Smokey and the Bandit (1977)

Actie / Komedie

geregisseerd door Hal Needham
met Burt Reynolds, Sally Field en Jackie Gleason

Bandit en Cledus zijn twee vrachtwagenchauffeurs die accepteren om een weddenschap aan te gaan met Big en Little Enos, om een vrachtwagen vol met bier op te pikken uit Texas en terug te keren binnen een bepaalde tijd. De lading op halen is nog het simpele werk, maar dan pikt Bandit Carrie op, waardoor hij sheriff Buford T. Justice achter zich aan krijgt.

avatar van goongumpa
mikey schreef:
Vraag ik me ook af. Kregen die twee opdrachtgevers iets van de truckchauffeurs als het mislukte of zo?

Verder is dit gewoon een leuke film met goede dialogen, acteurs en actiescènes, die heel vaak is nagedaan. Niets memorabels, maar goed vermaak.

pgm
Heeft mij geweldig geamuseerd, toffe road movie vind ik het.
Prachtige momenten op het witte doek, ha die seventies

avatar van goongumpa
Ikzelf schreef:
Niets memorabels, maar goed vermaak.
Ik zat verkeerd; hij is wel degelijk memorabel. Ik herinner me hem nog precies, zelfs de theme song!!

avatar van erik1677
Deze film was vroeger verplichte kost bij ons thuis ,samen met klasiekers als convoy en cannonball run.
Genieten voor het hele gezin, en ik kan deze films ook keer op keer zien.
NIKs mis mee

avatar van Phantasm
Prima vermaak, vroeger ooit eens gezien in de bioscoop, leuke klassieker.

avatar van 606
Heerlijke jaren 70 actie / komedie met voortreffelijk goed gekozen muziek ertussen.
Goed geacteerd en fijne komisch tintje.

3,5 ster

Knap dat ik deze film nog geen punt heb gegeven (bij het kijken van de film "The Blues Brothers" schoot me deze film te binnen). Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze film voor het eerst bij mijn oom en tante in Canada (1980) heb gezien. Na die tijd heb ik hem nog een paar keren gezien. Het verhaal was best leuk en dat geldt zeker voor de uitvoering want die was zeer amusant en ook viel er geregeld om te lachen. Ook de beelden zagen er best fraai uit. De cast deed het ook best leuk en dan vooral natuurlijk Burt Reynolds, Jerry Reed en vooral Jackie Gleason als politieagent die een broertje dood had aan the Bandit. Sally Field vond ik overigens zeer mooi uitzien in deze film. Het is eigenlijk een echte klassieker. Daarna heeft men nog twee vervolgdelen gemaakt maar die konden allemaal niet tippen aan deze leuke misdaad/komedie film.

avatar van roherium
voor mij is dit echt een klassieker
als kind vond ik dit prachtig en nu stieken ook nog 4 sterren

Aardige film waarin een vrachtwagenchauffeur een lading bier zo snel mogelijk moet vervoeren. De film is in feite één lange auto-achtervolging met dus behoorlijk wat stuntwerk. Wellicht wat simpel, maar zeker vermakelijk. Burt Reynolds en Sally Field doen het leuk, maar Jackie Gleason als de agent steelt de meeste scenes.

Leuke komedie, met veel actie.
Maar een beetje gedateerd en een té simpel scenario, er zit maar weinig verhaal in en de ganse film is één achtervolging.

avatar van weerwolf79
mikey schreef:
Wat ik nooit helemaal goed begrepen heb, is waarom die truckers 80000 dollar kregen omdat ze een truck vol bier van A naar B vervoerden? hadden ze daar geen supermarkt? Ben dat vergeten! Debiele film over bakkies, bier, diesel en een vrouw die zich little beaver noemde, haha.

Als je een film kijkt moet je wel opletten of niet kijken, ze krijgen het geld omdat ze illegaal bier moeten vervoeren van A naar B het bier word gesmokkeld en daarom krijgen ze zoveel geld, word maar 10x genoemd in de film.

avatar van mikey
weerwolf79 schreef:
dat is een beetje mijn punt geweest denk ik. Want van illegaal bier heb ik nooit gehoord.

Post is daarnaast 8 jaar oud.. Lang alweer

avatar van weerwolf79

Post is daarnaast 8 jaar oud.. Lang alweer

Ik heb de film ook al langer geleden gezien, maar nu nog eens en ook gereageerd.
Maar ik weet ook niet of het echt is gebeurd maar in films kan natuurlijk alles.

avatar van Filmkriebel
Met de piepende bandjes...

Deftig entertainment. Daarmee is het meeste dan ook gezegd. Het is moeilijk een film te vullen met alleen maar achtervolgingen en stunts, al zagen ze er op sommige momenten redelijk spectaculair uit. Verder is het plot (welk plot?) te simpel om goed te zijn en werken de idiote en flauwe uitlatingen van sheriff Buford Justice nauwelijks op de lachspieren. Ook de country-songs van Jerry Reed verhoogden de irritatie. Je kunt er van opkijken, maar toch was dit de nr. 2 box office hit van 1977, net na Star Wars. Reynolds zorgt voor één van zijn meest iconische rollen, samen met Deliverance een zeldzaam hoogtepunt in een vrij dubieuze carrière. Smokey and the Bandit kent wel het soort sfeer waar liefhebbers van de USA van zullen smullen : truckchauffeurs, 'vreethuizen", kleurig blue collar volk... het soort films dat vroeger zin gaf om zelf eens naar daar af te zakken.

Niet te missen voor liefhebbers van wilde achtervolgingen.
Natuurlijke moet ge er de flauwe humor en de pakken chichés over wat er allemaal in dergelijke achtervolgingen kan voorvallen bij nemen.
Met de politie wordt aardig de draak gestoken en dat ze in hun opdrachten gingen ten onder gaan (zelfs letterlijk) lag ook al voor de hand.
Aldus, weinig gelachen met deze komedie en alleen wat plezier beleefd aan het flegme van Burt Reynolds en Jackie Gleason.

avatar van HarmJanStegenga
Haha, ik heb me echt kapot gelachen om die sheriff. Wat een figuur. Heerlijk filmpje, met een bijzonder rap en vermakelijk verloop. De achtervolgingen zijn gewoon erg leuk. 'Smokey and the Bandit' is als geheel soms wat té flauw en onnozel om een hoge score te verdienen, maar voor een film die zo kostelijk vermaakt heb ik graag een makkelijke voldoende over. Fijn sfeertje ook altijd in de jaren 70.

avatar van Timothyvdmeer
leuk relaxt filmpje. Muziek wordt je wel eens zat en de achtervolgingen waren soms echt te traag.
Verder wel genoten.

leuke film uit mijn jeudjaren,ach die jaren 70 toch.mooie scenes,goed verhaal en goede acteurs. een prima film om met een bord versnaperingen naar te kijken.

avatar van Elchapo
Die sheriff blijft het mooiste met zijn geweldige mimiek !!!!! 4.0 stars...

avatar van Decec
Een goede actie/komedie film...
Goed verhaal...
Goed en ouderwetse acteerwerk...
Bekende acteur Burt Reynolds...
Klassieke muziek met Dolby Digital...
Geen HD aanwezig, maar wel een goed beeld...

avatar van TronMan
Burt Reynolds , Muscle Cars ,Country music , bakkies (27mc) simpele humor, haast kinderlijke humor..Maar toch een heerlijk Amerikaans jaren zeventig tijdsbeeld. Ja die auto films van Reynolds zijn gewoon het kijken waard. O en af en toe kijkt hij ook nog ff vol bewust de camara in. Helaas zijn de vervolgen stukken minder dan dit eerste deel.

avatar van DjFrankie
Verschillende keren gezien. Leuke film, goeie herinneringen aan

avatar van Koerok
Eigenlijk een 3.0, maar toch een 3.5 vanwege de nostalgie. Fijn (gedateerd) concept, een prachtige jonge Sally Field en een heerlijk altijd ironische Burt Reynolds. Deed me ook weer denken aan een van mijn favoriete jeugdseries: The Dukes of Hazard (Boss Hogg is min of meer Sheriff Buford T. Justice).

avatar van Quentin
Eindelijk een antwoord op de vraag die iedereen al zo lang bezighoudt: The True Coors Bootlegging Story Behind Smokey And The Bandit | VinePair.

Verrassend leuk.

Had er eigenlijk niks van verwacht, maar Reynolds is niet zolang geleden gestorven en Netflix kwam met deze naam op de proppen. Toch een klassieker, maar had de film nog nooit gezien. Ideaal dus om een kennis te maken.

Wat mij vooral opviel: het tempo. Jaren '70 cinema durft best serieus traag te zijn, plot en personages die tot vervelend toe uitgewerkt worden ... niks van dat hier. Het begint met actie, daarna meer actie, nog actie om uiteindelijk te eindigen met de meest luidruchtige actie. Gewoon een pure genrefilm die zich niet laat afleiden door nutteloos drama of het uitwerken van de personages.

Er zit dan wel een kleine romance in, die wordt echt vlotjes afgehaspeld om daarna weer door te gaan met het autospektakel. De film is mij verder wel iets te "yeeha USA!", maar da's maar een klein euvel. Daar tegenover staat wat onnozele maar lollige humor in de vorm van de sheriff. Mnee, dit kon ik eigenlijk wel smaken. Puur genrevermaak.