Repulsion (1965)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Roman Polanski
met Catherine Deneuve, Ian Hendry en John Fraser

Carol, een Belgisch meisje, werkt als manicure in Londen en deelt een flat met haar zus. Al snel wordt duidelijk dat ze niet alleen eenzaam en in zichzelf gekeerd is, maar ook lijdt aan fobieën en hallucinaties. Als haar zuster met een minnaar op vakantie gaat, versnelt de eenzaamheid haar ziekteproces. Gekweld door nachtmerries sluit Carol zich op in haar flat, verbreekt de telefoonverbinding en verslonst.

avatar van Boeikens
Acteerwerk en sfeeropbouw zijn echt wel sterk en ook het zwart/wit stoorde me totaal niet. De verhaallijn had ik graag wat meer uitgewerkt gehad, was me te vaag, en wat is die film traag zeg!
Voor mij geen tweede keer.

avatar van Cikx
Sterke psychologische horrorklassieker.

De bloedmooie Catherine Deneuve speelt een jonge vrouw, Carol, die lijdt aan androfobie (een angst voor mannen). Ze woont samen met haar zus in een appartement, maar wanneer haar zus op vakantie gaat en ze het voor twee weken alleen moet zien te redden gaat het mis. Ze trekt zichzelf terug met als gevolg dat haar angsten en hallucinaties in rap tempo verergeren.

Polanski weet hier met minimale middelen een knap staaltje werk vol symboliek af te leveren. Er wordt nooit uitgeweid over de achtergrond van de personages, maar de beelden spreken voor zich. Heerlijk hoe Polanski de kijker zijn eigen conclusies laat trekken. Dit is typisch zo'n film die aan de oppervlakte simpel lijkt, maar als je wat dieper graaft kun je er veel meer uithalen. Het geheel wordt vakkundig opgebouwd. Het is traag en dicht op de huid gefilmd, daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een jazzy score waardoor er een zenuwslopend, benauwend sfeertje ontstaat. Niet omdat het nou zo spannend is, maar omdat je als kijker voelt dat Carol een tikkende tijdbom is waarbij het enkel afwachten is totdat die afgaat.

Ondanks dat ik dit soort karakterstudies het liefste zie, wist Catherine Deneuve me niet helemaal te overtuigen. De aftakeling van haar geestelijke gezondheid wordt er naar mijn idee te dik bovenop gelegd in de acteerprestatie. Deneuve blijft maar apathisch voor zich uit zitten te kijken. Een vrij makkelijke manier om de kijker duidelijk te maken dat er iets mis is met haar. Iets meer nuance zou beter zijn geweest.

Repulsion haalt het niet bij mijn favoriete Polanski film Rosemary's Baby, maar komt dichter in de buurt dan The Tenant.

avatar van IH88
“We all have to lead our own lives in the end, you know.”

Geweldige horrorklassieker van Roman Polanski. Polanski weet als geen ander de juiste sfeer te creëren, en Repulsion barst van de sfeervolle en stijlvolle scènes. Een onderhuidse spanning, de schitterende zwart-wit beelden, geweldig acteerwerk van Deneuve, uitstekend camerawerk en één van de meest angstaanjagende eindes van een film die ik heb gezien.

Het is misschien maar een klein dingetje, maar de manier waarop je Deneuve iedere keer van haar werk naar huis ziet lopen, en de manier waarop het is gefilmd door Polanski, is echt briljant. Deneuve doet ook niet aan overacting, en de manische trekjes en psychische problemen van Carol worden door Deneuve perfect geacteerd.

avatar van Noodless
Toch wel meer van verwacht !
Het grootste probleem van de film is niet zozeer het trage verloop, maar vooral dat er een bepaalde spanningskracht ontbreekt. De film bezit inderdaad sfeervolle en stijlvolle scènes waaronder de dagelijkse weg die Deneuve volgt naar haar werk en terug naar huis. Deneuve speelt haar rol bijzonder overtuigend.
De zwart-wit beelden passen perfect bij het beeld wat Polanski wil scheppen. En toch....mis ik iets want ik zou de film niet echt opnieuw willen bekijken. Daarvoor sleep het zich allemaal wat te lang aan voor hetgeen wat de kijker te zien krijgt. Bv wanneer Deneuve stilaan volledig door slaat ( twee moorden op haar geweten ), weet dit op de één of andere manier niet spannend over te komen. Ook het slot vond ik niet zo geslaagd. Toch maar een zesje voor deze klassieker.