
High Sierra (1941)
Verenigde Staten
Film noir / Drama
100 minuten
geregisseerd door Raoul Walsh
met Humphrey Bogart, Ida Lupino en Joan Leslie
Kort nadat de ervaren bankrover Roy 'Mad Dog' Earle uit de gevangenis wordt ontslagen, trekt hij op met de twee vrij jonge criminelen Red en Babe. Roy leert ook de voormalige danseres Marie kennen, de aantrekkelijke vriendin van de gewelddadige Red. Roy, Bob en Red zijn van plan een hotel te overvallen. Onderweg naar Californië leert Roy de jonge Velma, dochter uit de arme familie Baughmam, kennen. Terwijl Marie verliefd wordt op Roy, krijgt hij steeds meer interesse in Velma en hij betaalt zelfs de operatie van haar klompvoet. De overval op het hotel gaat fout door de onervaren Red en Babe. Roy vlucht met Marie de Sierra Mountains in. Wanneer Roy er achter komt, dat de politie hem op de hielen zit, zet hij onderweg Marie uit de auto.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=TrHArGouvZY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,5 / 15089)trailer (YouTube)iTunes: € 7,99 / huur € 2,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Verder was High Sierra een sterke Film-Noir, met een goeie Bogart. Heb betere Noirs gezien, maar mede dankzij het sterke camerawerk en het rustige verhaal (en het acteerwerk natuurlijk), zijn de 3,5 sterren binnen.

Ik heb een tijdje terug de Warner Bros.-uitgave gekocht. Ook inderdaad uit een graaibak, én voor €2,50. Het betrof deze voorkant.
Fijne rol van Bogey, erg prettige locaties en een vlot en uitgebreid opgezet misdaadverhaaltje..
Erg fijn op een regenachtige middag in het weekend!
Ook deze film ziet er hier en daar wat stuntelig en daardoor ongeloofwaardig uit. Eigenlijk zijn de buitenopnamen in de High Sierra Mountains én het meespelen van Ida Lupino nog de beste onderdelen. Ik begrijp sowieso niet waarom Lupino nooit als een absolute topfilmster gezien is, terwijl er in haar tijd toch nauwelijks betere te vinden waren voor rollen als gangstermeisje en aanverwante personages.
Hoewel dit een van Walsh’ betere films is, scoort hij bij mij nauwelijks beter dan de middelmaat, temeer omdat vooral Humphrey Bogart erg tegenvalt.

Ondanks dat het personage van Bogart meer diepgang had mogen hebben, is het boeiend om te zien hoe zijn rol telkens weer wisselt. Het verhaal zelf was wel aardig, maar kent vooral een iets minder interessant middenstuk. Pas in de laatste vijfentwintig minuten, die ook het best zijn, gaat High Sierra pas echt los. Het camerawerk is behoorlijk sterk en vooral de buitenopnamen om en nabij de Sierra Nevada zijn erg mooi. Verder speelt Lupino een prima ondersteunende rol. Ik vond het ook best fijn datBogart uiteindelijk toch voor haar kiest.
Verder zijn de dialogen ook meer dan in orde. Jammer alleen dat het middenstuk soms wat minder interessant was. Het hele gebeuren rondom de voet van Velma en haar familie, vond ik niet zo sterk uitgewerkt. Als dit gedeelte iets beter was geweest had er zeker nog een hogere score in kunnen zitten. Maar Bogart beviel wederom goed en blijft toch wel één van mijn meest favoriete acteurs uit die tijd.
3,5*
Ik begrijp sowieso niet waarom Lupino nooit als een absolute topfilmster gezien is, terwijl er in haar tijd toch nauwelijks betere te vinden waren voor rollen als gangstermeisje en aanverwante personages.
Ze staat zowel op de aantiteling van deze film als de aftiteling als eerste genoemd. Als je die "top billing" vrij vertaald, men dacht in die tijd dat Lupino de grote publiekstrekker zou zijn.
High Sierra is zeker niet de beste film in het genre maar was wel belangrijk voor Humphrey Bogarts carrière. Deze vertolking maakte van hem namelijk eindelijk een echte ster. Ook was het de eerste samenwerking van Bogart met John Huston, hij hielp mee te schrijven aan dit scenario. Ze zouden later samenwerken aan enkele van de meest geprezen films in Hollywood.
Ook het gangstergenre werd herzien doordat de oude contrasten tussen goed en fout en zwart en wit plaats maakte voor een meer grijze, existentiële ondertoon van de film noir, een toon waarin niemand in een hokje kan worden gestopt.
Hoewel het verhaal verder rechtlijnig verloopt en het einde al voorspelt wordt door de donkere klusjesman Algernon. Hij introduceert het hondje Pard met de opmerking; "dat iedereen waar de hond verkiest in de buurt te blijven, dood gaat"
Afgezien van de spectaculaire achtervolgingsscène was het einde nu niet zo heel interessant. En was geheel volgens de Hays Code waarin stond dat misdaad altijd gestraft moest worden. In die context vond ik de dialoog;
"Wat betekent het...wanneer een man... ontsnapt? Ontsnapt? Wat een rare vraag om nu te stellen. Tja dan is hij vrij. "
Wat een dialoog was tussen Marie en de politie-agent veel gewaagder.
Al met al heeft de film ruim voldoende elementen aanwezig om je als kijker mee te laten slepen door het verhaal.
Geen echte topfilm in vergelijking met wat nadien nog zou geproduceerd worden in het noirgenre maar historisch wel belangrijk als doorbraakfilm voor Bogart, zoals hier op het forum al aangegeven, en in zijn geheel voldoende entertainend.
Afgezien van de spectaculaire achtervolgingsscène was het einde nu niet zo heel interessant. En was geheel volgens de Hays Code waarin stond dat misdaad altijd gestraft moest worden. In die context vond ik de dialoog;
"Wat betekent het...wanneer een man... ontsnapt? Ontsnapt? Wat een rare vraag om nu te stellen. Tja dan is hij vrij. "
Wat een dialoog was tussen Marie en de politie-agent veel gewaagder.
In de film hebben ze het over 'crashing out'. De vertaling naar het Nederlands 'ontsnappen' heeft zijn beperkingen omdat crashing out breder gaat dan dat. In de film wordt het volgens mij dan ook dubbelzinniger opgevat dan 'ontsnappen (uit de gevangenis)', maar gaat het ook om het losbreken van een individu uit de bestaande orde. Een uitdrukking die moeilijk naar het Nederlands te vertalen is.
Wel raar de Hays code wil dat misdaden worden bestraft, maar dat het schijnbaar minder creepy is dat de 40-jarige Bogart zit te geilen op Joan Leslie, die slechts 16 was (misschien zelfs maar 15 tijdens de opnames) en heel haar familie hem zit aan te moedigen om er voor te gaan.