menu

High Sierra (1941)

mijn stem
3,48 (178)
178 stemmen

Verenigde Staten
Film noir / Drama
100 minuten

geregisseerd door Raoul Walsh
met Humphrey Bogart, Ida Lupino en Joan Leslie

Kort nadat de ervaren bankrover Roy 'Mad Dog' Earle uit de gevangenis wordt ontslagen, trekt hij op met de twee vrij jonge criminelen Red en Babe. Roy leert ook de voormalige danseres Marie kennen, de aantrekkelijke vriendin van de gewelddadige Red. Roy, Bob en Red zijn van plan een hotel te overvallen. Onderweg naar Californië leert Roy de jonge Velma, dochter uit de arme familie Baughmam, kennen. Terwijl Marie verliefd wordt op Roy, krijgt hij steeds meer interesse in Velma en hij betaalt zelfs de operatie van haar klompvoet. De overval op het hotel gaat fout door de onervaren Red en Babe. Roy vlucht met Marie de Sierra Mountains in. Wanneer Roy er achter komt, dat de politie hem op de hielen zit, zet hij onderweg Marie uit de auto.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=TrHArGouvZY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Film Pegasus
3,0
Film Pegasus (moderator)
Nogal een teleurstelling. Bogart heeft al beter gedaan en het verhaal is niet zo echt speciaal. En het acteerwerk is echt wel droog, zelfs voor een film-noir. Het slot maakt veel goed, maar de rest ontbreekt het wat aan een vlot tempo en verloopt de film met horten en stoten. Hier had meer in gezeten.

avatar van simonvinkie
3,5
Ik ben het wel eens met de meeste berichten hier. High Sierra is een fijne Film-Noir. De film kent een mooi opbouwend verhaal, wat prima geschreven is door John Huston. Humphrey Bogart zet hier dan ook weer een magistrale acteeprestaties neer. Ik kan nu wel met volle zekerheid zeggen dat het zo langzamerhand mijn favoriete acteur is. Die man kon acteren zeg. Ben het er ook wel mee eens dan zonder hem deze film wel minder was. Ida Lupino deed het naar mijn mening ook gewoon prima. Ondanks dat ik dus een een uitstekende film vond, had ik er misschien stiekem toch ietsje meer van verwacht. Raoul Walsh regisseerde al een van mijn favoriete films, en samen met Bogart in de rol, had ik erg hoge verwachtingen. Verder kent de film dan ook mooi camerawerk en een sterk einde. Beetje jammer dat ik het personage van Bogart niet zo heel interresant vond. Roy ''mad dog'' Earle krijgt niet heel erg veel diepgang mee.

Verder was High Sierra een sterke Film-Noir, met een goeie Bogart. Heb betere Noirs gezien, maar mede dankzij het sterke camerawerk en het rustige verhaal (en het acteerwerk natuurlijk), zijn de 3,5 sterren binnen.

avatar van Dogie_Hogan
3,5
Zag afgelopen week de DVD bij diverse postagentschappen in de graaibak voor € 2,50.

avatar van simonvinkie
3,5
Welke uitgave? Ik heb die van de Classic Cinema collection.

avatar van Harco
3,0
Ik heb een tijdje terug de Warner Bros.-uitgave gekocht. Ook inderdaad uit een graaibak, én voor €2,50. Het betrof deze voorkant.

avatar van Dogie_Hogan
3,5
Harco schreef:
Ik heb een tijdje terug de Warner Bros.-uitgave gekocht. Ook inderdaad uit een graaibak, én voor €2,50. Het betrof deze voorkant.
Klopt.

avatar van IcU
3,5
IcU
Degelijke Film-Noir met genoeg spanning en de nodige, wat oppervlakkige romantiek. Sterk verhaal omringt met prima spelende acteurs.

avatar van kos
4,0
kos
Vind dit een heerlijke film weer van Walsh hoor.

Fijne rol van Bogey, erg prettige locaties en een vlot en uitgebreid opgezet misdaadverhaaltje..
Erg fijn op een regenachtige middag in het weekend!

avatar van BBarbie
3,0
Raoul Walsh heeft ontelbare films gemaakt. Maar met uitzondering van White Heat (1949) zijn het geen van allen toppers. Zijn films missen finesse en lijken allemaal wat haastig in elkaar gezet, niet zo verwonderlijk natuurlijk wanneer je in een tijdsbestek van een halve eeuw een kleine 140 films maakt.

Ook deze film ziet er hier en daar wat stuntelig en daardoor ongeloofwaardig uit. Eigenlijk zijn de buitenopnamen in de High Sierra Mountains én het meespelen van Ida Lupino nog de beste onderdelen. Ik begrijp sowieso niet waarom Lupino nooit als een absolute topfilmster gezien is, terwijl er in haar tijd toch nauwelijks betere te vinden waren voor rollen als gangstermeisje en aanverwante personages.

Hoewel dit een van Walsh’ betere films is, scoort hij bij mij nauwelijks beter dan de middelmaat, temeer omdat vooral Humphrey Bogart erg tegenvalt.

avatar van Vinokourov
3,5
Wat een baas blijft die Humphrey Bogart ook . In deze heist-film speelt ie een net vrijgelaten crimineel die nog één keer een grote slag wil slaan met een overval. Daaromheen zit nog een lichtelijk soaperig verhaaltje eromheen. Het stoorde niet echt, maar het had wel wat beknopter gemogen achteraf denk ik. Vanaf het moment dat Bogart de overval heeft gepleegd, wordt de film in ieder geval spannender met een spectaculaire climax als slot in het hoge gebergte van Californië.

avatar van Spetie
3,5
Een goede film noir, die zeker wel omhoog gestuwd wordt door het prima acteerwerk van Humphrey Bogart en Ida Lupino. De rest van de cast was verder in orde.

Ondanks dat het personage van Bogart meer diepgang had mogen hebben, is het boeiend om te zien hoe zijn rol telkens weer wisselt. Het verhaal zelf was wel aardig, maar kent vooral een iets minder interessant middenstuk. Pas in de laatste vijfentwintig minuten, die ook het best zijn, gaat High Sierra pas echt los. Het camerawerk is behoorlijk sterk en vooral de buitenopnamen om en nabij de Sierra Nevada zijn erg mooi. Verder speelt Lupino een prima ondersteunende rol. Ik vond het ook best fijn datBogart uiteindelijk toch voor haar kiest.

Verder zijn de dialogen ook meer dan in orde. Jammer alleen dat het middenstuk soms wat minder interessant was. Het hele gebeuren rondom de voet van Velma en haar familie, vond ik niet zo sterk uitgewerkt. Als dit gedeelte iets beter was geweest had er zeker nog een hogere score in kunnen zitten. Maar Bogart beviel wederom goed en blijft toch wel één van mijn meest favoriete acteurs uit die tijd.

3,5*

avatar van Biosguru
4,0
BBarbie schreef:
Ik begrijp sowieso niet waarom Lupino nooit als een absolute topfilmster gezien is, terwijl er in haar tijd toch nauwelijks betere te vinden waren voor rollen als gangstermeisje en aanverwante personages.


Ze staat zowel op de aantiteling van deze film als de aftiteling als eerste genoemd. Als je die "top billing" vrij vertaald, men dacht in die tijd dat Lupino de grote publiekstrekker zou zijn.

2,5
Matige film die pas richting het einde een beetje interessant wordt. Het theatrale gedoe rondom Roy en Marie moet je in de tijdsgeest zien maar is vrij irritant en het gedoe met Velma is smakeloos (hij 42, zij 15, kom op...). Bogart speelt zijn stoere rol sterk en weet de sympathie van de kijker te krijgen. Voor mij toch een flinke tegenvaller.

avatar van joolstein
3,0
Zeer solide gangster/heist/Film noir met goed acteerwerk tussen Humphrey Bogart en Ida Lupino.

High Sierra is zeker niet de beste film in het genre maar was wel belangrijk voor Humphrey Bogarts carrière. Deze vertolking maakte van hem namelijk eindelijk een echte ster. Ook was het de eerste samenwerking van Bogart met John Huston, hij hielp mee te schrijven aan dit scenario. Ze zouden later samenwerken aan enkele van de meest geprezen films in Hollywood.

Ook het gangstergenre werd herzien doordat de oude contrasten tussen goed en fout en zwart en wit plaats maakte voor een meer grijze, existentiële ondertoon van de film noir, een toon waarin niemand in een hokje kan worden gestopt.

Hoewel het verhaal verder rechtlijnig verloopt en het einde al voorspelt wordt door de donkere klusjesman Algernon. Hij introduceert het hondje Pard met de opmerking; "dat iedereen waar de hond verkiest in de buurt te blijven, dood gaat"

Afgezien van de spectaculaire achtervolgingsscène was het einde nu niet zo heel interessant. En was geheel volgens de Hays Code waarin stond dat misdaad altijd gestraft moest worden. In die context vond ik de dialoog;
"Wat betekent het...wanneer een man... ontsnapt? Ontsnapt? Wat een rare vraag om nu te stellen. Tja dan is hij vrij. "
Wat een dialoog was tussen Marie en de politie-agent veel gewaagder.

Al met al heeft de film ruim voldoende elementen aanwezig om je als kijker mee te laten slepen door het verhaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:00 uur

geplaatst: vandaag om 07:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.