Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

Coenass
De film bestaat duidelijk uit twee delen en dat vind ik een groot nadeel. Het eerste deel heb je er nog geen last van omdat je niet weet dat erna nog een tweede verhaal uit de grond gestampt dient te worden. In het tweede deel zit voor mij qua plot ook het grootste probleem. Het is beeldtechnisch en qua acteerwerk gezien allemaal prachtig, maar de spanning is compleet weg. Het voelt voor mij als een mislukte film na de perfecte voorzet. Omdat ik van de opbouw an sich kan genieten geef ik de film een 3,5, maar ik beschouw het als een gemiste kans.

avatar van Donkerwoud
Nog immer om mijn laatste spartelingen als twintiger te verbeelden met alleen grote klassiekers.

Dit is zonder meer de tweede grote oorlogsfilm na Apocalypse Now. Wat deze film genadeloos goed doet is dat het elke zweem van heroïek weet te vermijden met een gitzwart beeld van hoe de oorlogsmachine individuele mensen probeert gelijk te trekken. Wie uit de pas loopt wordt zonder scrupules gesloopt door pesterijen en fysieke intimidatie. Het systematisch vormen van mensen creëert een soort mannen dat elk contact met de realiteit heeft verloren en daarmee een gevaar gaat vormen voor zichzelf en uiteindelijk voor de maatschappij in het algemeen. Toch zou ik het niet zonder meer als een anti-oorlogsfilm willen bestempelen. Met zijn gelaagdheid is het eerder een reflectie op de dualiteit in de mens dan dat het alleen terug te brengen is tot een simplistisch pleidooi tegen oorlog.

Nog eens bekeken.... man man man wat een meesterwerk..... dat eerste deel is 6 sterren waard.. het tweede deel 4 sterren.. gemiddeld de maximum score,....

Gomer Pyle.. je ziet hem nog wel terug in kleine bijrolletjes in andere films, maar wat zet hij hier een acteerprestatie neer als gepijnigde en gedenegeerde soldaat...

nogsteeds kippenvel hiervan, net als de bijna geheel geïmproviseerde openingsscene (na het scheren dan) van Hartmann the drill instructor...

Klassieker!! ik blijf erbij..

DiskjockeyEast schreef:

Klassieker!! ik blijf erbij..

Helemaal mee eens!

avatar van des1
Opmerkelijk toch dat dezelfde oorlog zulke belangrijke films met volstrekte auteurs signatuur hebben opgeleverd. The Deer Hunter die vooral liet zien welke ontwrichting een oorlog ver weg aanricht in een kleine, hechte gemeenschap, Apocalypse Now die de oorlog voorstelt (naar analogie van Conrad's boek Heart Of Darkness) als een (boot)tocht richting de duistere krochten van waar mensen toe in staat zijn, Born On The 4th of July (ik noem juist niet Oliver Stone's Platoon) over de lange pijnlijke coming to terms van een patriotistisch ingestelde oorlogsinvalide op het thuisfront, en dan Full Metal Jacket. Tsja, wat wilde perfectionist Kubrick hier nou mee zeggen? Zoals altijd met deze regisseur, ligt het allemaal wat minder voor de hand dan met de eerder genoemde films die een duidelijke boodschap uitdragen. De film kent in wezen twee delen: trainingskamp en de aanwezigheid in Vietnam. In het lange eerste gedeelte worden recruten 'ontmenselijkt' om ze tot gewillige killer machines van Uncle Sam te maken, in Vietnam wordt het geleerde in de praktijk gebracht. Een expliciet narratief ontbreekt ook hier weer, net zoals met 2001. Merk op dat de vijand waar de soldaten uiteindelijk in the flesh mee geconfronteerd worden, in de vorm komt van een fragiele, vrouwelijke Vietcong sluipschutter. Die meer wegheeft van een gewond dier dat has to put to sleep. Geen compleet VC bataljon zoals Cowboy aanvankelijk doorgaf. "Is that all there is?" zou Peggy Lee zingen bijna. Oftewel: waar vecht het machtige Amerika tegen in godesnaam... and for what? Opvallend vond ik de tot in perfectie geregisseerde gevechtshandelingen met overal brandjes als een soort permanente pot a feus en rookpotten die beurtelings alles perfect uitlichten en in nevelen hulden. Oorlog als een bovenmenselijke machine die op zich staat, los van welke politieke of morele overwegingen dan ook (getuige ook de mechanische geluiden die als score dienden), en waarin soldaten (killer machines zoals deel 1 liet zien) are just gobbled up.

avatar van MDRAIJER
Ik vond de film nergens echt spannend alleen de laatste 15/20 minuten en wanneer Pyle die vent doodschiet. Veel muziek vond ik totaal ongepast. Surfin' Bird terwijl er allemaal dode mensen in het beeld komen???? Ik kan me herinneren dat ik heel vaak op de klok heb gekeken denkend "hoe lang duurt dit nog?" en "is hij nou nog niet afgelopen?".
En die prostitué met d'r "Fuckie fuckie? Me so horny" sloeg hélemaal nergens op.
Desondanks krijgt hij toch nog een voldoende vanwege o.a. de mooie beelden en de laatste scene.

Beste deel van de film was de aftiteling. Yeah, Stones!

avatar van Argyle
Ik ben altijd al gek op oorlogsfilms, Dit is ook een lekker film om naar te kijken

10.

avatar van ILDIB
Heerlijk rauw en voorzien van prima soundtrack. Na bijna 30 jaar nog amper spoortjes van ouderdom..

avatar van des1
ILDIB schreef:

De soundtrack aan het eind, met die mechanisme geluiden, is gedaan door Kubricks dochter. Las ik deze week. Ze had ook een klein rolletje als dochtertje met wie de astronaut praatte (videoverbinding) toen die op weg was naar de Moon Base in 2001.

avatar van jippie2010
De rauwe en harde momenten in de film maken het voor mij een sterke film, alleen vond ik het psychologisch gezien toch hier en daar zwak. Zal het zijn omdat de film ondertussen al wat ouder is?
Keurige voldoende, maar hoeft van mij niet in herhaling. *3,5

avatar van stephan-0115
Het eerste deel is ongeëvenaard goed, Hartman is echt knettergek en maakt de soldaten psychologisch kapot (zie Pyle). Na de moord en zelfmoord gaat het over naar het 2e deel in Vietnam, waar de film toch wat terugzakt. Al met al wel 4*

avatar van Sid-the-gekste
Echt een hele goede actie/ oorlog film.. Heb hem wel zeker al 15 keer gezien.
Hij blijft me steeds verbazen, goede acteurs en veel actie erin..

avatar van baspls
"I am Gunnery Sergeant Hartman, your senior drill instructor. From now on you will speak only when spoken to, and the first and last words out of your filthy sewers will be "Sir". Do you maggots understand that?"

Mijn derde film van Stanley Kubrick.

Full Metal Jacket is te verdelen in twee delen. In het eerste deel van de film zien we hoe generaal Hartman op onmenselijke wijze een groep rekruteren opleid tot volwaardige mariniers en hoe een wat zwaardere kadet het hier in het bijzonder zwaar mee heeft. In het tweede deel van de film volgen we Joker die in Vietnam zit als militair-journalist en met een peloton meetrekt tijdens het Tet-offensief.

Het acteerwerk in de film is sterk. R. Lee Ermey speelde vooral een goede rol als de onmenselijke generaal Hartman, hij schijnt een groot deel van zijn dialogen te hebben geïmproviseerd. Ook was Kubrick (die hem eerst niet voor de rol wilde casten) erg onder de indruk van zijn acteerwerk. Ermey kon namelijk al zijn scènes in 1 of 2 takes doen, behalve de Jam-donut scène die 37 takes koste. Verder blonk ook Matthew Modine uit als Joker, toch wel de hoofdpersoon van de film. En natuurlijk Vincent D'Onofrio als Gomer Pyle, die het in het begin van de film erg zwaar te verduren heeft.

In het begin krijgen we niet veel achtergrond van de pergonages en moeten we vooral lange tijd naar het roepen van Hartman luisteren. Pas na een tijdje komt de film wat meer opgang en krijgen we wat drama tussen Joker en Gomer Pyle. De tweede helft in Vietnam vond ik toch zeker net zo sterk, vooral omdat er toen ook wat meer leven in de brouwerij kwam. De film is uitstekend opgenomen en de cinematografie is misschien wel het sterkste punt van de film. Verder waren de effecten in het tweede gedeelte van de film ook erg goed uitgevoerd. Uitstekende explosies en sterf-scènes.

Verrassend genoeg is de hele film opgenomen in het Verenigd Koninkrijk, slechts één shot komt van een echte militaire academie in de VS. De ruïnes uit de scène met de sluipschutter zijn eerder gebruikt in de verfilming van 1984 (als je goed kijkt zie je ook reclame borden van Britse en Franse merken).

De eerste helft van de film heeft erg weinig soundtrack. Kubrick maakt vooral gebruik van de popmuziek uit die tijd, en dat werkt op het ene moment beter als op het andere. De muziek in het tweede deel van de film, gecomponeerd door Vivian Kubrick (Kubrick's dochter), was gelukkig wel erg sterk en werkte goed tijdens de dramatische scènes.

Al met al een zeer goede film van Stanley Kubrick. Maar toch, behalve de manier waarop de training word gebracht en de ironie die Kubrick er af en toe in stopt, niet heel anders dan andere films over de Vietnam oorlog. Platoon (van een jaar eerder) vond ik een stuk beter, mede omdat de drama daar ook wat beter is uitgewerkt.

avatar van de grunt
baspls schreef:

Exact door deze zin heb ik gewoon weer zin om de film op te zetten. Heerlijk!!

avatar van MaksimMilan
MDRAIJER schreef:

Dat is juist kenmerkend voor Stanley Kubrick. Hele vrolijke muziek als soundtrack van beelden die aangrijpend zijn. Hierdoor wordt de film een soort zwarte komedie. Dit is ook goed te zien in de eerste scenes van A Clockwork Orange.

avatar van MDRAIJER
MaksimMilan schreef:

Het mag dan wel kenmerkend zijn maar dat betekent niet dat het goed is.

avatar van MaksimMilan
MDRAIJER schreef:
Het mag dan wel kenmerkend zijn maar dat betekent niet dat het goed is.

Well, dat is voornamelijk het doel van de film. Het ongepaste benadrukken door het heel normaal en vrolijk te laten lijken. Maar dat hoeft inderdaad niet per se jouw ding te zijn.

avatar van dinhus
Gaaf, maar stiekem toch wel minder na 'm nog eens bekeken te hebben. Het eerste gedeelte is uiteraard geweldig om te zien. En dat vloeit deels voort uit mijn voormalige interesse in de militaire academie. Ik zie een fenomenale R. Lee Ermely. Saillant detail: hij heeft ook daadwerkelijk bij de U.S. Marine Corps gezeten, vandaar dat hij zijn rol zo briljant weet neer te zetten. Voor de rest vind ik sommige scènes en dialogen echt belachelijk traag en kinderlijk ogen. Vooral 't gesprek tussen Leonard en Joker. Leek wel een gesprek tussen kinderen van 5. Overdrijven om bepaalde emoties goed over te brengen, kent zijn grenzen, Stanley.

Het tweede gedeelte had naar mijns inziens spectaculairder gekund. Zeker met een regisseur als Stanley, die een fenomenale sfeer wist neer te zetten in The Shining. Ik had op meer ''horror'' gehoopt in deel twee. Dit was ietwat magertjes. De wanhoop en de lusteloosheid van de soldaten was te weinig geprojecteerd. Kijk naar Apocalypse Now, dat lijkt er al veel meer op. Toch nog een geweldig einde, dat me als kind zijnde altijd is bij gebleven (ja, deze had ik al eens gezien toen ik 8/9 was. De scène waar de neergeschoten dame c.q. sniper aan 't bidden is, en ''shoot me'' zegt inclusief bijbehorende soundtrack = geweldig.

Mijn favoriet. Hier kan ik niets negatiefs over zeggen!!

Topper.

avatar van Luppie00
Soundtrack en acteerprestaties zijn prachtig. Evenals het eerste deel, echter het tweede deel is buiten haar reeds genoemde soundtrack en acteerprestaties bar weinig. Heb zelfs nog even een pauze ingelast toen het mij allemaal wat te lang duurde.

Het eerste deel maakt veel goed waardoor ik op een 3,5* uitkom.

avatar van linxde1
"You climb obstacles like old people fuck!"

Geweldige film. Zowel deel 1 als 2.

avatar van DVD-T
Full Metal Jacket. De eerste Kubrick film die ik zag en ook degene die ik het vaakst heb gezien.

De film is dit keer ook weer opgebouwd in een aantal segmenten. Het eerste deel. Mannen worden geschapen tot ware vechtmachines en worden gestript van elk stukje menselijkheid wat ze bezitten. Hun meest basic taak is moorden. Hun instructeur zal daar voor zorgen en gebruikt daar alle middelen voor. Zowel fysiek als mentaal worden de mannen klaargestoomd voor oorlog. Niet iedereen kan dat aan en vooral het personage van D'Onofrio's personage heeft het zwaar te verduren onder Hartman. Het personage wat het eerste deel zo goed maakt. Als R. Lee Ermey niet de rol had overgenomen was het ook lang niet zo goed geworden denk ik. Wat een geweldige prestatie. Hoewel het eerste deel zeker erg serieus is, kruipt er toch een erg bizar gevoel voor humor in door de teksten die Hartman uitkraamt. Ik weet niet of dat zo bedoeld is, maar het werk goed in combinatie met de visie die Kubrick op de Marine Corps heeft. De trainingen zelf zijn leuk om te volgen. Ook de climax van dit deel is ontzettend sterk. Echt een typische Kubrick scene.

Het tweede deel vind ik zelf het sterkste. Het laat de langzame afzakking tot moordenaars zien. In het begin is er nog wel de tweestrijd die in Joker woed. Maar langzaam aan wordt de tol die oorlog eist zichtbaar en beginnen de mannen steeds meer los te raken van de realiteit en hun menselijkheid, wat weer leidt tot onacceptabel gedrag. Joker wordt daarin ook meegetrokken en leid tot de tweede geweldige climax in de film, gevolgd door een geweldig einde waarin de visie die Kubrick heeft op de mensheid heel erg duidelijk naar voren komt.

De oorlog is op een geweldige manier in beeld gebracht. Veel is geschoten tijdens "magic hour". Iets wat heel erg veel bijdraagt aan hetgeen de film wil overbrengen en de sfeer. Ook de manier waarop veel in beeld is gebracht in perfecte symmetrie wat de tweestrijd in de mens nog meer versterkt. Het camerawerk is van een zeer hoog niveau en bloedmooi. De score en de muziek passen perfect bij de film. Design is geweldig. Fantastisch hoe ze Engeland hebben omgetoverd tot Vietnam. De regie van Kubrick is gewoon perfect. Deze man vergde veel van de mensen die met hem samenwerkten, maar vergde nog meer van zichzelf door constant een perfecte film te willen afleveren. Of je het nu goed vind of niet, je kunt niet ontkennen dat Kubrick een van de groten der aarde was.

Acteerwerk is erg sterk. Door zijn manier van omgaan met zijn acteurs en actrices en door take na take na take te filmen weet hij het beste uit zijn acteurs te halen. En ook hier is dat goed gelukt. Casting is ook perfect. R. Lee Ermey valt dan nog het meest op. Oorspronkelijk niet gecast voor de rol, heeft hij die zich wel helemaal eigen gemaakt. D'Onofrio die nog geen of weinig ervaring had doet het fantastisch. Modine is sterk doordat je hem niet meteen als vechtmachine ziet. De rest van de cast haalt ook het beste uit zichzelf.

Ook in het oorlog genre weet Kubrick iets geweldigs te maken. Jaren na misschien wel de ultieme oorlog film Apocalypse Now, maakt hij met Full Metal Jacket een film die daar niet voor onderdoet.

Een van de beste films van Stanley Kubrick.
Vooral het begin is erg sterk tijdens het trainingskamp.

avatar van Iron Maiden
wood23 schreef:
Een van de beste films van Stanley Kubrick.
Vooral het begin is erg sterk tijdens het trainingskamp.

Wat betekent trouwens verenigde staten/ verenigd koninkrijk wat bovenaan staat?

Dat zijn de landen waar de film is opgenomen.

avatar van baspls
wood23 schreef:
Wat betekent trouwens verenigde staten/ verenigd koninkrijk wat bovenaan staat?

Dat heeft te maken met de locatie van de productiebedrijven van de film. Bij IMDb > Company Credits kun je zien welke productiebedrijven aan een film hebben gewerkt. In dit geval zijn dat Warner Bros. (Verenigde Staten) en Stanley Kubrick Productions (Verenigd Koninkrijk), zie IMDb.

De film is trouwens ook in Engeland opgenomen, maar een film hoeft niet altijd opgenomen te zijn in het productieland.

avatar van IH88
“I am Gunnery Sergeant Hartman, your senior drill instructor. From now on you will speak only when spoken to, and the first and last words out of your filthy sewers will be "Sir". Do you maggots understand that?”

IJzersterke oorlogsfilm die uit twee delen bestaat maar één duidelijk verhaal te vertellen heeft. Een verhaal over de impact die de oorlog kan hebben op mensen en hier specifiek op mentaal breekbare jonge mannen. Het eerste gedeelte bestaat uit de brute training die de mannen moeten doorstaan om toegelaten te worden tot de Marine Corps. De drill instructor breekt ze keihard af om ze daarna weer langzaam op te bouwen tot soldaten zonder persoonlijkheid. Dat niet iedereen hier tegen kan wordt door Kubrick fantastisch duidelijk gemaakt in de persoon van ‘Gomer Pyle’, die helemaal doordraait. Een geweldig personage en D’Onofrio speelt hem briljant. Die laatste scene op de wc zal me nog lang bijblijven. Wat dit eerste deel ook zo goed maakt is het geniale spel van R. Lee Ermey als drill instructor. Zijn keiharde en nietsontziende monologen zijn legendarisch.

Het tweede deel speelt zich af in Vietnam en alhoewel het begin wat moeizaam verloopt, maakt Kubrick dat in het laatste gedeelte helemaal goed. De helikopterscene is huiveringwekkend, de sluipschutterscene is ontzettend spannend en het einde is gewoonweg briljant. De muziek, de beelden, het Mickey Mouse liedje.... Perfect. Daarnaast ook een dikke pluim voor de decors en de cinematografie want zeker het tweede gedeelte zag er schitterend uit. Kubrick legt op geheel eigen wijze de waanzin van de oorlog vast en het levert een parel van een oorlogsfilm op.

avatar van Boneka
Een van de betere Vietnamfilms die ik vreemd genoeg nog nooit had gezien. Inmiddels alweer bijna 30 jaar oud!! Helaas is de blu ray versie niet top. Wel een voldoende, maar had toch iets beters verwacht van deze kleine klassieker. Sommigen hier vinden dat de film is opgedeeld in twee stukken. Maar misschien moet je wel meer belichten. Het eerste uur is duidelijk het drillen. Daarna gaan we richting Vietnam en zien we ontspanning (met die beroemde tekst die volgens mij ook nog eens gejat is in the Two Lives Crew. Dan zien we nog een stuk journalistiek en vervolgens het echte werk in wartime. En dat laatste stuk boeit mij het meest.

Misschien dat de film hier en daar wat onevenwichtig aan voelt, maar dat is typisch iets van Stanley Kubrick die alles wil laten zien. Het zij zo want ik vond de drill instructor zeker leuk om te zien.

Het eind vond ik erg goed en zeer mooi in beeld gebracht. het jonge meisje zou eigenlijk onthoofd moeten worden en haar hoofd zou door het raam gegooid moeten worden; dat werd dan toch iets te heftig Desondanks kan ik leven met dit slot.

[quote]IH88 schreef:

Mooi he ik heb er van genoten!

avatar van DVD-T
Boneka schreef:
Helaas is de blu ray versie niet top..

Vond ik juist wel. Detail is erg Ik weet niet welke versie je hebt, maar de 2006 versie schijnt een crappy beeldkwaliteit/transfer te hebben. De nieuwe remastered editie uit 2007 krijgt overal erg goede reviews. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Prachtige transfer.

DVD-T schreef:

Ik heb de Metal case version van Zavvi. Dat is waarschijnlijk ook de laatste versie.