ad
  • 8.184.200 stemmen

The New World (2005)

Avontuur / Historisch | 135 minuten / 172 minuten (beperkte release)
2,99 1.184 stemmen

Genre: Avontuur / Historisch

Speelduur: 135 minuten / 172 minuten (beperkte release)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Terrence Malick

Met onder meer: Colin Farrell, Q'orianka Kilcher en Christopher Plummer

Releasedatum: 23 maart 2006

Over The New World

"Once discovered, it was changed forever."

1607. De eerste westerlingen, onder leiding van kapitein John Smith, zetten voet aan wal in Virginia en worden geconfronteerd met de cultuur van de Indianen. Het klikt helaas niet tussen de twee volkeren, en het wordt pas echt gevaarlijk als John Smith verliefd wordt op de knappe indianenvrouw Pocahontas.

imageimageimageimage

avatar van trebremmit

trebremmit

Rommelig gemonteerd?

Mischien is het beter als mensen zich eerst eens verdiepen in wat voor films Malick maakt, voordat ze deze gaan kijken.

avatar van JJ_D

JJ_D

Wagneriaans, niet alleen door de openingsmuziek (het Rijnmotief aan de andere kant van de oceaan: schitterend! - helaas wat gejaagd uitgevoerd door het Nederlands Radiofilharmonisch Orkest) maar ook door de Gesammt opvatting van de hele film. In 'The Tree of Life' kristalliseert het samenvloeien van plot, beeld en geluid op een veel meer transcenderende, magische, verslavende wijze. In 'The New World' omarmt Malick echter de romantiek, in een onnavolgbare beeldtaal, maar ook met sentimentaliteit tot gevolg. Ook in die typische verhaalelementen vindt de cineast echter waarheden, zoals de superieure voice-over aantoont. Sommige elementen (specifieke beelden, iets te chaotisch voorgestelde natives?, ...) zijn niet helemaal geslaagd, maar de totale indruk van deze film is superieur. Voor mij een bewijs waarom Malick een wat miskend genie is. Trouwens: Mozart! En phanta rhei, zoals we op het einde nog eens mogen ervaren. Malick zien = lessen in leven. Zeker te herbekijken dus, en hopelijk later meer zinnigs.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Oeioeioei, wat een misser!

Malick mag dan wel een goede filosoof zijn, van romantiek bakt hij er totaal niks van. New World is nogal een slaapverwekkende en bloedserieuze versie. Positief is de indruk die Malick geeft van pioniers die voor de eerste keer in een onontdekte wereld belanden. De natuurgeluiden geven weer hoe het moet geklonken hebben toen de eerste settlers voet aan wal zetten. Daarna volgt een culturele clash tussen Indianen en settlers. En dan maakt Malick de fout om voortdurend de hippie toer op te gaan. Want ja, in je blootje rondhuppelen in de bossen is geestverruimend, de "i'm one with nature" euforie die er sterk in terugkomt met Pocahontas zelf en Smith die er even van proeft. Ik verwachtte me bijna aan een folkfestivalletje met de lokale weed maar gelukkig bleef dit toch uit. Ik weet het niet maar voor mij klopte die voorstelling van leven bij de natives niet. De romantiek tussen kapitein Smith en Pocahontas was ook al zo zwak weergegeven. Dan kwam er nog een sterk laatste half uur die moest uitmaken van wie Pocahontas nu echt het meest hield . Veel meer dan een 2 of 2,5* kan ik hier toch niet aan kwijt. Geef me dan maar snel weer Tree of Life (4*) waar hij de zaken wel goed aanpakte.

Reinbo

Korte of lange versie gezien?

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Filmkriebel schreef:

Je standpunt t.o.v.deze esthetiek en opvattingen is nou net het punt wat Malick aanhaalt.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

@ Reinbo : gelukkig de korte... het was al lang genoeg.

@Naomi Watts : het kon mss wat minder uitdrukkelijk op die manier. Ik stelde me achteraf ook de vraag waarom hij toch niet koos voor een leven met het Indianenmeisje terwijl hij me erg overtuigd leek dat zijn geluk daar te vinden was... Vreemde keuzes van die kapitein Smith.

I

Reinbo

Lange versie geeft daar meer duidelijkheid over. Heeft ook een ander ritme waardoor het meer een meditatieve film wordt.

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Filmkriebel schreef:

I

Lang geleden dat ik de korte versie heb gezien maar zoals Reinbo aangaf is dat wel vrij duidelijk in de extended cut. Ook qua ervaring zit er een enorm verschil van de twee. Mocht je er open voor staan 'm nogmaals te bekijken zeker voor die cut gaan. De kloof tussen beide versies en de lengte van 40 minuten is veel te groot.

avatar van DwarreI

DwarreI

Na een herziening (ditmaal de lange versie) alsnog volledig overtuigd door dit meesterwerk.

avatar van Filmfan74

Filmfan74

Prachtige film met een meer geloofwaardige versie van het verhaal van Pocahontas dan Disney gaf. Romantisch, avontuurlijk, realistisch (indrukken van de Engelsen in de nieuwe wereld) en verdrietig. De vertelstemmen van de belangrijkste karakters geven het verhaal meer diepgang.

Ik heb trouwens de lange versie gezien.

avatar van Heester

Heester

Oh oh, gemengde gevoelens.

Een prachtige film, geweldige beelden en mooie begeleidende muziek. Maar toch, ik weet niet.. Ik denk dat ik hem voor een tweede keer moet gaan zien om hem volledig te waarderen. The Thin Red Line wist mij in 1 keer te boeien, maar hier moest ik best nog wel moeite voor doen. Maar toen ik eenmaal erin zat was het echt genieten.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Valt maar een ding van te zeggen: ruim 2 uur van je leven verkl..t.

avatar van Jesper187

Jesper187

Van mij mocht hij na die kleine drie uur nog best een paar uur doorgaan..

avatar van DwarreI

DwarreI

Marvinleeaday schreef:

2 uur van je leven verkl..t.

Ik denk dat objectief gezien eerder dat jouw hele leven een pure waste of time is behalve die paar uur dat je deze film zag.

avatar van thegoodfella

thegoodfella

Voordat ik deze film opzette had ik alle Malick's al gezien behalve deze. Hier had ik stiekem nooit zo veel zin in. Het verhaal leek me nietszeggend en de lage beoordeling spoorde mij ook niet aan om deze film te willen zien.

Maar wat heb ik mij vergist zeg. Achteraf gezien is dit gewoon de beste Malick. Het is het Pocahontas verhaal in optima forma. Werkelijk sublieme beelden. Naast die beelden en een geweldig mooi uitgewerkt liefdesverhaal vond ik de maatschapij kritiek ook aangrijpend. Want wat is eigenlijk de definitie van hebzucht, jaloezie, armoede en liefde?

Vandaag de lange versie aanschaffen. Ik ben benieuwd of mijn beoordeling dan omhoog of omlaag gaat

McSavah

Mijn exemplaar van de Nederlandse blu-ray van Entertainment One speelt helaas niet goed af, in de zin dat het beeld niet vloeiend loopt, maar heel schokkerig, en daardoor onkijkbaar. Bij andere blu-rays heb ik hier geen last van. Ook gewoon van een betrouwbare winkel gekocht. Niemand hier die dit heeft meegemaakt? Ook de trailers vooraf de film zagen er trouwens niet uit (wel vloeiend beeld, maar dvd/vhs kwaliteit), en ik geraakte ook niet naar een menu van de blu-ray. Zeker net pech gehad met een foutieve druk...

avatar van Malick

Malick

Dat is een bekend probleem van distributeur Entertainment One. Lees ook even deze recensie door.

Dit was toendertijd mijn eerste BR die ik bestelde en bekeek! Was er toch wel van onder de indruk maar het zal me niet verbazen dat deze BR in de herkijk zou kunnen tegenvallen.

McSavah

In die recensie lees ik er in ieder geval niks over. Zal dus puur aan mijn exemplaar liggen. Het hoort verder dat er geen menu bijzit blijkbaar. Voor zo'n lange film ook maar weinig GB (23 volgens de recensie), terwijl bij de Amerikaanse uitgave de fim 37,5 GB in beslag neemt (zonder extra's dus). Ik dacht dat het gewoon dezelfde transfer zou zijn, maar blijkbaar niet. Ook zit daar nog een making-of als extra bij.

Deze blu-ray ga ik daarom ritueel verbanden en ik schaf de Amerikaanse of Britse blu-ray aan.

McSavah

Door de instellingen van mijn blu-ray speler te veranderen is het probleem met het aantal frames per seconde toch verdwenen. De rituele verbranding zal uitblijven, al kan ik het nog steeds niet een mooie uitgave noemen.

Reinbo

Is de Amerikaanse versie niet groter omdat die de extended cut (die overigens ten zeerste is aan te raden) is.

McSavah

De Nederlandse is ook de extended cut, daar heb ik bij de aankoop dan nog wel op gelet

avatar van Movsin

Movsin

Wie zich aan een avontuurlijke actiefilm zou verwachten, komt wel bedrogen uit. Het is een film waarin vooral de mooie natuurbeelden te bewonderen zijn, maar waarin daarnaast liefde en romantiek de hoofdrol spelen. Er komt ook heel wat fylosofie en mijmering bij kijken en de sfeer die opgehangen wordt van de tijd en de omstandigheden is heel bijzonder en eigenlijk verrassend vergeleken met andere dergelijke werken. De opbouw en de overgang tussen de verschillende scenes is niet altijd goed en duidelijk en af en toe zelfs storend en eigenlijk duurt de film toch wel te lang.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Op zich wel een sjieke film van Terence Malick. Het gaat over hoe de eerste kolonisten van Amerika in contact met de Indianen. Eén van hen, Colinn Farrel komt in contact met Pocahontas en de rest van de film laat zich wel min of meer raden. Het is wel een redelijk film geworden met zo'n typisch trademark van Malick: veel gedachten van de hoofdpersonen worden op zijn Nico Dijkhoorns uitgesproken, terwijl je dan allerlei dromerige beelden ziet. Ben er niet helemaal wild van dit soort mooifilmerij, maar strontvervelend vond ik dit ook weer niet. Dit was uiteindelijk allemaal goed te doen.

avatar van Montorsi

Montorsi

Lange versie gezien.

Malick's benadering van film maken blijft altijd wel boeien. Het nadeel is dat het ietwat pretentieuze wat zijn films altijd al wel hebben hier iets te veel op valt door het vrij basale verhaaltje. Misschien niet zo'n heel goede keuze om een verhaal te verfilmen waarbij je al zo'n sterke associatie kent. Desalniettemin wel sterk uitgevoerd, botsende belangen en conflicten en de worstelingen in twee nieuwe werelden. 3.5*, toch wel een stuk minder dan The Thin Red Line en Tree of Life, de film heeft vooral te lijden ook onder die vergelijking ben ik bang.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20025 berichten

Trollbericht verwijderd

avatar van Serpicos

Serpicos

Opnieuw een meesterwerk van Malick, hij is er eentje naar mijn hart!

Ik heb de lange versie bekeken (op blu-ray, wat het nog indrukwekkender maakte) en vond het nergens langdradig worden, eerder hypnotiserend. Totaal niet te vergelijken, maar een beetje zoals in Apocalypse Now zou je kunnen zeggen, alleen zit deze vol met prachtig door muziek ondersteunde natuurscènes, poëtische voice-over, romantische scènes met een overvloed aan chemie tussen Colin Farrell en Q'orianka Kilcher, et cetera. Kortom: Vol met pure schoonheid.

Zoals in Days of Heaven kun je wel zeggen dat het aanvoelt alsof de wendingen (Smith die bij de indianen terechtkomt, Pocahontas die Rolfe ontmoet,... ) nogal uit de lucht komen vallen, er is in de verste verte geen sprake van onnatuurlijke overgangen (het is daar waar gedeeltelijk het talent van Malick zit). De shots zijn krachtig en stralen rust uit. Net zoals de acteurs, met Bale als rolmodel.

Ja, na die drie uren mocht het van mij nog eventjes verder blijven gaan.

avatar van nummer2

nummer2

Er gingen geruchten dat Criterion deze film in 2015 opnieuw zal uitbrengen, vermoedelijk zelfs in een nieuwe cut (dat zou dan al de 4e zijn?). Deze tekening (zie het schip rechtsbovenin) draagt bij aan de hoop onder fans: Happy New Year! - From the Current - The Criterion Collection

(gerucht kwam van deze pagina, die hebben vaak vrij snel nieuws over Malick te pakken: https://www.facebook.com/OneBigSoulAnOralHistoryOfTerrenceMalick/posts/711350628933905)

McSavah

Laten we het hopen. De Nederlandse blu-ray die ik bezit is niet van geweldige kwaliteit en nieuw materiaal en extra's zijn altijd welkom!

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Gemengde gevoelens over deze film, ook na een tweede kijkbeurt.

Allereerst wat me ergerde:

- voice over... Ik ben daar sowieso geen fan van, maar soms kan ik het goed verdragen en soms minder. In dit geval vond ik het vaak toch wel richting geneuzel gaan. Het is ongetwijfeld poëtisch bedoeld, maar voor mij komt het zo niet over

- natuurlijk spreekt Pocahontas probleemloos en accentloos Engels...?

- weinig tot geen aandacht voor de overige kolonisten en hun onderlinge verhoudingen. Geen idee wie wie is en wie er blijft leven

- sowieso: wat is er mis mee om mensen af en toe bij hun naam te noemen?

- het verhaal ontbeert af en toe een duidelijke lijn (of samenhang)

- het wel erg ongenuanceerde prijzen van de leefstijl van de Native Americans. De hemel op aarde blijkbaar, voordat de Engelsen alles kapot kwamen maken. Alsof zonde iets is dat Europeanen in Amerika hebben geïntroduceerd

Wat ik wel kon waarderen:

- The New World is een mooie film, op de letterlijke manier. Soms is de camera iets te veel bezig met dingen die niets aan het verhaal toevoegen, maar mooie beelden zijn er genoeg

- Q'orianka Kilcher. Ik las dat ze nog maar 14 was tijdens deze film, maar ze lijkt ervaren. Ze ziet er lief uit en acteert natuurlijk. Ik snap wel dat ze de aandacht trekt van zowel Smith als Rolfe. Farrell en Bale doen het trouwens ook helemaal niet slecht

- de goeddeels woordeloze communicatie tussen met name Pocahontas en Smith en de chemie tussen hen beiden

- het einde. Rolfe regelt een ontmoeting tussen Pocahontas en Smith omdat hij ziet dat ze nog niet over hem heen is. Pocahontas en Smith lijken beiden verdrietig te zijn om het leven dat ze hadden kunnen hebben, maar gaan vervolgens min of meer tevreden hun eigen weg. Pocahontas komt terug bij Rolfe. Op zich had het daar mogen stoppen van mij. Pocahontas heeft haar plek gevonden, het verhaal is voor mij voltooid. Had haar dood anders bewaard voor de title cards op het eind, en had er dan meteen één geschreven over hoe het afliep met Smith.

Ik vind dit geen gemiddelde film, maar ik kom door de sterke sterke punten en de ergerlijke zwakke punten toch op een gemiddeld aantal sterren uit. Misschien is Terrence Malick niet iets voor mij.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Deze Blu-ray stond al een paar jaar in m'n kast. Was 'The New World' denk ik wat vergeten - hoe en waarom? Geen idee. Malick is een grootmeester en de film leek me erg mooi. Beetje uit het zicht verloren denk ik, misschien komt het ook wat door de (lange) speelduur. Maar vandaag eindelijk gezien.

Heb de 172 minuten-versie gezien. Het eerste anderhalf uur genieten. Prachtig, die zweverige beelden die ervoor zorgen dat je je als kijker echt in één of andere cinematografische trip bevindt. Malick en Lubezki zijn een meesterlijk duo. De ondersteunende score van James Horner (R.I.P.) is ook erg mooi.

Jammer dat de film na 1,5 uur wat begint te slepen. Op een gegeven moment kreeg Malick me niet meer zo mee in het verhaal. Neemt niet weg dat Q'orianka Kilcher (toen pas 14 jr.) betoverend is. Een mooi personage in een (grotendeels) mooi verhaal. Aan de lange kant, maar bij vlagen betoverend.