Smokey and the Bandit (1977)

Actie / Komedie

geregisseerd door Hal Needham
met Burt Reynolds, Sally Field en Jackie Gleason

Cledus is een twee vrachtwagenchauffeur en Bandit rijdt in een snelle wagen met hem mee om de weg vrij te maken. De twee accepteren een weddenschap met Big en Little Enos om een vrachtwagen vol met bier op te pikken uit Texas en terug te keren binnen een bepaalde tijd. De lading ophalen is nog het simpele werk, maar dan pikt Bandit Carrie op, waardoor hij sheriff Buford T. Justice achter zich aan krijgt.

neo (crew)
erg vermakelijke film.later heeft needham zelfs nog tv films gemaakt over de bandit.
deze film blijkt de favoriete film te zijn geweest van hitchcock.
3 sterren

Dat van Hitchcock lijkt me stug. Waar las je dat?

avatar van Jordy
"SMOKEY AND THE BANDIT: Guess what was Alfred Hitchcock's favorite movie? Look again at the beginning of this paragraph. No, I'm not kidding. This comes from Hitch's daughter, Patricia, who revealed the odd little factoid in an interview with Access Hollywood on the eve of what would have been her dad's 100th birthday. Burt Reynolds, contacted for his reaction, said he was surprised and flattered."

bron: https://web.archive.org/web/20020808024346/

Vreemd, aangezien deze film pas drie jaar voor Hitchcock's dood is uitgekomen.

avatar van Ibrahim
Het klinkt mischien wel raar,maar het is waar dat de favoriete film van Hitchcock smokey and the bandit is.

Ik zou het maar niet te serieus nemen.

avatar van Ibrahim
Daar ben ik het mee eens,ik vond het zelf wel raar toen ik las dat de favoriete film van Hitchcock Smokey and the bandit is, maar als je zou vragen welke film hij het beste vind had hij natuurlijk een andere film genoemd.

neo (crew)
de film is natuurlijk wel vermakelijk ,dus misschien dat ie em gewoon fantastisch vond als 'vermaakfilm'.

avatar van Ibrahim
Precies want ik vond hem als vermaakfilm goed vandaar die 3,5 ster.

tom
Een soort Dukes of Hazzard alleen dan met betere grappen, betere acteurs en beter vermaak

avatar van Bandit
Leuke film, grappige acteurs (Reynolds en Gleason stelen de show). Sally Field is af en toe een beetje irritant.
De verkoopcijfers van de "Trans-Am" stegen dat jaar explosief.
Na Star Wars was Smokey and the Bandit het grootste kassucces van 1977.

Eén van de "achtervolgingsfilms" van de jaren 70. Als je het mij vrraagt een klassieker die ik al minimaal 10 keer gezien heb. Burt Reynolds verkeerde in topvorm en ook Gleason.

Helaas zijn er daarna nog 2 vervolgen gekomen die het wederom bij het origineel niet haalden.

Vol humor en goede autostunts. De Transam "Bandit" was enige jaren precies in de kleurstelling van de Transam van Bandit te krijgen. Het is nu een waar collectors item.

Wisten jullie overigens ook dat "Smokey & the Bandit" een eerste aanzet vormde voor de welbekende TV-serie "The Dukes of Hazzard"?

Ik geloof dat John Schneider zelfs een rolletje in deze film heeft gespeelt.

Nils schreef:

Ik geloof dat John Schneider zelfs een rolletje in deze film heeft gespeelt.

ja inderdaad zeg, nooit geweten.
Catherine Bach ("Daisy") zat trouwens ook met Burt Reynolds in The Cannonball Run II.

Heerlijke film, waar je gewoon lekker voor moet gaan zitten en niet al te veel bij na moet denken. De film zit nog al vol met "The Dukes of Hazzard" achtige actie en waarbij het bij TDOH nog al eens gaat vervelen deed het dat hier geen moment. 3,5*

Ik vond em bij vlagen wel geinig maar al met al vond ik het saai. Vooral dat eeuwige ge-race ging me op den duur de strot uithangen. Nee, deel 2 & 3 laat ik aan me voorbij gaan.

1,5 *

avatar van Hansjoh21
Dit noem ik dus wel een klassieker, heerlijke film om naar te kijken en die auto, 1 van mijn favorieten om te zien, jammer dat er niet zo veel zijn in Nederland! Natuurlijk moet je er van houden, maar dat zit bij mij wel goed. Film krijgt een 4, deze film kan je blijven zien, iets wat bij niet veel films gezegd kan worden!

Als je deze film ziet in de TV-gids zou je hem zo kunnen overslaan... toch stiekem kijken.. ja, hij is best wel grappig. En dat heb je dan elke keer als hij herhaald wordt. Ik hou wel van een beetje race film (lijkt een beetje op Canninball Feaver) of zo... Mwoah, 3 sterren zeker waard.
Bij deel 2 en 3 heb ik dat dan weer minder.

avatar van mikey
Wat ik nooit helemaal goed begrepen heb, is waarom die truckers 80000 dollar kregen omdat ze een truck vol bier van A naar B vervoerden? hadden ze daar geen supermarkt? Ben dat vergeten! Debiele film over bakkies, bier, diesel en een vrouw die zich little beaver noemde, haha.

avatar van Purmerend
Vermaak van het begin tot het einde. De vele achtervolgingscene's houden lekker de vaart in de film. Samen met een paar leuke grappen o.a. door de sheriff en zijn zoon.

avatar van Mister_Movie
Deze film viel me verrassend goed mee.

Een echte achtervolgingsfilm. De achtervolgingsscenes zijn ook in deze tijd bij wijlen echt wel indrukwekkend en doen echt aan. Ook leuk zijn de originele maniertjes die je ziet om de sheriffs kwijt te spelen.

Het acteerwerk is goed. De boze sheriff vind ik wat karikaturaal, waardoor het soms wat kinderachtig aandoet. Maar anderzijds hoort het er wel bij.

Leuke wegkijker !

Na de dvd-box komt er nu een Special edition van deel 1 uit: Klik hier

Erg onderhoudende kwajongensflauwekul dit. Prima te verteren als je Burt kan velen. De film heeft het erg goed gedaan en de Transam zal z'n verkoopcijfers er wel mee hebben opgekrikt.

De vaart blijft er goed in, personages zijn niet al te slap. Alleen dat lollige gedoe van die vrachtwagenchauffeur die alles maar leuk schijnt te vinden als ie maar kan 27mc-en en aan de luchthoorn kan hangen is wat te infantiel af en toe. Maar ach, slokje cola en een graai in de chipszak en we kijken weer verder.

Wel een vraagje.
Waar is die helicopter opeens gaat ie achter de vrachtwagen aan, ziet ie dan niet dat ze ontsnappen ?
Maar ach dat maakt hier toch niet uit.

Vergeet niet de andere 2 delen te bekijken.

avatar van g_unitboy
nie een goede film ik geef hem 2*

avatar van sjips
Een echte roadmovie, waarvoor een groot publiek
toendertijd naar de bioscoop trok.
Zag de film pas weer op tv en hij viel me eigenlijk
wel mee .
Het is niet bepaald allemaal serieus bedoeld.

Voor mij is de film `n 3.5 waard.

avatar van Die Hard,Willis
Binnnekort maar eens de trilogie boxset kopen. Ik heb alle 3 de films gezien, en ik weet in iedergeval dat ik dit een hele vermakelijke film vond en volgens mij waren 2 en 3 ook nog vermakelijk. Ik ga nu nog niet stemmen omdat ik niet zeker weet welke stem ik ga uitbrengen.

avatar van markel66
Humor van de bovenste plank, soms ga je echt in een deuk.

avatar van thunderball
Deze voor het eerst rond '81 op de Belgische TV gezien, toen die nog van die heerlijke films op de vrijdagavond uitzonden (terwijl je in Nederland nog slechts oudbollige films kon zien).

Ben dit altijd een leuke film blijven vinden. Sowieso de beste in zijn genre.

Een typische Hal Needhamfilm, vol gepropt met autostunts, dat kun je wel overlaten aan deze ex-stuntman.

Reynolds is perfect voor de rol en Gleason is ongeloofelijk smiechtig en werkt op de lachspieren.

Aanstekelijke muziek en songs.

Jammer van de slechte en onnodige vervolgen.

4 sterren.

avatar van hannes64
Hal Needham ( vroeger stuntman ), weet me met deze film zeer zeker te vermaken.
Heerlijke comedy met een stoere Reynolds en schattige Fields.
Natuurlijk ook de Sheriff met z`n onnozele zoon.
Mooie tijden.

avatar van Betamax