Off Screen (2005)

Nederland / België
Thriller / Drama

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Jan Decleir, Jeroen Krabbé en Astrid Joosten

Off Screen vertelt het fictieve verhaal van wat voorafging aan de gijzeling in de Rembrandt Toren. Door de bizarre vriendschap met een topman uit het bedrijfsleven (Jeroen Krabbé) krijgt buschauffeur John Voerman (Jan Decleir) het gevoel dat er eindelijk iemand is die hem begrijpt. Iemand die ook ziet dat er geheime boodschappen via breedbeeldtelevisies naar de wereld worden uitgestraald om mensen te beïnvloeden en manipuleren. Maar op het moment dat John naar buiten wil treden met zijn ontdekkingen, lijkt alle informatie zich tegen hem te keren en eindigt het verhaal in een tragisch drama.

Reinbo schreef:
Tegenvaller. Het verhaal had zich prima geleend voor een spannende en geestige verfilming a la Dog Day Afternoon.

Die vond je wel lachen?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
JJ_D schreef:
En dat van die breedbeeld-televisie met geheime boodschappen, dat meen je toch niet?

Zeker wel. Dat was nou net het fascinerende aan de hele zaak, de reden was zo'n bizar waanidee dat je je haast vanzelf gaat afvragen hoe iemand daarop komt. Net de reden waarom deze film gemaakt is. Overigens is dat waanidee ook de belangrijkste reden waarom het geen autist is, maar veel meer iemand die een (paranoide) psychose heeft.

avatar van JJ_D
starbright boy schreef:

...

Ok, ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat Philips ons echt probeert te brainwashen...

avatar van m1701
Vond het een erg sombere en langdradige film.
Vond em zelfs een beetje saai.
Had er niet zoveel mee. Acteerwerk van Jan Declair was zeer goed en overtuigend
daarom 3* ipv 2,5*

avatar van Vinokourov
Jan Decleir zet fantastisch een eenzame buschauffeur neer, die per ongeluk een gijzeling in de verkeerde toren opzet. Wat een groot acteur is hij ook, je moet het maar kunnen om zo'n sneu personage neer te zetten. Voor de rest aardig plot met ook nog een aardige rol voor Astrid Joosten. Wel wat rare muziekkeuzes en dan met name de titelsong van Liesbeth List. Afknappertje op het eind is dat!

avatar van Erwinner
Lastige film.

Aan de ene kant zit ie mooi in elkaar, fijn ritme, mooie ingetogen rol van J.Decleir en degelijk gefilmd. Toch had ik last van holle ruimtes en weinig logica, maar dat was juist de bedoeling van P.Kuijpers.
Toch een film die flink afwijkt van de doorsnee Nederlandse film.
Een goed eind maar toch ook niet bevredigend maar over het algemeen wel een aparte film.

Nou ja, nipte 3.5* voorlopig.

avatar van Schildpad.
Ik vond hem fantastisch! Ik snap niet dat ik de film nu pas heb gezien, ik kijk graag Nederlandse films en wat mij betreft is dit toch één van de beste Nederlandse films. De film zat gewoon erg mooi in elkaar, het gegeven dat er zich gebeurtenissen "in het hoofd" van het hoofdpersonage afspelen, wordt erg subtiel weergegeven. Natuurlijk zijn de ontmoetingen in de bus met de Philips-topman en de vriendschap die daaruit ontstaat niet erg realistisch te noemen, maar de manier waarop Pieter Kuijpers deze toont, maakt dat de kijker hier makkelijk in meegaat. DeCleir speelt is natuurlijk weer fantastisch, ook vond ik Jeroen Krabbé erg overtuigend als enge zakenman. Astrid Joosten had van mij niet gehoeven.

De film maakte veel indruk op mij, het eenzame en sombere bestaan van John werd prachtig in beeld gebracht. Hoe hij zijn vrouw en kleinkinderen vanuit de auto bekijkt, hoe hij zit te wachten op gasten op zijn verjaardag.. kippenvelmomenten.

Tot slot vond ik de muziek een mooie toevoeging aan de film, behalve dan het lied van Liesbeth List aan het eind (paste niet goed bij de film).

avatar van film88888
Pieter Kuijpers had al eerder knap werk afgeleverd met Van God Los, en deze Off Screen heb ik EINDELIJK bekeken, en hij is me reuze goed bevallen, en het is net wat ik allemaal verwacht had.

Jan Decleir in een zeer overtuigende rol, en mischien in één van zijn beste.
Hij laat zich helemaal mooi in het personage gaan, en kwam heel sterk over.
Ook Jeroen Krabbé vond ik goed bezig, en de vriendschap, en de krankzinningheid, en het beeld op de realiteit te verliezen kwamen allemaal zeer knap, en sterk over, maar vond dat de focus niet echt op de man zijn verhaal kwam te liggen. Dat hij codes in de breedbeeldTV's zag.

Verder mooie montage, en een zeer sterke psychologische nederlandse film met een Decleir die me altijd zal bijblijven in zijn rol in Off Screen.

Ben heel erg benieuwd naar TBS !

avatar van sinterklaas
Vraag me evengoed altijd nog het volgende af: is die vriendschap tussen John en Gerard nou echt of is het nou enkel een soort fantasie van John op sommige momenten. Bv: aan het einde zegt Gerard dan door die microfoon dat hij John nog nooit gekent heeft en dan staat hij ineens bij John in de badkamer van de rembrandtoren. Toch nog wat kleine onduidelijkheidjes voor me.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Qua verhaal is het niet echt geweldig, al heeft de film toch een origineel uitgangspunt. En met momenten wordt het toch leuk in beeld gebracht. Het doet wat denken aan een serieus afgezwakte versie van videodrome. De grote troef van de film is wel het acteerwerk. Vooral Decleir is weer in vorm, maar Krabbé kan zich nog wel handhaven. Maar de film toont wat gaten en is soms wat mager om te kunnen boeien. Ook de sfeer is wisselend en komt niet altijd goed uit de verf. Het geheel is wel een goeie Nederlandse film die toch de moeite was om te kijken.

avatar van Multivitamine
sinterklaas schreef:
Vraag me evengoed altijd nog het volgende af: knip
Aan het einde van de film zit een scène waarin dit zeer sterk naar boven komt en het dus ook duidelijk maakt.

Een zeer goede film, knap gemaakt dat eigenlijk met een mager verhaal, het verhaal is gewoon niet meer.. maar wel een interessante die vragen bij je oproept..

Jan Decleir weer in topvorm (zoals eigenlijk altijd, de Clint Eastwood van de Benelux), rest van de acteurs ook en Astrid Joosten speelt zichzelf ook zeer goed.

De muziek tijdens de film zeer passend en heerlijk opbouwend.

Jammer dat ik de film nu pas zie.. eentje die je niet mag missen..

Vond de film nogal saai, zit naar mijn mening totaal geen spanning in. Maar kon hem gelukkig wel afkijken (daarom ook de 1,5). Er zitten maar enkele leuke dingen in.

Wat een saaie film. Gaat nergens over. Totaal niet spannend. Ik heb hem nog juist af kunnen kijken. Jan Decleir speelde goed.

avatar van karin5
Kijk bijna nooit nederlandse fims maar deze was wel goed om te zien en wil toch wel eens weten wat hier wekelijk gebeurd is en of de aanleiding voor die gijzeling wel enigzins klopt .
De spanning zit er in ieder geval goed in .

3 sterren voor de film

avatar van K. V.
Het is een beetje een speciale film. Jan Decleir speelt een vreemd figuur en doet dit heel overtuigend. Voeg daarbij nog eens Jeroen Krabbé en je hebt een topcast. Er is ook nog een rolletje voor Astrid Joosten (die dame van het tvspel "Twee voor twaalf" op NL).
Misschien er nog bij vermelden dat het verhaal op ware feiten is gebaseerd.
Vooral een paranoiafilm met af en toe wat humor.

avatar van Gastel
Spannende, beklemmende film. Jan DeCleir bewijst weer, hoewel een Belg, de beste Nederlandstalige acteur te zijn. En Jeroen Krabbé vond ik een keer niet irritant maar zelfs heel goed, uitstekende tegenspeler voor DeCleir.

Ik las de discussie op de vorige pagina's over hoe het verhaal nou geïnterpreteerd moet worden.
M.i. speelt het inderdaad allemaal af in de fantasie van DeCleir, de film deed me ook erg denken aan A Beautiful Mind.

avatar van jadolino
Drama met een triest eind.

avatar van Redlop
Opnieuw gezien en weer een dikke voldoende voor deze polderthriller. Knap verhaal van hugohei.

"Jij bent een killer"

Ik vond dit een erg boeiende film en zeer goed geacteerd door Jan Decleir. Zijn gelaatsuitdrukkingen als hij Jeroen Krabbë beneden zijn woordje ziet doen zijn fenomenaal. En verder vind ik hem sowieso beter acteren dan Krabbé, in deze film dan in elk geval.

Ik kende het lied van Liesbeth List niet, maar ik vind het best een mooie tekst hebben.
Verder speelt het 'Vader Jacob' een prominente rol.

avatar van wendyvortex
Verfilming van zo'n beetje de meest bizarre gijzelingsactie in Nederland.
Amsterdamse buschauffeur gijzelt de Rembrandttoren in de veronderstelling dat Philips daar zijn kantoor heeft....nope, die waren net een week daarvoor naar een ander kantoor verhuist.
De reden....breedbeeldtelevisie!!!! Inclusief vermeende geheime boodschappen.
Kan haast niet missen om hier een goede film uit te peuren, maar dan hebben we geen rekening gehouden met de Nederlandse filmindustrie!!!
Jan Decleir doet z'n best, maar een Amsterdamse buschauffeur met een Vlaams accent?
Jeroen Krabbé denkt dat ie in een James Bond speelt, maar de man heeft maar één acteer-stand.
Fatsoenlijke dialogenschrijvers doen we in Nederland zowiso niet aan.
Liesbeth List kweelt iets over het beginenergiek alsof ze solliciteert naar het Eurovisie Songfestival.
Qua BN-er en om wat kwaliteit te sugereren zetten we als acteer-kanon in: 2 voor 12 precentatrice Astrid Joosten.....als 2 voor 12 presentatrice Astrid Joosten.
En voor dit hele gebeuren, inclusief een complete Rembrandt Toren kunnen we af met een totaal aantal van wel 10 acteurs en actrices.
Allemaal nog niet zo erg als we dan maar wat meer duidelijkheid kregen in het hoe en waarom van deze actie (We Mislead!!!) gelukkig kunnen we met enige verbeeldingskracht wat puntjes verbinden, maar in hoeverre het allemaal op ware feiten of onderzoek gebasseerd is???
Nog net geen onvoldoende omdat 70% van de Nederlandse filmproductie nog slechter is en het gdzdnk niet weer over WO2 gaat.

Nog net geen onvoldoende?

avatar van wendyvortex
Bij mij staan 2* voor zoiets als "mwoah"....een 1* das een echte onvoldoende.

avatar van wess16
Erg meeslepende film! Ook zonder veel actie kan een film spannend zijn. Ik kreeg erg veel medelijden met de hoofdrolspeler, een goed teken.

gOEIE nederlandse film met sterk acteerwerk!
De film is ook erg goed gemonteerd, Vaak zie je in film die werken met veel flashbacks dat ze traag en saai worden en dat ze het verhaal ophouden. Maar dat is in deze film niet het geval... Je krijgt steeds puzzelstukjes over het leven van die man en daarmee word de spanning ook opgebouwd.
Alleen snapte ik het einde niet, miss dat iemand me dat nog kan uitleggen?

maar op dat na een zeer sterke NL film en aanrader

avatar van witboek
[quote]K. V. schreef:

Inderdaad. Deze twee acteurs zijn gewoon van topklasse.

avatar van notsub
Best een aardige film, die met de twee hoofdrolspelers voorop best overtuigt. Hoewel het vooral flink dramatisch is, zie ik ook wat psychedelische randjes in het verhaal en dat geeft het geheel een wat duister effect. De traagheid van de film werkt goed, net als de montage die handig met de tijd speelt. Zo kon ik best van genieten. Een topper is het natuurlijk ook weer niet, maar met dit gegeven had er weinig meer in gezeten.

Tarkus schreef:
Hoewel de film op zich een beetje verwarrend overkomt, vond ik het samenspel tussen (onze) Belgische Jan Decleir en de Nederlandse Jeroen Krabbé werkelijk subliem. Waarom het zo lang heeft geduurd eer ze op dit idee kwamen om hen samen te brengen in een film is voor me een raadsel. Het is alvast duidelijk dat dit om een herhaling vraag.. misschien in een verhaal dat een groter publiek aanspreekt. Heb toch genoten van deze film.

Na een hele tijd deze prent eens opnieuw bekeken, en het blijft verbazen hoe goed beide hoofdrolspelers op elkaar zijn ingespeeld.
Helaas is het ondertussen nog niet tot een nieuwe samenwerking tussen beide heren gekomen.
Daarom deze prent toch maar eens bekijken mensen.

Leuke film die ook echt gebeurd is, zich maar door net zo'n gek als Tarik Z., mensen die psychoses hebben en die paranoïde zijn!!

avatar van mcdaktari
Astrid Joosten
't moet niet gekker worden.