Bean (1997)

Alternatieve titel: The Ultimate Disaster Movie

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Mel Smith
met Rowan Atkinson, Peter MacNicol en Pamela Reed

Bean werkt in een Brits museum, en zijn bazen willen hem ontslaan omdat hij telkens slaapt onder werktijd. Hij wordt echter naar Amerika gestuurd, naar een klein museum in Los Angeles om precies te zijn, waar hij de presentatie van een nieuw schilderij moet doen. Hij weet hier echter niets van af...

avatar van MatthijsGr00t
Mr. Bean blijft toch wel altijd leuk vind ik. De kracht lag voor mij altijd in de korte filmpjes/tv-uitzendingen. Een 1,5uur durende film had van mij niet gehoeven. Het nadeel van deze film is dat het te lang duurt en het daardoor begint te vervelen. Daardoor krap aan 2,5*.

Dick2008
Dick2008 schreef:
De scenes met Mr. Bean alleen zijn leuk maar voor de rest een tegenvaller. Ook de tegenspelers zijn matig. Geef mij maar de serie.

Heb deze maar weer eens bekeken en zo slecht is het allemaal toch ook weer niet. De tegenspelers zijn ook best aardig, ik meende dat ze lang niet zo goed waren maar bij herziening valt dat toch wel mee. Leuk om Pamela Reed in de film te zien, alleen die heeft vaak zulke kleine rolletjes, jammer. Ook nog een klein rolletje voor Burt Reynolds. De eerste helft is trouwens nog vrij leuk waarin de bekende fragmenten uit de serie toch behoorlijk goed in de film worden ingelast en later in de film ook nog wel en de film wordt passend afgesloten. Wel halen veel grapjes de vaart uit het verhaal, in hoeverre dat veel voorstelt. Het begin van de film lijkt vrij sterk op het begin van Flodder in Amerika.

Het hoogtepunt van de film is als Bean alleen met het schilderij is met alle gevolgen van dien. ik lag toch wel weer dubbel zoals iedere keer als ik de film zie en wat dat betreft is Rowan Atkinson steengoed met het uitbeelden van het typetje Mister Bean. Daarna gaat de film wel achteruit met Bean die een soort superheld en superdokter wordt, Kan wel begrijpen dat je zo'n film probeert te rekken anders haal jel de lengte niet en dan is de film nog aan de korte kant, want de aftiteling begint bij mij na ongeveer 80 minuten maar voor mij duurde hij toch iets te lang. Wel kent de film over de hele lengte zeer grappige momenten.
Eerste helft 5.0 / tweede helft 4.0.

avatar van daxclusive
TheLionKingFan schreef:
Ik vind het een geweldige film met geweldige stukjes. Zoals:

Bean die met zijn broek voor de droger ging hangen
Bean die net alsof doet alsof hij een geweer heeft
Bean die naar iedereen zijn middelvinger opstak
Bean als dokter

Snap de lage punten niet,vind hem zelfs een beetje beter dan deel 2.

Ik sluit me hierbij volkomen aan.

Leuk als hem wordt gevraagd of hij wel vaker een kalkoen heeft bereid. Zo''n blik van: ech wel! Wij weten de betreffende scene er wel bij te bedenken,toch? Was wel de enige scene waarbij ik in een deuk lag!

avatar van TragieStar.*
Ik heb de afleveringen zovaak gezien en ze blijven gewoon geweldig, maar deze film vond ik toch een teleurstelling. Meestal hou ik ook niet van films met onzinnige en debiele grappige momenten a la Mr. Bean, maar van Bean kan ik dat altijd wel waarderen, behalve in deze film.

Het verhaal is niet leuk om te volgen, de humor komt niet goed over en zo zijn er nog een paar dingen te bedenken. Ook erg jammer dat Mr. Bean teveel praat in deze film en dat er veel scenes over de familie gaat waar ik dus niet niet geinteresseerd in ben.

Ik denk ook dat Mr. Bean niet echt geschikt is voor een film. De serie gaf iedere belevinis in een korte aflevering weer die los van elkaar staan en dat pakt veel beter uit naar mijn idee.

Voor mijn gevoel duurde de film gewoon te lang en was best slaapverwekkend te noemen. Heb nauwelijks kunnen lachen. Desondanks ben ik nog altijd benieuwd naar deel 2, en ik ben ook zeker van plan die een keer te bekijken.

avatar van AOVV
Ach, de tv-reeks is vele malen beter dan dit, natuurlijk. Wat ik de grootste troef van Mr. Bean vind, is dat hij geen of weinig contact met de maatschappij heeft. Op "emotioneel" vlak dan. In deze film heeft hij dat wel, leeft mee met de familie van curator Langley, en is nog de held ook. Terwijl ik 'm veel liever zie in de rol van anti-held. Leukste scène vond ik het spannender maken van de kermisattractie, waardoor iedereen zowat uit z'n stoel vloog. Dat is Bean op z'n best; hij, levend in zijn eigen cocon, zich niet bewust van enige sociale conventies.

2,5 sterren, omdat het muzikale thema toch wel goed erbij past, hoewel een beetje melig misschien.

avatar van John Lee Hooker
Diverse keren gezien vroeger. Rowan Atkins blijft een held en ik vind zijn optreden altijd lekker droog. Uiteraard zijn het keer op keer de stuntelige handelingen die worden opgevolgd met geniale oplossingen en vergeleken met de televisie-afleveringen heeft deze Bean dan ook niet heel veel nieuws te bieden. Dit vond ik niet erg, het blijft redelijk luchtig en men weet zelfs wat spanning te brengen.

Heb dit in m'n begin periode op moviemeter een 5* gegeven, absurd natuurlijk, maar naif als ik was, heb het heerlijk gevonden en heb me vanouds vermaakt, mooie 7*

avatar van mjk87
Mr Bean is heerlijke humor, dat alles ontbreekt in deze Bean. Veel saaie scènes en door Bean zo in het realisme te plaatsen maak je ook een wat vreemd aandoende film. Laat hem lekker de kalkoen schoonmaken. Vervolg was wel beter. 1,0*.

avatar van Beertje45
De film zou leuk kunnen zijn voor mensen die voor het eerst mr. Bean willen leren kennen. Ik ken echter de vroegste filmpjes en de grappen daaruit worden herhaald in deze film. Ik vond het allemaal nogal magertjes en laat iemand in godsnaam Burt Reynolds verwijderen uit Hollywood, die man heeft het gewoon niet en het wordt nooit wat met hem. Hoort thuis in de top 10 van meest waardeloze akteurs.

avatar van xxERWINxx
Zeer leuke vermakelijke film! Goede grappen met als hoogtepunt de scene met het schilderij!

Toch vind ik Mr.Bean's Holiday iets beter want daar zijn de grappen meer geslaagd en gebeurd er wat meer. Maar deze blijft je ook wel bij.

Vandaag nog eens herzien. Dit blijft echt een geweldige film! Het was 1997 en er waren nog films zoals Bean en Titanic ... Rowan Atkinson is goed op dreef hier en hij heeft er duidelijk zin in. Dat merk je al in de beginscéne. Vanaf het schilderij zakt de film jammer genoeg een beetje weg, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Er zitten een hoop leuke scénes in.
Deze film was beduidend beter dan die flop van Holiday. Daarin zie je duidelijk dat hij veel minder energie heeft dan in deze film en dat het te lang geleden was dat hij Bean speelde. Scénes zoals op de kermis wanneer hij prutst aan het paneel en op het vliegveld, dat is helemaal Mr. Bean. In Holiday kon ik dat gemene kantje nergens terugvinden.

avatar van playah26
nog eens herzien en t blijft verre van t niveau van de serie..
Echte bean fans zullen zich wel vermaken maar het haalt nooit het niveau van de serie

avatar van John Barry
Bean is een aardige wegkijker. Sommige van de grappen vond ik geslaagd, andere grappen vond ik wat flauw.

Een leuke grap vond ik bijvoorbeeld de scene dat de kip in de magnetron ontploft. Ook leuk was dat stuk dat Bean een kermis attractie spannender maakt. En zo zijn er nog wel meer leuke en geslaagde grappen. Maar sommige grappen vond ik dan weer wat minder geslaagd. Paar voorbeelden: De scene dat Bean het schilderij molesteert vond ik een beetje te flauw, ik kon daar niet om lachen. Wat dan weer wel leuk is gevonden is dat Bean het schilderij later in de film vervangt door een poster. Ook de scène dat Bean een doktor is vond ik wat te flauw.

Om sommige grappen kon ik dus niet lachen, maar de mindere momenten worden vaak genoeg afgewisseld door leukere momenten. Dit zorgt ervoor dat de film wel makkelijk weg te kijken is.

Rowan Atkinson acteert erg goed als mr Bean. Toch knap dat Atkinson zo typetje kan neerzetten. De rest van de cast acteert ook wel aardig. Verder is de soundtrack van Howard Goodall wel aardig. De muziek past goed bij de film.

Al met al is deze film een leuke wegkijker. Deze film heeft een aantal leuke grappen, maar ook een aantal mindere. Toch is deze film wel vermakelijk.

2,5 ster voor deze film.

ipman-99
"Row, row, row your boat, gently down the stream. If you see a crocodile, don't forget to scream.." ... " !!!

Schitterende Komedie (Heropfrissing) !!! 'Bean' is een fantastisch typetje uit de
geweldige serie. Deze film (die ik ook al ontelbare keren heb gezien) is een fantastisch
verlengstuk van de serie. Het verhaal is aandoenlijk en avontuurlijk met hier en daar
aanstekelijke grappige situaties.
Rowan Atkinson zet op een heerlijke droge en knullige manier Mr Bean neer.
Nostalgie ten top want inderdaad deze is ook al van het jaar 1997 !

avatar van Daniël44
Een redelijke film met iets te flauwe humor. Het duurde ook iets te lang. Maar deze Bean film kan er mee door.

avatar van ambrosini
Voor mij is mr. Bean een geweldige serie .. en elke keer vind ik het jammer dat het zo snel voorbij is..

Vervolgens komt er een mr. Bean film uit .. en vind ik het juist super dat het zo snel voorbij is..

avatar van Kondoro0614
Bean

Goeie film. Mr. Bean vind ik al heel leuk, zelfs toen ik jong was kon ik ervan genieten. Ik moet zeggen dat het nu een 50/50 gevoel is. De ene grap is leuke dan de andere. Maar zo leuk als de serie zou de film bij mij niet worden helaas!

Ik vraag me af of Rowan Atkinson nog normaal kan functioneren, buiten dat hij Mr. Bean speelt.. Wat een geniale gezichten kan die vent trekken zeg .. Haha! Nee, deze man heeft geweldige humor. In de serie altans. Zoals ik al eerder zei: "Maar zo leuk als de serie zou de film bij mij niet worden helaas!", en ik denk dat, dat ook echt geld. Want de serie lag je eigenlijk constant in een deuk. Waarbij je met de film de lol ietsjes minder hebt... Weet niet hoe het komt, ik denk ook dat de zweer die er hangt lager is dan met de serie! Jammer... Peter MacNicol deed het ook wel leuk, net zoals de rest van de familie.

Bean is wel een leuke film, het verhaal is leuk en soms ook weer niet. Ik vond het leuk dat hij van Geheime agent in Johnny English nu opeens een bewaker is in een museum waar kunst word tentoongesteld. Hij word uitgekozen door directie om naar Amerika te gaan met een schilderij die daar naar toe vervoerd word, met alleen ongelukjes en andere domme dingen die volgen. Het concept is daarom wel leuk, maar valt soms ook weer tegen.. Zo zie je maar weer dat je een heen en weer idee hebt bij de film. Waar hij het telkens net niet is. Stond toevallig op Netflix Nederland, waarnaar ik dacht: "Laat ik die maar weer eens gaan kijken."

Dick2008
Dick2008 schreef:

Eerste helft 5.0 / tweede helft 4.0.

Ik vind het toch maar een erge leuke film. Ik had hem eigenlijk slechter verwacht. Waarschijnlijk wordt hij beter na een aantal keren kijken. Die twee kinderen blijven wel aardig irritant, maar hebben maar een kleine rol. De andere rolllen zijn ook niet zo sterk. Het is ook meer een familiekomedie. Maar heb toch een hoop gelachen, ook al haalt het niet bij de serie. En de bekende fragmenten worden toch vrij goed gecombineerd met het eigenlijke verhaal. Het hoogtepunt blijft, als ze hem alleen laten met het schilderij, waarna het wel wat minder wordt. Ook gaan ze er te lang mee door. Dr. Bean die dokter wordt, gaat eigenlijk te ver. Maar ja, het is nou eenmaal allemaal kolder. En zo worden de problemen weer handig opgelost door Mr. Bean.
Zeer vermakelijk. 5.0

avatar van soom
Yesterday, all my troubles seem so far away..

In Glee zag ik Lea Michele (Sarfati) na het heengaan van haar liefste naar het eeuwige, dit liedje zingen. Misschien nog wel ontroerender en zeker breekbaarder dan haar versie van Make you feel my love. D.W.Z, ik zag het via Youtube, want ik volg toch niet echt televisieseries. Ik heb er gewoon niet heel veel mee, met televisie. Hoe dan ook, daar moest ik aan denken. Dat ik dat stukje zag met dat nummer. De manier waarop ik het hier naar voren zag komen, herinnerde me er weer aan. Het is raar hoe het menselijk brein werkt, in elk geval. Dat ik meteen aan Lea moest denken, toen ik dat nummer hoorde.

Peter MacNiccol is geweldig, Rowan Atkinson is onnavolgbaar. Heerlijk subtiele humor, die het beste in mij naar boven haalde. Ik houd van de manier waarop Rowan Atkinson loopt, praat, eet, door het beeld beweegt. Alles klopt wel zo'n beetje. Er is een kalmte in hem, die heel goed werkt. Zeker voor een druk personage, is het imo wel belangrijk om zelf niet heel druk te zijn van nature. Je kunt dan gewoon eruit knallen, zeg maar, om de drukte in jezelf te kunnen vinden. Als je druk bent en druk gaat doen, wordt het allemaal zo uitvergroot druk. Dit is nog wel te doen. Heerlijke humor dus, met heerlijke slappe humor. Het moet je liggen. Soms is het wel heerlijk om dit soort flauwigheid te zien. Prachtig.

acja88
Zag hem gisteren weer eens voorbij komen na vele jaren. Wel een aardig filmpje, niet meer dan dat. Ik schrok er vooral van dat deze film alweer bijna 20 jaar oud is...

Niets gaat boven de populaire, erg komische TV-afleveringen die op een halfuurtje voorbij waren en alzo boordevol zaten met humor.
De langspeelfilm probeert dat ook wel maar dezelfde spankracht opbrengen ligt wat moeilijker. Komt daarbij dan Beantje al overbekend is en de film geeft niet wat ervan verwacht werd. Gebeurt meer.

Film met Rowan Atkinson in het personage dat hem wereldberoemd maakte.
Leuke film overigens, maar haalt het bijlange na niet op de vele sketches die destijds van dit personage op TV kwamen.
Daarvoor is een film eigenlijk te lang, neemt niet weg dat het wel leuk is om naar te kijken, maar je bent ook blij dat het bijna anderhalf uur voorbij is.

avatar van Fisico
Op inhoudelijk vlak vond ik dit de beste Bean--film al hebben velen een tegengestelde mening. Het klopt inderdaad dat Mr. Bean zich hier wat verloochent. Kunnen we het nog wel hebben over Mr. Bean na het bekijken van deze prent? En waarom praat hij zoveel in deze film?
Naast uiteraard Atkinson zelf vind ik overigens dat de film ook zeer goed gedragen wordt door MacNicol. Ook zijn expressies zijn hilarisch.

Qua verhaal vond ik deze film best boeiend. De hetze met het schilderij en wat er aan vooraf gaat (natte broek) vond ik zeer grappig. Ook het vilaine kantje van Mr. Bean kwam aan bod in deze film. Ook hier uiteraard wel copieus gedrag uit de sketches, wat jammer is. Mr. Bean is op zijn best als hij Mr. Bean mag zijn. Zijn rol als "dokter" of "superhero" vond ik dan weer minder geslaagd, hoewel hij in zijn sketches ook voor tandarts speelt. De film wisselt bijgevolg zeer sterke grappige momenten af met zwakke stukken. Aan de andere kant zijn er dan wel geslaagde terugblikken naar de sketches zonder copieus te zijn (klaarmaken van dat gevogelte in de magnetron verwijzend naar zijn kerstdiner).
Leuk om ook Yesterday te horen in de film. Sindsdien koppel ik het liedje van The Beatles altijd aan Mr. Bean.

Wel oké voor een keertje.

Deze film heb ik ooit wel gezien, maar herinnerde me er niet al te veel meer van. De serie vroeger ook gezien, maar ook dat is te lang geleden om een echte parallel te trekken. Ik meen dat het niveau tussen de twee toch niet al te veel verschilt, maar daar kan ik me dus in vergissen.

Probleem met deze Bean is toch wel dat de film 90 minuten duurt, terwijl het plot maar 75 minuten aan materiaal biedt. Na 75 minuten is de film ook afgerond en wordt er nog een uitgebreide sketch in het ziekenhuis achtergeplakt. Die heeft echter geen enkele relevantie binnen de film zelf.

Buiten Bean als personage valt er ook niet veel te beleven. Povere acteurs moeten hem bijstaan, de regie is zoutloos en de Amerikaanse setting doet het Britse ook niet al te veel goeds. Gelukkig draait de film verder geheel om Atkinson's personage. Die doet het nog wel oké, na allerhande sketches is een ééndimensionaal als Bean binnen een film niet het allerboeiendste meer, maar af en toe valt er toch wat te lachen.

Ietwat magere comedy dus. Omdat het al zo lang geleden was best oké om nog eens te kijken, maar erg veel kwaliteit heb ik er toch niet in kunnen herkennen.