn net zulke personages die een film als dit wat karakter zou moeten geven en die laten het afweten.

Teleurstellend dus, al weet het visueel nog wel te amuseren. Maar zelfs dat heeft Kiriya al beter gedaan.

avatar van cor1946
Heel goede film, alleen dat die acties weer in het donker afspeelde. Je zag niet wie wie was.Goed spel van Clive Owen en een te korte rol van Morgen Freeman was jammer.De mensen die deze film niet goed vinden dat mag. Er zijn slechtere films.

avatar van sofripa
meh...jammerlijke mislukking. Het gebrek aan budget druip er vanaf. Acteurs hebben er ook weinig zin in.

Alweer zon film dat voor 95% donker is. Het schijnt in te zijn. Ik vind het irritant na 15 minuten de bioscoop verlaten..
In dit genre ook Ghoul en Area 51 . Allemaal 95% donker beeld. Ik wil een film zien en geen zwart beeld

avatar van nadrin
Zoals gezegd heel traag begin die pas naar het einde toe wat meer actie geeft. Ook veel te donker weergegeven, en nogal voorspelbaar De soundtrack is bij wijle heel,mooi, maar het is net of het is van Howard Shore's LOTR is gekopieerd. Het laatste halfuur is wel bijzonder in beeld gebracht

avatar van dvdcrusher
Serieuze kanshebber voor mijn persoonlijke top 10 van 2015. Schitterende acteerprestaties van de hele cast met Clive Owen, Morgan Freeman en vooral Aksel Hennie in de rol van slechterik als uitblinkers. Ik hou van historische films zeker als recht zegeviert over onrecht. Deze film doet mij sterk terugdenken aan Braveheart en komt aardig dicht in de buurt qua kwaliteit. Dat de film donker is, is voor mij geen punt. In die tijd was er geen electriciteit of gloeilamp, so what ? 5 sterren

Lekker filmpje en heb me er prima mee vermaakt. Het is niet de beste film van 2015, maar zo slecht als sommigen willen doen geloven ook zeker niet.
Maar ieder zijn ding uiteraard. Als je van dit genre houdt dan is hier niks mis mee.

avatar van woeler82
Vond de film niet slecht, start sterk met Morgan Freeman de eerste 20 min daarna zwakte het een beetje af.
Naarmate het einde nadert begreep ik waarom het zo slapjes was, Clive Owen werd constant in de gaten gehouden.
Ik hou wel van zwaard gevechten of ridderfilms niks mis mee

avatar van Smugmarty
Prima film met een niet overtrokken of te onwaarschijnlijke verhaallijn.
Niet zo sterk als bijvoorbeeld Last Legion waarbij het tijdsbestek sterker uit de verf kwam.. maar prima.

Heb wel altijd wat moeite met Owen in de heldenrol maar doet het lang niet onaardig.

avatar van aorsongmachine
De film komt wat traag op gang maar naar het einde toe is er volop actie wat we ook in dergelijke ridderverhalen verwachten. De film is zeker niet slecht alhoewel ik er toch een ietsje meer had van verwacht.

avatar van hannes64
Leuke ridderfilm, met een altijd leuk spelende Owen.
Niks mis mee (voor mij dan).
Heb me hierbij prima vermaakt, al ben ik niet zo dol op films die zich in de middeleeuwen afspelen.
Deze is uiteraard een uitzondering.

avatar van Escobar
Onderhond schreef:
Plotje is mager, de opzet duurt veel te lang en de uiteindelijke climax is niet echt spectaculair genoeg.

In 1 zin....lekker duidelijk

Redelijke film waarin een groep krijgers en hun meester naar de keizer afreizen. Een simpel verhaal over wraak met ook weinig boeiende en soms wat ongeloofwaardige personages. Desalniettemin kijkt de film toch wel gemakkelijk weg. Leuk om een keer gezien te hebben, maar meer ook zeker niet.

avatar van martijn011
De film kon me nog best vermaken eigenlijk. Vooral de aanwezigheid van Morgan Freeman kon me bekoren, wat een sterk acteur blijkt dat toch telkens weer. Zo'n speech is hem op het lijf geschreven.

Alhoewel het verhaal redelijk veel clichés bevat bleef het me toch op de een of andere manier boeien. Ik wilde in ieder geval graag weten hoe het precies af zou gaan lopen.
Het einde was gelukkig niet zo slap als ik hoopte zodat deze film er met een nipte voldoende vanaf komt.

avatar van frolunda
Vreemde mix van stijlen,genres en zelfs acteurs maken dit best een originele maar ook net niet helemaal overtuigende film.Daarvoor is het verhaal net iets te standaard en is het middenstuk niet interessant genoeg.Wel goede acteurs al had ik bij sommige ( Owen,Hennie en Freeman vond ik overigens wel behoorlijk) wel de vraag hoe ze in hemelsnaam voor deze film gecast waren.
Toch heeft Last Knights ook een aantal hele sterke punten.Zo zijn de beelden erg mooi en duister,de locaties prachtig en mocht de actie er ook best wezen.
Geen vervelende film om te kijken derhalve maar toch vraag ik me af wat voor doel de producenten en regisseur voor ogen hadden.Dergelijke films zijn doorgaans (alhoewel ze me best duur lijken) kansloos aan de box office.
Desondanks om misschien juist dankzij toch een kleine voldoende.

Redelijk goede avonturenfilm, met een prima Clive Owen in de hoofdrol.
Ook Morgan Freeman is goed al is zijn rol wel klein in deze film.
Maar de prent heeft me niet teleurgesteld.

ikkegoemikke schreef:
This man, Gezza Mott, is a cancer, growing.
And the only proper thing to do is to cut it out.
You all know what I speak of.

Lees verder hier ...

Noem jij dit een eigen mening? Je hebt de tekst letterlijk overgenomen Last Knights - Filmjaar.nl - films-2015.nl

avatar van Boneka
Persoonlijk houd ik wel van dit soort films alleen er zijn betere. Clive Owen viel mij het eerst op in King Arthur (2004) die er best wel een beetje van weg heeft, maar een stuk beter in elkaar zit en waar veel meer te zien is. Binnenkort komt er weer een nieuwe King Arthur dus ik ben benieuwd.

Last Knights is een beetje gebracht als een soort fantasy voorstelling, met vooral mistige beelden en veel blauw. Ziet er best mooi uit moet ik zeggen. Hij begint best sterk, maar zoals hier ook al wordt gezegd het is niet echt duidelijk waar het zich allemaal afspeelt. In ieder geval niet in west Europa, want zover ik weet hadden ze daar geen keizers. Het moet dus ergens in de contreien van China hebben afgespeeld, maar dit wordt in de film nooit echt duidelijk. Daarmee verliest de film een stukje identiteit en dat is wel jammer. De film zakt wat weg nadat Raiden vertrekt vanuit hun nederzetting. Wat we te zien krijgen is een Raiden die aan lager wal raakt en zijn wraakintenties in de kast zet. De reden zal nooit naar voren komen terwijl de rest van zijn legertje strijdvaardig genoeg is om de moord te rechtvaardigen van hun meester. Dit stuk duurt wat te lang en daar had zeker wat meer in kunnen zitten. Meest ongeloofwaardige zet is zijn plotselinge ommekeer. Suddenly! Vanuit het niets. Vond ik het meest zwaktepunt van de film. Daarna loopt ie wel weer tot een bevredigend eind. Aangezien we op het eind nog een zwart beeld zien zou je zeggen dat er nog een vervolg komt. Dat hoop ik niet.

Last Knights is zeker niet slecht en heeft zijn mooie momenten zeker als je van dit genre houdt, maar het middenstuk mist teveel kracht om hier een goed punt te geven.

avatar van ikkegoemikke
Boneka schreef:

Ja slimmerik. Dat is de tekst die ik geschreven heb voor die website. Vandaar de link. Dus als je dat nog ergens tegenkomt is dat hetzelfde principe. Nogal evident vond ik. Ma ja, t'is zondag

ikkegoemikke schreef:

Okay Peter dan is het een knap stukje! Ziet er zeer professioneel uit!! Well done.

avatar van qwatje
in 3 avonden uitgekeken omdat ik 2 keer in slaap ben gevallen.
Met zo'n cast zo'n flutfilm maken is toch onbegrijpelijk.
Gaat echt helemaal nergens over, een paar aardige actie scenes, maar verder traag verhaal en een script wat niet meehelpt.