The Fifth Estate (2013)

Verenigde Staten / België

geregisseerd door Bill Condon en R.J. Cutler
met Benedict Cumberbatch, Dan Stevens en Alicia Vikander

De film vertelt het verhaal van Julian Assange (Benedict Cumberbatch) en zijn compagnon Daniel Domscheit-Berg (Daniel Brühl) in de vroege, onstuimige dagen van de oprichting van Wikileaks. De controversiële organisatie veranderde de geschiedenis door duizenden geheime documenten op internet te publiceren. Het succes van de website zorgde ervoor dat ze op slag beroemd werden en veranderde de informatiestroom naar nieuwsmedia in de wereld en in het algemeen.

Best een aardig waargebeurd drama waarvan het verhaal zeker interessant was. Mede ook omdat het vrij recent gebeurt is en ook nog best actueel is.

Ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed en dat is vooral te danken aan de cast die verdienstelijk speelt. Met name natuurlijk Benedict Cumberbatch in de rol van Julian Assange en zijn compagnon Daniel Brühl in de rol van Daniel Domscheit-Berg vond ik wel aardig spelen. Ze lekken er ook nog best redelijk op. Verder spelen er best nog veel bekende acteurs en actrices in mee en heeft onze eigen Carice van Houten ook een rol in deze film.

Ondanks dat het verhaal zeker interessant was, was het helaas wel niet altijd heel boeiend laat staan spannend en is het geheel ook behoorlijk langdradig. Ook miste ik hier en daar wat meer achtergrond en diepgang.

Al met al een redelijk film, maar meer ook niet dan leuk om eens gezien te hebben.

avatar van jipt
Qua vorm niet beter dan de gemiddelde politiek/journalistieke thriller maar inhoudelijk wel interessant genoeg voor een 3,5*. Keek namelijk ook wel lekker weg.

avatar van sinterklaas
Prima gelikte biografie over de oprichter van WikiLeaks, Julian Assange. Er hing bij mij altijd nog wel de vraag waarom WikiLeaks nog altijd gewoon op het internet blijft bestaan terwijl de Amerikaanse overheid zo van de doofpot en de geheimhouding is. In deze film kan je dan wel weer zien dat Assange het leven er niet makkelijker op heeft gemaakt na het oprichten van WikiLeaks.

Assange wordt hier prima neergezet door Cumberbatch (die ik nog niet kon), en de film verteld, vakkundig en vlot de levensloop van Assange tijdens zijn WikiLeaks-project, waarvan hem als kijker geen ongelijk kan geven over waar hij mee bezig is. Wat je nog wel blijft verbazen is dat hij zo obsessief bezig is om punten te scoren en de waarheid aan het licht te brengen, dat hij door het feit heenprikt dat zijn leven ook op het spel komt te staan, en dat van zijn betrokkenen. The Fifth Estate weet hiermee ook mooi te schommelen tussen een spannende politieke thriller, dat erg vlot en hip wordt neergezet, met de vele snelle beelden van de vele locaties die voorbij komen (Met een flinke Belgische inbreng) en de cijfertjes en de computertaal, en een bloedserieus geschiedenislesje, dat zo precies mogelijk probeert te zijn. Zelfs zijn simpele aanwezigheid op een Hackersfestival (bestaat dat ook nog?) die plaats zou hebben gevonden hier in Nederland in een plaatsje dat Vierhouten heet, mag niet ontbreken. Met dat lekkende matriaal over die slachting op dat vliegveld, wordt je ook even flink met de neus op de feiten gedrukt, wat je ook behoorlijk verontwaardigt en boos kon maken.

Naast de vele mooie beelden en het leerzame gegeven is de aanwezigheid aan de internationale cast (Daniel Bruhl, onze Carice van Houten etc) ook zeker prima, met nog een verrassende soundtrack; met nummers van o.a. Flying Lotus, Amon Tobin, Bonobo, M83, Suuns, en een flinke inbrengst van Ninja Tune, ben ik al helemaal verkocht. Aan het einde krijg je de "echte" Assange nog even te zien.

Prima biopic weer!

avatar van james_cameron
Interessant maar nogal vrijblijvend, dit drama met thriller-elementen over Julian Assange (Benedict Cumberbatch) en de oprichting van Wikileaks. Door het hoge tempo en de flitsende montage/ vormgeving blijf je bij de les, maar het had allemaal wel wat diepgravender mogen zijn. De indrukwekkende internationale cast is gewoonweg te groot, waardoor de film een nogal hak-op-de-tak karakter heeft. Cumberbatch en Daniel Brühl doen het goed in de hoofdrollen, maar ook zij blijven aan de oppervlakte.

avatar van BlueJudaskiss
Respect voor Condon en Cutler dat ze een mega-onderwerp als dit in een publieksfilm proberen te behandelen, maar dat neemt niet weg dat het een gecompliceerde film is die van de hak op de tak gaat, met personages waar ik totaal geen sympathie voor kon opbrengen. Cumberbatch doet gewoon weer Cumberbatch, en voor het eerst van mijn leven vond ik de muziek van Burwell niet om aan te horen. Vreselijke film.

avatar van Madrox
De hoge montage vond ik juist eerder storend. Omdatr het soms net té overdone was naar mijn smaak.
De muziekkeuze viel hier en daar ook tegen, zoals bijv. bij dat bezoek aan een "rommelmarktje" voor hackers, een gezapig gebeuren waar de regisseur het nodig vond een druk muziekstuk bij te zetten; totaal "out of place". Dat zijn dan al twee dingen die storen en dat doet afbreuk aan het verhaal, de flow zit er niet lekker in.

In potentie valt er véél meer uit te halen. Daarom slechts 2.5 sterren.

avatar van Roger Thornhill
Ik ben misschien easy to please, of anders ben ik wellicht geneigd om meer in een film te zien (en er uit te halen) dan erin zit of is gestopt, maar ik herken me echt niet in alle kritiek die hier wordt gegeven. Mijn drie voornaamste bezwaren gelden de drukke montage van het begin waardoor het even duurde voordat ik er "in" kwam, het theatrale kapsel van Cumberbatch dat mij aanvankelijk steeds afleidde, en het feit dat er vrij regelmatig een loopje schijnt te worden genomen met de werkelijkheid, welke die dan ook mogen zijn (en Assange is blijkens deze film wel iemand die andermans geheimen met graagte aan het licht brengt, maar die zijn éígen enigma zorgvuldig in stand probeert te houden). Daaraan voorbijgaand is dit voor mij een spannende en zeker niet oppervlakkige film waarin een fascinerend onderwerp (het publiek maken van begraven geheimen met alle consequenties en dilemma's van dien) wordt gebruikt om een intrigerende persoonlijkheid te belichten, met zoals gewoonlijk superbe spel van Benedict Cumberbatch. Nou vooruit, nog een minpuntje : de laatste publieke daad van Assange (zijn vlucht in de ambassade van Ecuador in Londen) miste ik eigenlijk ook wel – Assange's schaduwbestaan daar is volgens mij inmiddels toch een niet onaanzienlijk deel van zijn mythe. Desalniettemin een bijzonder boeiende film over het belang en de waarde van real news èn over een persoonlijkheid die lijkt te gedijen bij intrige.

avatar van nathaniel177
Film is goed in elkaar gezet. Het is boeiend. Goed acteerwerk. Wel een beetje overlang

avatar van IH88
“The world needs to know!”

Julian Assange en WikiLeaks zijn interessante onderwerpen voor een film, maar The Fifth Estate laat zien dat het niet genoeg is voor een sterke film. Want The Fifth Estate is flitsend gefilmd, heeft sterk acteerwerk en zijn spannende momenten, maar voelt daarnaast ook leeg en oppervlakkig aan.

De ontmoeting en band tussen Assange en Berg, de oprichting van WikiLeaks, de ruzies en uiteindelijke verwijdering tussen Assange en Berg etc. Het wordt allemaal netjes aangekaart, maar echt boeiend wordt het nergens. Dat komt ook omdat het interessantste gedeelte, het botsen van de schending van privacy en recht op informatie, wel heel erg matig wordt uitgewerkt. En Assange zelf blijft een wat apart typetje, wat Cumberbatch natuurlijk als geen ander kan spelen. Vermakelijk en vlot is het allemaal wel, maar interessant wordt het nergens.

avatar van des1
Van behoorlijk grote held die documenten prijsgaf die o.m. openbaarden hoe achter de schermen in conflicthaarden werd gechicaneerd door de CIA en het Amerikaanse leger (Chelsea Manning)... tot en met het zich inlaten met Republikeinen en Poetin om het Hillary Clinton moeilijk te maken. Die man heeft voor mij afgedaan.