• 8.258.916 stemmen

Met onder meer: Nanni Moretti, Giovanna Bozzolo en Sebastiano Nardone

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 16 februari 1995

Plot Caro Diario

Caro Diario is een driedelig dagboek van een rusteloze veertiger op inspektietocht door Italië. 1. Op de Vespa: Nanni Moretti doet verslag van zijn tochtjes door de buitenwijken van Rome per scooter. Hij vertelt over de architectuur van de wijken, filosofeert over film en eindigt in Ostia, de badplaats waar Pasolini werd vermoord. 2. Eilanden: Nanni Moretti bezoekt de Liparische Eilanden waar hij een rustig plekje zoekt om te kunnen schrijven. Zeurende kinderen, toeristen en een reisgenoot die verslaafd is aan tv doen hem terug op de vlucht slaan. 3. Dokters: Moretti brengt verslag uit van zijn reis langs dokters en kwakzalvers.

image

Mayor of Stromboli

Woman of the second couple

Man of the second couple

Woman of the first couple

Man of the first couple

Resident of Alicudi

neo (crew films)

deze van moretti wil ik ook nog wel graag zien.ik hoop niet dat ie zo saai is als aprile.

kappeuter (crew films)

Ik ben ook wel benieuwd. Na La Stanza del Figlio wil ik al zijn films graag zien.

neo (crew films)

hij heeft er iets van 20 geregisseerd.het kan denk ik nog wel een tijdje duren voordat je ze allemaal hebt gezien,want ten eerste is het moeilijk om ze te huren en en ten tweede komen ze nou niet bepaald elke week op tv.

kappeuter (crew films)

15 heeft hij er geregisseerd, waarvan er 6 korte films zijn (korter dan een uur). Die korte films hoef ik niet zo nodig te zien, dus dan valt het nog mee. Maar ze zullen niet zo makkelijk te vinden zijn nee.

neo (crew films)

was deze film weer zo'n beetje hetzelfde als aprile kappeuter?

kappeuter (crew films)

Absoluut. Niet veel anders dan Aprile. Ietsje leuker, maar verder niet zo heel erg interessant.

avatar van Padd0

Padd0

Ik vond dit echt een leuke film om naar te kijken. Het is in feite niet meer dan een beschouwing over de italiaanse levensstijl. Op het laatst maakt hij nog even een aanklacht tegen de moderne geneeskunde.

Persoonlijk vond ik deze leuker dan Stanza del Figlio, 3,5* voor deze film.

kappeuter (crew films)

Jij hebt Italiaans bloed toch ? Misschien dat dat uitmaakt.

neo (crew films)

vond je aprile ook zo goed paddO?

avatar van Padd0

Padd0

Misschien ligt het idd aan mijn italiaanse bloed. En nee neo ik heb aprile nog niet gezien, misschien dat ik binnenkort eens ga kijken of ik hem ergens kan vinden.

avatar van braambes

braambes

de film is best wel ok

het eerste stuk vind ik prachtig verfilmd, het tweede en derde zijn iets minder interessant, maar het geheel is zeker de moeite waard !

avatar van 93.9

93.9

In het eerste deel van z'n dagboek waren vooral mooie shots te zien.Gewoon van huizen en mensen.Mooi toch?

Laatste deel vond ik wel interessant en (helaas) vaak levensecht wat betreft dokters.Ze luisteren slecht, praten te veel en schrijven vaak te veel medicijnen voor.

Het liefst precies de andere medicijnen na een second-opinion.

avatar van Conquest

Conquest

Het derde verhaaltje is inhoudelijk wel aardig, maar van de eerste twee begreep ik weinig. Wat het werkelijke doel of boodschap achter deze 'schets' was, is mij dan ook een raadsel. Wellicht dat een échte Italië-kenner het wel ziet?

avatar van Pure

Pure

sympathieke film met 3, op hun eigen manier, boeiende verhaaltjes. Zoals eerder gezegd is het eerste verhaal prachtig wat beelden betreft, bijna poëtisch. De samenhand tussen de 3 verhalen is echter ver te zoeken, maar ach, het is Moretti vergeven.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Wat een gematigde reacties en weinig tam tam hier, al 3 jaar lang geen berichten?! Ik heb nochtans flink gelachen met en om deze film.

Nanni Moretti is een excentriek figuur, enigzins vergelijkbaar met Woody Allen, die net zoals Moretti ook altijd wat nerveus is, oog heeft voor dingen die een gewoon mens niet opvalt en tijdens een scene rustig de camera inkijkt om wat te zeggen.

Op de Vespa:

De scene waar Moretti uitzoekt wie hem een tegenvallende film heeft aangeraden, middels een recensie in een krant is hilarisch, zeker als hij de desbetreffende recensente opzoekt die inmiddels bedlegerig is en haar confronteert met haar superlatieven over de film en stug blijft volharden in het voorlezen ervan.

Verder gewoon een mooi hoofdstuk dat vooral uitloopt op een registratie van het dagelijkse leven in Rome, flink gevuld met muziek, cultuur en grappige gesprekjes, die niet altijd vanuit een wederzijdse interesse in elkaar worden aangeknopen. Ik ben helaas nog nooit in Rome geweest, maar ik moet toch echt eens voort maken!

Het Eiland:

De ontwikkelingen op het eiland waar de mensen maar 1 kind kregen, straalden ook een zekere charme uit en het hele telefoongebeuren daar was briljant. Op zoek zijn naar een eiland waar rust heerst, in de veronderstelling zijn dat je de juiste plek gevonden hebt en dan wordt je om 3 uur `s nachts wakker gemaakt.....de reden waarom? Ga het zelf maar lekker zien, geweldig! De scene op de vulkaan omtrent soapseries is ook zo `n scene waar je met een brede lach naar zit te kijken en dan volgt nog de leuke afwikkeling van het 2de hoofdstuk!

Dokters:

De verhaaltechnische samenhang mag dan ontbreken tussen de 3 hoofdstukken, toch beelden ze allemaal de manier van leven in Italië uit. Van alle hoofdstukken vind ik dit het minste hoofdstuk, omdat het onderdeel ziekte gewoon wat rouw op je dak valt na alle voorgaande onzinnigheden, al is hij nog steeds erg vermakelijk hoor!

Ik had Moretti lange tijd niet hoog zitten na het vervelend, zwaarmoedige La Stanza del Figlio, deze film is gelukkig uit steviger hout gesneden. Luchtige, frisse weerspiegelingen van het dagelijkse leven in Italië, door de ogen gezien van een op zijn minst aparte man die zich volop roert in het dagelijkse leven. Een dikke 3,5*

avatar van goongumpa

goongumpa

aardig, maar toch net dat ietsje te banaal en vrijblijvend om een indruk achter te laten. hij probeert dat (denk ik) te compenseren door het laatste deel over kanker te doen, maar echt indruk maken deed dat bij mij niet. de humor is herkenbaar en degelijk geformuleerd, maar ook simpel en voorspelbaar.

het tweede verhaal is het best, over 2 schrijvers die op zoek gaan naar een geschikt eiland om te werken, maar steeds andere obstakels tegen komen. hier voelde ik de lome sfeer wel, en hier en daar vond ik een scene echt verfrissend. zo was ik (weet niet waarom) erg fan van de lange zoom-out van moretti die op een leeg voetbalterrein een bal in de lucht schiet.

avatar van Spetie

Spetie

Leuke film van Moretti, die uit drie delen bestaat en waarvan vooral het eerste deel ontzettend leuk en sfeervol is. De muziek is echt geweldig daar en de beelden die we te zien krijgen, terwijl Moretti op zijn scootertje door diverse plaatsen rijdt, zijn erg mooi.

De andere twee hoofdstukken zijn iets minder van niveau, al is het zeker vermakelijk en valt er hier en daar ook nog best wat te lachen. Er zit inderdaad weinig samenhang tussen de verhalen, maar dat is niet zo erg.

Ik krijg trouwens wel weer enorm zin in de zomer na het zien van deze film.

avatar van royals

royals

Een erg leuke avontuurlijk film. Verrassend.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ik keek een beetje op tegen deze film vanwege de titel- nogal een banale reden en ook onterecht blijkt nu, want ik vond het een meer dan geslaagd drieluik waarin Moretti vrijwel steeds de juiste snaar weet te raken. Fijne soundtrack ook die vooral in het begin alle kanten opgaat, van Afrikaanse muziek naar stemmige pianostukken.

Hoewel het eerste deel goed erg prettig wegkeek doet het tweede deel bij de Eolische eilanden daar nauwelijks voor onder, ik kwam nog meer in vakantiesferen. De humor was wel iets minder subtiel in dit deel met de TV-verslaafde Joyce-kenner. In het derde deel krijgt de film opeens een wrange wending, maar omdat Moretti alles op droogkomische wijze blijft beschouwen wordt het nooit zwaar: hij lijkt zich vooral te verbazen over de hoeveelheid pillen die hij steeds weer over zich heen gestort krijgt (in Italië staat niet voor niets op elke straathoek een apotheek).

Fijn filmpje dus die jammer genoeg maar matig gewaardeerd wordt hier.