Terra em Transe (1967)

Alternatieve titel: Entranced Earth

Brazilië

geregisseerd door Glauber Rocha
met Jardel Filho, Paulo Autran en José Lewgoy

In het fictieve Zuid-Amerikaanse land 'El Dorado' woedt een politieke strijd. De Braziliaanse dichter en journalist Paolo moet partij kiezen voor één van de twee verkiezingskandidaten. Hij wordt heen en weer geslingerd tussen het socialisme en conservatisme, straatprotesten en decadente feesten.

avatar van xgogax
Liefhebbers van dynamische cameravoering en energieke montage van Wong Kar Wai mogen Terra em Transe absoluut niet missen. Maar als je Glauber Rocha niet gewend bent, zul je Terra em Transe dodelijk saai vinden.

****0,25* / *****

avatar van Mochizuki Rokuro
Komt in 2009 op DVD beschikbaar via Mr. Bongo

avatar van xgogax
Als je geen moeite hebt met het theatrale acteerwerk en abstracte cinema van (vroege) Godard, is deze film een must. Anders is deze film tamelijk moeilijk te volgen.

Cinematografisch is deze film te vergelijken met Falstaff, Il Conformista en Tini Zabutykh Predkiv.

avatar van stephan73
Mochizuki Rokuro schreef:
Komt in 2009 op DVD beschikbaar via Mr. Bongo

Pre-order by Play.com is 9,49! Meteen besteld!

avatar van Lucsz
Glauber Rocha was de grootste naam in de jaren 60 als het aankomt op de Braziliaanse film. Cinema Novo heette de stroming waarin hij groot werd. Een zeer politiek filmmaker in een tijd dat Brazilië het lastig had en vaak een dictatoriaal regime kende.

Terra em Transe gaat over een Braziliaans dichter tijdens de staatsgreep van 1964. Het land heet El Dorado (een zelfverzonnen land), maar moet Brazilië voorstellen.

Een bijzondere film is het zeker. Ook een erg lastig te volgen film vanwege de zeer complexe flashbackconstructie. We horen wat echo's uit het werk van Godard voorbij komen en een heleboel politiek.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het lijkt wel of Rocha voor deze film heel veel van de Europese filmcultuur heeft opgesnoven en heeft gestopt in zijn eigen film die erop volgde (hij won in 1964 een Gouden Palm in Cannes voor zijn voorgaande film Black God White Devil). Het pakt niet onverminderd gunstig uit. Hoewel de muziek wat minder dissonant overheersend is als in de eerste film en ook het acteerwerk beter verzorgd is, is het totaal plaatje toch duidelijk minder. De openings- en slotscène mogen er wezen, het geheel is naast rommelig vooral te weinig interessant. Het camerawerk is bij vlagen erg goed, maar al met al is het toch een teleurstellend doorsnee filmpje in teveel opzichten. Het hoogtepunt is een scène op ongeveer tweederde van de film. Paulo (de hoofdpersoon) is betrokken bij een demonstratie. Hier echoot dan eindelijk het universum buiten de paleizen van het establishment door in de film, de stem van het volk: de dynamiek van het volk ook. Dwingend en overrompelend. Helaas en spaarzaam moment in deze Rocha-film. Ik had me van deze Rocha meer voorgesteld (in elk geval meer dan Black God White Devil), zo zie je maar weer%u2026 In de politieke mix van idealisme en culturele geschiedenis in film blijkt Rocha toch geen Yoshida.

WKW?Eerder een tamelijk mislukte poging om de montage procédés van Eisenstein nieuw leven in te blazen.Helaas was Rocha blijkbaar zo bezig met die montagetechniek dat hij daarbij vergat dat hij ook nog een verhaaltje over klassenstrijd en uitbuiting in Latijns-Amerika moest vertellen,een verhaal dat door de extreem ingwikkelde structuur amper nog te ontwarren is.
Weliswaar maakt het slot het waarom van de associatietechnieken duidelijk,maar tegen die tijd ben je als brave burgerlijke kijker al tamelijk murw.Een vergissing van Rocha was het imho ook om wel Eisenstein na te volgen in de editing,maar niet in diens typologie.Weliswaar valt deze poging tot nuance te prijzen,maar behalve de held en diens vriendin zijn de overige,allen corrupte en gemene, personages volstrekt niet uit mekaar te houden,wat het volgen van de intrige nog moeilijker maakt.
Wel weer ,als gebruikelijk bij Rocha,enkele spetterend uitgewerkte massachoreografieen.
Kortom:technisch goede Agitprop die zijn propagandistische doel voorbijschiet door narratief gek*t.De uitgebuite massa's zullen deze film niet in drommen zijn gaan zien,vermoed ik.

avatar van Spetie
Mijn tweede Rocha, die mij ook best goed bevallen is en qua montage en cameratechniek in ieder geval erg lijkt op Black God, White Devil, wat zeker een pluspunt is.

Rocha heeft met Terra em Transe in ieder geval een zeer politiek getinte film afgeleverd. Het mag dan zogenaamd over El Dorado gaan, maar je hoeft hier niet voor gestudeerd te hebben om te zien dat Rocha gewoon zijn thuisland Brazilië hiermee een flinke uitbrander probeert te geven. Het is vanaf het begin al goed opletten te blazen, want het is niet bepaald een gemakkelijke film. Door middel van talrijke flashbacks, wordt met vloeiend en afwisselend camerawerk zo’n beetje de politieke chaos van Brazilië in die tijd weergegeven.

Tot halverwege is alles redelijk goed te volgen, maar daarna is het aantal personages dat voorbij komt op een gegeven moment gewoonweg te talrijk, om alles goed uit elkaar te kunnen houden. Dat is jammer, want hierdoor oogt het af en toe nogal rommelig en chaotisch. Desondanks is het erg boeiende cinema, omdat het door Rocha op een frisse, maar ook erg dwingende wijze aan de kijker gepresenteerd wordt. En ondanks dat is misschien niet alles precies heb meegekregen, is dit absoluut de moeite van het kijken waard gebleken. Misschien niet top, maar wel bovengemiddeld goed.

avatar van The One Ring
Jaren '60 Godard inderdaad. En ook Eisenstein. Beide namen werden hier al genoemd en zijn duidelijk terug te vinden hier. Rocha verhult nauwelijks wie zijn voorbeelden zijn. Echter, hij heeft ook een bijzondere troef die de andere twee wat mij betreft missen: Rocha is veel beter in politiek. Eisensteins films zijn in dat opzicht zo simplistisch dat ze wat mij betreft alle waarde verliezen. Godard heeft genoeg interessante ideeën over politiek, maar werkt ze altijd te didactisch uit en speelt graag de revolutionair vanuit een veilig land en in een veilige positie.

Rocha is het echte werk. Hij gebruikt de desoriënterende montagestijl van Godard en de groteske politieke contrasten van Eisenstein om vooral een chaotisch beeld te schetsen van een gebroken land. Ik zou dit nooit een idealistische film noemen. Integendeel, het is een enorm cynisch portret over de onmogelijkheid om alle partijen goed bij elkaar te krijgen. Iedereen krijgt ervan langs: links, rechts, het volk en zelfs de ogenschijnlijk heldhaftige poëet die tussen al deze partijen in staat. Het is een boze en ook vooral wanhopige film en de filmische middelen worden toegepast om het tumult en de ongrijpbaarheid van enige vorm van hoop of houvast weer invoelbaar te maken.

Ik vond het sterk. Samen met Z en Salvador behoort dit tot een select groepje films die misschien puur op narratief vlak niet helemaal diep indrukwekkend zijn, maar enorm goed scoren doordat ze onmogelijkheid van het bedrijven van politiek in een door conflict gedreven gebied weten te vangen.