En Man Som Heter Ove (2015)

Alternatieve titels: Een Man Die Ove Heet, A Man Called Ove

3,62

Zweden
Drama / Komedie

geregisseerd door Hannes Holm
met Rolf Lassgård, Bahar Pars en Filip Berg

De 59-jarige Ove is de knorrepot van de wijk. Enkele jaren geleden is hij afgezet als voorzitter van de vereniging van eigenaren van het appartementencomplex. Hij kon het echter niet verkroppen dat hij werd afgezet en blijft het gebouw met harde hand regeren. Wanneer de zwangere Parvaneh met haar gezin tegenover hem intrekt, en per ongeluk Ove zijn brievenbus opent, ontstaat er een onverwachte vriendschap.

40 BERICHTEN 13 MENINGEN
avatar van leatherhead
Waar aanvankelijk de humor nog primeert en de film erg weet te vermaken, stevent de boel al gauw af op een ontiegelijk sentimenteel gebeuren. Er mocht hier wel met iets minder suikergoed gestrooid worden. Ander pijnpunt is de obligate karakter 'uitdieping' aan de hand van flashbacks. Kwam totaal niet over en speelde het tempo duidelijk parten.

De film wordt nog enigszins gered door het komische element en de amusante rol van Lassgard. Verder een kleffe bedoening, waarvan ik vermoed dat hij nét om die reden hoog gaat scoren hier. Beetje van het allooi Green Mile dit. Kleine 2,0*.

avatar van tbouwh
Het duurde niet lang voor deze film mij pakte, en naarmate het verhaal vorderde, raakte ik steeds meer onder de indruk van deze Zweedse arthouse-productie.

Iedereen kent wel zo iemand: een mopperende brombeer op leeftijd, die streng de regels naleeft, en niets dan kritiek over heeft voor degenen die dat niet doet. De Zweedse Ove, wonend op een auto-onvriendelijk woonerfje dat hij mede gesticht heeft, is de filmische vertegenwoordiging van dit stereotype. Het hekje van het erf is open? Sluiten. Een fiets staat verkeerd geparkeerd? Confisqueren. Een auto rijdt op het pad? Schreeuwend op het vaartuig aflopen en erop staan dat de bestuurder rechtsomkeert maakt.

Al snel zien we echter dat er achter deze cynische regelfetisjist meer schuilt dan het oppervlak prijsgeeft. Twee bosjes bloemen die Ove na veel gesteggel heeft verkregen (als twee bosjes 70 kronen kostten in de aanbieding, dan was één bosje toch zeker wel voor 35 kronen verkrijgbaar?) belanden op het graf van Ove’s overleden vrouw. Daar zien we voor het eerst, en niet voor het laatst, iets van Ove’s gevoelige kant. Door middel van flashbacks wordt getoond hoe Ove zijn vrouw ontmoette, en hoe hij geworden is tot de man die nu iedere dag om acht uur zijn inspectieronde over het erfje loopt.

‘De Man die Ove Heet’ is een film met een positieve boodschap. De tirannie en norse houding van Ove contrasteren met de liefde die een aantal dorpsbewoners voor hem tentoonspreiden. Een vrouw van Perzische afkomst, die met haar Zweedse man en haar twee dochters nieuw op het erfje is komen wonen, ontwikkelt een vriendschap met Ove, en dringt langzaam door tot de kern van de verbittering en het verdriet dat het leven van Ove tekent.

Ontroerend drama met een aantal komische kwinkslagen, dat mij lang zal bijblijven, en door haar herkenbaarheid diepe indruk heeft gemaakt.

avatar van mrklm
Feelgoodfilm waar de val van de sentimentaliteit constant op de loer ligt. Dat die vallen keer op keer worden ontweken is een wonder op zich en zegt bijzonder veel over het puike werk van regisseur Holm en hoofdrolspeler Rolf Lassgard. Het scenario is ook uitstekend: een variant van It's A Wonderful Life waarin George Bailey zijn vrouw heeft verloren na een kinderloos huwelijk. Het karakter maakt geen transformatie door, maar, door een combinatie van terugkijken op zijn eigen leven en ontmoetingen met nieuwe en oude buren, ontdekt hij dat zijn leven niet zo zinloos is als hij aanvankelijk dacht. De verschillende karakters zijn kleurrijk, en dankzij Holm komen ze nooit karikaturaal over en zijn ze bovenal menselijk in hun gedrag en hun reacties. Ida Engvoll is te goed om waar te zijn als Sonja, met haar nimmer aflatende glimlach, maar dat versterkt het idee dat Ove haar op een voetstuk heeft gezet. De scènes met de kinderen van zijn Zweeds/Iranese buren zijn bijzonder vertederend. Lassgard is ronduit geweldig in de hoofdrol in deze hartverwarmende film, die, zoals Chaplin het graag zag, goed is voor een lach... en misschien een traan.

Goeie film over een weduwnaar op leeftijd die zichzelf van het leven probeert te veroveren, maar verhindert word. Een prima tragikomedie die vooral op het begin op zijn best is, met wrange humor. Tijdens de tweede helft wordt het wat sentimenteler, maar het blijft meeslepend verteld (mede door de mooie flashbacks en de fijne hoofdrol van Rolf Lassgård).

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film, een tragikomedie over een man die kwaad is op iedereen omwille van de tegenslagen van het leven die hem droevig en knorrig hebben gemaakt. Hij vindt daarna opnieuw zijn hart terug wanneer de nieuwe buurvrouw van Iraanse origine Parvaneh haar intrek neemt en een positieve invloed heeft. Op zich is het wel een mooi relaas en sterk gespeeld nog ook. Bij nader inzien is dat een vrij zware film, zeker in de tweede helft. De sentimentele draak loert soms even op de hoek maar slaat gelukkig nooit echt toe waardoor het niet aan oprechtheid inboet. In het leven blijft niemand bespaard van een tegenslag en dat is niemands schuld. De droge humor komt er ook weer bij kijken wat enkele leuke momenten oplevert (een handleiding voor een ladder , Ove als rij-instructeur ).

Op andere momenten wil het allemaal te veel de politiek correcte kant opgaan.. zo moet er toch eens een homo voorbijwandelen om te tonen hoe tolerant de Zweden wel zijn, is de buurvrouw een goed geïntegreerde dame van Iraanse afkomst die getrouwd is met een Zweed, of moeten de geneugten van het onderwijs in de verf gezet worden... ik heb dit soort dingen al vaak gezien in Scandinavische films en altijd lijkt het of zoiets er echt in moet. Laat het duidelijk zijn: En Man Som Heter Ove is wel een goede film die lekker wegkijkt en vol leuke momentjes zit.

Een traktatie! In het intelligente script over de eenzaamheid van een weduwnaar en diens soms traumatische ervaringen in het verleden worden humor en drama op harmonieuze wijze met elkaar te verweven. Vaak is het lachen geblazen, af en toe ook slikken.
Rolf Lassgård zet met een ijzersterke mimiek een dijk van een hoofdrol neer en Bahar Pars (När Mörkret Faller) doet als zijn hoogzwangere buurvrouw nauwelijks voor hem onder.
De film is genomineerd voor beste niet-Engelstalige film. Van mij mag deze heerlijke film met het beeldje aan de haal gaan, want ik heb hier erg van genoten. Werkelijk een juweeltje!
Het is door films als deze dat ik weer weet waarom ik al vele decennia zo graag naar films kijk.

Wat een goede film de acteurs in deze film zijn allemaal goed in hun rol die ze spelen. Mooi om te zien hoe er thema's als dood pensioen ouderdom verschillen in cultuur zo simpel en mooi zijn samengebracht
er zijn in de wereld zat mensen die achter de geraniums gaan zitten maar ole heeft andere plannen.
Mooi verhaal over een held die geen held wilde zijn omdat zijn vrouw de grootste held wasde kat zo knap hoe ze dit hebben gemaakt. Beste dramatiek prachtig gevoelig en erg persoonlijke film voor mij sinds jaren.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit heeft alles in zich een draak te zijn, vol clichés, een blij wereldbeeld en weinig origineels te zeggen. Een variant op Forrest Gump of de eveneens uit Zweden vrij recent uitgekomen 100-jarige man. Maar soms werkt het gewoon en word je vermaakt en zelfs af en toe ook ontroerd. Deels door het ontwapenende spel van de meesten en vooral en geweldige Lassgård die nog net zijn geloofwaardigheid behoudt en zo een ijzersterke prestatie neerzet. Daarnaast waren de flash backs best heel aardig en geven een kort inkijkje ook in de Zweedse geschiedenis (dat stukje over Volvo en Saab is geweldig). Ook is vooral de liefde tussen Ove en Sonja erg mooi en is dat busongeluk indrukwekkend in beeld gezet (al wet je gewoon exact op dat moment dat dat gaat komen).
Dat straatje zo afgezonderd van de wereld deed me ook weleens denken aan de Noorderlingen, al is deze Zweedse versie minder absurd en meer in de realiteit geplaatst. Filmisch verder nergens interessant, maar de impact van de prent scoort alle punten. 3,5*.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De brombeer die ontdooit wanneer hij met nieuw / jong / druk leven wordt geconfronteerd, niet echt een kakelvers gegeven (ik moet zelf vaak denken aan Burt Lancasters professor in Visconti's Conversation piece), maar ach, wanneer de hoofdrol wordt vervuld door zo'n acteur die duidelijk zoveel plezier in zijn rol heeft stoor ik me daar niet aan. Waar ik me wèl aan stoor is de hier al vaker genoemde sentimentaliteit, alsmede het feit dat alle buren verder aardig zijn en dat iedereen Ove's gescheld en geschoffeer maar accepteert zonder zich van hem af te keren. De flashbacks houden het verhaal wel op, maar maken ook een hoop duidelijk en zijn bovendien vaak ontroerend (en af en toe schokkend: de trein die Ove's vader overhoop rijdt, het busongeluk...), en zo eindig ik met een waardering waaruit hopelijk blijkt dat ik de hele film lang geboeid heb gekeken zonder er echter helemaal íngezogen te worden. Lassgård trekt de film uiteindelijk over de streep. "De ambulance... mag niet... over het pad rijden..."

avatar van frolunda
Prima Zweeds drama/komedie met een uitstekende Rolf Lassgård in de hoofdrol.Het verhaal is zowel grappig als ontroerend en vooral daardoor is En Man Som Heter Ove voor het merendeel erg boeiend.Alleen werd het in het laatste stuk af en toe wel erg sentimenteel en ook werd het politiek correcte toontje wat irritant.
Toch kon ik me daar door de leuke kwinkslagen van Ove vrij makkelijk overheen zetten en bleef ik uiteindelijk met een goed gevoel achter.
Technisch geen bijzondere film maar met zo'n 'Leading character' hoeft dat ook niet altijd.
Ik had vooraf mijn twijfels maar tenslotte bleek En Man Som Heter Ove toch zeer de moeite waard.
Een kleine vier sterren.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Zelfmoord lukt maar niet...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Mac Hammer Fan
Deze feelgoodfilm uit Zweden over een grommende gepensioneerde knorpot van 59 jaar met een groot hart (letterlijk en figuurlijk) wist mij al vanaf het begin te bekoren. Rolf Lassgård die ik ken uit Zweedse crimi’s en politiefilms geeft de titelfiguur Ove op overtuigende wijze gestalte. Met een manie om alles te controleren vindt hij de meeste mensen idioot. Hij ergert zich aan personen die niet weten hoe ze een ladder moeten monteren of niet met een Zweedse auto rijden. Hij is een principieel argwanend persoon die ongelukkig is, herhaaldelijk zelfmoord probeert te plegen en het leven van anderen zuur maakt door zijn voortdurende kritiek. Nochtans was hij vroeger een vriendelijke en eenvoudige jongen. Je vraagt je af waarom hij zo veranderd is. Hij kon het niet aanvaarden dat hij zijn geliefde vrouw verloren heeft ten gevolge van kanker en ook zijn ongeboren kind in een tragisch autobusongeval tijdens een reis. Maar vooral onder invloed van de hoogzwangere Iraanse buurvrouw en haar twee schattige kinderen ontdooit zijn kil hart.
Deze hartverwarmende tragikomedie heeft een intelligente flashbackstructuur en is vlekkeloos gemonteerd. De cast zorgt voor een perfecte vertolking. Mooie soundtrack ook. Achter de pedante façade schuilt een ontroerend verhaal. De makers houden een sympathiek pleidooi om met een wat zachtere blik te kijken naar de mensen in je omgeving. Volgens mij had “A Man Called Ove“ zeker de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film verdiend.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Overgewaardeerde feelgood movie. Als er in het begin een oude knorrepot met zelfmoordneigingen word geïntroduceerd, dan weet je eigenlijk al in welke richting het verhaal zich gaat ontwikkelen.
Vooral de eerste helft van de film is mat en onopvallend, zonder hoogtepunten. In het tweede gedeelte zitten een paar sterk gefilmde momenten(het busongeluk), en voel je voor het eerst wat echte compassie voor Ove. Wat dan weer teniet word gedaan door het voorspelbare, sentimentele slot.
Alles bij elkaar niet beter dan een gemiddelde Amerikaanse tranentrekker, valt me tegen dat we over deze weinig creatieve film zo enthousiast doen.