Bunohan (2011)

Maleisië
Actie / Drama

geregisseerd door Dain Said
met Zahiril Adzim, Faizal Hussein en Pekin Ibrahim

De jonge kickboxer Adil (Zahiril Adzim) is zojuist ontsnapt aan een gevecht op leven en dood. Huurmoordenaar - en stiefbroer - Ilham (Faizal Hussein) wordt door de organisator van de wedstrijd ingehuurd om Adil op te sporen en te vermoorden. Adil trekt naar Bunohan (wat letterlijk 'moord' betekent), het Maleisische grensstadje waar hij ooit zijn carrière begon. Ilham is er in geen jaren meer geweest en bij zijn terugkeer wordt hij overvallen door gevoelens van eenzaamheid, boosheid en spijt. In het stadje komt ook Bakar (Pekin Ibrahim) - de derde broer - aan. Hij lijkt een gerespecteerd leraar te zijn, maar is in werkelijkheid inhalig en meedogenloos. Hij heeft een zakelijk voorstel voor zijn vader...

Meneer Bungel

avatar van MatthijsGr00t
Bunohan, een film uit Maleisië over drie broers, kickboksen en gangsters. Dit alles in een soort stijl van Sergio Leone. Nou dat zag er op het eerste gezicht geweldig uit. Het publiek op het iffr liet het afweten bij deze film, in een kwart gevulde schouwburg. Dat verbaasde me enorm. Daarnaast verbaasde me het dat er de gehele film door mensen wegliepen. Want zo slecht, zo tegenvallend was het helemaal niet.

De film is in het eerste half uur moeilijk te doorgronden. Veel gebeurtenissen, veel personages en veel namen die het allemaal niet makkelijker maken. Dit wordt na mate de film vordert wel duidelijker. Het verhaal over drie broers die ieder hun eigen weg zijn gegaan is best interessant. Ook dit blijft in het begin enigszins vaag en is moeilijk te doorgronden. Maar uiteindelijk is dit duidelijk waardoor het vage begin er minder toe doet. Het verhaal is best interessant, leuk vormgegeven en redelijk uitgewerkt. Het draait in deze film vooral om de familiebanden, het sociale aspect en niet om de vecht- en actiescènes. Af en toe zien we een kickboks-gevecht die overigens prima zijn weergegeven. Niet ijzersterk maar ruim voldoende. Dat was ook meteen wel een tegenvallend aspect. Ik had verwacht en gehoopt dat het wat meer op de gevechtscenes zou draaien. Visueel vond ik het wel erg sterk met schitterende beelden. Af en toe wat te donker zodat het moeilijk was om te herkennen wie wie was maar oké de sterke beelden konden dat compenseren.

Kortom; 3,5* voor Bunohan, tegenvallend maar ondanks dat wel een ruime voldoende.

Reinbo
Erg rommelig werkje. Komt ook nauwelijks kickboksen in voor. Matig drama over twee broers, lelijk geschoten. Enkel het laatste kwartier is de moeite waard. 2*

avatar van zombie
Aardige film, die voornamelijk te lijden heeft onder een verkeerde marketing strategie. De organisatie van het IFFR hield zelfs tijdens de Q&A met de regisseur vol met een actiefilm van doen te hebben, terwijl dat totaal misplaatst was.
Ik vond het eigenlijk ook niet lelijk geschoten, tenzij je de nieuwe Terrence Malick verwacht. Er zijn een fix aantal scenes onderbelicht, maar dat vond ik de film geen onrecht aandoen. Uiteindelijk is dit geen hoogvlieger....maar wel een voldoende.

Reinbo
Er zit nog wel iets tussen De nieuwe Malick en inderbrlicht. Maar misschien verwachte ik te verl de nieuwe Leone, want zo was het ook genoemd door het iffr. Wat dat betreft heb je gelijk, totaal verkeerd aangekondigd.

avatar van zombie
De Leone vergelijking ontgaat mij geheel. Ik snap ook nog steeds niet waarom ze bij het IFFR Serbuan Maut (2011) links hebben laten liggen.

Reinbo
Volgens mij ging het om die paar shots op het eind, waar je een leeg landschap met wat verticalen begroeiing. The Raid was inderdaad een topper geweest. Miste uberhaupt wat actie volle en over the top cinema.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik kon er weinig mee, ik vond het zelfs saai. Aardig geschoten, maar een verhaal met broers, sjamanen en bovennatuurlijke toestanden wat niet aan mij besteed was. Niet echt slecht, maar ik moest me er veel te veel doorheen slaan om hier meer dan twee sterren aan te geven.

De regisseur neemt ruim de tijd om zijn tragische verhaal te vertellen, zodat je je door een aantal (voor het gevoel) saaie gedeeltes heen moet worstelen. Het sombere verhaal echter over een gebroken familie, met daarin verweven wat kickboksen, is door de tegenstelling modern/traditioneel en de daarmee samenhangende gecompliceerde relaties fascinerend en op zijn minst interessant. De beelden van de natuur en vooral de jungle zijn adembenemend.