ad
  • 8.177.672 stemmen

The New World (2005)

Avontuur / Historisch | 135 minuten / 172 minuten (beperkte release)
2,99 1.184 stemmen

Genre: Avontuur / Historisch

Speelduur: 135 minuten / 172 minuten (beperkte release)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Terrence Malick

Met onder meer: Colin Farrell, Q'orianka Kilcher en Christopher Plummer

Releasedatum: 23 maart 2006

Over The New World

"Once discovered, it was changed forever."

1607. De eerste westerlingen, onder leiding van kapitein John Smith, zetten voet aan wal in Virginia en worden geconfronteerd met de cultuur van de Indianen. Het klikt helaas niet tussen de twee volkeren, en het wordt pas echt gevaarlijk als John Smith verliefd wordt op de knappe indianenvrouw Pocahontas.

imageimageimageimage

avatar van Malick

Malick

Even voor de duidelijkheid. Grote delen - zeg maar alles - van Horner's muziek is vervangen voor Wagner en Mozart in de post-productie. Malick was er niet tevreden over. En terecht ook.

Van alles wat ik gezien, gelezen en gehoord heb is dat stuk van Wagner - Das Rheingold Vorspiel het meest dierbare / onovertroffen / sublieme / heilige. Ze mogen het op mijn begrafenis spelen.

avatar van DVD-T

DVD-T

Verbluffend mooie film.

De lange versie gezien, en geeft zoveel meer aan de film mee dan de kortere versie.

Wat als eerste opvalt is de prachtige cinematografie van Lubezki. Wat levert deze man altijd goed en mooi werk af zeg. Verhaaltechnisch is het zoals we van Malick gewend zijn. Er wordt een dun plotje gevolgd voor enige houvast. Verder wordt er niet echt een duidelijke lijn gevolgd. Hij laat de setting, de omgevingen, de situaties en de acteurs het overnemen om zo een uniek mogelijk iets qua narratief te creëren. En die losse manier van film maken is echt iets wat Malick blijft onderscheiden van vele andere filmmakers. Het acteerwerk is erg goed, of beter gezegd erg naturel. De omgevingen zijn erg mooi. Ook fantastisch dat er voor is gekozen om het op de echte locaties te doen ipv. ergens in Canada. Geeft veel authenticiteit mee. De muziek is erg mooi en maakt dat hetgeen nog een diepere emotionele lading meekrijgt, of het nu van Horner is of niet.

avatar van seco2000

seco2000

Deze historische film geeft ons een kijk op de wereld van toen. De beelden van de zeilschepen zijn beklijvend. De natuur wordt mooi in beeld gebracht. Soms zijn er sprongen in de film: plots is Jamestown er. Zo zien we wel hoe de Engelsen erin slaagden om te overleven in de Nieuwe Wereld, maar niet hoe die stad tot stand kwam.

De film gaat meer over de relatie tussen de prinses en haar Johns, dan over de verovering van de Nieuwe Wereld.

Bij momenten is de film langdradig en door de sprongen is het soms moeilijk om te volgen.

wij geven een 7/10

avatar van Zwolle84

Zwolle84

The New World doet me tot mijn grote schrik vrijwel niets, en dat terwijl ik er zulke hoge verwachtingen van had én groot liefhebber ben van het werk van Malick.

De ingrediënten die ik in zijn andere films zo waardeer, zitten er gewoon weer in. De schitterende natuurbeelden. Het hypnotiserende sfeertje met kalm bewegend gras, weerspiegelende waterpartijen, beelden die meer sfeerverhogend zijn dan ze iets aan het plot toevoegen. Het acteerwerk was ook prima. De muziek mooi.

Waarom het dan toch niet overkwam? Geen idee, ik ben er zelfs een beetje chagrijnig van. Waar ik normaal niet eens het verhaal hoef te volgen om te verdrinken in Malicks werelden, moest ik mezelf nu keer op keer dwingen bij de les te blijven. De film ging daardoor ook te vaak op pauze om lekker in de flow te kunnen raken.

Nou ja, ooit nog maar eens proberen. Voor mijn aanstaande eerste ziening van The Tree Of Life zijn de verwachtingen nóg hoger gespannen, hopelijk pakt die me gewoon weer gelijk.

avatar van nummer2

nummer2

Ah, is het eindelijk officieel? Geweldig dat de kogel eindelijk door de kerk is! Moet geweldig zijn om op hoge kwaliteit te kijken.

avatar van de grunt

de grunt

• 2031 stemmen

Moet zeggen dat de BD uit 2009 al best genieten is, maar de Criterion zal wel alle visuele perken te buiten gaan.

avatar van synec

synec

Yes, eindelijk! Hopelijk met nieuwe extra's en eens alle 3 cuts er op. Ik wil heel graag die oorspronkelijke versie van 150 minuten nu ook eens zien.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Zojuist de extended cut gezien, een behoorlijk lange zit, en ik vind het wel een redelijke film. Het verhaal is in ieder geval goed, wel jammer dat het grotendeels vanuit voice-overs verteld wordt, ik had liever wat meer dialoog gezien. Ook wordt het soms veel te zweverig gebracht met dromerige muziek waar ik me soms een beetje aan ergerde. Verder wordt er wel goed gespeeld en ziet het er qua aankleding ook prima uit. Redelijk dus.

avatar van yesplease

yesplease

Geen slechte film, maar de extended versie (die ik zag) is een afrader: veel te lang. Misschien is de gewone versie beter.

avatar van lezertje

lezertje

Ook de extended versie is meer dan de moeite van het bekijken waard. De film laat ons veel meer kijken in het hoofd van Matoaka (Q’Orianka Kilcher) zoals Pocahontas (haar kindernaam) werkelijk heette. Oogstrelend camerawerk van Emmanuel Lubezki en een hoofdrol van de toen vijftien jarige Kilcher die ook nu nog steeds respect afdwingt. Jammer dat het met Terence Malick daarna nooit meer iets is geworden. Wellicht was 'The new world' er de ooraak van dat de regisseur zich verloor in het gefilosofeer van de koude grond.

avatar van PieternelV

PieternelV

Wij bekeken deze film als opdracht voor een geschiedeniswerk. In het eerste halfuur van de film gebeurde er niet veel. Er waren veel natuurbeelden en er werd weinig gezegd, dit zorgde ervoor dat de film wat langdradig werd. Toen de gevechtsscène tussen de Engelsen en de Indianen kwam, werd het verhaal spannender en begon het ons meer te boeien. Vanaf dit moment was er wat meer actie. Het einde van de film was zeer verrassend. Over het algemeen vonden we de film wel mooi, soms iets te langdradig omdat er weinig werd gezegd maar we hebben toch enkele nieuwe dingen bijgeleerd.

avatar van Alathir

Alathir

Op zich viel The New World nog redelijk mee qua speelduur, misschien omdat ik hem in 2 dagen heb gekeken. Het bevat heel wat dromerige, filosofische gedachtes, al kon ik vaak niet plaatsen wat dit nu eigenlijk bijbracht aan de film zelf. Soms al eens een leuke wijsheid,oa. de boom die niet stopt met groeien ook al breekt er een tak af, nee hij zet door en krijgt nieuwe takken en bladeren, maar daar blijft het ook bij. Ook ontzettend weinig dialoog. Dit is misschien typisch Malick, geen idee, ik heb enkel nog maar The Thin Red Line gezien. Uiteraard is communicatie moeilijk als men niet dezelfde taal spreekt maar toch op het einde is er niet bepaald meer dialoog als in het begin

Ja, deze film is eigenlijk te lang met een verhaal dat gerust op anderhalf uur verteld kan worden ipv op 3uur. Malick vond het namelijk nodig om nog anderhalf uur de natuur te filmen. En ja die is mooi maar als ik de natuur zo wil bewonderen kan ik even goed een natuurdocumentaire zien of wat foto's bekijken van prachtige landschappen. Ik begrijp dat de Algonquins één zijn met de natuur en dat mag gerust geaccentueerd worden maar dit kon op een vele kortere tijd ook wel duidelijk gemaakt worden.

Overigens kreeg ik het ook niet erg warm van de liefde tussen Farell met Kilcher en de liefde tussen Bale en Kilcher. Ok, ze was nog maar 15 en minderjarig maar cast dan iemand anders in de rol van Pocahontas. Deze film gaat me dus niet zo lang bijblijven want er gebeurd gewoon te weinig en het verhaal is te zwak, de beelden en muziek mogen nog zo mooi zijn. Daarom 3*

avatar van sandokan-veld

sandokan-veld

De vorige film die ik zag van Malick, The Thin Red Line, had ik over twee avonden verdeeld, omdat ik het op een gegeven moment een beetje veel van het goede vond. Geïnspireerd daardoor heb ik The New World (172 minuten versie) zelfs bekeken over zeven verschillende sessies van elk 20 a 30 minuten.

Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit of ik dit nou als kritiekpunt moet aanmerken, dat ik het bijna onmogelijk vond de film in één ruk uit te zitten. Toch ben ik, nu de aftiteling is uitgerold, eerder geneigd om te zeggen dat ik het, na zijn briljante debuutfilm, de beste film van Malick vond die ik tot dusver zag.

Na vijf van zijn films gezien te hebben, ga ik het steeds grappiger vinden hoe erg ik het bij Malick eigenlijk eens wil zijn met zowel zijn critici en zijn bewonderaars. Dat is met deze film niet anders. Als je zou willen stellen dat de film te lang met de camera om een meisje heen dwarrelt (om een andere reactie op deze pagina te parafraseren), dat er nauwelijks een verhaal te ontdekken valt in de oeverloze shots van waaiend gras en klaterende beekjes, dat het gemompel op de achtergrond af en toe weinig toevoegt, tsja, dan kan ik je daar alleen maar gelijk in geven.

En toch: letterlijk elk shot zou je kunnen inlijsten, en Malicks aandacht voor detail is echt weergaloos (wat een mooie sets!). Over de volle drie uur ontvouwt zich zowel een fraaie, frisse kijk op wat eerst een platgetreden legende leek (tsja dat krijg je als je veertig jaar over een script doet, dan kruipt Disney voor) als een liefdesverhaal dat ik niet, zoals anderen hier beweren, afstandelijk vindt, maar juist subtiel, poëtisch en aandoenlijk.

Toch, het had af en toe wel iets minder gemogen met het gedwarrel, dat klopt. En de manier waarop de indianen als 'noble savages' in beeld worden gebracht, dus als een soort macrobiotische commune (tegen alle historische kennis in overigens), doet ook wat af aan de geloofwaardigheid van de film. Inheemse volken zo in beeld brengen is zowel racistisch als cultuurrelativisme, daar zou dus echt helemaal niemand meer blij van moeten worden anno nu, behalve het soort types dat graag indianenplaatjes met tegelwijsheden op Facebook deelt. Dat zijn dus voorbeelden van (bescheiden) irritaties die me toch wel van een nóg hogere score afhouden.

Al met al wordt er ook wel redelijk geacteerd, vooral Kilcher draagt de film echt en laat ons kijken door de ogen van Pocahontas, stralend vol dartele verwondering. Knap voor zo'n jonge actrice, met zulk contemplatief materiaal ook nog. Farrell zou dan weer niet mijn keuze zijn geweest voor deze rol, maar zijn onbeholpenheid heeft ook wel weer een bepaalde charme, in deze context.

As we speak heeft The New World een score van 2,97* op Moviemeter, wat bij mij toch wel een kleine roep om herwaardering losmaakt. Al snap ik ook dat dit niet ieders ding is. Wellicht helpt het sceptici om, net zoals ik heb gedaan, deze film als miniserie te beschouwen.

avatar van ghostman

ghostman

ghostman schreef:

Scènes met Colin Farrell (mijn favoriete acteur van de nieuwe generatie acteurs) erin zijn overweldigend (het eerste deel dus).

Mijn favoriete scène : pure love

avatar van tbouwh

tbouwh

Ai, wat is deze weer onderschat (of ondergewaardeerd, is maar hoe je het bekijkt).

Ultiem genoten met de Extended cut gister, prachtfilm.

Het is een mooi weekend, want vanavond ga ik eindelijk The Thin Red Line erin gooien (laatste Malick).

Onderhond

Geen beste Malick.

Het probleem met een films als deze is dat ze afhangen van een precaire balans. En eens die balans in één richting begint te vallen valt er vaak weinig meer aan te doen. Dat maakt dat sommige de film erg mooi en poëtisch vinden, andere de film erg saai en cheesy. Ik val in het tweede kamp.

Groot probleem voor mij is dat ik absoluut Malick's visuele genie niet zie. Het kleurgebruik ik weinig sprekend, hij doet erg weinig met belichting, camerawerk is niet sterk genoeg en ook de editing laat te wensen over. Het is niet dat Malick z'n best niet doet, het is duidelijk dat hij zeer bewust dingen doet, maar het beoogde effect komt er niet.

Beetje vreemd ook dat ik nooit het gevoel kreeg echt in 1600 nog wat te zitten. Een aanwijsbare reden heb ik er niet voor, natuurlijkbeelden zijn wat ze zijn, maar het kwam nooit echt geloofwaardig over als historische film, wat de sfeer toch ook wat in de weg zat.

De soundtrack is niet slecht, maar niet sterk genoeg om het gebrek aan visuele punch op te vangen. Rustige, nette muziek die weinig verkeerd doet, maar ook niet bepaald emotioneert. De voice-overs daarentegen zijn een stuk minder. Het gefluister en gehijg mist compleet z'n doel en zorgt voor bakken kitsch.

Voor het verhaal en de romance moet je het zeker niet doen. Malick mikt op sfeer en poëzie maar faalt wat mij betreft flagrant. Wel respect dat hij het in ieder geval niet halfslachtig doet, maar dat maakt de film er jammer genoeg niet beter op. En 180 minuten worden zo wel een erg lange zit.

avatar van DwarreI

DwarreI

Onderhond schreef:

Camerawerk niet sterk, kun je dat toelichten?

Wat kleurgebruik en belichting betreft, Terrence Malick maakt alleen maar gebruik van natuurlijke belichting zonder hulpmiddelen, dus wat verwacht je?

Onderhond

DwarreI schreef:

Dat hij keuzes maakt waardoor de belichting wél mooi is. Verder is het vier maanden geleden dat ik deze gezien heb, veel detail hoef je niet meer te verwachten vrees ik.

avatar van thegoodfella

thegoodfella

Ironisch dat ik vandaag 2 films van Malick kijk (Badlands & The New World) en dat ze qua inhoud uiterste tegenpolen zijn. Nihilisme vs idealisme. Des te knapper is het dat ze beide fenomenaal zijn qua sfeer en mij visuel wederom omver bliezen.

Toch jammer dat we nooit horen hoe Malick zelf over bepaalde zaken denkt.

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

trebremmit schreef:

Rommelig gemonteerd?

Mischien is het beter als mensen zich eerst eens verdiepen in wat voor films Malick maakt, voordat ze deze gaan kijken.

Youtube link werkt niet meer. Deze wel en is prachtig.

ALL THINGS SHINING: The Art of Terrence Malick - YouTube - m.youtube.com

Wij hebben gekozen om de film drie sterren te geven. De film is zeer geloofwaardig door de realistische omgeving en kleding. Het leuke is ook dat de de scènes uit verschillende standpunten zijn gefilmd. Doordat de communicatie grotendeels via gebarentaal verliep was het af en toe moeilijk om het te begrijpen. Er bestaan drie versies van de film. Daar zijn we achtergekomen nadat we de langste film, die drie uur duurde, hadden gekeken. Wij raden jullie aan om één van de kortere versies te bekijken.

avatar van anne J

anne J

Weet iemand of/waar je de lange dvd versie kan kopen? Dus niet blu-ray, want hierboven staat ook blu-ray te koop. Maar dat kan ik niet afspelen.

Heb op internet gezocht, maar kan tot nu toe alleen de 135 minuten versie dvd vinden. Als de film al te koop is, want op veel plekken ook niet.

avatar van nissa.cly

nissa.cly

The new world is geregisseerd door de auteur Terrence Malick. De film zelf verscheen in 2005.

De film heeft verschillende genres, namelijk: biografie, romantiek, geschiedenis en als laatst drama. De belangrijkste personages doorheen de film zijn Pocahontas (Q’orianka Kilcker) en Captain Smith (Colin Farrell). Later in het verhaal speelt ook John Rolfe (Christian Bale) een belangrijke rol.

Verhaallijn

Drie schepen Britse kolonisten komen in 1607 aan in Virginia om Jamestown te stichten. Daar aangekomen, komen ze terecht in conflicten met het plaatselijke volk, de Indianen. Tijdens de film worden Captain Smith en Pocahontas verliefd op elkaar. Wanneer Smith een aanbod krijgt om een expeditie te leiden in Oost-Indië, grijpt hij de kans. Twee maanden later wordt Pocahontas wijsgemaakt dat hij op zee omgekomen is. Vervolgens leert Pocahontas John Rolfe kennen. Na hun trouw, verwekt hij bij haar een zoon en verhuizen ze namen naar Engeland. In 1617 zou Pocahontas aan tuberculose, longontsteking of pokken gestorven zijn.

Sterke en zwakke punten

Voor ons zijn de sterke punten van de film dat de personages heel realistisch en overtuigend in beeld kwamen. De zwakke punten gaan eerder over de duur en de details in de film. Hierbij bedoelen we dat er te snel over de belangrijkste punten in het verhaal wordt gegaan, wat er dan voor zorgt dat de onbelangrijke fragmenten het grootste deel van de film innemen. Ook vinden wij dat er onduidelijke tijdsprongen in het verhaal werden gemaakt. Dit kan je zien aan de hand van hun zoon die in het ene fragment nog een baby is, in het volgende fragment al een kind.

Eindoordeel

Wijzelf vonden het enorm leerrijk om te zien hoe een kolonie in de Nieuwe Tijd gesticht werd en hoe er met het plaatselijke volk werd omgegaan. Toch misten we wat spanning en verrassende elementen in de film om de langdradigheid tegen te gaan.

avatar van kissyfur

kissyfur

Goed, maar minder sterk dan The Thin Red Line. De stijl is dezelfde: mooie beelden van natuur en mensen, karakters die met commentatorstemmen poëtische teksten spreken en zo hun ziele-oerselen blootgeven. Dat is allemaal erg mooi.

Maar in The New World zijn er minder karakters. Daardoor is er meer herhaling en minder afwisseling in wat de commentatorstemmen bespreken. Meer een mantra en minder een rijk pallet. Ik heb overigens de verlengde versie gezien.

Desondanks een prachtfilm.

avatar van macrobody

macrobody

Mezelf nog maar eens aan een Terrence Malick gewaagd maar ook deze kon mij niet bekoren. Veel te lange zit voor een heel oppervlakkig liefdes verhaaltje. Je zou ook gewoon het geheel als luisterboek kunnen afspelen en de plaatjes er zelf bij bedenken aangezien 90% van de film een voice over is. De film stijl van Malick staat me helemaal niet aan. In het ene shot zie je bijvoorbeeld iemand met een baby en in het volgende shot is die baby ineens 5 jaar en de omgeving is niets veranderd zodat je je eerst moet afvragen of je nou naar een opgegroeide baby zit te kijken of naar een ander kind. Of het einde waar er dan ineens wordt verteld dat ze dood is vanwege een ziekte. Heel ongemakkelijk allemaal. En dan heb ik het nog niet eens over die muziek die overal doorheen tettert. Bah. Dit was echt de laatste Malick voor mij.

avatar van AnyaH

AnyaH

Allemachtig, wat een indringend historisch drama! Een parel van een film.... werkelijk verbluffend mooie cinematografie en geweldige dramatische muziek. Prachtig gespeeld en indrukwekkend omdat het ruim 400 jaar geleden min of meer echt gebeurd is, voorzover het correct opgeschreven is. Ik heb vooraf veel op Internet opgezocht. Matoaka (Pocahontas) was piepjong toen ze met een indiaan van een andere stam trouwde, later trouwde ze met John Rolfe, ze kregen 1 kind en helaas is Matoaka inderdaad heel jong gestorven. Een werkelijk prachtige en indrukwekkende film!!!

avatar van jane01

jane01

The new world is heel realistisch en mooi!

De film toont mooi aan hoe de mensen in die tijd leefden en communiceerden. In het begin vond ik de film wat saai omdat er niet veel gebeurde. Maar later in de film wordt het spannender en boeiend.

Het decor van de film is ook heel mooi gemaakt.