In Name Only (1939)

Drama / Romantiek

geregisseerd door John Cromwell
met Carole Lombard, Cary Grant en Kay Francis

Een rijke, getrouwde man valt voor een andere vrouw, maar verkijkt zich op zijn wraakzuchtige, bezitterige echtgenote die alles in het werk stelt om een deel van zijn fortuin in handen te krijgen.

avatar van Floris22
Heerlijke dramatische film! Een mooie rol van Cary Grant, eindelijk een film waarin hij absoluut geen humor gebruikt. Wat een alleskunner! 4.5*

avatar van Dutchfan
Alec Walker (Cary Grant) zit gevangen in een liefdeloos huwelijk met de intrigante Maida (Kay Francis),ook wordt hij achterna gezeten door de valse society-dame Suzanne (Helen Vinson).

Alles verandert als hij de charmante weduwe Julie (Carole Lombard) ontmoet en hij verliefd op haar word.

De valse Maida trekt alle registers open om deze relatie kapot te maken, wat bijna fatale gevolgen heeft.

Opvallende film met een schitterende Carole Lombard in de hoofdrol.

Kay Francis,nu vrijwel vergeten,was in de jaren 30 een van de grootste topsterren van Hollywood.
Haar films waren enorme kassuccessen voor de filmmaatschappij warner Bros en zij was een van de beste betaalde actrices ter wereld.

Eind jaren 30 vonden de Warner Bros haar te duur worden werd ze vervangen door Bette Davis.

Kay ging freelancen en haar rol "In Name Only" kreeg ze dank zij haar vriendin Carole Lombard.

"In Name Only" is een aardige soap...Een soort van Dynasty uit de jaren 30.

Goede acteurs!

Meeslepend drama over een gedoemde driehoeksverhouding. Film begint heel onschuldig, maar krijgt van lieverlee grimmige trekjes om tenslotte regelrecht op een tranendal af te stevenen, totdat…

Carole Lombard en Cary Grant, beiden vooral bekend geworden met luchtige screwball komedies, laten zien allebei zo veelzijdig te zijn dat ze ook uitermate goed uit de voeten kunnen met dramatische rollen. De verrassing is evenwel Kay Francis (Trouble in Paradise, 1932), de destijds zo goed als afgeschreven ster uit het begin van de jaren ’30, die hier als het ware een laatste kans krijgt. Tot mijn aangename verrassing grijpt ze die met beide handen aan door wellicht haar beste rol ooit neer te zetten als het manipulatieve kreng, dat ten koste van alles haar verworven status in stand wil houden.

Tezamen met deze topcast, aangevuld met o.a. een degelijke Charles Coburn, heeft regisseur John Cromwell een film gemaakt, die als maar boeiender wordt en die ik bij liefhebbers van romantisch drama van harte kan aanbevelen.

avatar van mrklm
Een gedateerd melodrama dat alle registers opentrekt om je als kijker de zakdoeken van stal te doen halen. Met Cary Grant en Carole Lombard lijkt succes verzekerd, maar er is weinig chemie zichtbaar tussen de twee die respectievelijk een rijke, getrouwde man en een weduwe met een dochter spelen die als een blok voor elkaar vallen. Kay Francis is Grants echtgenote die om zo rancuneus is dat ze er alles aan doet om een nieuwe relatie voor haar man te saboteren. Het centrale probleem is dat geen van beide relaties erg overtuigend is, bovendien is het scenario redelijk voorspelbaar. Anno 1939 waren de wetten omtrent scheiden ook een stuk strenger dan ze nu zijn, dus al het gestoethaspel rondom het beëindigen van het huwelijk voelt anno 2017 wat gedateerd aan.
Met de zeer capabele John Cromwell als regisseur had dit een ijzersterke film kunnen zijn, maar een gebrek aan chemie tussen de drie leads en een mwoah-scenario maken dit tot niet meer dan een aardig tijdvuller.

Cary Grant wendt in een wat lullig begin al zijn overredingskracht en gedistingeerde charme aan om in de gunst van de mooie Carole Lombard te vallen en zo huppelt de film een tijdje voort in romantische oppervlakkigheid, zonder enige realistische houvast.
Wanneer er dan toch een ommekeer is ( de strakke uitleg van Kay Francis tegenover de twee verliefden over wat er te gebeuren staat, is de beste scene van de film.), en de film wat inhoudelijker lijkt te worden, zijn er toch te veel minpunten : Wie baseert zich nu in godsnaam op het adres op een postkaart om een verwante van een bewusteloze man op te sporen ? De manier waarop Grant een doodzieke speelt is ondermaats en wat heeft hij eigenlijk. De onwaarschijnlijkheid waarbij de dokter vooropstelt dat de aanwezigheid van één belangrijk persoon de zieke kan genezen. De manier waarop Lombard de therapeute speelt en de manier waarop ze met een " We droomden, maar nu is het echt" (en er is niets opgelost) John Cromwell toeliet, wellicht opgelucht, er een einde aan te maken.
Spijtig want ik hou van films uit de jaren 30,40,50 en zeker van Cary Grant, maar dit vond ik heel matig.