Charlie and the Chocolate Factory (2005)

Alternatieve titel: Sjakie en de Chocoladefabriek

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Fantasy / Familie

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Freddie Highmore en Helena Bonham Carter

Chocoladefabrikant Willy Wonka schrijft een prijsvraag uit waarmee vijf gelukkigen een rondleiding door zijn fabriek kunnen krijgen. Charlie is één van de winnaars. Tijdens de rondleiding krijgen de andere kinderen één voor één met pech te maken.

avatar van Dennis Evahi
Flauwe en overbodig remake. Vind het een draak van een film. Niet pakkend. Niet grappig genoeg. Zwaar over the top in produktie. Geef mij Gene Wilder maar....

avatar van jipt
Vond hem wel leuk. Production design is top, vond alleen de CGI niet zo mooi. Inhoudelijk vrij vlak maar kijkt goed weg. 3,5*

avatar van kalehein
Umpa lumpa's! Vandaag komt ie op Net5. Gezien het aanbod (filmnet en de commercielen) wordt het dus deze.

Dennis Evahi schreef:

Yup, Gene Wilder moet ik je HELEMAAL nageven! Dat blijft gewoon de beste, maar moet je nagaan hoe slecht de rest is vandaag!

ik zie overigens zojuist dat Fred Claus hierna wordt uitgezonden. Dat is weer een film die me vorig jaar vriendelijk verrast heeft op Filmnet

avatar van ¿?ImAmused?¿
Dit soort rollen zijn voor Depp weggelegd.
Deze film wist me toch niet zo te charmeren als de oude versie,
Maar desondanks toch een prima familiefilmpje.

avatar van Mochizuki Rokuro
AC1 schreef:
Herzien en een halfje eraf. De film verloor mijn aandacht tijdens de tweede helft. Film is toch wat eentonig, vrees ik. Jammer ...

Bij mij het omgekeerde. Gisteren herzien en een halfje erbij.

avatar van GMovie117
De film heeft zeker een goede Burton sfeer.

Ook het acteerwerk van Depp heeft me niet teleurgesteld.

Alleen die zingende kleine mannetjes vond ik maar irritant.

Voor de rest was het een mooi sprookje met een leuk verhaal. Het jongetje vond ik ook leuk spelen maar die andere kinderen waren maar stom.

avatar van Sergio Leone
Matig.

De film opent anders wel redelijk. Sentimenteel is het zeer zeker, maar toch hangt er ook een stevig gehalte feel good in de lucht, waar de film ongegeneerd op verder had kunnen borduren...
... ware het niet dat eenmaal aangekomen in de Chocofabriek Willy Wonka cynischer is dan gedacht. Heel even dacht ik dat het de brutale toer op ging gaan, maar uiteindelijk draait het allemaal weer en wordt er nog een klef einde tegengeperst ook, waardoor meneer Wonka in één klap z'n imago kwijt is.

Johnny Depp is soms wat irritant, maar heeft ook een aantal aardige momenten, vooral als hij een ettertje de mond snoert.
Voorts kent de cast weinig verrassingen, waardoor het veelal een onemanshow geworden is. Freddie Highmore die Charlie speelt valt amper op. Enkel het rolletje van Christopher Lee is nog een beetje leuk, gewoon omdat de beste man een énorme présence heeft.

De fabriek zelf oogt kaal en ik verkies dan toch de meer ongeremde fantasie die Tim Burton al meer dan eens laten zien heeft. Kleurrijk is het allemaal wel, maar betoverend absoluut niet.
Danny Elfman's bijdrage is er eentje met ups en downs. Vooral de liedjes die er telkens tussenkomen zijn niet altijd goed.

erik1677
De versie met gene Wilder vond ik al goed, maar deze Burton versie vind ik ook zwaar goed te pruimen.
Zelfs naar een paar keer kijken.
Er hangt over de gehele film wel een typisch Burton sfeertje.
En de eerste shots van de verwende kinderen zijn zelfs een beetje naargeestig een spookachtig.
Tenminste zo kwamen zo op mij over.
Vooral het verwende bruinharige meisje, wat een verschrikkelijke glimlach heeft zij zeg.
De kinderen spelen ook allemaal behoorlijk goed.
Weinig op aan te merken.

Dh PING
Prachtige film.

Deze hervertelling van Tim Burton is ook totaal onvergelijkbaar met het origineel uit de jaren zeventig met Gene Wilder. Je kunt zeggen wat je wilt: of je het nou een goede film vind of een slechte film, Burton heeft er ook een echte Tim Burton-film van gemaakt. De sfeer is al meteen herkenbaar en bizar; die sneeuw maakt het af en toe zelfs een beetje een donkere film. Toch ging ik als trouwe liefhebber van het origineel een beetje de vergelijking aan. Wat me vooral opmerkte bij het origineel is dat ie wat kaler was qua aankleding (waarbij deze Burton variant juist heel erg kleurrijk is), waar met beiden helemaal niks mis mee is aangezien ze beiden totaal andere vormen van sfeer creëren. Maar idd: dat sneeuwige sfeertje in combinatie met de donkere sfeer en de bijpassende spelers zoals Helena Bonham Carter en David Kelly; deze passen precies in deze rare omgeving. "joeppeeee"!!! Verder had ik ook helemaal geen probleem met het weggelaten musical sfeertje van het origineel, want dat past ook helemaal niet in de prent die Burton ervan heeft gemaakt. Toch zijn er nog leuke referenties aanwezig hiervan.

Die fabriek is echt om verliefd op te worden. Die mooie plantjes, die schitterende chocolade-rivier/waterval en gewoon de kleurrijke grote snoep die overal staan: je krijgt er meteen honger van. Eigenlijk zal je bij Gene Wilder denken dat Johnny Depp helemaal niet in de rol van Willy Wonka past: maar het is dan ook een totaal andere film dan zijn voorganger. Depp is echter geniaal in zijn rol als Willy Wonka. Deze excentrieke vent (waarom moest ik af en toe aan Michael Jackson denken?) zorgt voor zowel flauwe (toch vermakelijke) humor als zowel een beetje drama. Ook de situaties waarin ze terechtkomen zijn erg geestig, en de scene in de boot is erg spannend. Verder is Deep Roy (ik vind het maar een raar mennuku) perfect gecast voor de rollen van de oempa loempas. Sommige van de kinderen waren af en toe lichtjes irritant, maar ik denk dat dit ook wel een beetje de bedoeling was - -> irritatie opwekken bij deze verwende nesten.

De vele situaties in de film zijn erg geestig. Je hebt die hele dikke Augustus, een enorme dikzak, die alleen maar chocola kan eten (het is daarom ook best wel ironisch dat hij uiteindelijk wordt weggezogen door gesmolten chocolade in een buis). Verder waren die sportieve rijke tante en dat verwende nest die alles wil wel grappig maar dat waren de personages die af en toe irritatie opwekte, maar dat kon ik nog wel van me afzetten. Verder was het personage TeeVee, die geobsedeerd is door geweld op tv en geweldige videospelletjes, ook erg leuk neergezet.
Trouwens ook wel bijzonder hoe Tim Burton omgaat met cliches; hij laat iets zien wat cliche is maar zorgt er volgens meteen voor dat er iets plaatsvindt waardoor het origineel wordt. Ik moet dan bijv. denken aan die poppen op het begin die eerst vrolijk "willy wonka, willy wonka" zingen en vervolgens opgeblazen worden.
Verder was ik erg gecharmeerd van de bijrol van Christopher Lee als de vader van Willy Wonka die tandarts is. Zijn creepy stem doet je denken dat hij geknipt is voor de rol van een schurk, maar deze rol doet hij toch erg goed. Erg zacht vriendelijk.
Het einde is een erg leuk kerst sfeertje.

Verder kan ik er vrij weinig over kwijt.
Schitterend verhaal, prachtige decors, visueel erg mooi.
Makkelijk een van de beste familiefilms van de laatste jaren.
4,5 sterren

avatar van baspls
Beetje een raare film. was er vroeger toen ik 6 was al niet zo gek van. prefereer de originele film uit 1971.

Vreselijke film.
Roald Dahl vond van de verfilming van The Witches - Roald Dahl (1983) - BoekMeter.nl, The Witches (1990) ook al afgrijselijk dat het -in zijn ogen perfecte einde (Het jongetje blijft een muis waardoor hij waarschijnlijk tegelijk met zijn ome zal sterven) op een cliché wijze moest worden veranderd in een zoetsappig einde.(Een heks die in haar hart niet zó gemeen is en het joch weer verandert in een jongen. ) Dahl vond dit einde zó slecht dat hij het liefst voor de bioscoop zou willen staan met een luidspreker om de mensen terug naar huis te sturen en hen te waarschuwen voor de slechte film. (Zijn eigen woorden! )
Ik denk dat hij hetzelfde had willen doen bij deze film.
Ik vind het acteer werk van de dikke, de agressieve, de verwaande en die met die kauwgom iets te overdreven, maar ja het is een kinderfilm. Met dat in mijn achterhoofd probeer ik te luisteren naar die Oempa-Loempa's. Dat lukt mij niet. In het boek had Roald Dahl volgens mij inderdaad een paar gedichtjes, maar die hadden ze òf uit de film moeten laten òf de Oempa-Loempa's niet zo moeten vertolken. Ik kon die r*t mannetjes niet uitstaan.
Maar waar ik me nog het meest aan ergerde was de achterliggende gedachte die Tim Burton er nog in trachtte te stoppen: Willy Wonka is in de snoepbusiness gegaan omdat hij vroeger nooit mocht snoepen!
Waar slaat dat op?
De enige dingen die ik nog te pruimen vond, waren de soundtrack, het decor en het acteerwerk van Freddie Highmore. (Dat gozertje speelt wel vaak met Johnny Depp!)

avatar van Fueledable
Dit blijft een leuke film. Ik vind dat Johnny Depp een leuke personage neerzet. Persoonlijk vind ik deze leuker dan het origineel, maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik een Johnny Depp fan ben. (A)

avatar van baspls
@Ted Kijk de originele film: Willy Wonka & the Chocolate Factory (1971). Die is veel beter en is bijna letterlijk het boek, de oompa loempa's zingen daar de gedichten uit de Engelse eerste druk van het boek .

baspls schreef:

Ik heb die film lang geleden ooit gezien. Toen vond ik 'm wel goed.

avatar van j0enne
De originele blijft 't beste, bijna alles is daar beter.
Alleen 't personage van Willy Wonka vond ik bij deze vele malen beter door Depp!

avatar van ikkegoemikke
Het origineel is niet te evenaren.
Depp past echter perfect in de rol als weirdo Willy Wonka.

avatar van davy jones
Waarom iedereen het originele beter vind, snap ik eigenlijk niet. Ja, Willy Wonka And The Chocolate Factory is een instant klassieker, iedereen kent de film, en iedereen vind Gene Wilder fantastisch in de rol. En dat is hij ook, begrijp mij niet verkeerd. Maar als je dan het boek erbij neemt, dan kan je maar één ding concluderen. De verfilming wijkt heel veel af van het originele boek. Bij deze film is het anders. Deze volgt haast letterlijk het boek, en daarom vind ik deze film ook beter dan het origineel.
Het boek was mijn favoriet tijdens mijn jeugd, en ik vind het geweldig hoe Burton zelfs de kleinste details van het boek in de film weet te stoppen. Natuurlijk kan ik zeggen dat het qua production design ook een hele stap vooruit is, maar dat vind ik zelf een vals argument aangezien de originele film al 40 jaar oud is. Nog een punt van kritiek dat ik hier veel lees, is dat de CGI ondermaats is. Ik snap niet waar ze dat vandaan halen. Er is meer met echt sets gewerkt dan met CGI. De Volledige rivier is echt, de waterval is echt, de boot is echt... En als Burton dan eens zijn CGI bovenhaalt, dan is deze gewoonweg prachtig.
Zoals u kan lezen, ben ik wel fan van deze verfilming, en vind ik deze beter dan het origineel, ook omdat Wonka dichter bij het boek aanleunt dan de vertolking van Wilder. In het boek is Wonka een wereldvreemde man, wat Depp hier heel goed neerzet.

davy jones schreef:

Deze verfilming vind ik het boek juist helemaal niet volgen!
Tim Burton probeert in deze film een moraal te verwerken. Naar mijn mening gaat hierdoor de hele film verloren.

avatar van baspls
Ik ben het met Ted eens. Ik moet zeggen dat in Johnny Depp wel redelijk vond en ik het erg op prijs stelde om Christopher Lee te zien maar de originele film vond ik toch in vrijwel alle opzichten beter. Ik vind dat deze film een beetje is gemoderniseert bij de oude is dat niet. Ook zijn dingen hier een beetje anders en zitten er veel flauwe grappen in (vooral in het tv gedeeldte). Het artwork van Tim Burton vond ik wel erg mooi maar mijn voorkeur blijft voor de orginele.

avatar van r_AW
Was een beetje sceptisch om deze te gaan kijken als groot fan van het origineel, maar moet toch zeggen dat ik de remake vermakelijk vond. Wat al veelvuldig gezegd is kan de rol van Depp niet tippen aan Gene Wilder en ook het 'arme sfeertje' rondom Charlie/Sjakie waar je het hem op het eind ook echt gunt. Ook vond ik in het origineel de grimmige sfeer rondom Slugworth erg interessant. Leuk dat Tim Burton zich hier aan wilde wagen, met een aantal herkenningspunten, toch zie ik hem in combi met Depp liever in andere films.

avatar van Lurtz
Eigenlijk een 3, maar halfje erbij voor Christopher Lee. Wat een legende. Leuke wegkijkfilm verder.

avatar van Spetie
Een tijdje geleden heb ik de originele Willy Wonka voor het eerst gezien en gisteravond was het dan eens tijd voor de remake. Het origineel was best aardig en qua verhaal is het wel typisch zo’n verhaal waar iemand als Burton goed mee uit de voeten zou kunnen.

Dat kan hij ook zeker zo bewijst hij hier. Qua setting, kleurgebruik en invulling van de locaties doet Burton het absoluut goed. Erg mooi hoe sommige zaken in de chocoladefabriek eruit zien, al valt op sommige moment wel even te zien dat het CGI is. Het grootste probleem in deze remake vond ik vooral Willy Wonka zelf. Waar Wilder er in het origineel een erg leuke invulling aan gaf, slaagt Depp daar totaal niet in. Ik vond het hier vooral een irritant mannetje en net als bij the Lone Ranger duidelijk een typetje, waarbij Depp niet goed weet hoe hij het leuk moet maken.

Het verhaaltje zelf was wel aardig en er zaten tussendoor best leuke momenten in, met een paar aardige verwijzingen naar oude klassiekers. Vooral de scene met de eekhoorns was echt geweldig gemaakt en wat mij betreft ook duidelijk het hoogtepunt van de reis door de fabriek. Die ode aan de jaren zeventig met die muzikale intermezzo’s vond ik trouwens ook niet echt geslaagd en viel soms ook wat uit de toon met de rest van de film. Dat en de vervelende rol van Depp zorgen er uiteindelijk voor dat deze remake het origineel niet evenaart, laat staan verbetert.

avatar van womanizer
Deze film kan je in 3 stukken (begin-midden-einde) delen:
1 Prachtig
2 Vermakelijk
3 Teleurstellend

Vanaf de intro scene tot de scene wanneer ze net de fabriek in gaan is geweldig, een sprookjes meesterwerk, de 1e deel van de fabriek is vermakelijk met een geweldige Depp en de 2e deel van de fabriek is teleurstellend en matig jammer genoeg.

(PS: beter dan het origineel)

avatar van fun in acapulco
Ik moest het na 15 minuten al opgeven. Wat een ellende. Nee, geef mij het origineel maar.

De slechtste en meest armoedige rol ooit van Johnny Depp.

Johnny Depp is geen Willy Wonka. Met al zijn acteertalent en charisma heeft hij nog geen 1% procent van dat personage tot leven gebracht op het witte doek zoals Gene Wilder dat deed. Depp oogt als een gecastreerde neppe versie van Michael Jackson die 'aaahh' en 'oehhh' en 'hihi' roept en komt totaal niet over als een mysterieuze genie.

Erg veel gepolijste special effects, veels te felle kleuren en zwaar kunstmatige snoepwereld. Het voelt gewoon aan als een decadente Amerikaanse MTV-zonnebrillen-clip in plaats van een betoverend jongensboek van Roald Dahl.

De Oempa-Loempa's zijn ook lachwekkend vergeleken met het origineel. Daar waren het verschillende dwergen met oranje gezichten en groen haar die ook nog eens de beroemde Oempa-Loempa-song konden zingen. In deze remake is het Deep Roy met een ontelbaar aantal CGI-klonen en bombastische popmuziek.

Na The Witches is ook dit sprookje van Roald Dahl verkracht door Hollywood.

Totaal onnodige remake.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Deze heeft me nooit getrokken, maar om de boel even in perspectief te zetten: Dahl haatte de eerste verfilming en heeft door die film pas veel later weer filmrechten verkocht voor zijn boeken. Hij was bezig een script te schrijven, dat werd hem uiteindelijk ontnomen (hij werkte te traag) en hij had heel veel kritiek op het resultaat. Hij zal zelf niet meer kunnen vertellen welke hij beter vind. Maar het is lang niet zeker dat dat de oude zou zijn.

Leuke remake, al is het origineel wel beter. Kijkt wel lekker weg.

avatar van Phantasm
Ik vind deze net zo leuk als het orgineel, niets op aan te merken, prima vermaak

avatar van de grunt
Tot het moment dat de kinderen de fabriek aandoen: een briljant stukje film.

Dan zakt het in. Er is in de fabriek geen sprake van chemie tussen de jonge karakters en och wat waren die liedjes toch vervelend.
Helaas kon Johnny Depp de hiaten niet in zijn eentje opvangen met zijn heerlijke excentrieke humor.

avatar van love_xxx
Gewoon, leuke top film!