Un Long Dimanche de Fiançailles (2004)

Alternatieve titel: A Very Long Engagement

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Audrey Tautou, Gaspard Ulliel en Dominique Pinon

Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen vijf mannen in de Somme de opdracht zich naar de eerste vuurlinie te begeven. Een krijgsraad heeft beslist hen te straffen en in deze verlaten streek achter te laten, zodat ze in de strijd gedood zullen worden. Het is daar dat ze sterven. Alleen een jonge kreupele vrouw die verloofd was met een van de verdwenen mannen, krijgt informatie die haar doet vermoeden dat hij het overleefd heeft. Zij besluit zich dan in te zetten voor een lange, moeilijke en vaak frustrerende zoektocht om de waarheid te ontdekken.

Goodfella schreef:

Vergeleken met het stomme Cold Mountain van afgelopen jaar, waar ook twee geliefden tijdens een oorlog hevig naar elkaar verlangen, pakt Jeunet de zaken hier verbluffend veel beter aan.

Dus als ik dat suffe Cold Mountain had gezien, was mijn waardering hoger geweest. ?

avatar van Goodfella
Vast niet. Als je hier niet direct bij wegsmelt is het een verloren zaak

Na het zien van cold mountain verhoog je meteen AL je stemmen met minimaal een halve ster

Ja? Waarom?

Waarschijnlijk omdat 11501150 Cold Mountain erg slecht vindt.

tovenaar schreef:

Kan nou niet echt zeggen dat Tatou van het scherm werd gespeeld door Foster hoor? Beetje overdreven van meneer en mevrouw Koning.

mee eens,
en het enige wat me verbaasde aan foster was dat haar frans uitstekend is, absoluut geen amerikaans accent in te horen.

Heel erg sterk van Jeunet hoe hij met dezelfde actrice probleemloos loskomt van Amélie Poulain (behalve dan Mathildes denkwijzes zoals -als de kat binnenkomt voor de deur toegaat leeft hij nog- want die waren erg Amélie). Sommige shots zijn werkelijk verbluffend en de manier waarop het einde in beeld werd gebracht...

Ik vind het maar een flauw verhaal, ook vrij onrealistisch. Wel mooie beelden. 2.5*

avatar van SillyWilly
Vandaag heb ik Amélie nog eens zitten kijken en het zien van die film, in combinatie met de meeste van de verhalen hier en de eerste beelden van deze film, maken me zeerrr benieuwd... Aan de trailer te zien zit ook deze film weer vol met mooie plaatjes. Jammer dat hij niet in erg veel bioscopen zal draaien.

Was gisteren op de nederlandse premiere waar ik niemand sprak die de film goed vond. Wat een idioot hoog gemiddelde hier. Wat in Amelie nog werkte, is hier strontvervelend. Irritante film met miljoenen terzijdes die er niet toe doen. Alles is hysterisch charmant; je wordt er niet goed van. Logica zit er ook niet in en de karakters komen nergens tot leven.
Echt mooi is het ook niet. Kitsch van de bovenste plank. Ansichtkaartenesthetiek.

FisherKing schreef:

Wellicht, maar ik vind ze hier ook niet echt prachtig en indrukwekkend acteren. 't blijft, wat mij betreft, hangen in een typetje.

Dat doet de hele film, toch?

FisherKing
Ja, kenmerkt zich door een korte opleving in de film als Jody Foster langskomt.

Wouter schreef:

Ansichtkaartenesthetiek.

Hahaha.... touché!

FisherKing schreef:

Ja, kenmerkt zich door een korte opleving in de film als Jody Foster langskomt.

Die speelt niet slecht, maar ik begrijp niet waarom ik zo lang dat hele verhaal te zien kreeg. Interessant gegeven (zou van mij een eigen film mogen zijn), maar het droeg in het geheel niet bij aan de hoofdlijn. Had er integraal zo uitgekund.

FisherKing
Verhaaltechnisch ja. Maar zat ze niet in de film vanwege geld ? (en kon ze er dus niet uit)

Ik vind die Audrey verschikkelijk. Iedergeval in Amelie, net of ik naar een ijskoningin zat te kijken. Alles is gemaakt, net of ze geen greintje oprechte emotie in dat lijf heeft. Net als bij Carice van Houten heb ik gevoel dat ik naar onsmeltbare ijsblokken zit te kijken. Misschien een idee om eens een poster kopen van die twee. Voor als het weer eens heet is in de zomer en winter.

avatar van BoordAppel
Grappig, die twee namen die je nu noemt vind ik allebei erg goede actrices. En ook nog eens heel erg mooi.

Empirekees is niet meer serieus te nemen.

Ik heb ook het gevoel dat ik nergens serieus genomen wordt. (geen passende smiley gevonden voor deze opmerking) MM en buiten.

Dustyfan
Voor wat betreft Audrey Tautou ben ik het 'gloeiend' met je eens, Kees! Hehe, eindelijk een medestander

Het is een beetje off-topic hier maar ik deel je mening wat betreft Carice, Kees. Snap werkelijk niet wat al die mensen in haar zien.

Ik houd verder mijn toetsenbord stil.

Prachtige score.

BoordAppel schreef:

Waarbij ik wil aantekenen dat een van die twee toch echt de veel betere actrice is.

Score was ook niet overal even goed.

Leuke film en weer erg mooi gefilmd.... ik weet niet waarom maar ik had er toch meer van verwacht !!

Merkwaardig toch dat zo weinig mensen de kwaliteit van een écht goeie film zien en weten te smaken. Blijkbaar is iedereen volledig afgestompt door 'i robot', 'the ring', 'last samourai', 'butterfly effect' en andere blockbustermisbaksels dat men niet meer in staat is een mooie, strak opgebouwde, overdonderend gefilmde auteursfilm te onderscheiden van -wat ik nu even oneerbiedig noem- 'de rest'. Het vreselijke is niet het feit dat niet iedereen dit apprecieert (want dat was ook zo bij dé grote meesterwerken van kubrick, leone, depalma, scott, fellini, truffaut en coppola) maar de onverschilligheid: 'een leuk filmpje', hoe kleinerend kan iemand zich over een film uitlaten :s Straks heeft greenaway nog gelijk door te zeggen dat de cinema dood is. Al bewijzen deze pareltjes dat het niet de cinema is die dood is maar de toeschouwer.

Dan let je toch niet goed op. Het zijn juist (een aantal) liefhebbers van arthouse en grootmeester films die deze film tegen vinden vallen.

Bwah, denk dat de meningen in die doelgroep redelijk verdeeld zijn. Zou een Wouter nu ook niet tot arthouseliefhebber bombarderen, afgaande op de pulp die hij allemaal 5* geeft.

Dat ontken ik ook niet, dat de meningen verdeeld zijn in die groep.
Maar de MM-ers die de film tijdens de MM meeting zagen en niet zo bijster enthousiast waren, zijn geen I Robot , Last Samoerai en Butterfly Effect liefhebbers of beperken zich in ieder geval niet tot dat genre.