Wat een gematigde reacties en weinig tam tam hier, al 3 jaar lang geen berichten?! Ik heb nochtans flink gelachen met en om deze film.
Nanni Moretti is een excentriek figuur, enigzins vergelijkbaar met Woody Allen, die net zoals Moretti ook altijd wat nerveus is, oog heeft voor dingen die een gewoon mens niet opvalt en tijdens een scene rustig de camera inkijkt om wat te zeggen.
Op de Vespa:
De scene waar Moretti uitzoekt wie hem een tegenvallende film heeft aangeraden, middels een recensie in een krant is hilarisch, zeker als hij de desbetreffende recensente opzoekt die
inmiddels bedlegerig is en haar confronteert met haar superlatieven over de film en stug blijft volharden in het voorlezen ervan.
Verder gewoon een mooi hoofdstuk dat vooral uitloopt op een registratie van het dagelijkse leven in Rome, flink gevuld met muziek, cultuur en grappige gesprekjes, die niet altijd vanuit een wederzijdse interesse in elkaar worden aangeknopen. Ik ben helaas nog nooit in Rome geweest, maar ik moet toch echt eens voort maken!
Het Eiland:
De ontwikkelingen op het eiland waar de mensen maar 1 kind kregen, straalden ook een zekere charme uit en het hele telefoongebeuren daar was briljant. Op zoek zijn naar een eiland waar rust heerst, in de veronderstelling zijn dat je de juiste plek gevonden hebt en dan wordt je om 3 uur `s nachts wakker gemaakt.....de reden waarom? Ga het zelf maar lekker zien, geweldig! De scene op de vulkaan omtrent soapseries is ook zo `n scene waar je met een brede lach naar zit te kijken en dan volgt nog de leuke afwikkeling van het 2de hoofdstuk!
Dokters:
De verhaaltechnische samenhang mag dan ontbreken tussen de 3 hoofdstukken, toch beelden ze allemaal de manier van leven in Italië uit. Van alle hoofdstukken vind ik dit het minste hoofdstuk, omdat het onderdeel ziekte gewoon wat rouw op je dak valt na alle voorgaande onzinnigheden, al is hij nog steeds erg vermakelijk hoor!
Ik had Moretti lange tijd niet hoog zitten na het vervelend, zwaarmoedige La Stanza del Figlio, deze film is gelukkig uit steviger hout gesneden. Luchtige, frisse weerspiegelingen van het dagelijkse leven in Italië, door de ogen gezien van een op zijn minst aparte man die zich volop roert in het dagelijkse leven. Een dikke 3,5*