The Untouchables (1987)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders rekruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

geweldige film. zeer goede cast

avatar van mikoz
Helaas deze de Palma film viel mij toch wat tegen.
Misschien dat het tijdperk waar de film zich in afspeelde me niet helemaal aansprak , het had me in ieder geval niet echt kunnen boeien.
De cast was sterk maar kan deze film helaas net niet redden.

avatar van silhoupin
Wat een prachtige misdaadfilm, waarin alles er zo dik word opgelegd; de maatpakken, de gangsters, de zalige dialogen...

De cast in deze film is gewoon perfect. Mijn favoriet is natuurlijk sean connery, de film heeft zijn pracht voor een groot deel aan hem en zijn grappige mond met het superleuke ierse accent te danken.
Ook weer een glansrol voor de niro, dit is voor mij waarschijnlijk één van zijn beste rollen in zijn carrière, wat ook geld voor kevin costner.

De film is gewoon perfect van begin tot einde met zalige suspence-scenes en vooral de grappige oneliners die me nu nog doen lachen.
ook een zeer dramatische aspekt dat er hier en daar bij komt kijken, maar ook vooral (en zeer goed gedaan) de schrik voor de maffia en al capone die in de film word aangewakkert. zo goed dat de niro als een echt eng persoon naar voor komt in de film.

mijn lievelingsscene was de beklemmende scene in het station met andy garcia en kevin costner, ...prachtig.
deze film zou ik zelf beter kunnen noemen dan scarface maar misschien toch net niet beter om een 4.5 te krijgen.
een dubbel en dik verdiende 4 sterren dus.

avatar van Tieske
Misschien ben ik deze film ingegaan met verkeerde verwachtingen, of ligt het aan het feit dat ik deze film net na The Godfather gezien heb.
Ik vond deze film echter amateuristisch en irreëel. Ik geef de film twee sterren.

djelle
Stevige maffiafilm dat zich moeiteloos boven de gemiddelde soortgenoot schaart dankzij het uitstekende camerawerk en enkele prachtige scenes. De beruchte "trappenscene" is daar het beste voorbeeld van en is één van de mooiste gangstershootouts ooit op de gevoelige plaat vastgelegd. 3,5*

Een van de betere gangsterfilms ooit gemaakt over die specifieke periode in de Amerikaanse geschiedenis. IJzersterke rollen van Connery als Malone en de Niro als Capone, juist hun vertolkingen dragen de film, maar ook de prachtige locaties en kostuums en de schitterende muziek maken deze film tot een unieke rolprent. De scènes op de trappen van het station zijn al veel genoemd, voor mij blijft de beste scène die van de moord op Malone. Toen de film uitkwam kreeg de Palma nogal wat kritiek omdat hij de corruptie in die dagen genadeloos aan de kaak stelde, en dat is nog steeds iets waar ze in Amerika liever niet mee geconfronteerd worden, een aantal keren in de film komt deze corruptie naar boven, de poging tot omkoping van Elliot Ness, Nitti die een wapenvergunning heeft getekend door de burgemeester en de rechter die zwicht voor het dreigement van Elliot Ness om ook zijn naam openbaar te maken. Daarnaast verwondert het dat figuren als Capone zoveel goodwill in de pers hadden en dat beroemdheden graag in het gezelschap verkeerden van gangsters. Ook wanneer de film nu bekeken wordt heeft deze nog niets aan kracht ingeboet en dus ruim de 4,5 waard

Gek dat de beroemdste depalma-films ('scarface', 'untouchables') in feite de films zijn die het minst typisch zijn aan de regisseur. Zijn door hitchcock geïnspireerde prenten (vaak seksueel zeer getormenteerd) zijn véél typischer voor depalma en zijn laatste ('femme fatale') is een absolute terugkeer naar die films. Maar de films die de tijd schijnen te gaan overleven zijn blijkbaar niet die prenten, opmerkelijk, niet waar?

DeNiro is zeer goed 3*

Deze scoort bij mij heeel hoog.
Op de backside van het doosje staat
"The hottest mob movie since The Godfather" en terrecht..
Vind deze nog beter zelfs
4 *

avatar van otherfool
Onmisbaar meesterwerk met een superbe cast (Connery en Drago blinken uit) en een adembenemend sfeertje. De stad en de mannen zijn schitterend aangekleed, de oneliners zijn heerlijk (yeah well... he's not from Chicago) en de trappenscene is werkelijk bloedstollend. Daar kan Eisenstein met geen mogelijkheid tegenop.

Indrukwekkendste scenes: de openingsmonoloog van Capone, de dood van Malone, de scenes op en rond de brug en de genoemde trappenscene. De eindscene is werkelijk briljant; na het opruimen van alle papieren (de emoties lopen hoog op) loopt Ness naar buiten waar hem de laatste vraag wordt gesteld door de reporter:

'Word is they're going to repeal Prohibition. What'll you do then?'
Eliot Ness: 'I think I'll have a drink.'

De film was lang mijn favoriet, totdat een meisje uit Montmartre zich er tegenaan ging bemoeien. Dus nu op de nummer 2, uiteraard met de volle 5 sterren!

avatar van Werwolf
Misschien even je eigen top 10 checken?

avatar van otherfool
Zeg geef me even een minuutje

avatar van Flipman
Nou, ik heb 'm gisteren gezien. Aardige film. Goeie cast ook. Maar vedrer deed het me zo weinig en sprong het van de hak op de tak! Er zat een lijn in, een draad, maar het leek alsof die draad in stukken was geknipt en dat de eindjes gewoon aan elkaar werden geknoopt.

Een drie, de film was vermakelijk, maar ook zó Hollywood! Bah!

Zeer goede film, vond hem zelfs veel beter dan The Godfather. Ik weet dat ik door deze uitspraak een hele hoop tegenspraak zal krijgen, maar ik zal het proberen af te weren met belangrijke argumenten..

Vorige week bij kruidvat gekocht. Natuurlijk vrijwel meteen bekeken aangezien ik van dit genre houd. De film viel mij eigenlijk tegen. Het komt ook omdat ik een tijdje terug een documentaire gezien heb over het werkelijk verhaal over de val van Al Capone. De gebeurtenissen lijken (en zijn) vrij ongeloof waardig zijn. De acteer prestaties zijn absoluut niet slecht maar de scenes zijn een beetje to over done. Jammer Al Capone niet wordt uitgediept. Ik hoor wel geruchten over een prequel?

De beste mob movie after the godfather kan ik het noemen omdat het geen echte mafia film is.

3,5 ster

Ik lees hier vaak de reactie: 'Geweldige cast', en dat is het ook. Maar doordat het zo'n geweldige cast is, verwacht ik nu eenmaal iets meer van deze film. Aan die verwachting kan deze film niet voldoen. Sean Connery redt het een en ander nog door zijn typische droge humor, maar daar blijft het bij.

Zeggen dat de beste gangsterfilm is, of alleen al beter dan scarface is in mijn ogen belachelijk.

3 sterren.

avatar van 606
ongelooflijk wat is dit een kei van een film een en al spanning perfect geacteerd.

5 sterren

KaniffNL
koreaan geplaatst op 10 mei 2006, 23:12 uur

Het is inderdaad geen MOB Film maar meer hoe pak je een MOB En de val van Capone klopt deels... hoe hij uiteindelijk opgepakt wordt klopt wel belasting ontduiking, en het klopt ook idd dat de jury werd gewisseld en er 2 good guys doodgaan.. Zeker Al Capone (De Niro) komt op mij geloofwaardig over ben een van Al Capone. En volgens mij snap je het niet deze film gaat niet zozeer over Al Capone maar hoe hij opgepakt moet worden. Je krijgt uiteraard wel te zien hoe hij z'n handeltjes doet etc.. En al spreek ik mezelf nu tegen tuurlijk hadden ze meer Al Capone kunnen laten zien..

Tieske schreef:

Ben ik het volledig mee eens! Misschien hadden ze Al Capone meer inhoud kunnen geven. R. De Niro speelt voortreffelijk deze arrogante, zeer dreigende rol. Misschien wel de beste maffioso-acteur in het heelal. (op uitzondering van Marlon Brando die dezelfde rol serener en nog overtuigender kon neerzetten in the godfather. Deze film kan in geen geval vergeleken worden met the godfather!! 3 sterren voor Deniro en Connery.

avatar van D-ark
De film begint zwak maar wordt steeds beter en beter vooral de achtervolging tussen Ness en de witte huurmoordernaar

Ik heb zin om te juichen elke keer als Sean Connery in beeld komt. Heb deze film al 5 keer gezien, maar blijft leuk. Ik geef hem een halve punt aftrek vanwege de mierzoete verhaallijn van het gezin van Elliot Ness. Daar krijg ik een beetje jeuk van...Verder super! Mooie beelden, fantastische muziek, geweldige karakters. 4,5*

Regisseur Brian de Palma heeft met deze film één van de beste maffia-films aller tijden opgeleverd.
Er zijn bepaalde scenes waarbij je een dag later weer wilt kijken. En dat is het pluspunt van de Palma. Dat deed hij ook bij Carrie, Scarface en Carlito's Way.
Maar vooral Sean Connery, Kevin Costner (zijn eerste belangrijke film) en natuurlijk de fenomenale Robert de Niro zijn goed en al met deze acteurs kun je van een meesterwerk zeggen. Na Scarface de Palma's beste film, mede dankzij de gode cast, het verhaal, cameravoering en natuurlijk de meesterlijke muziek van Ennio Morricone!

al_pacinO
wow wat een film van brian de palma misdaadmeester
Dit is echt een van brian's beste films (scarface)
Dit is zo'n fenomenale indrukwekkende film die lekker thuishoort waar die staat.

wat had je dan ook verwacht van kevin.k , robert de .n , sean.c

absoluut 5.0*

Eerlijk gezegd, en nu ga ik denk ik veel andere MM-leden op mijn nek krijgen, vind ik deze beter dan Godfather part 1. Sla mij nu aub niet dood

avatar van JoeCabot
Ik vind deze ook beter...

JoeCabot schreef:
Ik vind deze ook beter...

eindelijk, ook iemand die dat vindt. Want ik begin het echt een cliché te vinden van de Godfather, die volgens mij echt overroepen wordt...

Drazenko
Eigen mening toch! Dat deze film jullie beter in de smaak valt, dan The Godfather.
Ik ga mijn mening ook geven. Ik vond dit meer een politiefilm, dan mafia. The Godfather blijft gewoon de moeder van alle maffiafilms !

Drazenko schreef:
Ik vond dit meer een politiefilm, dan mafia.
Misschien wel maar hij sprak me toch veel meer aan dan de Godfather. (zeker deel 1)

Drazenko
Waarom dan?

Drazenko schreef:
Waarom dan?
Ik vind the godfather te langdradig (veeeeeeeeeeeeel te langdradig)